Hemmetisti hyvää oloakin siitä alkoholin lipittämisestä tulee. Harvassa ovat ne paikat, missä on yhtä paljon iloisia ihmisiä kuin perinteisissä saksalaisissa olutfestarien teltoissa.
Pointti meni nyt sulta vähän ohi. Jos alkoholi on hirmuinen ongelma, joka ratkaistaan kielloilla, rajoituksilla ja holhoamisella, niin baijerilaisten olisi jo pitänyt kuolla sukupuuttoon. Itse kun siellä asuin, niin alkoholia, tuo tappavan vahva nelosolut mukaanlukien, sai ympäri vuorokauden ihan joka paikassa. Työpaikallakin tuotantolinjan vieressäkin oli automaatti, joka tarjoili hyvin kohtuullista korvausta vastaan viileitä ja maistuvia saksalaisia nelosoluita. Holhoamisteorian perusteella baijerilaisten olisi pitänyt dokailla itsensä kuoliaaksi jo aikapäiviä sitten. Ja jos ne pahuksen prosentit on merkittäviä, niin Euroopan viinialueilla pitäisi sitten varmaan ongelmien olla valtavia, kun itsensä kontrollointiin kykenemättömät hallintoalamaiset juovat kaksin käsin viiniä, jossa on 2-3 KERTAA oluen prosentit! Puhumattakaan siitä, että monilla alueilla tehdään omaan käyttöön viiniä, eikä virkahenkilö ja kukkahattu ole päässyt millään tavalla väliin kontrolloimaan tuota ryyppäämistä.
Kyllä mä luulen, että sulla se pointti on nyt kadonnut.
Jos otetaan ne "vihataan kieltoja ja kukkahattutätejä"- lasit pois päästä ja mietitään tätä neutraalimmin.
Esimerkiksi minä. Jos join ennen kaljaa, lonkeroa, viinaa, viinejä, jne. absoluuttiseksi alkoholiksi muutettuna 10l:n edestä vuodessa ja nyt kun lonkeroa ja ölppää nautiskelen sen verta, että vuosittainen määrä kasvaa 11 litraan, niin kokonaisalkoholinkulutukseni on noussut.
Ja alkoholin kulutuksen nousu johtaa kohonneisiin riskeihin kansanterveydellisessä näkökulmassa siihen, että minulle täten tulisi jotain terveysongelmaa alkoholista johtuen.
Mutta EI, minusta ei tule juoppoa, narkkia taikka mitenkään muuten ongelmaista alkoholin suhteen, vaan ainoastaan riskit kasvaa.
Ja täten mielestäni kukkahattutätien perustelut ja kauhukuvat ovat ymmärrettäviä mutta eivät kuitenkaan puolla mitään kieltoja. Ja täten ne riskit mielestäni saa tiedostaa mutta niiden vakavuudesta saa ja voi olla eri mieltä.
Täten asiaan ei liity nyt sinänsä kieltolaki yms. vaan se, että alkoholin kulutuksen noustessa alkaa vuosien mittaan näkymään alkoholin haitat.
Se, onko se miten paljon haitallisempaa esimerkiksi minun esimerkki tapauksessa on sitten eri asia. Pitäisikö kulutukseni nousta 2 litraa vuodessa vai peräti 5, että mitään muutosta tapahtuisi. Eli en kuole, niinkuin reunaan viedyissä esimerkeissäsi kuvailit baijerilaista veijaria - mutta saatan saada herkemmin jotain terveydellisiä haittoja mitä pienemmällä määrällä en olisi saanut.
Ja ei se saksassakaan nyt ihan nappiin taida mennä; vanha uutinen: "
https://www.thelocal.de/20140110/alcoholism-in-germany-rises-by-a-third"
Mutta - mitään täyskieltoja ei tämä puolla. Mutta mielestäni vähän hölmöä vähätellä sitä, että alkoholin kulutuksen kasvu johtaa herkemmin ongelmiin (kansanterveydellisesti katsottuna) ja kulutusta saattaa nostaa Suomen kohdalla tämä helpommin saatava - ja ach niin ihana kesäjuoma - lonkero. Mutta tämä vuosi on vähän huono verrata, kun on niin hyvät säät ja juomaa menee enemmän jo aurinkoisen sään takia kuin esim. viimevuoden sadekeväällä.