Jos ja kun ahneet kommarisikaSAKilaiset saadaan ajettua alas ja duunarien elämä on kuin ruusuilla tanssimista, niin lopetetaanko samalla myös työnantajaliitot? Paikallinen sopiminenhan olisi tuossa tilanteessa aika suhteellinen käsite. Duunarit tappelisivat yksiöinä paikallisesti, mutta työnantajat sopisivat keskenään pelisäännöt.
Hirveän moni yksilöllisyyden ja oman sopimisen puolesta liputtaja tuntuu luottavan siihen, että itse kuuluvat siihen 10% porukkaan joka ehkä ansaitsisi palkankorotuksen (jonka olisivat jo tänään saaneet muutenkin, liitot kun neuvottelevat vain minimipalkoista.)
Toisaalta paikallinen sopiminen olisi meikälle ihan jees juttu. Olen aloittelemassa omakotitalon rakennuttamista, ja sitä varten olisi kiva saada halpaa duunaria raksalle. Tarjoan nyt eka vaikka 1€ per tunti liksaa. 10h päivä ja ruokatunteja ei ole. Ihan paras duunari ei tarvi olla, riittää että tekee sen mitä vastaava mestari sanoo. Eikä oikeastaan tartte olla suomalainenkaan. Joku venakko käy myös. Jos menee perseelleen niin kasvatetaan liksa 2€ per tunti. Jossain vaiheessa löydän sen minimitason. Ns. "ammattimiehiä" tämä ehkä tympii, mutta hei, oma vika. Jokainen kun neuvottelee palkkansa ja turha tulla mulle itkemään. Menevät sitten vaikka työkkäriin, josta uudistunut työvoimapolitiikka pakko-ohjaa heidät mun raksalle. 1€ per tunti mun raksalla tai tuet lähti loppuelämäksi. Reilua, eikös joo?
Tietty joku ammattilainen voisi nyt kuvitella, että menee sitten jollekin toiselle raksalle. Semmoiselle missä maksetaan enemmän. Mutta eiköhän me talorakennuttajat sovita yhdessä niin, että kukaan ei maksa yli 2€ per tunti liksaa. Ollaan vähän niinkun työnantajaliitto. Joku yksittäinen rakennuttaja voi yrittää nostaa palkkatarjousta, mutta eiköhän se saada muutamalla mailaniskulla ja yöllisellä tulipalolla takaisin ruotuun. Tuottavuus kun kärsii jos joku yrittää oikoa.