Päihdepolitiikka

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Jos juniorit rupee käyttää enemmän sieniä niin sehän on vaan shamaaniperinteiden elvyttämistä ja suorastaan kulttuurillinen teko. hehe

Mun mielestä aika huono veto uutisoida noista sienistä. Kohta vaan jotkut kersat menee heti kerään niitä kun ne saa tietää. Ennen teinit ei tajunnu kerätä sieniä, ne vaan veti kaljaa mut ehkä ton uutisen jälkeen ajat muuttuu.

Senkus menevät, mitä sitten.. Tuhannet suomalaiset popsii madonlakkeja joka syksy kymmenittäin, mutta ei niistä missään uutisoida. Miksi ei? Koska psykedeelit eli sienet ja lsd on sieltä vaarattomimmasta päästä päihteistä. Ei ne aiheuta yliannostuskuolemia, tappoja, rikoksia tms. Lievän krapulan saat siinä kaikki.

Niih, mut onko?

Laista mä en löydä kun kiellon viljellä niitä. Tuossa uutisessahan puhutaan pusikossa kasvaneista sienistä ymmärtääkseni.

Pystytkö pikkusen tarkentaan?

Viljely on kielletty rikoslain 50 luvun 1 §:n 1 mom ensimmäisessä kohdassa.

Ei mulla wikipediaa parempaa lähdettä ole kun en ole tutkinut. Sama se nyt loppupelissä on kun kaikkihan täällä on laitonta enkä muutenkaan ole sienimetsälle menossa :D

Minä en tiedä. Kuten jo sanoin, niin minä liikun tässä tiedossa harmaalla vyöhykkeellä ja Wikipediaa usko(i)n asiassa. Ei se ole mitenkään ennen kuulumatonta, että tuolla on virheellisestä tietoa.

kuulostaa minun korvaani lähinnä merkilliseltä.

E: Kyllä imppaamisesta minunkin kouluaikoina varoiteltiin. Pojat ajoi mopolla soramontulle ja nuuskaili bensatankista ja sitten ajeli höyrypäissään pitkin hiekkamonttua. Ei olleet niitä penaalin terävimpiä kyniä. Bensakin taitaa olla vielä laillista. En ole varma, tankkaan riiisseliä.

Senkus menevät, mitä sitten.. Tuhannet suomalaiset popsii madonlakkeja joka syksy kymmenittäin, mutta ei niistä missään uutisoida. Miksi ei? Koska psykedeelit eli sienet ja lsd on sieltä vaarattomimmasta päästä päihteistä. Ei ne aiheuta yliannostuskuolemia, tappoja, rikoksia tms. Lievän krapulan saat siinä kaikki.

Kyllä jengiä porahtaa sienistä. Prosentteja en tiedä mut ei alkoholin käyttäjistäkään kovin monta prosenttia sekoa tai kuole. Ihan turha hypettää niiden vaarattomuutta. Hyvä vaan ettei kaikki tiedä niistä, jos joku jaksaa ottaa selvää niin ainakin se ehkä tajuaa ne riskit ennenkun menee kokeilemaan.

Kyllä jengiä porahtaa sienistä. Prosentteja en tiedä mut ei alkoholin käyttäjistäkään kovin monta prosenttia sekoa tai kuole. Ihan turha hypettää niiden vaarattomuutta. Hyvä vaan ettei kaikki tiedä niistä, jos joku jaksaa ottaa selvää niin ainakin se ehkä tajuaa ne riskit ennenkun menee kokeilemaan.

Kerros nyt kaikille mitä ne riskit on? :) Popsii vahingossa vääriä sieniä?

No esimerkiksi vaikka tutkimuksessa oli todettu, että yksi sienitrippi kohtuu pienellä annoksella voi lievittää masennusoireita http://www.tohtori.fi/?page=7236802&id=9174424 niin liian iso annos tai toistuva sienien käyttö voi laukaista vakavan masennuksen. Kaikkia muitakin mielenterveysongelmia voi tulla, esim psykoosi. Ei noita saa antaa nuorille kun ne kuitenkin vetää niistä överit ja sit joutuu alottaan psykoosi ja masennuslääkitykset ettei yrittäis tappaa itseään.

Kai tänne voi laittaa kun jotain tuttuja (ei hyviä tuttuja) joille on sattunut kohelluksia huumeiden kanssa.
Yks sai vakavan masennuksen sienistä, kesti kuulemma vuoden. Toinen sai psykoosin lsd:stä ja oli 3 vuotta lataamossa. Kolmas sai skitsofrenian ja katkas jonkun niskat, lusi 6 vuotta vankimielisairaalassa. Neljännen tyypin muija käveli junan alle sienissä...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nykyinen lainsäädäntö sienien suhteen on periaatteessa ihan ok, vaikka sienistä ei suoranaisesti ole haittaa.
Kun sienet pysyvät laittomina, todennäköisesti niitä käytetään suljetussa tilassa toisten ihmisten kanssa (joku "selvinpäin" ja aiheeseen ollaan tutustuttu).Jos ne laillistettaisiin, niin joku vois vaan vetästä överit esim. kaupungilla ja riehua siellä, asettaen itsensä ja muut vaaraan.Ja niinkuin ylemmästä postista huomaa, ei sienet sovi kaikille.Mahdollinen ratkaisukeino voisi olla, että pitäisi päästä joku maksullinen mielenterveyskoe, ennenkuin saisi käyttää laillisesti (pieniä määriä) sieniä? ;)

Kai tänne voi laittaa kun jotain tuttuja (ei hyviä tuttuja) joille on sattunut kohelluksia huumeiden kanssa.
Yks sai vakavan masennuksen sienistä, kesti kuulemma vuoden. Toinen sai psykoosin lsd:stä ja oli 3 vuotta lataamossa. Kolmas sai skitsofrenian ja katkas jonkun niskat, lusi 6 vuotta vankimielisairaalassa. Neljännen tyypin muija käveli junan alle sienissä...

Vai niin. Itse en tiedä omasta tuttavapiiristäni ainuttakaan negatiivista kokemusta madonlakeista vuosien ajalta vaikka käyttäjiä tunnen suhteellisen paljon. Epäilen vahvasti, että näillä tutuillasi on ollut ennestään vakavia mielenterveydellisiä ongelmia ja/tai tapahtumahetkillä muidenkin päihteiden sekakäyttöä.

No Rectalpenenator nyt heittää muutenkin aikamoista legendaa pitkin foorumia, että tiedä nyt noidenkaan juttujen paikkaansapitävyydestä. Kohtuullisen monta "flippausta" tuttavapiirissä hepulla.

Mun mielestä aika huono veto uutisoida noista sienistä. Kohta vaan jotkut kersat menee heti kerään niitä kun ne saa tietää. Ennen teinit ei tajunnu kerätä sieniä, ne vaan veti kaljaa mut ehkä ton uutisen jälkeen ajat muuttuu.

Juu, en ollut itsekaan kuullut moisesta sienesta Suomen metsissa. Tiedan kylla, etta samaa hermomyrkkya sisaltavia sienia kasvaa Etela-Amerikassa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Turhaan varmaan ees tänne mitään rustaan kun olen sitä mieltä että täysjärkisen ja täysikäisen ihmisen perusoikeus olisi saada tunkea omaan kroppaansa just mitä haluaa.
Vaaroista toki hyvä mahdollisimman hyvin tiedottaa mutta loppujen lopuksi pitäisi mielestäni olla ihmiselle täysi vapaus päättää ottaako jotakin vaiko ei.

Ikäviä juttuja kun porukkaa kuolee yms aineisiin mutta oma valinta.

Tästä nyt sitten pointtina kuitenkin monesti on esim se mitä kuluja nää aiheuttaa yhteiskunnalle. Noh minä nyt en ole oikein holhousyhteiskunnankaan puolella että sillä viisii.

Yks tuttu veti vain 37 mikrokidehappoa ja pikkasen flippaili. Kuka nyt uskois, että 37 haposta vielä menis hirveen tutkalle? Lopulta tää tuli katolta alas. Löytyyhän noita ikäviä tarinoita. Noissa on kuitenkin varmaan takana jotain muutakin, ku yksi normiannos sieniä.

Ei noista annoksista voi tietää. Yks tyyppi selitti et se oli vetäny sieniä monta kertaa jotain isompia satseja +30kpl. Sit se oli yks päivä keränny kai 13 sientä kaupungin keskustasta nurtsilta, vielä jotain ihan pieniä ja syönyt ne. Se oli tipahtanut tunnin päästä ja ambulanssi oli hakenut sen. Se oli herännyt sairaalassa joskus tunnin päästä ja selitti et se koko paikka kupli ihan saatanasti ja sillä oli ollut vaikeuksia löytää sieltä pihalle. Ei ne ollut kuitenkaan ilmeisesti vääriä sieniä mutta ei tiedä miks se oli menny niistä tajuttomaks.

Turhaan varmaan ees tänne mitään rustaan kun olen sitä mieltä että täysjärkisen ja täysikäisen ihmisen perusoikeus olisi saada tunkea omaan kroppaansa just mitä haluaa.

Totalitaristi ratkaisee ongelma toteamalla muut vajaajärkisiksi, jolloin heidän toimiaan voi kontrolloida heidän "omaksi hyväkseen".

http://www.hs.fi/ruoka/Myrkkysienistä+ei+tiedetä+kaikkea/a1346816192952

En nyt siis tahdo aloittaa uudestaan tuota omaltakin osalta epäonnistunutta sienikeskustelua. :D

Mutta siis päihdepolitiikkaan liittyen. Kiellot on tehty sen takia, että ne suojaavat kansalaisia tarttumasta väärään oljenkorteen. Sen takia sienetkin ovat "laittomia", että ihminen ymmärtäisi tämän. Eli kielletty = vaarallinen. Täällä internetin ääressä näyttää vain siltä, että kaikki mikä on kielletty on jotenkin ilkeyttään kielletty. Kyllähän nopeusrajoituksetkin ovat osaltaan kielletty-merkkejä. Älä aja yli 30km/h, kun tuossa vieressä on koulu -> voit ajaa koululaisen yli = ei hyvä homma.

Huumausaineiden vaikutuksen alaisena olevat ihmiset käyttäytyvät eritavalla kuin valtaväestö ja tämän takia ne ovat kiellettyjä. Tämän lisäksi se kielto varoittaa tietämätöntä siitä, että se saattaa johtaa jopa kuolemaan se kielletyn aineen käyttö. Itse pilvi nyt saattaa hyvinkin turvallinen olla mutta silti yhteiskunta pitää sitä vielä kiellettyjen listalla. Miksi? Luulisin johtavan sen siitä, että usein tosiaan poliittisiakin ohjelmia ja asiaohjelmia televisiosta seuranneena vastaus kysymykseen: "miksi pilvi pitäisi laillistaa" on että: "No onhan kahvikin addiktioivaa ja tupakka ja alkoholi ovat vaarallisempia". Mitä jos jätettäisiin nuo vastalauseet pois ja puolustettaisiin sitä miksi se pilvi pitäisi laillistaa? Esim. Disgustihan tuossa kertoi omaa kokemusta siitä miten hän ei jää koukkuun, eikä aineesta mitään haittaa liene ollut.
Ja pitää muistaa se, että suomessakin elää 5 miljoonaa ihmistä ja lopullisen ratkaisun on miellytettävä pääosin kaikkia. Eli se tarkoittaa sitä, että julkisuuteen pitäisi enemmänkin hyökätä sillä että pilven polttaja on ollut työelämässä 20 vuotta, eikä sillä, että naapurinreijo vetää viinaa. Eikö?

Suositut

Back
Ylös Bottom