Päihdepolitiikka

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

1305809795791

Mä väitän myös nähneeni enemmän kuin yhden tapauksen omin silmin ja hyvin usein lopputulos on huomautus, usein ei kuitenkaan tarkoita aina ja poikkeuksetta. Kotietsinnällä ei sinänsä ole tekemistä tuon rangaistuksen kanssa, se kun ei ole rangaistus. Kuitenkin voimassaolevan ohjeistuksen mukaan hyvin vähäisissä huumejutuissa ensisijainen rangaistus on huomautus. Pääkapunkiseudulla homma toimii pitkälti näin, kuulopuheiden mukaan stadista ei tarvitse mennä kovin kauas niin 0,5g kukkaa on jo karrrrrrmaisevan kova huumejuttu ja jännää kun mikä.

Tähän juuri vaikuttaa se miljöö. Kokemuksesta tiedän, että esim Turussa saat aivan erilaisen kohtelun kuin Oulussa kannabiksen käytöstä/hallussapidosta. Yleistäen sanoisin, että siellä missä se on suositumpaa, siellä siitä saa pienempiä rangaistuksia.

Kannabiksen puolustajat ajattelevat myös, että kannabis korvaisi alkoholinkäyttöä. Minä tiedän kokemuksesta (teen työtä päihteiden käyttäjien parissa) että kannabis ei korvaa alkoholia, vaan täydentää käsillä olevaa päihderepertuaaria. Eli kannabiksen laillistaminen koko väestön tasolla lisäisi päihteiden käyttöä. Samalla alkoholin käyttö vähenisi joko hyvin marginaalisesti tai ei ollenkaan.

Ja ei kannabikseen liitettyä porttiteoriaakaan ole vääräksi osoitettu, pikemminkin päinvastoin. Kausaalisuus on tuossa asiassa silti debatoitavissa, myönnän.

Itse väitän myös, että ei se sitä korvaa, mutta vähentää. Jos olen poltellut niin ei ole tarkoitus sen lisäksi vetää sitä twelsua kaljaa, mutta jos mulla nyt sattumoisin on sitä kaljaa nii voin juoda sen 3-6 sen kanssa ihan vain, koska kurkkua kuivaa ja se maistuu hyvälle. En kuitenkaan sitä normaalia suomalaista känniä, eli vähintään 12 pulloa.

Tuohon porttiteoriaan, niin en usko, että kannabis johtaa siihen vaan sen ihmisen ajattelumaailma. Voihan se kannabis saada ajattelemaan, että enhän minä nyt tähänkään kuollut niin kuolenkohan essoihin ja sitten kokeilee niitä, mutta kyllä se on loppupeleissä sen henkilön ajattelutavasta kiinni, että haluaako hän kokeilla uusia keinoja saada pää sekaisin vai ei.

Ja vaikuttaahan siihen muutkin asiat kuten muiden ihmisten mielipiteet. Nykyään kun ollaan suvaitsevampia päihteille ja ei tuomita niin helposti, niin onhan se helppoa käyttää muutakin. Essokin alkaa olla jo niin suosittua nuorten bilettäjien keskuudessa, että harva sitä enää pahaksi katsoo vaikka ei itse käyttäisikään.

Jep ja mdma nyt oikein käytettynä onkin aika turvallinen päihde, jonka mielestäni lähes jokaisen pitäisi kokea ;p.
_42718419_drugs_graph2_416.gif

BBC NEWS | Health | Scientists want new drug rankings
Siltähän tuo vaikuttaisi tuonkin artikkelin mukaan. Ongelmahan onkin laittomat markkinat, missä ei tiedä koskaan varmaksi, mitä sattuu saamaan. Essoa ei taida saada itse valmistettua yhtä helposti kuin vaikkapa marihuanaa :)

Kyllä minä uskon että _on mahdollista_ että kannabiksen laillistaminen voisi vähentää alkoholia käyttävien päideriippuvaisten alkoholinkäyttöä. Koska tunnen vain yhden alkoholistin joka ei ole absolutisti niin oman kokemuksen mukaan 100% tapauksista on käynyt juurikin näin. Kaverini jolla on pitkiäkin ryyppypytkia ja on menettänyt alkoholin vuoksi useammankin duunipaikan ei juonut lainkaan silloin kuin pössytteli varmaan n. vuoden päivät kunnes jäi kiinni ja viina alkoi taas maistua. No, toki se ei mitään todista, kyllähän alkoholistitkin voi pitää kuivia kausia. Mutta uskon silti että päihderiippuvaisen on helpompi elää ns. normaalia elämää jonkun miedon päihteen alaisena kuin ilman. Ja ei tarvitse kommentoida että täysin ilman olisi tietysti parempi. Olishan se ehkä? Maailmakin olis paljon parempi paikka jos ei olisi sotia tai nälänhätää tai luonnonkatastrofeja.

En usko että sillä on kansanterveydellisesti mitään merkitystä väheneekö "normaaleiden" ihmisten alkoholinkäyttö koska se ei ongelma liene alkujaankaan.

Uuden Suomen eilisen jutun mukaan Aarnion palkka on 10 000 euroa. Vaikka Suomessa julkinen sektori tunnetusti onkin hyvin palkattu, ellei jopa palkkajohtaja (toivottavasti ei pitkään) yllätyin silti hieman tuosta palkasta. Voin tosin lohduttauta ajatellen että Aarnio on varmasti palkkansa eteen tehnyt kaikkensa ettei Suomessa käytetä, myydä tai levitetä huumeita.

Kyseisessä jutussa oli mielenkiintoinen kommentti. En tiedä pitääkö siinä esitetyt väittämät paikkansa, mutta ajatuksia herättävä se on: Juristi: 5000 ?/kk tutkintavankeuteenkin ? ?Laki pahasti pielessä? | Uusi Suomi

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Uruguay laillitsi kannabiksen täysin viljelystä myyntiin asti. Apteekista saa kuka tahansa ostaa 10 g viikossa. Hinta on n. 1 dollaria / g. Käytäntö astuu voimaan joulukuusta lähtien.

Mainio kirjoitus Turun seudun kannabisyhdistykseltä:

Irti vainosta | Uutiset | Turun seudun kannabisyhdistys

Näköjään on tänään tuo mielenosoitusmarssihässäkkä.

Yhdyn siihen, että on fiksua tekstiä. Seuraava lainauksen tavalla homma varmaan eteneekin: "Turun seudun kannabisyhdistys kannattaa kannabiksen laillistamista niin, että sen tuotantoa ja myyntiä valvotaan ja verotetaan. Tämä mahdollistaa ikärajojen ja tuotteen laadun valvonnan sekä uskottavan tiedottamisen päihteiden hyödyistä ja haitoista."

Heh mikä uuno tuo Aarnio, omalle tontilleen kätkenyt noita rahojaan? Kai se on kelannut että kun poliiseja ei ole tapana tutkia niin mikäs siinä.

Mä uskon että tietyillä ihmisillä on taipuvus riippuvuuteen. Alkoholi, muut päihteet, pelaaminen, mikä tahansa asia. Näitä ihmisiä on joku tietty prosentti ja heillä tulee ongelmia lainsäädännöstä riippumatta.

Esim. minä en kuulu näihin ihmisiin. Jos on vaikka jotku festarit, tulee kupiteltua ihan hitosti viikonpäivät, sen jälkeen on saanut tarpeekseen ja pitää tauon juomisesta. Sama kun joskus tekee mieli röökiä, ostan askin, polttelen kun tekee mieli ja sen jälkeen ei enää huvita polttaa. Viimeksi ostin tupakka-askin joskus kuukausia takaperin.
Yhdessä vaiheessa kun teloin selän, polttelin kuukauden päivät pilveä lähes päivittäin, en syönyt kipulääkkeitä (enkä lekurin antamia relaksanteja parin kokeilun jälkeen, ne veti niin veteläksi). Sitten kun selkä oli kondiksessa, lopetin ja olen polttanut alkutalven jälkeen ehkä pari kertaa.

Miten lainsäädäntö vaikuttaa minun juomiseen? Nyt kun asun ulkomailla, juon useammin mutta en juo itseäni krapulakuntoon. En ikinä juo kotona, aina baarissa kavereiden kanssa koska kalja on siellä samanhintaista kun jollain kiskalla. Juomisesta on tullut sosiaalisempaa. Suomessahan suunta on just toinen, aina vaan vähemmän juodaan ravintoloissa.

Lainsäädäntö tietty vaikuttaa sitten siihen miten noita ongelmatapauksia käsitellään. Pistetäänkö linnaan vai hoitoon jne.

Alkoholiahan ei sais juoda huonossa mielentilassa mutta tulevaisuudessa pelkkä olutpullon hankkiminen on varmaan huikean ärsyttävä prosessi.

Käytännössähän noi suomen kikkailut vaikeuttaa vaan saunakaljojen juojien elämää, eli ihmisten joilla alkoholinkäyttö on hallussa. Sitten pitää ostaa kaljaa varastoon, jolloin kulutus tietty kasvaa.

Suositut

Back
Ylös Bottom