Päihdepolitiikka

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mua vain jaksaa hämmentää suomalainen kieltokulttuuri ja yksilönoikeuksien polkeminen. Sivistyneemmässä maailmassa yksilö saa ottaa enemmän vastuuta itsestänsä ja se vastuu on sitten myös kannettava, jos toimii tyhmästi. Itseään toteuttavaa kieltoprofetiaa kansa janoaa ja pyristelee vastaan missä tahansa asioita yritettäisiin vapauttaa. Ihan sama onko kyseessä eläkesäästäminen vai mieto päihde niin vastuu halutaan siirtää yksilöltä valtiolle ja elää kieltolain alla. "ei suomalainen osaa"

Kannabiksen kohdalla tuo on todella hullua, kun muualla maailmassa esimerkit näyttävät, että vapauttaminen on vähentänyt ongelmia eikä lisännyt niitä. Vaikka edelliseltä sivulta se hesarin artikkeli koloradosta.

Kannabiksen riippuvuutta aiheuttava komponentti on henkinen. Samalla lailla voi jäädä koukkuun vaikka neulomiseen tai youtuben tuijottamiseen, jos elämän muu sisältö on nolla. Se ongelma siinä kohtaa on joku muu kuin se random asia mihin jäätiin koukkuun. Ne henkiseen koukkuun jäävät olis kannabiksen sijasta löytäneet jonkin muun asian miksi mädännytään kotona. Syrjäytyminen, masennus jne. on ihan oikeita juttuja.

Suomessahan käytännössä hamppu on pahimmasta päästä myös. Samat tuomiot kuin aineista, mutta esim. autoillessa saattaa 1-2vko sitten vedetyt tötsyt viedä kortin, duunit voi jäädä saamatta/menettää vkl paukun takia, mutta piripäät tulee kyllä pitkältä perjantailta sisään ja juopot vielä ihan eilisen voimilla.
Myös "epäviralliset" rangaistukset hampusta on aika korkealla(herkästi pakkohoitoa tarjoavat jos saavat thc:tä mitattua "kannabispsykoosi", ei tarvi olla mitään kummempaa tapahtunut, riittää ettet haise viinalta kun siniset jututtaa ja toteavat että olet päihtynyt => tutkimuksiin että mitä on maisteltu). Sitten sairaalalla saa olla tahdonvastaisessa vähintään kunnes kaikki jäämät on poistunut kehosta[voi mennä pitkäänki, ja siinä ajassa joko syöt ihme mömmöjä tai saat peräruiskeita] ja tätä tietysti seuraa vielä avohoitoon sitoutuminen jotta edes pääsee ulos. Tällaisessa keississä taas rupeaa kerrannaisvaikutukset olemaan melkoisia, harvaan paikkaan voi pomolle selittää sujuvasti että parivko menee tässä sairaalassa huumeiden takia :D

Mua kyllä nyt hymyilyttää tämä kirjoitus, kun mietin jotain poloista hollantilaista turistia, joka käy suomessa lomamatkalla ja päätyy mankeliin. Siinä olis melkoinen tarina kerrottavana... peräruiskeita :D

Täysin siitä syystä, että ainoa laillinen päihde eli alkoholi on äärimmäisen huono päihde monessakin suhteessa. Se tuntuu olevan joillekin lähes mahdottoman vaikeaa tajuta, että ne pääasialliset haitat tötsyjen vetelystä on sen laittomuudesta johtuvia, kuten veijari juuri toi ilmi. Muut haitat on hyvinkin vähäisiä esim. siihen ainoaan lailliseen päihteeseen, eli alkoholiin verrattuna.

katso liitettä 151670

https://thl.fi/en/web/alkoholi-tupa...iset-kasitteet/paihteiden-riippuvuus-vertailu
Ja päihteitä on ylipäänsä vedettävä, koska..? Onko oma elämä niin huonoa, että siitä ei selvinpäin kestä. Tämä alkoholikortti on turha vetää näihin keskusteluihin, koska ei tämä tilanne olisi eri vaikka alkoholia ei olisi koskaan keksittykään. Kyllä sillä kannabiksellakin on haittavaikutuksia ihan turha sitä kieltää. Muistaakseni vaikuttaa mm. kongnitiivisiin kykyihin, etenkin nuorella iällä..
Olen siis itsekin laillistamisen kannalla lähinnnä saatavien verotulojen, rikollisuuden vähenemisen yms. takia. Mutta tässä juuri nähdään, että holhousta tarvitaan, kun ei vaan osata olla käyttämättä, vaikka se olisi laitonta.

On tullu kokeiltua, ja ehkä kerran vuoteen poltan, jos fiilistä. Ei oo mikään porttihuume helvettiin, mut kyllä mä tunnen aika paljo porukkaa, joille pajauttelu on yhtä rutiinia, ku aamupaskalla käynti. Sanotaan, et nää ihmiset on käyny aika selkeen henkisen metamorfoosin, ku osan tuntenu lapsesta asti. Heistä tulee hyvin lamaantuneita. Unohtelee asioita, puhuu hölmöjä, ja muutenki sellanen olemus, et istuvat sohvalle, ni sulavat siihen :Dd. Passivoituvat entisestään.
Ja yleempään taulukkoon liittyen: röökihän on kaikista päihteistä vammasin. Ei tarjoo yhtään mitään konkreettista, ennen ku oot koukussa siihen. Ja sitki se on vaan niksojen lievittämistä. Ymmärrän rappio narkkareitaki enemmän, ku röökin polttajia. Epäloogisin päihde ikinä. Kaikki huumeet sentään tarjoo jokaikiselle ihmiselle yleensä hyvin konkreettisia vaikutuksia--->varsin loogista, vaikkaki epäterveellistä, ja potentiaalisesti vaarallista eskapismia.

Samoja kokemuksia lapsuuden kavereista. Pitää kyllä sanoa että täällä pyöri aina hasista eikä "marihuana", eli lätkää eikä purua. Hyvin flegmaattisia, aloitekyvyttömiä yms tuntuvat täällä olevan pössyttelijät. Palaan tuohon rutiiniin seuraavassa quotessa. Ja samaa mieltä röökistä, itsekin joskus tupakoin kakarana enkä kyllä edes sillon voinut sanoa ikinä ihastuneeni sen makuun tai muutakaan, onneksi oli helppo lopettaa.

Ja päihteitä on ylipäänsä vedettävä, koska..? Onko oma elämä niin huonoa, että siitä ei selvinpäin kestä. Tämä alkoholikortti on turha vetää näihin keskusteluihin, koska ei tämä tilanne olisi eri vaikka alkoholia ei olisi koskaan keksittykään. Kyllä sillä kannabiksellakin on haittavaikutuksia ihan turha sitä kieltää. Muistaakseni vaikuttaa mm. kongnitiivisiin kykyihin, etenkin nuorella iällä..
Olen siis itsekin laillistamisen kannalla lähinnnä saatavien verotulojen, rikollisuuden vähenemisen yms. takia. Mutta tässä juuri nähdään, että holhousta tarvitaan, kun ei vaan osata olla käyttämättä, vaikka se olisi laitonta.

Itsekin laillistamisen kannalla kyseisistä syistä. Mutta joo esim nyt kannabikseen, eroaa se mielestäni juuri tuon rutinoitumisen takia alkoholista näin perstuntumalla siinä että isohko osa kannabiksen käyttäjistä käyttää sitä rutiinilla useita kertoja viikossa / kuukaudessa, kun isohko osa alkoholin käyttäjistä juo sen saunakaljan lisäksi ehkä parin kuukauden välein? Tuttavat kun poltteli, rytmitti arkensakin jointtien väleihin, eli sitä vedettiin enemmänkin kuin tupakkaa, kuin alkoholia, ja huumaavana aineena siinä on mielestäni se oleellinen ero. Voi olla että joku miedompi marihuana muuttaisi mielipiteitäni mutta silti ihmettelen, miksi ylipäänsä on vedettävä? T: KofeiNisti

Mielestäni kaikki ylläolevasta taulukosta pitäis kieltää. Tai sitten valtion kartellin kautta myydä spurguille ja niistä tulevilla tuloilla kattaa hyvätuloisten ansiotuloverokevennyksiä.

Mutta asiaan, ja ihan vaan mielenkiinnosta. Linkistä ei käynit selville, miten noita mitattaan? Mikä on annos?

Verrataanko esim yksi pullo olutta vs 1g kokaiinia vs yksi tupakka vs marisätkä. Vai viikon ränni vs kilo koksua vs kartonki jne.
Ja mitenkähän ne heijastuu todellisuuteen. Tarkoitan, että jos alkoholisti ottaa häppää niin menee varmaan kossupullo jos toinenkin kevyesti. Mutta pössyttelijä, polttaako se yhden marisätkän kerralla vai 15 putkeen?

Ite en oo kokeillut noista kuin alkoholia ja kofeiinia. Pahin addiktio oli kofeiinista. Alkoholiin tuli inho ja edellisestä kerrasta onkin 10v aikaa.

Ei suomessa kukaan normaali kannabiksen käyttöä mainosta tai tee julkisesti. Siitä mahdollisesti seuraavat ongelmat on niin isoja. Näkyvät käyttäjät on niitä syvänpään moniongelmaisia.

Kaliforniassa missä mä asun kannabis ei ole mikään ongelma ja jengi käyttää satunnaisesti. Kaikki on parempaa pilvessä, niin ei se huono idea ole vetää henkosia ennen konserttia, leffaa, sapuskointia tms jos haluaa kohottaa elämyksen tasoa toisinaan. Moni käyttää myös uniapuna, keskittymisen auttamiseen tai aukaisemaan luovuutta.

Ehkä tuo kanadan laillistaminen avaa niiden silmiä, jotka ovat valmiita miettimään asiaa objektiivisesti.

Ei kannabis haitaton aine ole, mutta johonkin se raja pitää vetää mitä vastuuta yksilö saa itsestänsä ottaa. Usein käytettynä vaikutus heikkenee ja jatkuvasti hiisaavat nyt ei edes saa elämyksiä. Fiksu käyttää harvemmin ja saa irti paljon enemmän.

Allaolevaakin kulttuuria on. Asian laillisuus ehkäisee syrjäytymistä ja kotiin jumimista. Monet luovat ja paljon aikaansaavat ihmiset kuten joe rogan käyttävät.

View: https://m.youtube.com/watch?v=7Gqa67lD4VY

Lisätään nyt vielä mutuna, että mun kokemuspohjan mukaan ne jotka haluaa sekoittaa pään ei vedä kannabista. Päänsekoittajat menee alkoholipuolelle ja sieltä vahvempiin, jos alkoholi ei riitä. Enemmänkin se kannabiksen ongelmakäyttö on pahanolon/tms. poistamista jolla mieli tasoittuu ja aika kuluu... ja sit jumitaan jossain syrjäytyneenä.

Eijo yks tai kaks kaveria, jotka kokeilivat kannabista ja totesivat, että tässäkö tää nyt oli, lopettivat ja palasivat herra alkoholin pariin.

Viihdekäyttönä se fiksu tapa käyttää on harvemmin ja kohottaa sillä erikoistilanteiden laatua, jolloin hyvästä kokemuksesta tulee erinomainen.

Oikeastaan parasta ja pahinta, mitä minä voin teille kaikille Mappanoille ja muillekin pilven vastustajille suositella, on pajauttaa ja kokeilla itse miltä se ihan aikuisten oikeasti tuntuu. Sittenhän te voittekin todeta, että tässäkö se sitten olikin. Voihan se toki olla huonokin trippi ja vahvistaa teidän ennakkoluuloja vielä entisestäänkin. Mutta se on lähinnä absurdia, että tämä(kin) asia herättää lähinnä niissä ihmisissä todella kielteisiä reaktioita jotka eivät ole ikinä kyseistä ainetta helkilökohtaisesti kokeilleet. Sitten esiinnytään kaikentietävällä EI-asenteella Päivi Räsäsen tapaan. En tosin minäkään väitä olevani mikään pilviasiantuntija, on ollut hyviä ja huonoja trippejä, eikä niitä lukuisia ole, mutta loppujenlopuksi on jäänyt "mikä vittu tässä niin ihmeellistä on"-asenne.

Valoja valoja päälle!
Mä en vieläkään ole mikään "pilven vastustaja".
Olen kokeillut ja voin todeta että eipä ole minun juttu. Ja vielä kokeiluun, että kristianiasta ostettuna ja siellä "pajautelleena" uskon aineenkin mitä kokeili, niin olleen ihan hyvää tavaraa. En joutunut trippiin, en jäänyt koukkuun enkä kuollut. En vain näe järkeä itsellä miksi käyttäisin. Alkoholista saa niin paljon muutakin. Saunan lauteilla kun sihauttaa oluen, niin avot. Saunan jälkeen kun saa kylmän huurteisen, niin avot. Kun terassilla kiskasee pilsnäärin, niin tuntuu kivalta ja jano lähtee. Tavoite ei ole kontata mutta kännihän tulee vain nautinnon päälle ja krapula muistuttaa miksi kyseinen litku ei jokapäiväiseen elämään kuulu.

Reaktio ei ole missään määrin kielteinen, jos tajuaa Suomen tapauksessa poliittiset realiteetit.

Mutta asiaan, ja ihan vaan mielenkiinnosta. Linkistä ei käynit selville, miten noita mitattaan? Mikä on annos?

Verrataanko esim yksi pullo olutta vs 1g kokaiinia vs yksi tupakka vs marisätkä. Vai viikon ränni vs kilo koksua vs kartonki jne.
Ja mitenkähän ne heijastuu todellisuuteen. Tarkoitan, että jos alkoholisti ottaa häppää niin menee varmaan kossupullo jos toinenkin kevyesti. Mutta pössyttelijä, polttaako se yhden marisätkän kerralla vai 15 putkeen?

Ite en oo kokeillut noista kuin alkoholia ja kofeiinia. Pahin addiktio oli kofeiinista. Alkoholiin tuli inho ja edellisestä kerrasta onkin 10v aikaa.

Mä oon pohtinut samaa. Koska ei alkoholi koukuta, jos juo yhden oluen.
Eikä alkoholiin tule vieroitusoireita jos on vetänyt 6 olutta.
Ja tuskin kovin moni muukaan aine tekee samaa. Varsinkaan jos yläkuuppa on kunnossa.

Mua vain jaksaa hämmentää suomalainen kieltokulttuuri ja yksilönoikeuksien polkeminen. Sivistyneemmässä maailmassa yksilö saa ottaa enemmän vastuuta itsestänsä ja se vastuu on sitten myös kannettava, jos toimii tyhmästi. Itseään toteuttavaa kieltoprofetiaa kansa janoaa ja pyristelee vastaan missä tahansa asioita yritettäisiin vapauttaa. Ihan sama onko kyseessä eläkesäästäminen vai mieto päihde niin vastuu halutaan siirtää yksilöltä valtiolle ja elää kieltolain alla. "ei suomalainen osaa"

Kannabiksen kohdalla tuo on todella hullua, kun muualla maailmassa esimerkit näyttävät, että vapauttaminen on vähentänyt ongelmia eikä lisännyt niitä. Vaikka edelliseltä sivulta se hesarin artikkeli koloradosta.

Kannabiksen riippuvuutta aiheuttava komponentti on henkinen. Samalla lailla voi jäädä koukkuun vaikka neulomiseen tai youtuben tuijottamiseen, jos elämän muu sisältö on nolla. Se ongelma siinä kohtaa on joku muu kuin se random asia mihin jäätiin koukkuun. Ne henkiseen koukkuun jäävät olis kannabiksen sijasta löytäneet jonkin muun asian miksi mädännytään kotona. Syrjäytyminen, masennus jne. on ihan oikeita juttuja.
Jumalauta jätkät!

Luepa nyt huolella tämä seuraava uutinen:
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005867788.html

Tuosta ei voi millään saada sitä kuvaa mitä sinä nyt maalaat Suomen tilanteesta.
Täällä asiat etenee mutta onhan se selvää, että Suomessa ei asioissa voida päästä samaan tilanteeseen missä joku 10 vuotta edellä oleva maa on tällä hetkellä, niin sormia napsauttamalla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mä oon pohtinut samaa. Koska ei alkoholi koukuta, jos juo yhden oluen.
Eikä alkoholiin tule vieroitusoireita jos on vetänyt 6 olutta.
Ja tuskin kovin moni muukaan aine tekee samaa. Varsinkaan jos yläkuuppa on kunnossa.

Oon asiasta eri mieltä. Krapula on se fyysinen vieroitusoire. Mulle tulee kaamea krapula paristakin bissestä. Menee yöunet, paska olo, joskus voi oksettaa, ei jaksa mitään, hikoiluttaa jne. Nimimerkillä viimeinen alkoholitippa 1.5v sitten. Ei se aine vain ole mulle tarkoitettu, kun elimistö niin kovasti kampeaa sitä vastaan.

Viimeksi muokattu:
En tiedä saako palsalla mistään määristä ja käyttötavoista puhua tai liittyykö se edes keskusteluun niin paljon. Mut jos jotain yleistä sanoo niin joku 50mg keksi pistää tottumattoman nukkumaan eli vähällä pääsee pitkälle. Jotkin joe roganista tutut hc käyttäjät on puhuneet 1000mg kerta-annoksista. Sellaisen syöminen ei minulle tulis edes mieleen, kun paljon, paljon pienemmätkin määrät toimii enemmän kuin hyvin. Syötävä vaikuttaa ehkä 6h ja sen jälkeen olo ja toimintakyky normalisoituu. Syötävissä on parin tunnin sytytyslanka ennen kuin kolahtaa.

Poltettavat/höyrytettävät kihoaa hattuun heti. Kokemus on kovimmillaan ehkä 10min+ poltosta ja olo normalisoituu 3h jälkeen. Harvoin käyttävälle toimii paremmin, hc käyttäjillä ei toimi juuri ollenkaan ja ne noi vetää määrättömiä määriä ilman isompia efektejä. Fiksu käyttää harvemmin ja pieniä määriä. Satunnaispolttaja tuskin vapottelee yli 0.5g illassa hyvää kukkaa. Jointit on huono idea, höyrystäminen on keuhkoille parempi, jos henkeen haluaa vetää. Moni mun tuttu pitää jotain 0.1g kukkaa kerta-annoksena. Sillä tulee pieni nousu ja nukkuu yön hyvin tai tuollaisen määrän voi sekoittaa harrasteen sekaan ja heitellä frisbeetä/uistinta/tms paremmissa rennoissa olotiloissa.

Alla oleva tarina kertoo mahdollisimman huonon tavan käyttää kannabista. Tätä paskempaa ja "vaarallisempaa" kokemusta kannabiksesta tuskin saa. Tottumaton vetää liikaa(16x enemmän kuin olisi ollut järkevää) ja sekoittaa mukaan alkoholin ja vielä kirsikkana kakun päällä on yksin vieraassa ympäristössä ja panikoi. Ei malttanut kuunnella ohjeita että mikä on annostus ja kauanko kestää ennen kuin vaikutus alkaa. Vähän sama kuin joku ostais 1.75l viinapullon ja jois sen kerralla, kun ei ollut ohjetta mukana. Tosin viinan kanssa lopputulos on vaarallisempi :)

What could go wrong with a bite or two?

Everything, as it turned out.

Not at first. For an hour, I felt nothing. I figured I’d order dinner from room service and return to my more mundane drugs of choice, chardonnay and mediocre-movies-on-demand.

But then I felt a scary shudder go through my body and brain. I barely made it from the desk to the bed, where I lay curled up in a hallucinatory state for the next eight hours. I was thirsty but couldn’t move to get water. Or even turn off the lights. I was panting and paranoid, sure that when the room-service waiter knocked and I didn’t answer, he’d call the police and have me arrested for being unable to handle my candy.

I strained to remember where I was or even what I was wearing, touching my green corduroy jeans and staring at the exposed-brick wall. As my paranoia deepened, I became convinced that I had died and no one was telling me.

It took all night before it began to wear off, distressingly slowly. The next day, a medical consultant at an edibles plant where I was conducting an interview mentioned that candy bars like that are supposed to be cut into 16 pieces for novices; but that recommendation hadn’t been on the labe
https://www.nytimes.com/2014/06/04/opinion/dowd-dont-harsh-our-mellow-dude.html

https://www.vice.com/en_us/article/...ked-out-on-weed-chocolate-because-shes-stupid

Viimeksi muokattu:
Oon asiasta eri mieltä. Krapula on se fyysinen vieroitusoire. Mulle tulee kaamea krapula paristakin bissestä. Menee yöunet, paska olo, joskus voi oksettaa, ei jaksa mitään, hikoiluttaa jne. Nimimerkillä viimeinen alkoholitippa 1.5v sitten. Ei se aine vain ole mulle tarkoitettu, kun elimistö niin kovasti kampeaa sitä vastaan.
No en usko että kuulut enemmistöön, jos parista oluesta tulee krapula.
Tossa on alkoholikrapulassa se eri, että ei ainakaan itsellä ole ikinä tehnyt mieli lisää jos on ollut krapula. Eli kroppa vieroittaa itseään irti alkoholista mutta en rinnastaisi sitä semmoseen "pakko saada"- olotilaan mikä tiettyjen synteettisten aineiden käyttöön liittyy.

Toi on eri asia mielestäni jos yksilölle ei joku aine sovi.
Mulle ei sovi maito. Paskon housuun ja seuraavana päivänä on niin paska olo että huh huh. Ennemmin käyttäisin termiä "olla allerginen" ja sisältäen henkisen allergian.

En tiedä saako palsalla mistään määristä ja käyttötavoista puhua tai liittyykö se edes keskusteluun niin paljon. Mut jos jotain yleistä sanoo niin joku 50mg keksi pistää tottumattoman nukkumaan eli vähällä pääsee pitkälle. Jotkin joe roganista tutut hc käyttäjät on puhuneet 1000mg kerta-annoksista. Sellaisen syöminen ei minulle tulis edes mieleen, kun paljon, paljon pienemmätkin määrät toimii enemmän kuin hyvin. Syötävä vaikuttaa ehkä 6h ja sen jälkeen olo ja toimintakyky normalisoituu. Syötävissä on parin tunnin sytytyslanka ennen kuin kolahtaa.

En tiedä viittasitko tuohon kaavioon jossa eri päihteiden osa-alueita arvosteltiin?
Mutta tommosesta kaaviosta ois kiva tietää tosiaan millä aineella mikäkin määrä on testattu.

Koska ihmiset ovat yksilöitä ja kuten jäljemmin itsekin totesit kaikille ei kaikki sovi. Vai miten testata objektiivisesti jonkun aineen riippuvuutta aiheetattavuus?

En tiedä viittasitko tuohon kaavioon jossa eri päihteiden osa-alueita arvosteltiin?
Mutta tommosesta kaaviosta ois kiva tietää tosiaan millä aineella mikäkin määrä on testattu.

Koska ihmiset ovat yksilöitä ja kuten jäljemmin itsekin totesit kaikille ei kaikki sovi. Vai miten testata objektiivisesti jonkun aineen riippuvuutta aiheetattavuus?

Asiaa voi lähteä purkamaan sen kautta auki mihin reseptoreihin kannabis vaikuttaa ja onko niiden reseptoreiden stimuloinnilla fyysistä riippuvuutta aiheuttava mekanismi. Mun käsityksen mukaan kannabis ei aiheuta fyysistä riippuvuutta millään annoksilla käytettynä. Henkinen riippuvuus taas on sit ihan toinen asia ja jotku on koukussa neulomiseen tai golfiin. Dopamiinireseptoreja rassaavat aineet on sit toisesta maailmasta(palkitsemismekanismi)

Jos käytät tosi pitkään isoja määriä niin yksi fyysinen asia mikä muuttuu on, että unet katoaa. Sit kun lopetat käytön niin unet tulee takaisin tosi vahvoina. Tuosta on mm. joe roganin sober october podcasteissa juttua. Ne heputhan käyttää päivittäin ja todella pitkään ja ovat nyt toista vuotta pitämässä taukoa kaikista päihteista lokakuun ajan.

View: https://youtu.be/L91vsqf89r0

No en usko että kuulut enemmistöön, jos parista oluesta tulee krapula.

Paha sanoa, mutta itsellä täysin samanlaiset tuntemukset alkoholin suhteen kuin manuxillakin. Ja mitä vanhemmaksi tässä elelee, niin sitä selvemmin se tulee esille. Ja kyllä, parista oluestakin voi tulla krapula, yöunet menee jne. Kyllähän se olut tai kuusi saunan jälkeen maistuu hyvältä, mutta negatiiviset vaikutukset ovat usein huomattavat. Ja silti jatkan pääni hakkaamista seinään sen kanssa. Miksi sitä alkomahoolia sitten tulee litkittyä vaihtelevia määriä? Lienee osittain tapa, osittain riippuvuutta. Ja toki myös maun vuoksi.

Kysymyksesi on tavallaan ihan hyvä ja validi, mutta näitä vastaavanlaisia vertailuja ja tutkimuksia eri päihteistä ja piristeistä on tehty valtavasti ja lopputulos on aina kutakuinkin sama.

Koska ihmiset ovat yksilöitä ja kuten jäljemmin itsekin totesit kaikille ei kaikki sovi.

Tämä pitää sataprosenttisesti kutinsa. Järkevät ihmiset löytävät kyllä itsellensä sopivimmat ja vähiten haittaa aiheuttavat päihteet ja piristeet, jos ylipäänsä näkevät niille tarvetta olevan. Näitä järkeviä lienee suurin osa. Ongelmakäyttäjät ovat ongelmakäyttäjiä aineesta riippumatta.

Asiaa voi lähteä purkamaan sen kautta auki mihin reseptoreihin kannabis vaikuttaa ja onko niiden reseptoreiden stimuloinnilla fyysistä riippuvuutta aiheuttava mekanismi. Mun käsityksen mukaan kannabis ei aiheuta fyysistä riippuvuutta millään annoksilla käytettynä. Henkinen riippuvuus taas on sit ihan toinen asia ja jotku on koukussa neulomiseen tai golfiin. Dopamiinireseptoreja rassaavat aineet on sit toisesta maailmasta(palkitsemismekanismi)

Jos käytät tosi pitkään isoja määriä niin yksi fyysinen asia mikä muuttuu on, että unet katoaa. Sit kun lopetat käytön niin unet tulee takaisin tosi vahvoina. Tuosta on mm. joe roganin sober october podcasteissa juttua. Ne heputhan käyttää päivittäin ja todella pitkään ja ovat nyt toista vuotta pitämässä taukoa kaikista päihteista lokakuun ajan.

View: https://youtu.be/L91vsqf89r0

Sen verran pitää lisätä, että dopamiineihin vaikuttaa kaikki mielihyvää tuottavat jutut ja myös THC itsessään ja mahdolliset muut cannabinoidit ronkkivat dopamiinijärjestelmää. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5123717/ sori en kerkeä enempää referoimaan sauna odottaa.

Lisätään nyt sen verran mutua, että jos kannabis olisi järisyttävästi riippuvuutta aiheuttava sen uskoisi näkyvän lisääntyneenä (ongelma) käyttönä paikoissa missä kannabis on laillistettu. Todellisuus näyttää kuitenkin olevan toisin päin. Kanadan tilannetta on jännittävä seurata seuraavien vuosien aikana. Tuleeko laillistamisesta nettopositiviinen vai negatiivinen kokeilu?

Synteettiset kamat kuten spice on ihan eri ulottuvuudesta, kuin tavallinen kannabis tai kukasta eristetty puhdas öljy. Spicen/Synteettisten kohdalla ei ole mitään epäilystä siitä etteivätkö ne olisi todella pahasti koukuttavia ja vaikutuksiltaan erittäin negatiivisia.

View: https://www.youtube.com/watch?v=t6pmc7Tpx4w

Lisätään nyt sen verran mutua, että jos kannabis olisi järisyttävästi riippuvuutta aiheuttava sen uskoisi näkyvän lisääntyneenä (ongelma) käyttönä paikoissa missä kannabis on laillistettu. Todellisuus näyttää kuitenkin olevan toisin päin. Kanadan tilannetta on jännittävä seurata seuraavien vuosien aikana. Tuleeko laillistamisesta nettopositiviinen vai negatiivinen kokeilu?

Pakkohan siitä on tulla kokonaisuutta arvostellen positiivinen. Itse ainakin näkisin, että syrjäytyminen on huomattavasti pienempi ongelma kuin rikollisuuden tuomat ongelmat.
Mutta kyllähän Kanadankin pääministeri vai kuka lie olikaan, niin tunnusti että tiedostavat että pilvikin on ongelma päihteenä MUTTA laillistamalla se on tarkoitus lähinnä vähentää rikollisuutta ja siinä pilven maahantuonnin yhteydessä vähentää muiden aineiden maahantuontia ja vähentää täten rahamäärää mikä menee pimeästi järjestäytyneelle rikollisuudelle.

Se on sitten eriasia ja ongelma erikseen aiheuttaako pilvi kansanterveydellisesti enemmän henkisiä ongelmia ja sitä pääsee tutkimaan vasta 10 vuoden jälkeen tosissaan, kun on sitä faktaa tullut.
Ja sitten päästään jossittelemaan oisko kannattanu laillistaa ennen vai jättää laillistamatta kokonaan. :D

Alla oleva tarina kertoo mahdollisimman huonon tavan käyttää kannabista. Tätä paskempaa ja "vaarallisempaa" kokemusta kannabiksesta tuskin saa. Tottumaton vetää liikaa(16x enemmän kuin olisi ollut järkevää) ja sekoittaa mukaan alkoholin ja vielä kirsikkana kakun päällä on yksin vieraassa ympäristössä ja panikoi. Ei malttanut kuunnella ohjeita että mikä on annostus ja kauanko kestää ennen kuin vaikutus alkaa. Vähän sama kuin joku ostais 1.75l viinapullon ja jois sen kerralla, kun ei ollut ohjetta mukana. Tosin viinan kanssa lopputulos on vaarallisempi :)
Jep, mutta näinhän sitä tulee osa jengistä vetämään. Tämä ongelma on aina, kun verrataan alkoholiin. Kun kyse ei ole siitä, että pitää valita joko tai. Kun laillistamisen jälkeen on molemmat päihteet laillisia ja monet tulee käyttämään niitä sekaisin. Alkoholista tosin mielestäni vaikeampi vetää moiset överit, sillä harva tuollaista 1.75 l viinaa saa edes alas kovin nopeasti tai ennen kuin oksenstaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom