Mä kirjoitin aikas pitkän ja perusteellisen kannanoton mutta pakkiksen softa tuhosi sen, joten tiivistän mun pointin tässä:
1. aikaisemmin tuolla on kiistetty sitä että kiinnijääneestä saattaa tulla satojen tuhansienkin kustannukset valtiolle: Nykyisellään kiinnijäännistä seuraa H-merkintä, DNA-tietojen talteenotto ja ehkäpä 50 euron sakko. Kasvatuksesta sitten päiväsakoille, joita saa 30-60 kappaletta, isommista voi tulla ehdollista tai jopa aikaa. Valtiolle kuluja koituu oikeudenkäynnistä, koko prosessista, poliisin työpanoksesta, ja tulopuolella on muutamia satasia. Melkoista persnettoa siis. Senlisäksi testaus on kallista, pika "arpakuutio"-testit on kalliita, Massaspektrometristä puhumattakaan. Suurin kustannuserä johtuu kuitenkin työpaikkansa menettäneestä hampuusista joka H-merkinnän turvin siirtyy veronmaksajasta sosiaalitukien saajaksi, kulut voivat nousta kymmeniintuhansiin vuodessa.
2. Nykyisellään lainsäädäntö on rangaistusseuraamuksissa ihan hyväksyttävä, sensijaan ajokorttiseuranta, H-merkintä ja syrjäytymisvaikutus, DNA-tietojen rekisteröinti ja kotietsinnät on aivan kohtuuttomia yksilön perusoikeuksia loukkaavia seuraamuksia. Kyllä sakkorangaistus polttelusta on ihan kohdillaan, sillä se kitkee julkista käyttöä ja pitää hamppukansan kaapissa, samaa soisi olla alkoholipolitiikassa: julkijuopottelua ei tulisi sietää ja julkipäihtyneet voisi ihan hyvin kärrätä pahnoille vähän selvittelemään päätään, vähentäisi yleistä turvattomuutta, sotkemista, väkivaltaa ja deekuja katukuvasta. Ei päihteidenkäyttö julkisilla paikoilla tai selkeästi päihtyneenä esiintyminen ole hyvää käytöstä.
3. Se mitä ihminen sitten suljettujen ovien takana tekee on pitkälti yksityisasia, ja jokainen aikuinen ihminen on vastuussa myös itse omista valinnoistaan, ja varsinkin kannabiksen ollessa haitoiltaan lievä päihdeaine, on turha ylenmääräinen vainoaminen aivan älytöntä rahan ja ajanhaaskausta. Ei hampuusit mitään pedofiilejä kuitenkaan ole. Siispä koirien käyttö hampuusien bustailussa edellispäivien poltteluista julkisilla paikoilla on aivan 1930-luvun saksaa, ja H-merkintä aivan yliampuva seuraus. Myöskin oikeusmurhameininkiä on aineenvaihduntatuotteiden kyttäys liikennetestauksessa. Eihän törkeää rattia saa korkeista maksa-arvoista ja siitä että on 2 viikkoa sitten lauantaina todistettavasti ollut aivan oksennuskännissä.. Liikenteessä tulisikin olla nollatoleranssi hampulle (vaikutusten yksilöllisyydestä johtuen) ja ainoastaan aktiivisten ainesosien läsnäolo elimistössä tulisi olla rattijuopumuksen aiheuttava teko.
3. tärkeintä on se että kannabiksen käytön ja kasvatuksen (omaan käyttöön) seuraamukset tulisi olla järkevissä mittasuhteissa, ylenmääräisestä kyttäyksestä joka syö vaan resursseja ja yleistä virkavallan kunnioitusta tulisi luopua sekä huumausaineiden välittämisestä ja salakuljettamisesta tulevia rangaistuksia tulisi ehdottomasti tuntuvasti kiristää. Ei huumeiden myyjiä tule millään pilipalirangaistuksilla päästää, ei paljoa pelota parivuotta linnaa jos vaakakupissa on 3kk työllä sadantonnin tuotto.. Eli myynnin tuomioita selkeästi ankarammiksi, ja käyttäjien ja omaan käyttöön kasvattajien tuomioissa jatkaa samaa linjaa kuten nytkin (sakot aika järkeviä, tuntuvia vaanei aivan älyttömiä) mutta poistaa ne rekisterimerkinnät, kotietsinnät, koirien kanssa tapahtuva valvonta kaduilla ja festivaaleilla jne.
Henkilökohtaisesti tässä asiassa ärsyttää lähinnä suomen täysi takapajuisuus, itse olen liberaalilla kannalla tässä, voisin jopa dekriminalisoida, mutta kun tiedän sen täysin utopistiseksi ajatukseksi, niin jo noiden leimaavien rekisterimerkintöjen olemassaolon poisto olisi melkoinen edistysaskel.. Senlisäksi pitäisi huumeilta viedä se mystinen leima, ja muutenkin saada suhtautumista aiheeseen normaalimmaksi..
Kuitenkaan en ajatellut tässä profiloitua palstan pro-kannabisporukaksi, enkä jaksa alkaa vääntämään näiden tavallisen suomalaisen asenteiden omaavien kanssa (jep varmaan 80% suomalaisista ajattelee aivan samoin ellei jyrkemmin) enkä muutenkaan jaksa murehtia päihdepoliittisia kysymyksiä. Ei siihen voi vaikuttaa, lait korkeintaan kiristyvät, minkäänlaisia myönnytyksiä tänne ei tule ennenkuin EU käskee ja jos yksilölle kynnyskysymys asiasta tulee voi aina muuttaa vaikka hollantiin.. jutelkaa siis ihan keskenänne tästä mä en enää tämän jälkeen varmaankaan ketjua seuraa enkä jaksa osallistua vääntöön kun kukaan kuitenkaan ei tuumaakaan periksi tule antamaan, eikä se kannabis laillistu jos siitä kirjoittaa pakkotoistolle tai hamppu.netiin. Ei se muutenkaan koskaan laillistu suomessa, niin aika turha tästä on sivutolkulla kirjoittaa, turha threadi..