Tiettyyn rajaan saakka saatkin päättää itse omasta kehostasi. Isoveli on nyt päättänyt, että näin ei saa tehdä. Luullakseni perustelee sitä terveydellisillä vaikutuksilla ja sillä, että lasku siirtyy kuitenkin yhteiskunnan maksettavaksi. Huumeiden suhteen onkin kieltolaki voimassa. Ne on kielletty lailla. Eikä ne ikinä toimi, aina on joku joka rikkoo sitä lakia ja haluaa käyttää. Siitä on sitten määrätty rangaistukset.
En oo kovempia rangaistuksia kyllä missään vaiheessa peräänkuuluttanutkaan.
Eli siis sinusta huumeiden laittomuus on oikein, koska näin lukee laissa. Ja yhä edelleen koko tredin tarkotuksena on ollut valottaa sitä olisiko jokin muu syysteemi halvempi/parempi kuin kieltolaki. Perustelevat nuo kyllä sitä sillä, että se olisi kallista yhteiskunnalle, jos huumeet dekriminalisoitaisiin. Mutta Näyttöä on vain tullut sille, että se olisi yhteiskunnalle halvempi kuin kieltolaki.
Vertaa nyt huumeita liikennerikkomuksiin. Ylipäätänsä Liikennesääntöjä rikkottaessa melko suorasti vaarannetaan muita, kun taas jonkun kemikaalin käyttö ei suoranaisesti vahingoita muita.Kaikki ei tosiaan omaksu lakeja. Ylinopeus- tai parkkisakon saaminen taitaa olla suurempi osuus, mut en nää silti syytä poistaa sitäkään lakia vaikka sen lain rikkojia onkin paljon.
Ja myöskään semmosella lailla ei ole mitään virkaa, jota rikotaan enenmän kuin noudatetaan ja josta on enenmän haittaa, kuin hyötyä. Nopeusrajotuksien hyvistä vaikutuksista löytyy kyllä sitä puoltavaa dataa, jotta se on aivan perusteltua.
En perustele huumeiden laillistamista ainoastaan sillä, että kieltolaki ei toimi. Perustelen huumeiden laillistamista sillä, että kieltolaki ei toimi ja se rikkoo ihmisten vapautta ja oikeuksia.
Mielipiteesi on jo tullut varsin selväksi, tosin mihinkään järkevään argumenttiin se ei perustu. Mutta ei se mitään, ennen minä olin vielä negatiivisempi aineita kohtaan. Enkä nykyänkänn kannata mitään ainetta minäkään, kannatan ihmisoikeuksia. Ja olen heti valmis kannatamaan jotain muuta mallia, jolla pääsisimme noitten myrkkyjen kanssa vähemmällä.Mua ei tosiaan kiinnosta kuinka paljon joku polttelee. Ihan vapaasti niin paljon ku sielu sietää, keuhkot ja lompakko kestää. Se on ihan jonkun muun instanssin asia sitte antaa siitä sakkoja. Pidän silti hyvänä, että kannabis ei ole laillinen tuote.
Siittä on jo linkki tässä keskustelussa.Jos hetken aikaa kuvitellaan että kannabis laillistettaisiin olisi kiva kuulla miten se käytännössä tehtäisiin. Alkaisiko valtio ostamaan kannabista ja myymään sitä alkossa ? Vai baarit laillisiksi Hollannin tyyliin. Olisiko pössyttely sallittua samoin kuten tupakointi vai kielletty julkisilla paikoilla kuin alkoholi. Aika paljon olisi asioita mitkä pitäisi päättää...
Tuossa toinen, jota ei täällä ole vielä tainnut olla.
http://www.taloussanomat.fi/ajatukset/2009/07/07/enta-jos-huumeet-laillistettaisiin/200915840/145
Mikään helppo nakki se ei olisi. ja sitä ei ainakaan saisi toteuttaa siten, kuinka viinanverotuksen vekslaamisen kanssa tehtiin.