Olen edelleen sitä mieltä että kaikkien päihteiden dekriminalisointi / täys laillistaminen olisi se paras vaihtoehto! Huumesota on hävitty ajat sitten eikä se tule loppumaan vaikka virkavalta/koneisto mitä tekisi. Kieltolait eivät ole ikinä toimineet, eikä tule toimimaankaan. Sitä paitsi päihteidenkäyttäjiä on monenlaisia ryhmiä: satunnais, viihde, riski ja ongelmakäyttäjät, eikä näitä voida mitenkään laittaa kaikkia samaan kastiin. Sama koskee alkoholin kuluttajia. Sitä paitsi alkoholista, tuosta todella toksisesta myrkystä on niin paljon haittaa ihmisille, etteivät suurin osa edes sitä itse tajua. Toksikaatio todella suuri. Taino voidaan sanoa, että tässäkin tapauksessa Suomen juomakulttuuri on naurettavan lapsellista läträämistä. Kohtuudella alkoholikaan nyt niin kauhean paha ole. Ja kohtuudella tarkoitan max. muutaman annoksen nauttimista ja lievän rentoutuneisuuden/sedaation (joillekkin lisää vireyttä ja energiaa), sosiaalisuutta jne kokemista.
En tiedä onko tämä sääntöjen vastainen kysymys, mutta täälläkin palstalla varmasti on erilaisten päihteiden käyttäjiä, mutta olisi hauska tietää ihmisten kokemuksia ja kertomuksia erilaisten päihteiden parissa. Pakkohan ei ole mitään kertoa, jos ei halua/uskalla. Ja jos tämä kysymys rikkoo sääntöjä, voin muokata ja poistaa tämän alemman tekstin joka eroaa omasta mielipiteestäni taikka ylläpito voi sen tehdä.
Sekin riittää, että esim. kertoo että on henk. kohtasia kokemuksia, muttei tarvi kertoa mitään yksityiskohtia ellei itse niin halua.
Mielestäni ihmisellä pitää olla täysi oikeus omaan mieleen ja kehoon (valtio ei meitä yksilöinä omista), kunhan siitä ei aiheudu muille harmia. Ongelmakäyttäjät tulisi ohjata hoitoon ilman sanktioiden pelkoa. Valistuksen tulisi olla oikeudenmukaista, tieteellistä/faktuaalista ja tulisi kertoa hyödyt/haitat, annoskoot, järkevä käyttö jne. Ei järjetöntä propagandaa, joka enemmänkin haittaa ja aiheuttaa ongelmia.
Lisättäköön, kun monet vetää aina sen "nuoret" -kortin, niin mitkään päihteet - eivät sovi lapsille/nuorille, ja mielestäni ikäraja voisi olla esim. 21-vuotta. Ala-ikäisille varsinkaan ei päihteet kuulu, mutta 21-vuotiaana ihminen on jo vähän aikuisempi, kuin esim. 18-vuotiaana.