Viimeisemmät kirjoittajat: Eikö ole hassua, että te valitatte Suomen tavoista vaikka olette suomalaisia?
Ei suinkaan. Vaikka olenkin suomalainen, ajattelin silti omilla aivoillani. Melko tylsää olisi, mikäli kaikki suomalaiset olisivat 1:1 kopioita toisistaan. En koe, että minulla olisi mitään velvollisuutta hyväksyä kaikkia suomalaisia käytäntöjä ja lakeja koska olen tänne sattunut syntymään.
Vai onko kyse siitä, että teitä vituttaa kun kuulutte ns. vähemmistöön (pilven polttelulla tai ilman mutta sen puolustajien osaan) ja kun ei äänenne ole kuuluvissa päivittäin mediassa eikä teillä henk. koht. ole taitoa sinne itse päästä päättäjän pallille, niin tyydytte huutelemaan täällä?
Mistä keksit että "meitä" vituttaisi erityisemmin? No, ainakaan minua ei tämä aihe juurikaan vituta. Sillä ei oikeastaan ole mitään merkitystä kuulunko vähemmistöön tämän asian tiimoilta vai en. Toki elämä voisi olla aika helppoa, jos olisi aivoton idiootti, joka katsoo hesarista/yleltä virallisen totuuden ja elää sen mukaan eikä kykene pohtimaan erilaisia vaihtoehtoja. Tälläisestä voisi olla hyötyä joissain tilanteissa ihmissuhteisiin ja uraan liittyen, mutten itse ole sen luonteinen että voisin noin myönnytellä. Toisaalta melko moni suomalainen ajattelee samoin kuin minä:
"Kyselyn mukaan joka toinen suomalainen pitää Suomea liian holhoavana, kertoo Yle."
Yle: Joka toisen mielestä Suomessa holhotaan liikaa - Kysely - Kotimaa - Helsingin Sanomat
Kun pohtii hieman minkälaisia ihmisiä eduskuntaan valitaan niin ei, minulle ei ensimmäisenä tule mieleen alkaa ihannoimaan heitä ja ylistää heidän tätä mystistä "taitoa" joita heillä on.. Mitä taitoa on vaikkapa julkkiksella joka toistaa puolueensa fraaseja ja äänestää puoluekurinsa mukaan? Varmasti on paljon ihmisiä jotka eivät ole politiikassa mukana, vaikka heillä on paljon tietoa ja ymmärrystä yhteiskunnasta, ja halutessaan pärjäisivätkin politiikassa.
Koska nyt jos siis olette suomalaisia ja kuitenkin sanotte, että suomessa on paskat päättäjät, säännöt, lait ja niin edelleen niin eikö kannattaisi pyrkiä sinne missä päätetään asioita? Helpompi on tietty täällä kitistä ja huudella - helppoahan se on kun on tämmönen ku minä vastassa, saa ainakin hetkeksi "voittajan fiilikset". Olkaa hyvä.
Asioihin voi vaikuttaa myös muilla tavoin, esimerkiksi keskustelemalla, kirjoittamalla kantaa ottavia tekstejä, olemalla yhteydessä päättäjiin jne. Myös ajatushautomot pyrkii osaltaan vaikuttamaan politiikkaan, vaikkei heidän toiminnassaan mukana olevien tarvitse olla kansanedustajia. (Tässä yksi sellainen
Ajatuspaja Libera ) Toisaalta on myös paljon muita hyödyllisiä asioita mitä voi tehdä kuin yrittää vaikuttaa politiikkaan eduskunnassa. Varmasti on paljon ihmisiä jotka eivät ole politiikassa mukana, vaikka heillä on paljon tietoa ja ymmärrystä yhteiskunnasta, ja sitä mainitsemaasi
Täytyy sanoa, että ihmettelen hieman sellaista keskustelua kohtaan vihamielistä asennetta, jota joillain esiintyy. Joillain henkilöillä on varsin negatiivinen asenne keskustelua, kritiikkiä ja kehitysehdotuksia kohden. Syynä lienee sellainen alistuvainen kympin tytön syndrooma, jossa eletään virallisen totuuden mukaan joko siksi ettei aivotoiminta riitä pohtimaan erilaisia vaihtoehtoja, tai siksi että halutaan parantaa omaa statusta hokemalla aivottomasti virallisia mantroja. Toisaalta kyseessä voi olla ihan vain heikko itsetunto, jos esimerkiksi ei kehtaa myöntää että on väärässä.