Paavi kuollut

Status
Viestiketju on suljettu.
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Maanantaina tuli äiteen kanssa Paavista puhetta ja olin varma että viikkoa kauempaa ei elä... Loppuun asti sairaana sinnitteli virkansa loppuun.

taisteluorava sanoi:
Valkoista savua vatikaanista

Joo, niin näyttää kuolleen, mutta valkoista savua ei kyllä vielä nähdä. Kyllä se olikin jo sen verran heikossa kunnossa, että odotettavissa oli.

Edit: Kyllä näin ateistin silmään tuo Paavin henkilöpalvonta huvittavaa on, varsinkin kun lopussa mies ei tahtonut saada edes sanaa suustaan. Suurissa katolisissa maissa kuten Italiassa ja Espanjassa tästä nousee varmasti melkoinen hässäkkä. Ei ne katolisen kirkon mielipiteet varmaan kuitenkaan paavin vaihdonkaan myötä muutu modernimmaksi, koska joku patavanhoillinen gubbe paaviksi valitaan kuitenkin. Itseäni ärsyttää suuresti kyseisen kirkon kanta esim. ehkäisyyn.

Itse olen nähnyt paavin aina raihnaisena vanhuksena, joka heiluttaa vähän kättä lasin takana ( en tiedä oliko käteen kiinnitetty naru ), tai lukee pinnistellen paperista jonkun kirjottamia asioita... Kumminkin paavi on ollut meikäläisen piireissä lähinnä pilkan kohde.

Kiva että näen ensimmäistä kertaa paavin joka on voimissaan ja pystyy ehkä vaikuttamaan enemmän \o/

Kohtuullinen haloo tästäkin saadaan järjestettyä. Mulla ei ainakaan ollut siitä äijästä kovin positiivista mielikuvaa. Levätköön toki rauhassa.

Olis saanu delata jo ainakin 5 vuotta sitten. Noi sen vikat vuodet ovat olleet aikamoista vanhuuden sairastelua. Katolinen kirkko voisi tehdä niitä kauan kaivattuja uudistuksia ja sallia paavin vaihdon ennenkuin se paavi delaa.

oli jo aikaki, oli jo niin huonossa iskussa viime vuodet, kärsimystä eläminen nuin sairaana.

Tulee varmaan aikamoinen valtataistelu paavin seuraajien kesken. Kardinaalithan sen äänestää kylläkin, mutta saattaa nyt olla tuolla aikamoinen sekasorto, vaikka olikin tuo kuolema näkyvissä.

Tbm sanoi:
Joo, niin näyttää kuolleen, mutta valkoista savua ei kyllä vielä nähdä. Kyllä se olikin jo sen verran heikossa kunnossa, että odotettavissa oli.

Kauankohan menee että on uusi ukko johtamassa?

taisteluorava sanoi:
Kauankohan menee että on uusi ukko johtamassa?

Yle.fi - sivuilta:
"Paavin valta siirtyy aluksi kardinaalikollegiolle, joka kokoontuu valitsemaan uutta paavia viimeistään 15 päivän päästä hautajaisista. Kun vaalitulos on selvä, vaaliliput poltetaan. Lippujen polttamisesta syntyvä valkea savu kertoo kansalle, että uusi paavi on valittu."

Noin kuukauden sisään ne valitsee uuden guben.
Edit: Ja mä oon liian hidas. :curs:

Paavin valinta

Jonny sanoi:
Tulee varmaan aikamoinen valtataistelu paavin seuraajien kesken. Kardinaalithan sen äänestää kylläkin, mutta saattaa nyt olla tuolla aikamoinen sekasorto, vaikka olikin tuo kuolema näkyvissä.

Eikös sen uuden paavin valintakriteerit oo aika hämärän peitossa. Sehän toki on tiedossa, että ne kardinaalit lukkiutuu sisälle sinne jonnekkin, eikä ovia avata ennen kuin savu nousee piipusta. Oon ainakin törmänny netissä ja muutenkin kuullu mitä ihmeempiä spekulaatioita siitä miten se oikeasti tapahtuu..?

Edit: Mr. Man osin jo vastasikin tohon..

Mr. man sanoi:
Kun paavi valitaan, hänet valitaan eliniäksi. Valintaprosessi on muuttunut monta kertaa vuosisatojen kuluessa. Viimeisimmän muutoksen siihen on tehnyt nykyinen paavi itse.

Valinta tapahtuu
15-20 päivässä
http://www.kaleva.fi/html/JTpage473625.html

Onkohan Ladbrokesilla tulossa vetoo uudesta paavista :)
Ei tainnu olla ainakaan vetoa kuolinpäivästä tyyliin elääkö viikonlopun yli? Kerroin 0.25

Saas nähdä saako katolilaiset kohta paneskella kortsun kanssa.

Paavihan voi itse virkansa luovuttaa, mutta oli varmaan jo niin tööt-kunnossa että ei tajunnut jättää tehtäviään, vaan halusi vetää loppuun asti... Oli kyllä hyvittavaa katsella televisiosta pientä käden vispaamista ja yskimiseltä kuulostavaa puhetta...

Kait se on joillekin ihmisille iso asia kun kirkkoa johtaa jumalasta seuraava. Varmaan tälläkin hetkellä miljoonat ihmiset itkee ihan kannatuksen vuoksi. Itseäni kyllä tökkii tuo paavi-instituutio vaikka muuten kannatankin jonkin sortin kristinuskoa siis noin yleisen turvallisuuden vuoksi. Katolilaisuus on kuitenkin käsittääkseni aika paha asia objektiivisesti ajateltuna :( Paaville terkkuja, toivottavasti et joutunut kuumaan paikkaan :whip:

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom