Paikallinen sopiminen - mikä muuttuisi?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ronny11
  • Aloitettu Aloitettu
Luottamusmies on työntekijöiden edunvalvoja. Eli huolehtii palkan osalta että jokainen saa sen TES:n määrittämän minimin. Mitkään tämänjälkeiset palkankorotukset eivät ole luottamusmiesasia. Toki luottamusmiehen voi halutessaan pyytää mukaan palkkaneuvotteluun, mutta onko siitä mitään hyötyä onkin jo toinen juttu.

Ja jossain työssä missä tehdään hommia henkilökohtaisella tasolla. Eli vaikkapa IT ala jossa väännetään jotain kodia tai vastaavaa, on ihan eriasia jos toinen saa toista parempaa palkkaa ansioittensa mukaan. Mutta noin muuten pärstäkerroin ja puhemiehen lahjat ovat pelkästään vähän väärät tavat saada palkankorotuksia.

Mielestäni taulukkopalkat on syytä olla ja niihin korotukset muun hintatason korotusten mukaan, eli vähintään inflaation verran. Tekijämiehet ja naiset tietty voivat ja pitääkin surutta pyytää lisää. Miksi edelleenkään tehdä enempää kuin se toinen jos ei yhtään enempää saakkaan?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Heh, mutta sehän on ihan totta. Osa ihmisistä ei pysty siihen (eivät joko osaa tai uskalla ajaa omia etujaan) ja osaa ei vain kiinnosta juosta rahan perässä kun on palveluntarjoajia kuten liittoja, joille voit ulkoistaa etujesi valvonnan jäsenmaksua vastaan. Eikös tuollainen ulkoistaminen ole ihan markkinatalouden hengen mukaista? Itse ainakin maksan mielelläni TEKille nuo vähennyskelpoiset rahat.

Vai meinaatko ihan tosissasi, että jos liittoja ei olisi niin tässä maassa olisi pilvinpimein Rytkölöitä ja Aatos Erkkoja? :D

Varmasti olisi enemmän suomessa rikkaita jos ei olisi liittoja olemassakaan tai jos ne ajettais alas.

Ja se on sairas ajatus, että osaavalle ja vähemmän osaavalle maksetaan sama palkka.

Meinaatko vastedeskin tyytyä siihen tulotasoon jonka ammattiliitot puolestasi neuvottelevat? Etkö meinaa itse ottaa vastuuta tulevaisuudestasi?

Älkää antako liittojen manipuloida itseänne sellaseen passiiviseen tilaan että elätte koko elämänne alisuoritteisessa tilassa.

Mä kuolisin nälkään jos eläisin jollain tessin palkalla.

Mä en tunne ketään joka olis SAK ta kumartamalla päässyt elämässään eteenpäin.

Mä liputan yksilön vapauden ja vastuun puolesta ja aion elää sellasen elämän mikä mulle maistuu.

Niin makaa miten petaa, vanha ja tyhmä sanonta mutta niin paikkansa pitävä.
 
Ja jossain työssä missä tehdään hommia henkilökohtaisella tasolla. Eli vaikkapa IT ala jossa väännetään jotain kodia tai vastaavaa, on ihan eriasia jos toinen saa toista parempaa palkkaa ansioittensa mukaan. Mutta noin muuten pärstäkerroin ja puhemiehen lahjat ovat pelkästään vähän väärät tavat saada palkankorotuksia.

En kyllä ymmärrä tota. Jos osaa hommansa ja on kikkeliä pyytää enemmän kuin muut, niin ei kai siinä mitään väärää oo? Vielä jos sattuu saamaan sen. Jos oletetaan, että kaikki on ~ yhtä päteviä samoissa hommissa, niin milläs muulla kuin pelimiehen taidoilla sitä liksaa saa enemmän kuin muut ;)
 
Yksi ongelma on se, että vaikka olisit perusduunissa 20v, niin se ei hirveästi näy liksassa. Onhan siinä toinen puolikin. Jos 10v työkokemus tuplaisi liksan, niin voisi aika helposti käydä niin, että kokeneet heitetään pihalle ja otetaan halpoja tyyppejä tilalle minimipalkalla.

Vaikkei olisi SAK:ta ja yleiskorotuksia niin palkka nousisi kuitenkin veronkevennysten myötä.
 
En kyllä ymmärrä tota. Jos osaa hommansa ja on kikkeliä pyytää enemmän kuin muut, niin ei kai siinä mitään väärää oo? Vielä jos sattuu saamaan sen. Jos oletetaan, että kaikki on ~ yhtä päteviä samoissa hommissa, niin milläs muulla kuin pelimiehen taidoilla sitä liksaa saa enemmän kuin muut ;)

joo. työnantaja tuskin suostuu järjettömiin ja perusteettomiin korotuksiin...saa olla kunnon göbbelssi jos pelkästään puhumalla saa paremman palkan...
 
Vaikea sanoa tietääkö luottamusmies mitä kaikille maksetaan. Tai miksi edes tietäisi.

Paikallisen palkkaneuvottelun peruskaava:

Duunari: Pitäis saada lisää liksaa
Pomo: Ei voi millään maksaa enempää, katotaan sit joskus uudestaan

Duunari:Otan sit nyt loparit, mulla on uusi duuni
Pomo:Mitä helvettiä me nyt tehdään täällä. Miksi ihmeessä petät meidät?
Duunari:Saa raataa perse ruvella ja palkka on ihan paska ja palkkaat noita omia sukulaisiasi parempiin hommiin isommalla palkalla kun mulla vaikkei ne edes mitään osaa tehdä. Johtajat on ihan pihalla kaikesta ja työkoneetkin on vanhoja paskoja.
Pomo:No mikset ole sanonut mitään. Kyllähän sitä sun palkaa voidaan tarkistaa. Ja noi kaikki muutkin asiat korjataan tietysti.

Tämä toistetaan sit joka vuosi...
 
Paikallisen palkkaneuvottelun peruskaava:

Duunari: Pitäis saada lisää liksaa
Pomo: Ei voi millään maksaa enempää, katotaan sit joskus uudestaan

Duunari:Otan sit nyt loparit, mulla on uusi duuni
Pomo:Mitä helvettiä me nyt tehdään täällä. Miksi ihmeessä petät meidät?
Duunari:Saa raataa perse ruvella ja palkka on ihan paska ja palkkaat noita omia sukulaisiasi parempiin hommiin isommalla palkalla kun mulla vaikkei ne edes mitään osaa tehdä. Johtajat on ihan pihalla kaikesta ja työkoneetkin on vanhoja paskoja.
Pomo:No mikset ole sanonut mitään. Kyllähän sitä sun palkaa voidaan tarkistaa. Ja noi kaikki muutkin asiat korjataan tietysti.

Tämä toistetaan sit joka vuosi...

joo ja fiksuinta on oikeesti käydä jossain muualla haastatteluissa ja heittää palkkatoive yläkanttiin. kaveri sai kaljakorin kun yllytti naapurinsa kirvesmiehen pyytämään 50e/h työhaastattelussa (sillä oli jo vakipaikka alla)
-> jätkä sai paikan ja palkkatoive toteutettiin. melkeen tuplas palkkansa.

jos toive ei mene läpi, sanoo pomolle silti kilpailijoiden tarjonneen paremman palkan.

e: taiskin olla ironiaa
 
Pojat, pojat. Rehellisellä työllä ei rikastu tässä maassa kukaan.
Suomessa ei oo muutakuin köyhiä ja kateellisia kansalaisia. :)
Ei vaan.
Duunarille on hyvä olla liitto ja TES, sehän nyt olisi hulvatonta kun liitot ajettaisiin alas. Työnantajat laittais perseeseen työntekijää niin että soi vaan palkanmaksussa ( varsinkin pienipalkkaisilla aloilla ). Paikallisella sopimisella köyhät köyhtyy ja "rikkaat" rikastuu. Ei tällänen hyödytä muita kuin valmiiksi "hyvin" tienaavia vaikka kuitenkin tässä maassa on paljon enemmän lähiössä asuvia pienipalkkaisia duunareita joille ei tälläisestä ole mitään hyötyä.

Avainasia on kuitenkin minusta se että se joka haluaa lisää liksaa valitsee duuninsa sen perusteella. Jos palkka ei miellytä, niin etsii ulko-oven. Niin helppoa se vaan valitettavasti on. Pakko ei kenenkään olla siellä missä ei palkka miellytä, jos kertoo minulle miksi on PAKKO niin kuuntelen mielelläni. Työpaikan ja jopa koko alan vaihtaminen on tänäpäivänä helppoa kuin paskalla käyminen. Ei siihen mitään paikallisista sopimista tarvita, jos palkka on huono niin tekee jotain muuta mistä raha irtoaa helpommin. Avaimet on kaikilla omissa käsissä siitäkin huolimatta, vaikka olisit liitossa ja kumartaisit aamuin illoin SAK:n toimistoa kohti.
 
YTK:n sivuilta pomittua.

Vuoden 2005 lopulla jäsenmäärä ylitti jo neljännesmiljoonan rajan.


Jäsenmäärä on noussut räjähdysmäisesti, ihan samaa tahtia kuin ihmisten tietoisuus lisääntyy. Tietoisuus siitä, että ansiosidonnaiseen päivärahaan ei tarvita ammattiliiton jäsenyyttä vaikka liitot ovat tällä valheella ratsastaneet vuosikymmenet.

Selvästikkin syyllistyn silmissäsi pyhäinhäväistykseen kirjoittamalla arasta aiheesta, mutta olen erittäin tyytyväinen reaktioosi. :)

Et, vaan et aivan tarkasti ehkä mieti mitä tai missä asemassa ja miksi YTK:hon on liitytty. Epäilen vahvasti, että suurin osa noista on sellaisia joilla ei varsinaista ammattiyhdistystä ole omaan toimenalaan olemassakaan. On tietenkin Tradenomiliittoa, Insinööriliittoa jne, mutta se on koulutuspohjainen liitto, ilman työehtosopimusta.

Luonnollisesti moni isoon firmaan menevä katsoo, ettei tarvitse työttömyyskassaa ollenkaan, varsinkin ylemmistä toimihenkilöistä. No ehkäpä vaikkapa paperiteollisuudesta ja vaikkapa Nokialta YTK:hon on ylempiä ruvennut pikkuhiljaa rapiseen, kun on huomattu ettei se TA:n edustusasema enää ole tae pysyvästä työpaikasta. Samalla tavalla on kilometritehtaalle poistunut myös ylempiä, kuin työntekijöitäkin.

Epäilen, että SAK:n alaisista liitoista liikkuminen on ollut huomattavasti vähäisempää.

Vaikea sanoa tietääkö luottamusmies mitä kaikille maksetaan. Tai miksi edes tietäisi.

Kyllä tietää ja jos ei tiedä, niin TA rikkoo ilmoitusvelvollisuuttaan.
Itse tiedän centilleen, mitä omassa linjassa maksetaan kenellekin.


Mutta tässä toiminnassa pitää erotella ns. rivityöntekijä ja toimihenkilö. Toimihenkilöillä on huomattavasti enemmän 'oma-aloitteisuutta' vaativa työhön astumisen tie. Työntekijäpuolella, ainakin omalla allalla, kaikki on 'tietyssä putkessa' ja suhteellisen turvattuja jo työsopimusta allekirjoitettaessa, vaikkeivat tiedä yhtään mihin nimensä pistävät. Toimihenkilöpuolella olen nähnyt (2v työskennellyt Opiskelijaunionissa) aikamoista sillisalaattia ja aivan helvetisti laittomia työsopimuksia. (jos toisin sovitaan, on sopimus mitätön... hyvin yleinen lauseke TSL:ssä, työsopimusta koskevassa kohdissa.)
Työntekijäpuolella en ensimmäistäkään meidän alalla ja ne mitä on olemassa, hoidetaan 'oikeaksi' aika pikaisesti, eikä työntekijä välttämättä edes asiasta kuule.
 
Pojat, pojat. Rehellisellä työllä ei rikastu tässä maassa kukaan.
Suomessa ei oo muutakuin köyhiä ja kateellisia kansalaisia. :)
Ei vaan.
Duunarille on hyvä olla liitto ja TES, sehän nyt olisi hulvatonta kun liitot ajettaisiin alas. Työnantajat laittais perseeseen työntekijää niin että soi vaan palkanmaksussa ( varsinkin pienipalkkaisilla aloilla ). Paikallisella sopimisella köyhät köyhtyy ja "rikkaat" rikastuu. Ei tällänen hyödytä muita kuin valmiiksi "hyvin" tienaavia vaikka kuitenkin tässä maassa on paljon enemmän lähiössä asuvia pienipalkkaisia duunareita joille ei tälläisestä ole mitään hyötyä.

Avainasia on kuitenkin minusta se että se joka haluaa lisää liksaa valitsee duuninsa sen perusteella. Jos palkka ei miellytä, niin etsii ulko-oven. Niin helppoa se vaan valitettavasti on. Pakko ei kenenkään olla siellä missä ei palkka miellytä, jos kertoo minulle miksi on PAKKO niin kuuntelen mielelläni. Työpaikan ja jopa koko alan vaihtaminen on tänäpäivänä helppoa kuin paskalla käyminen. Ei siihen mitään paikallisista sopimista tarvita, jos palkka on huono niin tekee jotain muuta mistä raha irtoaa helpommin. Avaimet on kaikilla omissa käsissä siitäkin huolimatta, vaikka olisit liitossa ja kumartaisit aamuin illoin SAK:n toimistoa kohti.

Tämä on varsin totta. Kukaan ei pakota olemaan jossain tietyssä firmassa lopun ikäänsä.

Itsekin alan hyvin todennäköisesti opiskelemaan hiljalleen työn ohessa tulevana syksynä. Voi olla että tuo sitten n. parin vuoden sisällä antaa jotain uusia mahdollisuuksia joko nykyisessä duunissa tai jossakin muualla.

Toisaalta taas oma duuni on aika tasaista, tietty mitä vain voi tapahtua, mutta ei ole mikään kaikista suhdanneherkin homma, eli työtä tuntuu riittävän. Vaimolla kun taas on osa-aikatyö aika epävarmassa paikassa, niin ei oikein voi mielettömästä riskeeratakkaan jos meinaa lainansa ja laskunsa maksaa.

Eli ei nämä niin helppoja juttuja ole, että lähdetään vain ovesta ja katotaan muuta. Vaakakupissa painaa monta juttua.

Mutta jos esim. meillä alettaisiin paikallisesti sopimaan, eikä työntekijäpuolella olisi mitään työtaistelumahdollisuutta, niin aika sanelupolitiikalla ne neuvottelut läpi menis. Aina pitää olla joku ase myös sillä tekijäpuolella, muuten ollaan heikoilla. Ja meillä tässä ei ole syynä se etteikö firmalla menisi hyvin, vaan yksinkertaisesti ahneus, vaikka kukaan ko lafkassa töissä oleva ei omista centtiäkään koko firmasta. Mutta jotkut pystyy vaikuttamaan omaan palkkaansa aika oleellisestikin.
 
Elikkä, jos paikallinen sopiminen lisääntyisi, mitkä asiat käytännössä muuttuisivat?

Vaikea sanoa, kun ns. asiantuntijatkin näyttävät olevan asiasta erimielisiä. Riippuu tietysti, missä määrin paikallinen sopiminen lisääntyisi ja missä asioissa.

Mahdollisia tavallisen palkansaajan kannalta negatiivisia vaikutuksia voisivat olla tuloerojen kasvaminen, työntekijän neuvotteluaseman heikkeneminen, sukupuolten välisen (palkka)tasa-arvon heikkeneminen, ns. pärstäkertoimen ja small talk -taitojen vaikutuksen lisääntyminen, sopimusyhteiskunnan perusperiaatteiden vähittäinen mureneminen...

Vieroksun ajatusta, jonka mukaan palkkojen pitäisi nykyistä enemmän olla sidoksissa alan "tuottavuuteen". Esim. sairaanhoito- tai kulttuurialalla tuottavuutta ei voi eikä pidä mitata ensisijaisesti taloudellisesti. "Tuloksen" määrittelyssä pitäisi ottaa huomioon myös laatu ja muut arvot, joita on vaikea pelkillä numeroilla mitata. Mielestäni eri alojen taloudellisen tuottavuuden vaikutus palkkoihin on jo nykyisellään ihan riittävän suuri.

Ja asia joka aivan liian usein unohdetaan: mikään ei estä firmoja jo nykyisellään maksamasta työntekijöilleen korkeampia palkkoja, mikäli niin haluavat tehdä! Siksi tuntuukin vahvasti siltä, että paikallisen sopimisen merkittävää lisäämistä puoltavat tahot haluaisivat päästä nakertamaan nimenomaan minimiehtoja, siis esim. että palkat voisivat alkaa joustaa myös alaspäin. Tämä taas tuntuu pelottavalta vaihtoehdolta, koska työssä käyvien köyhien ('working poor') määrä on jo nyt kasvussa.
 
SAK nettisivuillaan sanoi:
SAK:n saavutuksia

SAK:n ja Suomen työmarkkinakehityksen tärkeitä vuosia.
.
.
.
1918
Kansalaissota.
.
.
.

:eek:

Suomessa on kyllä nuo alueelliset työttömyyserot aika suuret. Varsinkin Kainuussa ja Lapissa työttömyys huitelee siellä 15 prosentin tietämillä. Tätähän sillä pyrittäisiin helpottamaan. Ja siis varmasti se tehtäisiin "saavutettuja etuja" heikentämällä, mutta varmaan se duuni kelpaa näille työttömille vaikka sen 100 euroa pienemmälläkin kuukausipalkalla. Kenen oikeus se on päättää, että kuka saa tehdä töitä ja kuka kuuluu tuohon 15 prosenttiin? Ei ne edut mihinkään heikkene niillä alueilla, joilla menee vahvasti, koska tällöinhän pätevä duunari voi aina sanoa notta morjens, mä lähen naapurifirmaan. Ja jos taloudella menee lujaa ja firmat kiskoo jättivoittoja "duunarin selkänahasta", niin ei muuta kuin firmaa pystyyn...
 
Varmasti olisi enemmän suomessa rikkaita jos ei olisi liittoja olemassakaan tai jos ne ajettais alas.

Suomessa olisi varmasti enemmän korpi lakkoja ja vähäisempi tuottavuus. Olisiko sinulla heittää esimerkkiä asiasta että asia olisi noin niinkuin väität? Se olisi ainakin varma että iso porukka joutuisi tekemään kahta ellei peräti kolmea työtä että pärjäisi (jenkki tyyliin).

Ja se on sairas ajatus, että osaavalle ja vähemmän osaavalle maksetaan sama palkka.

Katso alemman vastauksen nimimerkki kohta.

Meinaatko vastedeskin tyytyä siihen tulotasoon jonka ammattiliitot puolestasi neuvottelevat? Etkö meinaa itse ottaa vastuuta tulevaisuudestasi?

Tes antamat tasot ovat minimi palkkoja, eivät ehdottomia palkka kattoja. Nimimerkillä KTA on 2x3ryhmän tes palkka.

Älkää antako liittojen manipuloida itseänne sellaseen passiiviseen tilaan että elätte koko elämänne alisuoritteisessa tilassa.

Liiton ansiosta olen aktiivisempi. Käyn kurssittamassa itseeni aika ajoin. Esim viime vuonna olin laki kursseilla. Liiton ansiosta tiedän mikä on alisuoritteinen tila.

Mä kuolisin nälkään jos eläisin jollain tessin palkalla.

Minä taas tienasin viime vuonna enemmän kuin paperimiehet, kiitos kuuluu TES urakka sopimuksille ja urakka nh sopimusten & PAIKALLISSOPIMUSTEN.

Mä en tunne ketään joka olis SAK ta kumartamalla päässyt elämässään eteenpäin.

Onhan niitä luottamusmiehiä ketkä ovat saanneet kunnon kultaisen potkun perseeseen :hyper: Ovat pyllistäneet TA ja kumartaneet liitolle ;)

Mä liputan yksilön vapauden ja vastuun puolesta ja aion elää sellasen elämän mikä mulle maistuu.

Hyvä juttu :thumbs: Kiitos liiton meillä on oikeuksia ja tätä kautta vapautta + tiedän missä menee vapauden rajat.

Niin makaa miten petaa, vanha ja tyhmä sanonta mutta niin paikkansa pitävä.

Aivan! Jos pitää huolen omista oikeuksista ja etuusuuksista niin ei tarvitse tehdä viron miesten palkoilla töitä suomessa. Niin makaa kuin petaa :rolleyes:

Tämä ei ollut mitään henkilökohtaista sitten Kalju! Kuulut vain siihen isoon ryhmään millä ei vain ole tarpeeksi laajakatseista kantaa asiaan eikä perustietämystä kuinka rattaat toimivat. Näkökantoja on monia, mutta SAK haukkuvat tahot vain unohtavat yleensä esittää toimivampaa ratkaisua nykyisen tilalle. Yleensä nämä tahot esittävät lähellä anarkiaa olevaa tilaa nykyisen tilalle. Ja se ei varmana ole hyvä asia. Hevosella pitää olla ohjastaja! SAK on välttämätön "paha". Kaikella pitää olla vastakohtansa. Vastakohdat tasapainottavat tilanteen. Jos sinulla on toimivampi toiminta malli niin suosittelen sinua hakeutumaan seuraaviin eduskunta vaaleihin ja toivoa että saa tarpeeksi kannattajia kyseisellä toimintamallilla. Minun ääntäni et kyllä saa :) :piis: (asiat riitelevät eivät henkilöt)

Kyllä tietää ja jos ei tiedä, niin TA rikkoo ilmoitusvelvollisuuttaan.
Itse tiedän centilleen, mitä omassa linjassa maksetaan kenellekin.

Me emme ainakaan saa tietää yhden tietyn työntekijän palkkaa (Talotekniikan TES). Mutta yksikön/toimipisteen KTA saamme kyllä tietoomme. Tosin kyllä jätkät puhuu meillä hyvin vapaasti kuinka kukin on tienannut, mikä kyllä palvelee kaikkia. Hyvä soitella eri kavereille ja kysellä että mihin hintaan kannattaisi tehdä urakat.


Itse aiheeseen:

Kiitos paikallissopimusten meillä maksetaan keskimäärin paremmin kuin TES lukee. Eli täällä on vain hyviä fiiliksiä paikallissopimuksista. Urakoissa on niin paljon heittoja että jotkut olisivat aivan liian kalliita (selkeitä työmaita) työnantajalle ja osa taas liian työläitä (hankalia työmaita) että työtekijä tienaisi. Eli anamme kummatkin löysää toisillemme, ja hyvin on toiminut. Tekijä miehet tienaavat loistavasti meillä kiitos paikallissopimusten. Eikä ole kyräilyjä työntekijöiden kesken kuka saa see kultakaivoksen (selkeän työmaan). Ei mitään suurempaa valittamista tämän asian suhteen.
 
Me emme ainakaan saa tietää yhden tietyn työntekijän palkkaa (Talotekniikan TES). Mutta yksikön/toimipisteen KTA saamme kyllä tietoomme. Tosin kyllä jätkät puhuu meillä hyvin vapaasti kuinka kukin on tienannut, mikä kyllä palvelee kaikkia. Hyvä soitella eri kavereille ja kysellä että mihin hintaan kannattaisi tehdä urakat.

Omituinen homma, kun esim. mun LTM-työn eräs pääasia on valvoa tuota, että palkat tulee oikein ja kuten on sovittu. Korjauksia joutuu aika-ajoin tekemään, vaikka 'kaikki pitäis olla OK'. Ei ne palkanlaskijatkaan koneita ole ja tuo tiedonkulku on isossa konsernissa aina vähän niin ja näin.

Harva työntekijä nimittäin laskee jokaista tilinauhaansa, että tuliko nyt saatua aivan oikein ja täten joku muutaman centin korotuksen uupuminen voi jäädä huomaamatta = iso kasa euroja vuodessa.

Itseasiassa mulla on palkkalistat lähes aina mukana repussa, sillä 90% kaikista edustettujen henkilöiden kysymyksistä tulee tuolle puolen.

Mutta tietenkin te voitte olla jostain kumman syystä tuon 'oikeuden' menettäneet, toisin sopimalla....sillä TT-SAK Yleissopimus 15.1.1990 ,jota meillä sovelletaan sanoo näin:
TYÖNANTAJAN TIEDOTTAMISVELVOITTEET
Palkkatilasto- ja henkilöstötiedot
Ellei alakohtaisesti tai paikallisesti toisin sovita, on pääluottamusmiehellä
oikeus tehtäviensä hoitoa varten saada TT:n neljännesvuositilastoa vastaavat
tiedot toimialueensa työntekijöiden ansiotasosta ja rakenteesta välittömästi
TT:n palkkatilaston valmistuttua edellyttäen, että yrityksestä kerättävistä
palkkatiedoista on alan tilaston ryhmittelyt tehtävissä. Ansiotietoja,
jotka koskevat kuutta henkilöä pienempiä työntekijäryhmiä, ei anneta.
Löytyy linkistä http://www.sak.fi/suomi/ServiceServlet?type=attachment&source=SAKAttachments&id=331
 
:offtopic:

Omituinen homma, kun esim. mun LTM-työn eräs pääasia on valvoa tuota, että palkat tulee oikein ja kuten on sovittu. Korjauksia joutuu aika-ajoin tekemään, vaikka 'kaikki pitäis olla OK'. Ei ne palkanlaskijatkaan koneita ole ja tuo tiedonkulku on isossa konsernissa aina vähän niin ja näin.

Harva työntekijä nimittäin laskee jokaista tilinauhaansa, että tuliko nyt saatua aivan oikein ja täten joku muutaman centin korotuksen uupuminen voi jäädä huomaamatta = iso kasa euroja vuodessa.

Itseasiassa mulla on palkkalistat lähes aina mukana repussa, sillä 90% kaikista edustettujen henkilöiden kysymyksistä tulee tuolle puolen.

Mutta tietenkin te voitte olla jostain kumman syystä tuon 'oikeuden' menettäneet, toisin sopimalla....sillä TT-SAK Yleissopimus 15.1.1990 ,jota meillä sovelletaan sanoo näin:

Löytyy linkistä http://www.sak.fi/suomi/ServiceServlet?type=attachment&source=SAKAttachments&id=331

Pitihän se asia tarkistaa.

Ellei alakohtaisesti tai paikallisesti toisin sovita, on pääluottamusmiehellä
oikeus tehtäviensä hoitoa varten saada TT:n neljännesvuositilastoa vastaavat
tiedot toimialueensa työntekijöiden ansiotasosta ja rakenteesta välittömästi
TT:n palkkatilaston valmistuttua edellyttäen, että yrityksestä kerättävistä
palkkatiedoista on alan tilaston ryhmittelyt tehtävissä. Ansiotietoja, jotka
koskevat kuutta henkilöä pienempiä työntekijäryhmiä, ei anneta.

Jos alalla tai työpaikalla ei ole edellä edellytetyn sisältöistä palkkatilastoa,
on pääluottamusmiehelle annettavista palkkatiedoista sovittava erikseen.
Pääluottamusmiehellä ja työsuojeluvaltuutetulla on oikeus kirjallisesti saada
tieto toimialueensa työntekijöiden nimistä, palkkaryhmistä tai vastaavista
sekä työsuhteen alkamisajankohdista, ellei paikallisesti toisin sovita.
Tiedot annetaan heille aina pyydettäessä. Uusista työntekijöistä edellä mainitut
tiedot ja työmaaosoite annetaan viikon kuluessa työsuhteen alkamisesta.
Luottamusmiehelle annetaan palkkausjärjestelmästä tiedot yritys- tai toimipaikkakohtaisesti
työntekijöiden palkkaryhmiin jakautumisesta, perustuntipalkan
ja henkilökohtaisen palkanosan (PTP + HPO) suuruuden palkkaryhmäkohtaisesta
jakautumisesta keskimäärin ja mahdollisen pistepohjaisen
järjestelmän muodostumisesta.

Pääluottamusmiehelle on oikeus perehtyä toimialueellaan yrityksessä kulloinkin
voimassa oleviin työnhinnoittelujärjestelmiin ja eri palkkausmuodoissa
käytettävien olosuhdelisien määräytymis- ja laskentasääntöihin.

Tietyn työntekijän KTA emme saa tietoon. Mutta työntekijöiden (ryhmän) KTA saamme. Tietyn työntekijän palkkaryhmän tiedot saamme, mutta meillä se ei merkkaa samaa asiaa kuin palkkaa, se on vain se minimi minkä työtekijän pitää saada.
 
Onko tämä paikallinen sopiminen jotenkin äärimmäinen ilmiö? Ja onko yleisesti ottaen asioista sopimisella vain kaksi, täysin vastakohtaista tapaa, joilla on hyvin ennalta tiedetyt seuraukset? Jotenkin joissain kommenteissa paistaa läpi kovin mustavalkoinen ajattelu. Murheellista..
 
Eikö tuo paikallinen sopiminen ois esim. paperitehtailla aivan loistava asia Suomen kilpailukyvyn kannalta? Ite voisin esim. mennä sinne intin jälkeen 500€/kk helposti.
Ja sit toiselta kannalta kuten Ben Zyscowiz(miten kirjotetaankaann...?) sano, ni miksi paperikoneen hoitamisesta saa enemmän palkkaa kuin ihmisen hoitamisesta?
 
Back
Ylös Bottom