Päihdepolitiikka

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
En sano että kannabis ongelmia poistaisi, mutta kyllä se voi vähentää alkoholin käyttöä. Näin ainakin alkoholiongelmaisella ystävälläni joka oli usean kuukauden kuivilla viinasta kun sai pössytellä rauhassa. Kun poliisi kävi hakemassa puskat pois niin vanha tuurijouppoilu palasi taas kuvioihin (viikko pari kännissä, sama selvinpäin...).

Mutta en väitä että tuo kannabikselle pyhitetty aika olis täysin ongelmatonta ollut, varmasti sosiaaliset suhteet kärsii vähintäänkin yhtä paljon kun jos olis käyttänyt saman ajan dokaamalla. Viinan kanssa läträtessä olis saattanut niitä selviäkin päiviä mahtua tuohon aikaan useampia. Mutta silti uskon että kropalle tuo tipaton aika pössytellen on tehnyt hyvää. Mut onkohan tää jo sittenkin sitä lääkinnällistä käyttöä? Vaikka ainetta on olojen vuoksi käytettykin?

Mitä sä luulet, kun tunnet tapauksen, että olisko tässä tapauksessa hyötyä hoidosta enemmän kuin päihteen vaihtamisesta?? Katko ja syiden hoito, et miksi juodaan. Pyrittäisiin pois siitä ongelmasta.

Lähinnä oli mielessä nämä lähi-idän ihmeet joissa myös kuningas alkoholi on kielletty

on tuokin mielestäni aika hyvä esimerkki.

tiukimmat huumelait 1#
suurimmat huumeongelmat 1#

Miten sinä ymmärrät sanan terveellinen?

huoh mrniceguy. poistu jo tästä keskustelusta, ei sinulta ole tullut yhtään järkevää postia.

Laadukas vastaus jälleen kerran.

Oliko sinusta kannabiksen luokitteleminen yllättävän terveelliseksi jotenkin järkevää?

on tuokin mielestäni aika hyvä esimerkki.

tiukimmat huumelait 1#
suurimmat huumeongelmat 1#

huoh mrniceguy. poistu jo tästä keskustelusta, ei sinulta ole tullut yhtään järkevää postia.

En lähde edes väittämään, että se olisi realistista länsimaissa, että kaikki päihteet olisivat laittomia, mutta väkisin tulee mieleen nyt kysymys.
Onhan tosta tiukemmista laista jo nähty esimerkkejä yhdysvalloissa. Kuolemantuomiot vrt määrä vankeja. Menee vähän metsän nyt ton kanssa. Rangaistuksen tulee olla suhteessa rikkeeseen.

Tässä tredissä on useampaan otteeseen todettu, että ihmisellä on tarve sekottaa pää kautta nollata tilanne ja se taphtuu päihteillä.
Kysymys onkin seuraava: Mites nämä arabi maat joissa molemmat on kielletty?? Eikös ne ole myös ihmisiä joilla on tarve nollata?? Miten tämä pysyy siellä hallinnassa, kun oletetaan että heillä on ihmisinä samanlaisia tarpeita kuin meillä muillakin.

Ilmeisesti tää politikointi joka mua kiinnostaa, eli se syiden ehkäisy ja hoito, ei kiinnosta keskusteluna ketään muuta. Miks me pyöritään edelleen näiden pikku asioiden parissa eikä keskitytä näihin ongelmiin. Eikös se ole sitä päihdepolitiikkaa eikä joku kannabiksen dekriminalisointi. Meille jää edelleen tämä ongelma senkin jälkeen, että mitäs sitten?? Meillä on edelleen ongelmaisia ja systeemi ei toimi.
Ei se nyt vaan ole niin, että se ratkaisee tätä olennaisesti. Syihin on puututtava!!
Tossa edellisellä sivulla koitin vähän syvemmin puuttua tähän omaan näkemykseen ja yhteen parannusehdotukseen eli mielenterveyshoitoon.

en tiedä. minä henkilökohtaisesti olen sitämieltä että ihmisellä EI ole mitään tarvetta "nollata" minä en koe mitään tarvetta siihen itse.. (ihan oikeasti) en oikeastaan edes tykkää ryyppäämisestä. ehkä minulle nollaaminen tarkoittaa enemmänkin sitä että olen kaverin tai parin kanssa mökillä rantasaunalla ja istuskellaan vain. joten tuo väite että "kaikilla on pakottava tarve "nollata= vetää kännit"" ei mielestäni pidä paikkaansa, ainakaan biologisesti.

minua myös kiinnostaa tämä sinun ajamasi asia vaikka se nyt ei oikeastaan liitykkään ko. aiheeseen suoranaisesti. taisin jo kerran puhuakkin siitä että jos valtio pyrkii pääsemään kohteeseen x tietyssä asiassa. jos valtio on tällähetkellä kohdassa x-100 (erittäin epäkorrekti vertaus), päästäkseen lähemmäks kohtaa x, joutuu se tekemään ratkaisuja ja muutoksia. esimerkiksi laillistamalla kannabiksen, valtio voisi päästä kohtaan x-70. eikö tämä ole mielestäsi hyvä juttu? vai PITÄÄKÖ se tehdä niin ettei (saada) mennä ns. pienin askelin kohti ideaalia maailmaa, vaan se pitää tehdä yhdellä kerralla? jos pitää niin miksi?

^^ ylläoleva voi olla vähän epälooginen ja vaikea ymmärtää johtuen siitä etten jaksanut miettiä parempaa tapaa ilmaista :p

en tiedä. minä henkilökohtaisesti olen sitämieltä että ihmisellä EI ole mitään tarvetta "nollata" minä en koe mitään tarvetta siihen itse.. (ihan oikeasti) en oikeastaan edes tykkää ryyppäämisestä. ehkä minulle nollaaminen tarkoittaa enemmänkin sitä että olen kaverin tai parin kanssa mökillä rantasaunalla ja istuskellaan vain. joten tuo väite että "kaikilla on pakottava tarve "nollata= vetää kännit"" ei mielestäni pidä paikkaansa, ainakaan biologisesti.

minua myös kiinnostaa tämä sinun ajamasi asia vaikka se nyt ei oikeastaan liitykkään ko. aiheeseen suoranaisesti. taisin jo kerran puhuakkin siitä että jos valtio pyrkii pääsemään kohteeseen x tietyssä asiassa. jos valtio on tällähetkellä kohdassa x-100 (erittäin epäkorrekti vertaus), päästäkseen lähemmäks kohtaa x, joutuu se tekemään ratkaisuja ja muutoksia. esimerkiksi laillistamalla kannabiksen, valtio voisi päästä kohtaan x-70. eikö tämä ole mielestäsi hyvä juttu? vai PITÄÄKÖ se tehdä niin ettei (saada) mennä ns. pienin askelin kohti ideaalia maailmaa, vaan se pitää tehdä yhdellä kerralla? jos pitää niin miksi?

^^ ylläoleva voi olla vähän epälooginen ja vaikea ymmärtää johtuen siitä etten jaksanut miettiä parempaa tapaa ilmaista :p

Suurimmalla osalla on tarve, minullakin se on. Nykyisin sen 2-3 kertaa vuodessa ja sillon otan alkoholia vaikken juuri nauti siitä. Tästä pään sekoittamisen tarpeeksta on puhuttu paljonkin tässä tredissä.

Ehkä mä nyt halusin keskittyä siihen päihdepolitiikkaan. Päihdepolitiikka ei ole yhtäkuin kannabis. Päihdepolitiikkaan kuuluu paljon laaja alaisemmin asioita. Alkoholi, huumeet, lääkkeiden väärinkäyttö ja siellä pienenä joukossa myös kannabis.
Mitäs jos ihan oikeesti keskityttäisiin siihen politiikan miettimiseen ja aletaan näkemään metsä puilta. Jätetään se kannabis rauhaan ja pohditaan rakentavasti, että miten me yleisesti saisimme vähennetty ongelmia ja päihteiden kulutusta. Vähennettyä päihtenden ongelmakäytöstä aiheutuvia kuluja. Tämä olisi mielestäni se aihe josta kuuluisi puhua, eikä näitä lillukan varsia kuinka monin kertaiseksi muuttuu riskit liikenteessä kannabiksen vaikutuksen alaisena.

Tähän isoon kuvaan, jonka näkemistä minultakin on paljon kuulutettu, haluaisin tuoda oman näkemyksen ja parannus ehdotuksen. Tämä ehdotus oli puuttuminen päihteiden käytön syyhyn ja mielenterveys ongelmiin. Hieman tarkemmin siitä oli edellisellä sivulla olevassa tekstissä.

Ei ratkaisu päihdeongelmiin ole oikeasti joku kannabiksen dekriminalisointi. MEillä on edelleenkin ne meno erät niistä ongelmista ja käyttäjistä. Viilataan pilkkua tässä keskustelussa ja väännetään jostain aivan turhista asioista.

ojr Vastasikin jo hyvin.
Mutta miksei tuollainen valtion kontrolli ja verotus toimisi muillakin päihteillä, kuin tupakalla ja alkoholilla. Verotuksella katettaan osaksi, taitaa jäädä ylikin(?), alkoholin ja tupakan tuomia haittoja yhteiskunnalle.
Tällaisen systeemin puolesta nuo tutkimuksetkin osaksi puhuvat. Ja ei tästä mitään täysin pimeistämarkkinoista vapaata onnelaa tulisi, siinä olen kahlaajalintusen kanssa samaa mieltä, kuten ojr syihin pitäisi myös puuttua.

Ei tässä dekriminalisointi/vapautus ajatuksessa ole meillä Suomalaisilla ole mitään kiirettä, niin kuin ei ole ollut missään muussakaan lakimuutoksessa. Ensiksi katsotaan mitä muualla tapahtuu ja sitte mennään perässä, kun uskalletaan tai on jo pakko.

EDIT: Noista Arabimaista löytyy netin kautta tosi huonosti materiaalia. Mutta ilmeisesti sielläkään ei olla täysin raittiita, jotain juttua löytyi, tosin aika epämääräsiltä sivustoilta. Wikistä löyty tällaisesta kasvista, käytetään arabimaissa:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kati_(kasvi)

Olis kyllä tosiaan jännä nähdä toimiiko se laki siellä oikeasti. Voi olla, ettei kansa kaipaa päihdettä, mitä se ei ole koskaan (ehkä) maistanutkaan...

Uskonnot on vaarallisinta huumetta. Pelko siellä varmaan lähinnä estää käytön, törkeet rangaistukset rikkeistä. Haluisitko Suomeen samankaltaiset rangaistukset(retorinen kysymys, koska sehän ei onneksi olis ikinä mahdollista). Hyväosaiset arabit tuskin elää ilman päihteitä, eihän Allah nää esim. turistialueille.

Kahlaajalintu, osaatko kuvitella omaa elämääs ilman ainuttakaan annosta mitään päihdettä tai ilman päihdyttäviä lääkkeitä? Tai siis sitä et millainen se olis ollu.

Juteltiin just lääkkeistä yhden kaverin kanssa. Sillä oli ollu selkävaivoja ja sai jotain todella vahvoja opioideja alkuun. Sen jälkeen söi Panacodia (noin 1/10 morfiinin tehosta) pari kuukautta. Sano että ku päätti jättää ne lääkkeet taakse et hikoilutti seuraavat pari viikkoa. Missään vaiheessa se ei kuitenkaan ollu aikeissa jatkaa sitä käyttöä. Tässäkin tapauksessa se ihminen tekee sen päätöksen. Mistään riippuvuuksia aiheuttavasta aineesta ei oo helppo päästä eroon, mutta niistä jokainen pääsee eroon päättäväisyydellä ja itsekurilla. Veti sitte heroiinia, kokaiinia, viinaa, nikotiinia tai kofeiinia.

Aineet ei oo ongelmat vaan se paha olo. Lisäiskö siis kannabiksen laillistaminen yhtäkkiä näiden syrjäytymisvaarassa olevien määrää, tuskinpa. Jostain syystä uskon vakaasti, että se vähentäis jonkin verran alkoholin kulutusta. Kun polttelee ei yleensä vedä samanlaisia kännejä kuin jos ei sauhuttelis alkuun. Mä en kannabiksesta saa samoja kiksejä ku viinasta, mut jos muut saa ni hyvä niille. Jos saisin hyvän bilefiiliksen jostain kannabiksen osasta ni käyttäisin sitä aina päihtymistarkoituksessa viinan sijaan. Joisin vaan muutaman miedon kurkun kostukkeeks.

Kahlaajalinnulla on huonoja kokemuksia päihteistä. Kaveriporukka ei selkeestikään kokonaisuudessaan oo sitä kaikkista tasapainoisinta jos noin monella on ollu ongelmia. Selkeesti kenellekään ei oo ollu ongelmaa niiden aineiden saanti vaikka ne laittomia onkin, onko siitä siis ollu mitään iloa et ne on kielletty? Ehkä on, ehkä ei.

Miks mun mielestä kannabis pitäis zlaillistaa? 1.Käyttö alkaa jo olla niin yleistä, että kansalaistottelemattomuus lisääntyy liikaa. Kannabiksen käyttö ei tästä mihinkään vähene vaikkei lakeja muutettaisikaan. 2.En pidä ainetta kovinkaan vaarallisena(jos suvussa on ollut psykoosia kannattaa käyttöä välttää, sama tosin koskee alkoholin läträystä niiden kohdalla joilla suvussa taipumusta alkoholismiin) 3.Haluaisin, että jokaisella olis mahdollisuus ostaa hyvää tavaraa apteekista/alkosta ilman mahdollista kontaktia muita aineita välittäviin. Yleensä pilveä saa joltain tutulta jos tarvii, mutta joidenkin kohdalla tää voi olla ongelma ja hommataan kaverin kaverin kautta joka ei onkin syvemmällä huumebisneksissä. 4. En oikeestaan keksi yhtään syytä miks ei pitäis laillistaa. En mitenkään pysty näkemään sitä, että se lisäis päihteiden aiheuttamia kokonaiskustannuksia tai ihmisten pahoinvointia. Ehkä oon sitte vaan sokea.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
khatia käytetään jossakin arabimaissa tolkuttomia määriä, varmaan enemmän kuin suomessa perunaa?

kahlaaja, ihan hyvä tuo sinun huolesi mutta aika omituista nyt yhtäkkiä alkaa torumaan kaikki siitä kun 25 sivua ollaan väännetty oikeastaan pelkästään kannabiksen kieltolaista ja sen älyttömyydestä.. onhan se hieman offtopiccia/sidetopiccia mutta eiköhän jokapuolella maapalloa nämä "päihdepolitiikka keskustelut" käänny kuitenkin (heti) kannabikseen.

se että yritetään nyt tässä parantaa maailmaa ja keksitään joku ratkaisu siihen, että ihmiset eivät käyttäisi yhtään mitään päihteitä on mielestäni vähintään absurdi, enkä oikeasti omaa yhtään( 0 ) mielenkiintoa alkaa sitä setvimään tällä palstalla. voisin siitä yrittää kirjoittaa jonkun esseen pakon edessä mutta sen pohtiminen on lähinnä filosofiaa ja ehkä jopa fiktiota kun ihmisestä puhutaan. kun taas muistetaan tässä se että kuka minkäkin asian laskee päihteeksi.. sauna, käteenvetäminen jnejnejne..

Uskonnot on vaarallisinta huumetta. Pelko siellä varmaan lähinnä estää käytön, törkeet rangaistukset rikkeistä. Haluisitko Suomeen samankaltaiset rangaistukset(retorinen kysymys, koska sehän ei onneksi olis ikinä mahdollista). Hyväosaiset arabit tuskin elää ilman päihteitä, eihän Allah nää esim. turistialueille.

Kahlaajalintu, osaatko kuvitella omaa elämääs ilman ainuttakaan annosta mitään päihdettä tai ilman päihdyttäviä lääkkeitä? Tai siis sitä et millainen se olis ollu.

Kyllä minullakin on se tarve joskus ottaa eli veikkaisin, että hieman erilainen se maailma voisi olla. Tosin ei se mun alkoholin käyttö ihan kovin käsistä ole. Ilman päihdyttäviä nappeja elän tälläkin hetkellä joten se muutos ei olisi suuri vaikka ne katoaisi muiltakin.

En uskokkaan, että se olisi realistista. Lähinnä jäin miettimään tota argumentoitia ylipäänsä päihteille, kun ihmisillä on tarve sekoittaa pää ja nollata. Siksi halusin miettiä tilannetta ja sen toimivuutta maassa jossa kaikki päihteet ovat kielletty.

Toki se on heille uskonto kysymys eli kulttuuri on erilainen. Niin se on suomen ja ruotsinkin välilä ja erot käytetyssä alkolin määrässä on suuret. Samoilla leveyspiireillä kuitenkin liikutaan ja ihan naapureina joten kulttuurierolla täytyy olla merkitystä päihteiden käytössä.

khatia käytetään jossakin arabimaissa tolkuttomia määriä, varmaan enemmän kuin suomessa perunaa?

kahlaaja, ihan hyvä tuo sinun huolesi mutta aika omituista nyt yhtäkkiä alkaa torumaan kaikki siitä kun 25 sivua ollaan väännetty oikeastaan pelkästään kannabiksen kieltolaista ja sen älyttömyydestä.. onhan se hieman offtopiccia/sidetopiccia mutta eiköhän jokapuolella maapalloa nämä "päihdepolitiikka keskustelut" käänny kuitenkin (heti) kannabikseen.

se että yritetään nyt tässä parantaa maailmaa ja keksitään joku ratkaisu siihen, että ihmiset eivät käyttäisi yhtään mitään päihteitä on mielestäni vähintään absurdi, enkä oikeasti omaa yhtään( 0 ) mielenkiintoa alkaa sitä setvimään tällä palstalla. voisin siitä yrittää kirjoittaa jonkun esseen pakon edessä mutta sen pohtiminen on lähinnä filosofiaa ja ehkä jopa fiktiota kun ihmisestä puhutaan. kun taas muistetaan tässä se että kuka minkäkin asian laskee päihteeksi.. sauna, käteenvetäminen jnejnejne..

Ei, en yritä väittää edes että se nolla toleranssi onnistuisi. Kirjoitin sen jo aikaisemmin tähn trediin. Ollaan tosiaan väänneety 25 sivua näistä lillukan varsista ja se keskustelu ei etene mihinkään, joten olisiko aika keskustella siitä isosta kuvasta ja päihdepolitiikasta.
Se, että keskustelu kaikkialla muuallakin kääntyy kannabiskeskusteluksi, ei tarkoita sitä, että sen tarvitsee nyt olla pelkästään sitä.
Voidaanko nyt pohtia niitä oikeita tekoja päihdeongelmien vähentämiseksi. Huomaa, puhun vähentämisestä, en niiden kadottamisesta koska siihen tuskin ikinä kykenemme.
Minä laitoin korteni kekoon ja esitin rakentavaa kritiikkiä perusteluineen. Olisiko hedelmällistä jatkaa tästä, jotta saataisiin jotain fiksua keskustelua aikaiseksi?

Ei nyt eksytä sitten tieltä, että mikä on päihde ja mikä ei. Kyllä sinäkin käsität mikä on päihde. Pysytään nyt niisä ratkaisuissa.

Eli iso kysymys kuuluu: millä keinoin me saamme vähennettyä päihdeongelmia.

millä keinoin me saamme vähennettyä päihdeongelmia.

1. kannabiksen dekriminalisointi
2. oikeaoppinen huumevalistus(ei mitään entistä narkkaria pelottelee 2 luokalle)
3. ihmisten älykkyys ylös(en tiedä miten realistisesti haluttais toteuttaa)
4. ihmisen perimän muokkaaminen(riippuvaisuusgeenin manipulaatio?)
5. alkoholin ja tupakan saanti vaikeammaksi? hieman kyseenalainen
6. ehkä jopa kaikkien huumeiden totaalinen laillistaminen ja monen sukupolven mittainen projekti sille että huumeiden imago muuttuisi merkityksettömämmäksi ihmiskunnalle.
7. suhtaudutaan narkkareihin sairaina, ei rikollisina.

tossa nyt muutama mitä tuli päälimmäisenä mieleen

Millasta tuo oikea oppinen huumevalistus olisi. Siitä kuulee paljon puhuttavan mutta en ole kuullut konkreettisia ehdotuksia.

(tää ei ole mikään provo vaan ihan oikeasti olisi mielenkiintosta kuulla porukoiden mielipiteitä miten huumeista pitäisi valistaa..)

Listasta puuttuu se tärkein. Kasvatus, todella iso rooli millainen tenavasta kasvaa. Ei siihen tarvita mitään lainmuutoksia suuntaan tahi toiseen jos on kotiasiat kunnos ja urheilu mukavaa.

no ei ainakaan valehtelua.. nyt mitä kuuntelen serkun juttuja yläasteen valistuksesta niin suurinpiirtein tätä luokkaa "jo ensimmäinen kannabispiikki voi tappaa!", "nainen kokeili marijuanaa bileissä ja oli 20 vuotta mielisairaalassa!" tuo mielestäni jopa pahentaa asiaa.

minusta päihdyttävien aineiden käyttö saataisiin ihmiskunnassa pienenemään pitkällä aikavälillä niin että siitä tehdään merkityksetöntä ihmisille.
tyyliin : "tiesitkö että jos juo kemialliselta rakenteeltaan toiseksi yksinkertaisinta antiseptistä alkoholia, voit saavuttaa hieman hassun olon, sitä kutsuttiin joskus känniksi" - " tiesin, mitä sitten?"

Valistus on keskustelua aineista. Sen haitoista ja vaaroista. Pelottelu ei edistä mitään noissa asioissa.

peakz, vähän käytännön läheisemmin mä kaipasin noita vinkkejä mut oot oikeassa suunnassa jo.

edit: tupakan ja alkoholin saantia rajoittaisit mutta kannabiksen ja muut huumeet laillistaisit....... Hämmentävä yhtälö

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom