Paikat kipeenä???

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Untamo
  • Aloitettu Aloitettu
se kipu sinänsähän ei kerro mitään esim. kovasta treenistä eikä ole tie kehitykseen. jos vaikka on ikänsä kyykkäillyt ja sitten menee pelaamaan sulkapalloa, tulee taatusti paikat kipeiksi jne. se uudenlainen rasitus ratkasee. tietenkin sitä kipua pitäs kyykkääjällekin tulla, kun laitetaan lisää rautaa tai vaihdetaan systeemiä jne. mutta avain tossakin on se muutos :) :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oletetaan että olen siis jumissa. Niin mitäköhän pitäs tehdä? Olen kyllä keventänyt treeniä mutta sekään ei auta? Toi että heti treenin jälkeen ei sais venytellä oli ihan uus juttu mulle taidampa ainakin kokeilla sitä.
 
Voisiko joku kertoa vähän enemmän faktaa tms. tästä "älä venyttele heti treenin jälkeen"-sydeemistä?

Itse tosiaan venyttelen heti treenin jälkeen kevyesti 10-15s venytyksillä koko kropan ja hieman kevyemmällä vastuksella ne lihasryhmät jotka juuri olen treenannut. Haittaa tästä ei mun mielestäni ole ollut. Vai jos olisin jättänyt näin tekemättä niin olisivatko mun lihakset sitten R-Ä-J-Ä-H-T-Ä-N-E-E-T kasvuun ? :D
 
Ripe:kevyt venyttely treenin lopuksi ei ole haitaksi. sehän käy loppuverrasta. tarkoituksena siis palauttaa kroppaa pikkuhiljaa normaalitilaan.

se kunnon venyttely lihaspituuden lisäämiseksi ei ole hyödyllistä/järkevää heti treenin jälkeen, koska kroppa ei juuri siihen reagoi. sillä on muuta tehtävää. lisäksi lihakset ovat täynnä nestettä ja pikkurepeämiä (siitä mm. se lihaskipu seur. päivinä), joten kova venyttely vaan lisää vaurioita. tämä siis ns. bodytreenin jälkeen, jolloin paikat ovat pumpissa. en tosin suosittele kovaa venyttelyä heti nopeus- tai maksimitreenienkään jälkeen. retkuttelut ja kevyet palautusjumppavenyttelyt siis ihan eri juttu.

suosittelisin sellasta kohtuullista venyttelyä (ei kovia ja pitkiä venytyksiä) vaikka 2-3 tunnin päästä pikkusen pumppaamaan verta lihaksiin ja avustamaan palautumista. löysää jumppailua ja retkuttelua tämä kaunis hetki myös pitää sisällään. esim. 2*30"/lihas rauhallisesti ilman kipua.

kunnon venyttelyt treenatulle lihasryhmälle kannattanee aloittaa vasta seuraavana päivänä. tehdään kevyt, mutta hyvin lämmittävä jumppa edellisen päivän pateille ja venytellään ne huolellisesti. esim. 3-5*20-40" on hyvä/lihas. rentous ja rauhallinen hengitys tärkeää.

yksin tapa venytellä on että tekee edellisen treenin venyttelyt tän päivän treenin jälkeen ja tän päivän lihasten venyttelyt seuraavalla treenikerralla jne.

Untamo: vaikea kommentoida, kun ei tiedä lainkaan esim. viimeisen 2 kk:n treenejä "tukkoisen" lihasryhmän osalta ja ovatko ne esim. poikenneet sitä aiemmasta treenaamisesta mitenkään määrällisesti/tehollisesti. yleissääntönä treenien keventäminen auttaa, mutta ei juurikaan, ellei kyseesä ole oikea tukko. kehityksen jatkumiseen saatetaan tarvita jopa treenimäärän nostamista. mahdoton siis sanoa, kun en tapaustasi tiedä.
 
Juu näin ajattelinkin...ja tuota lihaspituuden venymistä tosiaan vain sellaisille ryhmillä mitä ei ole rääkätty jos siis heti treenin jälkeen venyttää :kippis1:
 
Originally posted by jto
...
se kunnon venyttely lihaspituuden lisäämiseksi ei ole hyödyllistä/järkevää heti treenin jälkeen, koska kroppa ei juuri siihen reagoi. sillä on muuta tehtävää. lisäksi lihakset ovat täynnä nestettä ja pikkurepeämiä (siitä mm. se lihaskipu seur. päivinä), joten kova venyttely vaan lisää vaurioita. tämä siis ns. bodytreenin jälkeen, jolloin paikat ovat pumpissa
...

Periaatteessa olen samaa mieltä mutta toisaalta voitaisiin miettiä että jos kerran lihaskasvu perustuu juuri näiden mikrovaurioiden korjaamiseen joita venyttely treenin jälkeen lisää, eikö tämä silloin olisi perusteltua? Suurin ongelma lienee loukkaantumisriski, eli pumpissa olevan lihaksen venyttely saattaa aiheuttaa hieman suuremmankin repeytymisen.
 
Täytyy sanoa että pelkkä ajatus kovassa pumpissa olevan lihaksen venyttämisestä puistattaa. Ite ainakin odotan että pumppi laskee ennen venyttelyä ja sen jälkeen venyttelen vähän treenattuja lihaksia. Seuraavana päivänä lämmittelen vähän kipeytyneitä lihaksia ja venyttelen kunnolla. Empä mikään "kauhiton sälli" olekkaan, tosin vitusti notkempi kuin rivi salillakävijä.
 
heh... no esim. kulmahiomakoneella sais vielä kovemmat vauriot lihakseen eikös:)

se siis on hieman eri juttu ne venyttelyllä saadut vauriot, kuin treenin aiheuttamat.

kovaa venyttelyä sarjojen välillä on joskus mainostettu bodaajille lihaskasvun edistäjänä ns. lihaspussiteorian kautta mm. nimellä fascial streching jenkkilehdissä 90-luvulla.

mieluummin pitäytyisin kuitenkin harjoittelussa, enkä alkaisi hakemaan vammoja tieten tahtoen.

täältä tähän.
 
Kiitoksia vaan! Oli tosi paljon hyätyä teidän kaikkien kommenteista :) Enpä usko että täs liian vähän treenataan. Pälkään että olen treenannut liikaa omaan tasooni nähden... mutta eikun mälli päälle niin priskistyy ja pystyy treenaan kovemmin...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom