Ei tässä asiassa voi käyttää samaa logiikkaa. Kannabista käyttää sadat miljoonat ihmiset ihmiset maissa joissa se ei ole lainsäädännöllisesti täysin sallittua, suurinosa heistä ei pidä sitä moraalisesti vääränä eikä näissä maissa käyttäjämäärät juurikaan lisäänny kannabiksen dekriminalisoimisen myötä nykyisten tutkimusten valossa. Rattijuopumusta taas ihmiset pitävät myös moraalisesti vääränä eikä siitä ole tästä syystä dekriminalisoimishankkeita olemassa(käsittääkseni*).
No, tästä tuskin pääsemme pidemmälle. Sinun mielestäsi kännissä ajaminen on moraalisesti väärin (pilvessähän ei tietenkään kukaan ole koskaan, eikä tule tulevaisuudessakaan ajamaan ;)), minun mielestäni molemmat ovat.
Toki jokaisesta päihteestä aiheutuu erilaisia haittoja, mutta kannabiksesta aiheutuvat haitat ovat minimaallisia esimerkiksi amfetamiiniin tai alkoholiin nähden.
Mitä sillä on välilä, kuinka suuret ne haitat on johonkin toiseen aineeseen nähden? Eihän sillä ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. Rattijuoppous on taas tilastollisesti vähemmän haitallista kuin itseään päähän ampuminen.
Jopa kahvin juonti aiheuttaa haittoja. Tuoreen tutkimuksen mukaan kannabiksen yhteiskunnalliset haitalliset vaikutukset ovat häntä päässä nykyisistä päihteistä. Joku poliisi voisi tähän nyt kommentoida kuinka paljon kannabiksen käyttäminen aiheuttaa häiriökäyttäytymistä?
Olisi kiva kuulla tosiaan, että olisiko joku poliisi onnistunut näkemäään häiritsevän pilviveikon, koska pilviveikot itse eivät ole sellaista onnistuneet todistamaan. Onko pilvipäissään häiriköiminen aikamme urbaani legenda??
Enpä ole itse tuollaiseen kannabiksesta johtuvaan häiriökäyttäytymiseen törmännyt,vaikka olen kyllä matkustellut ja viettänyt aikaa erilaisilla alueilla joissa käyttö on laillista,laitonta,jotain siltä väliltä,yleistä,ei yleistä jne. Kertokaa nyt joku millaista se kannabiksesta johtuva häiriökäyttäytyminen on ja miten se ilmenee?
Vallan taitaa olla ihmeitä tekevä aine tuo huumausaine ja päihde kun te käyttäjät ette ole koskaan onnistunut todistamaan yhtäkään häiriötä ;)
Hieno vertaus :D Käsittääkseni verrattiin pilven polttamista ja rattijuoppoutta keskenään. Yhden oluen juominen ennen ajosuoritusta ei ole rattijuoppoutta,ainakaan nykyisen lainsäädännön valossa normaalikokoisella ihmisellä. Ja joukkoliikennevälineen kuljettaminen pilvessä ollessa on käytön lisäksi myös rattijuopumus nykyisellä lainsäädännöllä.