Paha olo treenin jälkeen

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ikä
43
Eli tässä viime aikoina olen tullut usein huonovointiseksi salin jälkeen. Ennen yhdistin sen epäsäännölliseen syömiseen, mutta nykyään syön niin hyvin, ettei se voi siitä olla kiinni. Muutama päivä sitten kävin salilla ja olo oli ihan hyvä. Pukuhuoneessa vaatteita vaihtaessa iski tajuton heikotus/huimaus/pahoinvointi joka ei näyttänyt hellittävän millään. Ajellessani pyörällä hiljaa kotiin päin, yrjö sitten lens kunnolla ja sain rytmihäiriöitä. Kotona vielä maatessani pulssi oli todella korkea pitkän aikaa.
Eli kysymys kuuluu, että mistä tällainen voi johtua? Voiko asialla olla yhteyttä suht matalaan hemoglobiiniin (138, sairauden takia). Jonkinlainen ylirasitus lienee kyseessä.

Älkääkä sanoko, että oksentaminen on palkinto kovasta ja onnistuneesta treenistä. :)

Oksentelu treenin jälkeen ei IMO ole yhtään tervettä hommaa.

Miten syöt ennen treeniä, miten pitkä aika on edellisestä hiilaripitoisesta ateriasta?

Itellä pitää olla vähintään 2 tuntia hiilapitoisesta ateriasta, paras on 3 tuntia. Tämä aika siis aterian ja treenin välillä. Reilu puoli tuntia ennen treeniä protskudrinkki (ei siis mitään hiilareita mukana) naamariin ja mitään huonoa oloa ei ole. Jos taas vedän hiilaria ennen treeniä, on huono olo lähes takuuvarma.

SirVili sanoi:
Eli tässä viime aikoina olen tullut usein huonovointiseksi salin jälkeen.... Eli kysymys kuuluu, että mistä tällainen voi johtua? Voiko asialla olla yhteyttä suht matalaan hemoglobiiniin (138, sairauden takia). Jonkinlainen ylirasitus lienee kyseessä. Älkääkä sanoko, että oksentaminen on palkinto kovasta ja onnistuneesta treenistä. :)

No joskus kovan jalkatreenin jälkeen huimasi ja laatta lensi mutta osasyy siihen oli palautusjuomassa (liikaa dekstroosia). Sama juttu jos juon liian paljon. Toisaalta voihan sulla olla aivokasvain, mutta onneksi sen voi leikata

Paljos on treeniä takana?

Mulla oli ekat pari kuukautta kans huono olo aina treenin jälkeen. Varsinkin selkä ja jalka päivinä joutu kotona makaamaan sohvalla pitkän aikaa ennenku olo helpotti. Syömisessä ei voinu olla vikaa koska syön samalla tavalla vieläkin.

Mulla autto se että esim. kyykyn jälkeen oli vähän kalpea ja heikotti. Istuin alas ja luin vaikka hetken lehteä (1min about) ja tuli semmonen lämmin olo ja pysty jatkamaan huoletta. Luulisin että liian kovia sarjoja liian lyhyillä tauoilla tein alkuun ja sen takia toi olo oli tommonen.

Toisaalta voihan sulla olla aivokasvain, mutta onneksi sen voi leikata

Tästä vastauksesta voisin ojentaa herralle pinssin. Näin.

Mulla autto se että esim. kyykyn jälkeen oli vähän kalpea ja heikotti. Istuin alas ja luin vaikka hetken lehteä (1min about) ja tuli semmonen lämmin olo ja pysty jatkamaan huoletta. Luulisin että liian kovia sarjoja liian lyhyillä tauoilla tein alkuun ja sen takia toi olo oli tommonen.

Melko varmasti unohdit kovissa sarjoissa hengittää, sitten kun pidit lyhyen tauon, ei happivaje ajukopassa ehtinyt kunnolla tasoittua. Tuo lämmin olohan tulee esim. pitkän sukelluksen jälkeen kun nousee pintaan ja vetää tissien täydeltä ilmaa.

Oksentelua ja rytmihäiriöitä. Okei laatta voi lentää paskasta protskusta/huonosta syömisestä yms, mut rytmihäiriöt tuskin safkasta johtuu. Lääkärille siis, ei terveyden kanssa kannata leikkiä.

Rytmihäiriöistä en osaa sanoa, mutta heikotuksesta tulis mieleen, että tulee otettua liikaa nopeita hiilihydraatteja ennen treeniä ja treenissä verensokeri tippuu alas ja kovaa.

Toi nyt oli vaan mutu tuntumalla vastattu.

CTi2 sanoi:
Rytmihäiriöistä en osaa sanoa, mutta heikotuksesta tulis mieleen, että tulee otettua liikaa nopeita hiilihydraatteja ennen treeniä ja treenissä verensokeri tippuu alas ja kovaa.

Toi nyt oli vaan mutu tuntumalla vastattu.

Näin se menee ainakin minulla. Tosin itse en kestä edes hitaampia hiilareita just ennen treeniä, kuten tossa ylempänä jo selitinkin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos syö just ennen treeniä, niin mullekkin käy ihan samanlailla. Rytmihäiriöitä ei ole tullut, mutta paikat menee ihan löysäks, kädet tärisee ja oksettaa. Tämä kuitenkin vaan isoja lihaksia treenatessa, esim. kädet voi treenata ilman häiriöitä.

_Maukka_ sanoi:
Tästä vastauksesta voisin ojentaa herralle pinssin. Näin.

Melko varmasti unohdit kovissa sarjoissa hengittää, sitten kun pidit lyhyen tauon, ei happivaje ajukopassa ehtinyt kunnolla tasoittua. Tuo lämmin olohan tulee esim. pitkän sukelluksen jälkeen kun nousee pintaan ja vetää tissien täydeltä ilmaa.

Telkussa joskus sanottiin että voi johtua siitä että verenkierto ei oo alussa tarpeeks kehittyny, verenpaineen vaihtelu vois kuulemma aiheuttaa ton olon.
Kyllä mä oon hengittää osannu :david:

Kyllä mä oon hengittää osannu

En epäilekkään että et olisi osannut hengittää. Kovat sarjat kuitenkin tulee pinnistettyä enemmän tai vähemmän täysillä, jolloin automaattisesti pidättää hengitystä.

Sama efekti on, niinkuin pentuna leikittiin, "happikännillä". 30 kertaa keuhkot täyteen/ulos nopeassa tahdissa, sit viimesen ulospuhalluksen aikana kaveri ottaa vyötäisiltä karhun otteella kiinni ja puristaa kovaa. Seuraus: Tajuhan siinä puhaltavalla lähtee. Nyt kun sitten miettii miten esim. kyykyssä paino painaa ukkoa kasaan samalla kun pitää puhista ja ähistä ja piereksiä.

Mutta jos tiedät ettei näin ole niin ei siitä sitten sen enempää.

SirVili sanoi:
Eli tässä viime aikoina olen tullut usein huonovointiseksi salin jälkeen. Ennen yhdistin sen epäsäännölliseen syömiseen, mutta nykyään syön niin hyvin, ettei se voi siitä olla kiinni. Muutama päivä sitten kävin salilla ja olo oli ihan hyvä. Pukuhuoneessa vaatteita vaihtaessa iski tajuton heikotus/huimaus/pahoinvointi joka ei näyttänyt hellittävän millään. Ajellessani pyörällä hiljaa kotiin päin, yrjö sitten lens kunnolla ja sain rytmihäiriöitä. Kotona vielä maatessani pulssi oli todella korkea pitkän aikaa.
Eli kysymys kuuluu, että mistä tällainen voi johtua? Voiko asialla olla yhteyttä suht matalaan hemoglobiiniin (138, sairauden takia). Jonkinlainen ylirasitus lienee kyseessä.

Älkääkä sanoko, että oksentaminen on palkinto kovasta ja onnistuneesta treenistä. :)
Sinuna menisin lääkäriin ja selvittäisin ton tilanteen, ottavat ekg:n ja voi olla että saat ajan myös rasitus ekg:hen jossa katsotaan ettei pumpussa ainakaan mitään häikkää ole. Saattaa olla myös sydänlihas tulehdus, kandee oikeesti käydä lekurilla.

_Maukka_ sanoi:
En epäilekkään että et olisi osannut hengittää. Kovat sarjat kuitenkin tulee pinnistettyä enemmän tai vähemmän täysillä, jolloin automaattisesti pidättää hengitystä.

Sama efekti on, niinkuin pentuna leikittiin, "happikännillä". 30 kertaa keuhkot täyteen/ulos nopeassa tahdissa, sit viimesen ulospuhalluksen aikana kaveri ottaa vyötäisiltä karhun otteella kiinni ja puristaa kovaa. Seuraus: Tajuhan siinä puhaltavalla lähtee. Nyt kun sitten miettii miten esim. kyykyssä paino painaa ukkoa kasaan samalla kun pitää puhista ja ähistä ja piereksiä.

Mutta jos tiedät ettei näin ole niin ei siitä sitten sen enempää.

Toi "merimieskänni" toimii helpommin jos kyykyssä hengittää vähän aikaa sisään-ulos, sit vetää keuhkot täyteen ja nousee nopeesti pystyyn, sit pidetään nenästä kiinni ja samalla yritetään puhaltaa nenän kautta pihalle ja yleensä viimenen muistikuva liittyy siihen uloshengitys kohtaan :offtopic:

Mut kuitenkin veikkaisin että verisuonet ei oo vielä tarpeeks kehittyneitä, tai sit tosi huono hapenottokyky, mäkin polttelin noihin aikoihin aika reippaasti että olisko häkää veressä tms.

Joskus tuollaista tulee kun vetää sarjat ihan loppuun saakka, tosin tällöin yleensä esiintyy minulla ainakin jonkin sortin tutinaa lihaksissa. Jos silmissä alkaa sumenemaan niin sitten lääkärille, ja täydellinen paussi ennen muuta liikuntaa ettei sydän pääse potkimaan tyhjää. 99.9% näistä on ihan vaarattomia, mutta saattaa harmittaa henk. koht. aika kovasti jos sattuu kuulumaan siihen 0.1%:iin.

Itsellä käy samalla lailla joskus jalkapäivänä jos ei ole muistanut syödä tarpeeksi ennen treeniä. Joskus takareisien rääkkäyksen jälkeen polttelee reisiä niin paljon, että heittää päästä ja tulee kylmiä väreitä (ei riipu verensokerista).

Rytmihäiriöt on aina tutkittava eli lääkäriin mars :)

Mulla on ollut aika saman tyylisiä oireita kuin ketjun aloittajalla. Hemoglobiinikin on luokkaa 110-120. Laatannut en ole koskaan, mutta pää pöntössä on istuttu useampaankin otteeseen, sen verran lähellä on ollut. Treenaan yleensä suht. "kovaa" ja pidän palautukset sarjojen välillä melko lyhyinä. Yleensä pahoinvointi iskee just treenin päätteeksi tai kun jäljellä on enää muutamia sarjoja.

Tänään kuitenkin oli ehkä treenihistorian hirvein. En ehtinyt kun n. 40 min kolistella kun pahoinvointi iski ja päätin lähteä pukuhuoneen puolelle. Lahjakkaasti olin unohtanut palkkarinkin kotiin. No suoraan suihkuun ja siellä huono olo vaan jatkui ja meni varmaan vartti, ennen kuin uskalsin takaisin pukkarin puolelle, naama ihan valkoisena. Siinä olo sitten hieman parani hetkeksi ja päätin mennä syömään, mutta ruokalan jonossa rupesi sitten sen verran heikottamaan ja silmissä sumenemaan, että oli pakko lähteä jonosta ja istahtaa. Siinä sitten tärisin ja hikoilin varmaan 10 min jonka jälkeen yritin uudestaan hakea ruokaa, mutta rupesi uudestaan pyörryttämään, jonka jälkeen lepäsinkin varmaan 20 minuuttia.

Tämän päiväsessä episodissa oli varmaan kyse lähinnä siitä, että pääsi verensokeri laskemaan liian alas kun syömisestäkin oli melkein 3 tuntia jo kulunut ja välissä oli vaan yksi kahvi. Mutta kun tuo pahoinvointi on sen verran yleistä nykyään, niin kysyisinkin neuvoa miten muut siitä kärsivät on päässyt siitä eroon? Pitäisikö sitä varmuuden vuoksi nauttia jotain nopeita tai hitaita hiilareita juuri ennen treeniä/treenin aikana? Pitää suosiolla pidemmät tauot sarjojen välissä tai unohtaa kokonaan raskaat perusliikkeet? Toisessa ketjussa mainittiin, että huono peruskunto voi olla tähän pahoinvointiin osasyynä. Mun tapauksessa se on hyvin epätodennäköistä koska liikuntaa on tullut harrastettua paljonkin läpi elämän.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom