Paikat kipeenä???

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Untamo
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
23.4.2002
Viestejä
33
Ikä
34
Eli sellasta oiretta että paikat tulee treenin jälkeen kipeiksi mielestäni liikaa. Esim ojentaja treeni 2x6-8 ranskalainen ja 10kg lisäpainolla dippi 2x6-8 ojentaja tästä kipeenä ainakin 3 päivää, samoin muilla lihaksilla, paitsi hauis sille teen kans 4 sarjaa per treeni. treenailen siis viikon kierrolla kaikki läpi, talvella ojentaja ei taas meinannut tulla millään kipeäksi. Onkohan vikaa venyttelyssä? Vai tarkottaako tää nyt sitä että paikat paisuu ihan sikana. Ihan natuna treenaan ja bodytyylillä. treeniä takana 1,5v mitat 178/82. En tarkottanut sitten pelkkää ojentajaa vaan selkä tekee saman tempun.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En nyt tiedä onko toi kovin ihmeellistä, että on 3 päivää kipeet. Mulla on monesti ojentajat tukossa 2-3 päivää (riippuu treenistä kyllä)

Testaa tehdä pidempää sarjaa (8-12), jos tuo treenin jälkeinen kipu haittaa. Mulla ei ainakaan paikat mee niin tukkoon, ku otan pidempää sarjaa
 
Mulla taas menee kahta kauheammin tukkoon noista pitkistä sarjoista! (jos sarjat on siis loppuun saakka vedetty!) Kyllä se mulla sen 3 päivää vähintään ottaa, et kipu häviää.. Mites se meni se jonkuin palstalaisen sigu.. "jumi on voimaa!" :)
 
Jos mulla on oikein kunnolla paikat tukossa käyn ottamassa sellaisen kevyen "palauttavan" treenin tosi kevyillä painoilla. Mulla auttaa aina.
 
itellä oli sama homma kunnes aloin tekee kunnon venyttelyjä (väh. siis 20 min) n. 3 tunnin jälkeen treenistä kun joku itteä fiksumpi sano. meinaa jos kovan treenin jälkeen tekee rankan venyttelen niin se vaan huonontaan palutumista koska se aiheuttaa aikasta paljon lihas traumaa. mulla ollu pohkeet parhaimillaan 5 päivää jumissa vaan koska en jaksanu venytellä ja treeniä sama n.1.5 vuotta
 
Originally posted by Untamo
Eli sellasta oiretta että paikat tulee treenin jälkeen kipeiksi mielestäni liikaa.

Mulla menee ojentajat ja jalat niin tukkoon, että alkaa helpottaa joskus vasta neljännen päivän jälkeen. Varsinkin kun vaihtaa liikettä ojentajille tai pohkeille niin *auts*.
 
Eihän tuon kivun luulisi haittaavan jos se on sitä "oikeaa" kipua :hmmm: , eikä siis esim. nivelkipua tms. Parempi toisaalta jos on kipeänä lihas niin tietää pitää sille lihasryhmälle tarpeeksi välipäiviä...no pain no gain
 
Siis vaan 3 päivää tukos..? Meitsi ku ottaa ojentaja treenin niin sit on paikat ainakin(!) 5 päivää jumis. Muil paikoil palautuminen ottaa noin 4 päivää. Mut en kyl venyttelekään.. eli kokeneet herrat, pitäisikö?
 
En kokeneemmista tiedä mutta...eiköhän se olisi fiksua venytellä niin pääsee seuraavana aamuna sängystäkin ylös :D Hyötyä siitä on aivan varmasti enemmän kun haittaa. Itse venyttelen reenin jälkeen n. 15 min ja kevyemmin sen lihasryhmän mitä olen juuri harjoittanut. Paras toki voisi olla 2 tuntia treenin jälkeen kunnon venyttely mutta itselle tämäkin on riittänyt. Ei paikat ole pahemmin jumissa ja venyvyyskin on melko hyvä.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on ainakin jalkatreenin jälkeen parin tunnin päästä pakko venytellä kunnolla, muuten on seuraavana 5-6 päivänä jalat ihan tukossa. Ja kyllä kaikki lihakset kipeytyy useaksi päiväksi, varsinkin jos on vaihtanut liikkeitä.
 
Mulla lihakset kipeytyy aina päivän viiveellä, eli vaikkapa kova jalkatreeni maanantaina, niin keskiviikkona lihakset ovat pirun kipeet. Yleensä palautuminen kestää n. 2-3 päivää. Empä juurikaan venyttele, vaikka hyvä olsisikin, laiska kun olen.
 
Originally posted by phy73
Jos mulla on oikein kunnolla paikat tukossa käyn ottamassa sellaisen kevyen "palauttavan" treenin tosi kevyillä painoilla. Mulla auttaa aina.

Mä otan maanantaisin penkin ja perjantaisin pikapenkin (50-60%/maks), ja ainakin mulla tuntuu rinta ja ojentajat sen jälkeen aivan loistavilta. Ja tuosta voitte rivien välistä lukea, että mullakin on monesti ojentajat 3-4 päivää kipeet treenin jälkeen.

Kyllä nuo palauttavat liikkeet sopii varmaan muillekin lihasryhmille, tosin omakohtaisia kokemuksia ei ole kuin tuosta pikapenkistä.

Mullakaan ei tuu hauikset kipeeksi, tietääkö kukaan mistä moinen johtuu?
 
Mulla auttaa tosi hyvin kipeisiin paikkoihin stretching tyyppinen venyttely eli jännitetään ensin isometrisesti 20 s lihasta, jonka jälkeen 3 sekuntia rentona ja sitten rauhallinen 30 s venytys. Tätä voi sitten toistaa pari kolme kertaa lihasta kohti. Tulee samalla hiki ja käy myös kevyestä treenistä... Ei kannata tehdä heti treenin jälkeen kun on lihakset täynnä kuonaa (kuten ei muutakaan venyttelyä). Tästä on olemassa kohtuu vanha, mutta aika hyvä Ilkka Tulikouran suomentama kirja. Nimeltään muistaakseni juuri tuo Stretching.
 
Originally posted by jjj84
Mut en kyl venyttelekään.. eli kokeneet herrat, pitäisikö?

No mitäs luulisit?!! :confused:

Originally posted by Persetan

Mullakaan ei tuu hauikset kipeeksi, tietääkö kukaan mistä moinen johtuu?

Eipä niitä hauiksia oikeen saakaan kipeäksi.
 
itsellä on aikanaan noilla heavy duty- treeneillä ollu pohkeet ja reidet kipeet 6-8 pvää treenin jälkeen, mutta esim. kyykätessä 3 krt/vko, ei kipua juuri tule. tässäpäs hieman taustaa:

muistakaas nyt arvon vääntäjät, että tukko ei ole sama kuin harjoituksen jälkeinen lihaskipu. tukko on lähinnä käsite semmoselle tilalle, jolloin on treenattu liikaa pidemmän aikaa, eikä lihas oikein tunnu enää antavan mitään... tehot ja terävyys ikäänkuin häviää. ylikunnoksikin sitä voisi nimittää.

lihasta voi harjoittaa, vaikka se olisi vielä kipeä. suurin osa palautumisprosesseista on läpikäyty jo parissa päivässä, oli treeni kuinka kova tahansa.

runsaasti eroa kipeytymisissä tietenkin on ns. bodytyylillä, eli treenataan useita liikkeitä per treeni ja lepäillään viikko verrattuna voimatreeniin, jossa useimmiten treenataan lihas 2-4 krt/vko, mutta kerralla ei tehdä kuin yksi liike. lisäksi toistomäärät vaikuttavat erilaisiin kipeytymisasteisiin ja -viiveiseen.

eniten lihasta kipeyttää liikkeen eksentrinen eli se negavaihe, sekä uuden liikkeen tekeminen heti kovaa.

helpotusta kipuun ei juuri ole, eli sitä ei voi välttää, eikä venyttely sitä helpota kuin hetkellisesti lämmöntuotannon ja lihaksen elastisuuden lisääntyessä. vaikutukset kivulla ja venyttelyllä eri kautta. kivun syytä ei ole edelleenkään tyhjentävästi pystytty selvittämään, mutta yleisin teoria koskee lihasnesteiden vuotamista. esim. maitohapoilla ei ole mitään tekemistä kivun kanssa. ne poistuvat tunnissa treenin happoisuudesta huolimatta.

en siis tällä yritä väittää, ettei venyttelystä ja esim. superkevyistä pitkistä pumppailuista seuraavana päivänä olisi mitään apua PALAUTUMISEEN. tottakai ne auttavat. kumpaakin suosittelen erittäin lämpimästi.

täältä tähän.:)
 
Jees. Sen verran vielä että omien kokemusten mukaan muutama tunti treenin jälkeen tehty venyttely vähentää selvästi seuraavien päivien kipua. Eron huomaa varsinkin jalkojen kohdalla.
 
Hanskat hellänä

Oman ojentajatreenini jälkeen menee n. 12h ja sitten alkaa kipeytymään ja jäykistymään paikat aivan perkeleesti. Sitten ne kädet on kipeenä noin kolme päivää joka on jo tuttua, mutta joskus jopa vähän kiusallista. Kannattaa antaa niiden palautua rauhassa ja yrittää venytellä paljon niin ne palautuu nopeammin. NO PAIN NO GAIN!!!
 
Joo, kuten Makewilla, myös mulla oli paikat kipeänä pitkään, ennenkuin alotin venyttelemään kunnolla...Palautuminen nopeutuu huomattavasti. Ei sillä kivulla ole väliä, kunhan se on lihaksissa, eikä nivelissä, niinkuin jo aiemmin mainittu...ja jos se on normaalia treenikipua, eikä mikään repeymä...;)
 
tuttu tunne!
kipeytyminen minulla alkaa n.20tuntia treenistä ja
kestää siitä vielä 2-3päivää...
nyt rinnat niin kipeenä että ei toivoakaan jännittää niitä kovaksi!
vaikka kuin yrittää jännittää niin ne pysyy vaan tuommoisena "mössö mönjänä"...!
 
Omakohtaista kokemusta todella kipeistä lihaksista löytyy, valitettavasti. Joskus nuorena, kun treenaamista tuli aloiteltua, ostin leuanvetotangon. Aluksi ei tuntunut leuanveto oikein onnistuvan, mutta kohta pystyi jo tekemään vähän pidempiä sarjoja. Tuli sitten yhtenä päivänä vedettyä varmaan sellaista 15-20 sarjaa leukoja. Seuraavana päivänä selkä- ja käsilihakset olivat lievästi sanottuva kipeät. Ainut asento, joka ei varsinaisesti tuottanut tuskaa, oli kun antoi käsien roikkua sivuilla. Vähänkään jos nosti käsiä, heti oli armoton kipu. Olkapäiden tasolle niitä ei saanut millään, siis ei tosiaankaan millään. Onneksi sen jälkeen on tullut vähän lisää järkeä treenaamiseen :rolleyes:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom