Päihdepolitiikka

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005696792.html
Onneksi ovat kiellettyjä, niin nuoret eivät voi ostaa laadukasta ja puhdasta kamaa, vaan mafialta ties mitä myrkkyä.
Onkohan mitään tilastoja tehty noista huumekuolemista. Mitenköhän ennenvanhaan kun piriä laihutukseen ja heroiinia yskänlääkkeessä. Varmaan suhteellisestikkin kuolemia tullu silloin vähemmän huumeista vaikka niitä saanu apteekista.

Jää yksinkertaiset kukkahatut aina kuvittelevat kieltojen ja rajoitusten voimaan, vaikka totaalikielto on jo testattu ja havaittu olleen kaikkein tuhoisin vaihtoehto. Kieltäisivät samalla terveysongelmat, niin tulisi koko probleema ratkaistua. Näkeehän sen siitäkin, kuinka onnettomasti asiat ovat esimerkiksi Baijerissa, jossa myydään tuota tappavan vahvaa olutta hyvin vapaasti ja edulliseen hintaan... On se vain aina yhtä hämmentävää nähdä, kuinka aikuiset ihmiset uskovat alkoholiongelmien riippuvan kymmenyksistä oluen alkoholipitoisuudessa.
THL ennusteli kuuden prosentin nousua oluen vuoksi, nyt oluen myynti on laskenut ja kokonaismyynninkin nousu on kertaluokkaa pienempi kuin näiden ammatikseen asiaa pohtivien viiltävä analyysi antoi ymmärtää.
Kyllähän saksassakin terveyshaittoja alkoholin lipittämisestä tulee siinä missä muuallakin maailmassa.

Ja kyllähän alkoholista koituvat haitat nyt juurikin kymmenyksistä riippuu. Se on sitten eriasia miten fataalisti.

Kyllähän saksassakin terveyshaittoja alkoholin lipittämisestä tulee siinä missä muuallakin maailmassa.

Ja kyllähän alkoholista koituvat haitat nyt juurikin kymmenyksistä riippuu. Se on sitten eriasia miten fataalisti.
Hemmetisti hyvää oloakin siitä alkoholin lipittämisestä tulee. Harvassa ovat ne paikat, missä on yhtä paljon iloisia ihmisiä kuin perinteisissä saksalaisissa olutfestarien teltoissa.

Pointti meni nyt sulta vähän ohi. Jos alkoholi on hirmuinen ongelma, joka ratkaistaan kielloilla, rajoituksilla ja holhoamisella, niin baijerilaisten olisi jo pitänyt kuolla sukupuuttoon. Itse kun siellä asuin, niin alkoholia, tuo tappavan vahva nelosolut mukaanlukien, sai ympäri vuorokauden ihan joka paikassa. Työpaikallakin tuotantolinjan vieressäkin oli automaatti, joka tarjoili hyvin kohtuullista korvausta vastaan viileitä ja maistuvia saksalaisia nelosoluita. Holhoamisteorian perusteella baijerilaisten olisi pitänyt dokailla itsensä kuoliaaksi jo aikapäiviä sitten. Ja jos ne pahuksen prosentit on merkittäviä, niin Euroopan viinialueilla pitäisi sitten varmaan ongelmien olla valtavia, kun itsensä kontrollointiin kykenemättömät hallintoalamaiset juovat kaksin käsin viiniä, jossa on 2-3 KERTAA oluen prosentit! Puhumattakaan siitä, että monilla alueilla tehdään omaan käyttöön viiniä, eikä virkahenkilö ja kukkahattu ole päässyt millään tavalla väliin kontrolloimaan tuota ryyppäämistä.

Onkohan mitään tilastoja tehty noista huumekuolemista. Mitenköhän ennenvanhaan kun piriä laihutukseen ja heroiinia yskänlääkkeessä. Varmaan suhteellisestikkin kuolemia tullu silloin vähemmän huumeista vaikka niitä saanu apteekista.

En jaksa puhelimella kaivaa, mutta on tilastoja. Huumekuolemia oli absoluuttisesti ja suhteellisesti vähemmän. Huumeongelmaisia oli absoluuttisesti ja suhteellisesti vähemmän.

Hemmetisti hyvää oloakin siitä alkoholin lipittämisestä tulee. Harvassa ovat ne paikat, missä on yhtä paljon iloisia ihmisiä kuin perinteisissä saksalaisissa olutfestarien teltoissa.

Pointti meni nyt sulta vähän ohi. Jos alkoholi on hirmuinen ongelma, joka ratkaistaan kielloilla, rajoituksilla ja holhoamisella, niin baijerilaisten olisi jo pitänyt kuolla sukupuuttoon. Itse kun siellä asuin, niin alkoholia, tuo tappavan vahva nelosolut mukaanlukien, sai ympäri vuorokauden ihan joka paikassa. Työpaikallakin tuotantolinjan vieressäkin oli automaatti, joka tarjoili hyvin kohtuullista korvausta vastaan viileitä ja maistuvia saksalaisia nelosoluita. Holhoamisteorian perusteella baijerilaisten olisi pitänyt dokailla itsensä kuoliaaksi jo aikapäiviä sitten. Ja jos ne pahuksen prosentit on merkittäviä, niin Euroopan viinialueilla pitäisi sitten varmaan ongelmien olla valtavia, kun itsensä kontrollointiin kykenemättömät hallintoalamaiset juovat kaksin käsin viiniä, jossa on 2-3 KERTAA oluen prosentit! Puhumattakaan siitä, että monilla alueilla tehdään omaan käyttöön viiniä, eikä virkahenkilö ja kukkahattu ole päässyt millään tavalla väliin kontrolloimaan tuota ryyppäämistä.

Kyllä mä luulen, että sulla se pointti on nyt kadonnut.
Jos otetaan ne "vihataan kieltoja ja kukkahattutätejä"- lasit pois päästä ja mietitään tätä neutraalimmin.

Esimerkiksi minä. Jos join ennen kaljaa, lonkeroa, viinaa, viinejä, jne. absoluuttiseksi alkoholiksi muutettuna 10l:n edestä vuodessa ja nyt kun lonkeroa ja ölppää nautiskelen sen verta, että vuosittainen määrä kasvaa 11 litraan, niin kokonaisalkoholinkulutukseni on noussut.
Ja alkoholin kulutuksen nousu johtaa kohonneisiin riskeihin kansanterveydellisessä näkökulmassa siihen, että minulle täten tulisi jotain terveysongelmaa alkoholista johtuen.
Mutta EI, minusta ei tule juoppoa, narkkia taikka mitenkään muuten ongelmaista alkoholin suhteen, vaan ainoastaan riskit kasvaa.
Ja täten mielestäni kukkahattutätien perustelut ja kauhukuvat ovat ymmärrettäviä mutta eivät kuitenkaan puolla mitään kieltoja. Ja täten ne riskit mielestäni saa tiedostaa mutta niiden vakavuudesta saa ja voi olla eri mieltä.

Täten asiaan ei liity nyt sinänsä kieltolaki yms. vaan se, että alkoholin kulutuksen noustessa alkaa vuosien mittaan näkymään alkoholin haitat.

Se, onko se miten paljon haitallisempaa esimerkiksi minun esimerkki tapauksessa on sitten eri asia. Pitäisikö kulutukseni nousta 2 litraa vuodessa vai peräti 5, että mitään muutosta tapahtuisi. Eli en kuole, niinkuin reunaan viedyissä esimerkeissäsi kuvailit baijerilaista veijaria - mutta saatan saada herkemmin jotain terveydellisiä haittoja mitä pienemmällä määrällä en olisi saanut.

Ja ei se saksassakaan nyt ihan nappiin taida mennä; vanha uutinen: "https://www.thelocal.de/20140110/alcoholism-in-germany-rises-by-a-third"

Mutta - mitään täyskieltoja ei tämä puolla. Mutta mielestäni vähän hölmöä vähätellä sitä, että alkoholin kulutuksen kasvu johtaa herkemmin ongelmiin (kansanterveydellisesti katsottuna) ja kulutusta saattaa nostaa Suomen kohdalla tämä helpommin saatava - ja ach niin ihana kesäjuoma - lonkero. Mutta tämä vuosi on vähän huono verrata, kun on niin hyvät säät ja juomaa menee enemmän jo aurinkoisen sään takia kuin esim. viimevuoden sadekeväällä.

En jaksa puhelimella kaivaa, mutta on tilastoja. Huumekuolemia oli absoluuttisesti ja suhteellisesti vähemmän. Huumeongelmaisia oli absoluuttisesti ja suhteellisesti vähemmän.
Eikä ollut yhteiskunnallista mainostamista siitä, miten on "ongelma". Se "ongelma" huuhdottiin kossulla alas kurkusta ja thats it. :D

Kyllä mä luulen, että sulla se pointti on nyt kadonnut.
Jos otetaan ne "vihataan kieltoja ja kukkahattutätejä"- lasit pois päästä ja mietitään tätä neutraalimmin.

Esimerkiksi minä. Jos join ennen kaljaa, lonkeroa, viinaa, viinejä, jne. absoluuttiseksi alkoholiksi muutettuna 10l:n edestä vuodessa ja nyt kun lonkeroa ja ölppää nautiskelen sen verta, että vuosittainen määrä kasvaa 11 litraan, niin kokonaisalkoholinkulutukseni on noussut.

Ja ei se saksassakaan nyt ihan nappiin taida mennä; vanha uutinen: "https://www.thelocal.de/20140110/alcoholism-in-germany-rises-by-a-third"

Mutta - mitään täyskieltoja ei tämä puolla. Mutta mielestäni vähän hölmöä vähätellä sitä, että alkoholin kulutuksen kasvu johtaa herkemmin ongelmiin (kansanterveydellisesti katsottuna) ja kulutusta saattaa nostaa Suomen kohdalla tämä helpommin saatava - ja ach niin ihana kesäjuoma - lonkero. Mutta tämä vuosi on vähän huono verrata, kun on niin hyvät säät ja juomaa menee enemmän jo aurinkoisen sään takia kuin esim. viimevuoden sadekeväällä.
Kukkahattujen vihaamisesi on pelkästään sinun ajatus. Itse en vain usko holhouksen ja kieltojen voimaan tässä asiassa. Tuo sun linkittämä juttu Saksasta tukee ajatustani. Tuolla aikavälillä siellä ei olla vähennetty säätelyä, vaan monesti esimerkiksi työpaikoilta ja julkisista kohteista kaljahanat ovat kadonneet. Silti alkoholistien määrä on kasvanut. Miten tuossa nyt noin kävi? Olutfesteillä tuopin hintakin on raketoinut, eikä sekään ole palastanut poloisia kansalaisia.

Et huomaa mitä vähättelen. Se ei ole alkoholin kulutuksen kasvun vaikutus. Vähättelin THL:n ja sinun arvioita nelosoluen myynnin vapauttamisen vaikutukseta jo ennen muutosta ja vähättelen sitä edelleenkin. Vähättelen ylipäätään holhouksen voimaa alkoholin ongelmien torjunnassa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kukkahattujen vihaamisesi on pelkästään sinun ajatus. Itse en vain usko holhouksen ja kieltojen voimaan tässä asiassa. Tuo sun linkittämä juttu Saksasta tukee ajatustani. Tuolla aikavälillä siellä ei olla vähennetty säätelyä, vaan monesti esimerkiksi työpaikoilta ja julkisista kohteista kaljahanat ovat kadonneet. Silti alkoholistien määrä on kasvanut. Miten tuossa nyt noin kävi? Olutfesteillä tuopin hintakin on raketoinut, eikä sekään ole palastanut poloisia kansalaisia.

Et huomaa mitä vähättelen. Se ei ole alkoholin kulutuksen kasvun vaikutus. Vähättelin THL:n ja sinun arvioita nelosoluen myynnin vapauttamisen vaikutukseta jo ennen muutosta ja vähättelen sitä edelleenkin. Vähättelen ylipäätään holhouksen voimaa alkoholin ongelmien torjunnassa.

Niin, että sinun mielestä jos olisi laskettu oluen hintaa ja tuplattu hanamäärät saksassa niin alkoholiongelmat olisi vähentyneet?

Niin, että sinun mielestä jos olisi laskettu oluen hintaa ja tuplattu hanamäärät saksassa niin alkoholiongelmat olisi vähentyneet?

Alkoholiongelma johtuu ihan jostain muusta kuin saatavuudesta ja hinnasta. Edes kieltolaki ei ongelmaa poistanut.

Alkoholivero on kiva poliittinen show millä voidaan pelailla helposti ja jättää vaikeamman asiat käsittelemättä kuten syy miksi Jeppe juo.

Alkoholiongelma johtuu ihan jostain muusta kuin saatavuudesta ja hinnasta. Edes kieltolaki ei ongelmaa poistanut.
Alkoholivero on kiva poliittinen show millä voidaan pelailla helposti ja jättää vaikeamman asiat käsittelemättä kuten syy miksi Jeppe juo.

Niin kauan kuin me ihmiset täällä pallolla kuupoillaan, niin on ongelmia.

Tuossa olen samaa mieltä, että syyt pitäisi kaivaa esille. Ja kuten olen täälläkin jo kirjoitellut pitäisi olla paremmat sosiaalipuolen huollot jo suunniteltuna, jos lisää päihteitä vapautetaan.
Ja mielestäni ei ole yliampuvaa myöskään valistaa alkoholin terveydellisistä haitoista ja tuoda esille asioita esimerkiksi kokonaisalkoholin kulutuksen kasvun vaikutuksista kansanterveyteen.

Niin kauan kuin me ihmiset täällä pallolla kuupoillaan, niin on ongelmia.

Tuossa olen samaa mieltä, että syyt pitäisi kaivaa esille. Ja kuten olen täälläkin jo kirjoitellut pitäisi olla paremmat sosiaalipuolen huollot jo suunniteltuna, jos lisää päihteitä vapautetaan.
Ja mielestäni ei ole yliampuvaa myöskään valistaa alkoholin terveydellisistä haitoista ja tuoda esille asioita esimerkiksi kokonaisalkoholin kulutuksen kasvun vaikutuksista kansanterveyteen.

Jos nyt vedän pointtini överiksi, että se tulee täysin selväksi. Vaikka olutpullo maksaisi miljoonan Suomessa ja myynti olisi laitonta niin silti olisi alkoholiongelma. Ongelmakappaleet todnak. Tekis kiljua/viiniä/pontikkaa ja kiskois kuppia kuten ennenkin. Mut ehkä sitten voitaisiin laittaa sokerin ja hiivan myynti luvanvaraiseksi ja lisätä valvontaa rajoille.

Holhoaminen ei toimi ja sitä suurta massaa jolla ei ole ongelmaa on tyhmä rankaista niiden takia joihin mikään määrä säätelyä ei auta.

Mut se on niin paljon helpompi puuhata jotain kuin oikeasti ratkoa ongelmia.

Söin loukkaantumisen aikana useita satoja opiaattipohjaisia särkylääkkeitä. Lääkärit kirjoittelevat aivan surutta uusia reseptejä, sen sijaan, että antaisivat varsinaista hoitoa. Samaan aikaan kannabis ja muut vastaavat ovat laittomia vaikka ovat ilmeisesti huomattavasti terveellisempiä. En toki ikinä kysynyt kannabis reseptiä, mutta tämä vaikuttaa melko naurettavalta omasta mielestä.

En ole millään tavalla huumeiden puolesta puhuja. En tykkää mistään huumeista ja alkoholiakaan ei paljoa mene. Olen kuitenkin sitä mieltä, että osa huumeista voitaisiin laillistaa ja lopettaa tämä holhoaminen. Vankilan ja sakkojen sijaan, voitaisiin ehdottaa vaikkapa vapaaehtoista hoitoa.

Erityisesti jenkeissä tämä tilanne on todella vakava. Siellä kannabis on "Schedule I of the Controlled Substances Act". Kodeiini ja amfetamiini ovat schedule 2 huumeita, eli lievempiä. Katsoin vähän aikaa sitten videon missä Trey Gowdy yritti saada kannabiksen haitallisuustasoa alemmas. Kannabiksen luokitusta perusteltiin sillä, ettei poliisit reagoi kannabikseen samalla tavalla kuin vahvoihin huumeisiin, vaikka se on schedule 1 aine. Tämä luokitus ja poliisien reagointi aineeseen aiheuttaa varmasti epäreiluja oikeustapauksia. Eli mikäli tuomari ja poliisit eivät tykkää kyseisestä henkilöstä, niin hän voi saada todella kovan tuomion.

Melko heikosti menee, kun julkisesti konservatiivi tuomari joutuu puhumaan asian puolesta. Voi toki olla, että Gowdy hakee internet suosiota tällä tapauksella. Hänellä on kirjakin myytävänä kuulemma, mikä selittäisi motivaation.

Viimeksi muokattu:
Jos nyt vedän pointtini överiksi, että se tulee täysin selväksi. Vaikka olutpullo maksaisi miljoonan Suomessa ja myynti olisi laitonta niin silti olisi alkoholiongelma. Ongelmakappaleet todnak. Tekis kiljua/viiniä/pontikkaa ja kiskois kuppia kuten ennenkin. Mut ehkä sitten voitaisiin laittaa sokerin ja hiivan myynti luvanvaraiseksi ja lisätä valvontaa rajoille.

Holhoaminen ei toimi ja sitä suurta massaa jolla ei ole ongelmaa on tyhmä rankaista niiden takia joihin mikään määrä säätelyä ei auta.

Mut se on niin paljon helpompi puuhata jotain kuin oikeasti ratkoa ongelmia.

Mä kyllä ymmärrän mitä sinä haet takaa. Ja ymmärrän sun pointin. Mutta en ole samaa mieltä. Ja luulen, että et ole tajunnut minun pointtia?
Kannatan sääntelyn purkamista itse. Olisin valmin pistämään hyllylle, niin viinit kuin pilvenkin.
Mutta silti olen sitä mieltä, että tietyllä tasolla tätä "holhoamista" tarvitaan.

Ja jos - vahva jos - alkoholin kulutus nousee (siis se kokonaiskulutus absoluuttiseksi alkoholiksi muutettuna) niin silloin siihen pitää puuttua. Ja valitettavasti (tämähän ei ole minun mielipide, vaan näkemys siitä miten asiat Suomessa etenee jos ovat edetäkseen) tällöin alkaa holhoaminen. Koska luultavasti sen kulutuksen noususta on vastuussa 20% kuluttajista ja se 80% kuluttajista kuluttaa ihan niinkuin ennenkin ilman mitään ongelmia. Mutta onhan se sivistysvaltion hommaa puuttua siihen 20% töhöilyyn.
Ja sitä sitten kutsuttanee holhoamiseksi, kun se 80% kärsii siitä että ne 20% koitetaan saada vähän muuttamaan suuntaa kulutustottumuksissaan.

@mappana Tuo 20% on melkoisen liioiteltu määrä. Mikäli numero olisi oikeasti noin suuri, olisi taustalla jotain huomattavasti vakavampaa. Kieltolaki tyyliset ratkaisut lisäävät rikollista toimintaa huomattavasti. Tälläkin hetkellä valtaosa rikollisjengien toiminnasta rahoitetaan huumeilla. Asioihin voitaisiin hakea toisenlaista ratkaisua, kuin holhoaminen rajoittamisen puitteissa. Kaikilla tuntemillani suurkuluttajilla on huomattavan paljon suuremmat asiat taustalla, kuin pelkkä alkoholi. Heillä on usein masennusta tai muuta riittämättömyyden tunnetta sekä paljon epäonnistumisia.

@mappana Tuo 20% on melkoisen liioiteltu määrä. Mikäli numero olisi oikeasti noin suuri, olisi taustalla jotain huomattavasti vakavampaa. Kieltolaki tyyliset ratkaisut lisäävät rikollista toimintaa huomattavasti. Tälläkin hetkellä valtaosa rikollisjengien toiminnasta rahoitetaan huumeilla. Asioihin voitaisiin hakea toisenlaista ratkaisua, kuin holhoaminen rajoittamisen puitteissa. Kaikilla tuntemillani suurkuluttajilla on huomattavan paljon suuremmat asiat taustalla, kuin pelkkä alkoholi. Heillä on usein masennusta tai muuta riittämättömyyden tunnetta sekä paljon epäonnistumisia.
Tuo 20/80 suhde on aika pätevä suurimpiin osiin asioista.
Kuten joku jo mainitsi, niin holhoaminen on se helpoin ratkaisu.
Mutta empä itse ainakaan ole mitään muita ratkaisuja nähnyt. Päähän taputtelua ja voivottelua, niinkuin maahanmuuton kanssa? Ei toimi sekään.

Kovalla kädellä, pakkohoitoakin olen väläytellyt - mutta saisipa hoitoa. Ei vain kait ole nykypäivää sekään ratkaisu.

Nappi otsaan, jos sortuu väärälle polulle.

Luulis vähenevän.

Miksei samantien nappi otsaan jos sattuu vaikka haima tulehtumaan?
Oli kyllä selvä provo, mutta silti.

Ehdottomasti pitäisi kannabiksen lääkekäyttöä helpottaa, ei välttämättä sallia kuitenkaan viihdekäyttöä.
Mutta moniin vaivoihin kannabis tehoaa ja omaa hyvin vähäisen haittavaikutusprofiilin, ja terapeuttinen toiminta-alue on käytännössä aivan älyttömän iso.

Tarkoitan terapeuttisella toiminta-alueella sitä aluetta joka jää jonkin substanssin lääkkeen käytön ja tappavan annoksen väliin.

Back
Ylös Bottom