Päihdepolitiikka

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Kerrotko ihan käytännön toimenpiteitä miten tämä toteutettaisiin? Eurooppalainen juomatapa kyllä tarkoittaa sitä, että viiniä lipitetään päivittäin. Ei pelkästään viikonloppuisin. mm. Ranskassa on korkeat maksakirroosi luvut. Juominen ei toki ole yhtä humalahakuista mitä meillä.

Riippuu vähän mistä maasta Euroopassa puhut. Olen asustellut ulkomailla, kuten perheeni ja olen nähnyt tätä kulttuuria paljon.
Ja kyllä monissa Euroopan maissa on mielestäni paljon parempi juomakulttuuri kuin Suomessa.
Mielestäni alkoholijuomien hintoja saisi korottaa varsinkin väkevien juomien ja alkojen aukioloaikoja tulisi myös rajoittaa.
Mutta kyllähän suurin muutos lähtee ihan perheissä asennekasvatuksesta alkoholia kohtaan ja koko suomalaisen yhteiskunnan ongelmahan tämä on, kun ajattelutapa alkoholiin on ihan vääränlainen. En lähde sen laajemmin asiaa tänne analysoimaan.
On vaan niin säälittävää nähdä teinit kaupungilla pullo kourassa ja nuorimmilla ikää 12-13v. Vanhemmillakin olisi tässä asiassa peiliin katsomista. Itse en teininä notkunut kadun kulmissa pullo kourassa, vaan aika kului harrastuksissa tai muuta järkevää tehden ystävien kanssa. Kyllä sitä aikuisena on ihan tarpeeksi kerinnyt alkoholia nauttia. Lasten pitäisi elää lapsuuttaan, joka jää nykyaikana liian lyhyeksi, kun pitää alkaa jo nuorena tutustuun viinan saloihin.

Sellainen eurooppalainen juomakulttuuri meillä vielä kovasti hakusessa,
että tyyliin illalla otettaisiin viikonloppuna pari lasia viiniä koko pullon sijasta. Humalahakuista juomista on liikaa. En ole itse mikään absolutisti, mutta oma linjani on juomisen suhteen hillitty eli ei humalanhakuinen.

Suomessa on itäeurooppalainen juomakulttuuri. Käsityksesi Euroopasta taitaa olla kovin valikoiva. Kaikki juovat humalahakuisesti. Se kuinka humalaan haluavat tulla vaihtelee. Jos et hae alkoholista päihtymystä, niin miksi sitten joisit sitä? Koska etanoli vaan maistuu hyvältä tai on terveellistä?

Mielestäni alkoholijuomien hintoja saisi korottaa varsinkin väkevien juomien ja alkojen aukioloaikoja tulisi myös rajoittaa.

Ainahan niitä juomia joita ei itse ostaisi voitaisiin verottaa kovemmin ja huumeet voidaan kieltää, koska en itse käytä niitä.

Jos et hae alkoholista päihtymystä, niin miksi sitten joisit sitä? Koska etanoli vaan maistuu hyvältä tai on terveellistä?

Alkoholi on oiva energianlähde sillä se sisältää 7 kilokaloria per gramma, juomalla desilitran pirtua saat saman määrän energiaa kuin litrasta kevytmaitoa, mutta vältyt sekä hiilihydraateilta että rasvalta joten et myöskään lihoa ollenkaan.Sopii tämän takia mainiosti karppaajille ja Atkinssin diettiä käyttäville, koska alkoholissa ei ole proteiiniakaan se sopii jopa Zone diettiin.

Riippuu vähän mistä maasta Euroopassa puhut. Olen asustellut ulkomailla, kuten perheeni ja olen nähnyt tätä kulttuuria paljon.
Ja kyllä monissa Euroopan maissa on mielestäni paljon parempi juomakulttuuri kuin Suomessa.
Mutta kyllähän suurin muutos lähtee ihan perheissä asennekasvatuksesta alkoholia kohtaan ja koko suomalaisen yhteiskunnan ongelmahan tämä on, kun ajattelutapa alkoholiin on ihan vääränlainen. En lähde sen laajemmin asiaa tänne analysoimaan.
On vaan niin säälittävää nähdä teinit kaupungilla pullo kourassa ja nuorimmilla ikää 12-13v. Vanhemmillakin olisi tässä asiassa peiliin katsomista. Itse en teininä notkunut kadun kulmissa pullo kourassa, vaan aika kului harrastuksissa tai muuta järkevää tehden ystävien kanssa. Kyllä sitä aikuisena on ihan tarpeeksi kerinnyt alkoholia nauttia. Lasten pitäisi elää lapsuuttaan, joka jää nykyaikana liian lyhyeksi, kun pitää alkaa jo nuorena tutustuun viinan saloihin.

Suomi on alkoholin kokonaiskulutuksessa hyvin lähellä Euroopan keskiarvoa. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_alcohol_consumption tuolta passaa luntata. sama kuvana niin on helpompi hahmottaa euroopan tilanne http://en.wikipedia.org/wiki/File:Alcohol_consumption_per_capita_world_map.PNG. Paskapuhetta, että meillä juodaan jotenkin erityisen paljon. kertamääräinen juominen voi olla suurempaa mitä keski-euroopassa, mutta kyllä sielläkin useampi viinipullo menee viikkoon/asukas. Tuollaiset pari lasia viikossa haihatukset voi kyllä unohtaa ihan täysin.

ALkoholin hinnankorotukset ei auta. Typerintä on nostaa kirkkaiden hintoja, koska se vaan lisää viinarallia. Kirkkaita on helppo tuoda isoja määriä kerrallaan. Tässä tapahtuu vielä niin, että hintaa korotetaan täällä, haetaan virosta 12kk juomat, jotka sitten juodaan 9kk aikana. Ja näin kulutusta on taas saatu nostettua. Yhdellä pakettiautolla kun tuo aika monen hengen vuosikulutuksen. Alkon aukioloajoilla nyt ei kamalasti taida olla merkitystä kulutukseen. Korkeitaan kiusaa niitä,joilla ei ole ongelmaa alkoholin kanssa.

Asennekasvatus taitaa olla ainoa keino ja siinä on pitkä tie kuljettavana. Mitä isot edellä sitä pienet perässä. Säälittäväähän se on, että penskat juo. Harva sitä kieltää.

Niin ja minä haluan kieltää punttisalilta isot painot. Ihan turhapäiväistä touhuta niiiden kanssa, kun pienilläkin pärjää ja vähemmällä loukkaantumisriskillä. Minä kun en punttisalilla käy niiin tämä on minusta ihan hyvä idea. Kielletään, rajoitetaan ja säädetään taas vähän lisää.

E: lisätään, että olen minäkin asunut ulkomailla ja siinä Länsi-Euroopan maassa missä minä olin juotiin hyvinkin suomalaisittain :kippis1:

En lähde asiasta väitteleen. Se on turhaa. Jokaisella omat käsitykset alkoholipolitiikasta. Toin vain oman näkemykseni esiin.
Mitä itse olen Etelä-Euroopan maita kolunnut ja mitä olen sitä nähnyt, niin oma tulkinta on se, että heidän juomakulttuurinsa on paljon järkevämpi kuin täällä Pohjolassa. Suomessa juominen on niin kännihakuista, etten sitä ymmärrä. Nytkin kun taas pääsiäinen tulee, niin monissa perheissä se kuluu alkoholin parissa, vaikka kaikkea muuta järkevää voisi tällaisina pyhinä tehdä.
Ja ihmiset päivittelee miksi alko on lauantaina kiinni. Alkoholia voi joko juoda juuri känni tarkoituksessa, jos sitä haluaa
tai sitten vain sen hyvän maun takia pari lasia viiniä ruoan kanssa tai pulloa siideriä saunana jälkeen.

Alkoholia voi joko juoda juuri känni tarkoituksessa, jos sitä haluaa
tai sitten vain sen hyvän maun takia pari lasia viiniä ruoan kanssa tai pulloa siideriä saunana jälkeen.
Eiköhän normaali suomalainen juo alkoholia sekä päihtyäkseen, että lasin pari nauttiakseen mausta, tilanteesta ja niin edelleen. Mikäs pakko sen on olla vain toinen noista. Sitä paitsi olen näkevinäni oluen ja tiukankin viinan suhteen pientä muutosta ainakin ravintolaympäristössä sen suhteen, että pikkuhiljaa kasvava osa ihmisiä osaa panostaa erilaisiin ja laadukkaisiin tuotteisiin pelkän määrän ja pään sekaisin vetämisen sijaan.

Sitten on vielä toinen asia, että miten pitkälle voidaan mennä siinä, paljonko aikuisten ihmisten valintoihin puututaan. Ja mm. sen suhteen, että miten kukin haluaa elämäänsä elää ja vaikka alkoholia käyttää. Pelkät yksilön terveysvaikutukset eivät ainakaan riitä perusteeksi, elämä ei ole elämisen arvoista, jos se pitää sisällään pelkkää itsensä tarkkailua ja suorittamista.

Alkoholi on oiva energianlähde sillä se sisältää 7 kilokaloria per gramma, juomalla desilitran pirtua saat saman määrän energiaa kuin litrasta kevytmaitoa, mutta vältyt sekä hiilihydraateilta että rasvalta joten et myöskään lihoa ollenkaan.Sopii tämän takia mainiosti karppaajille ja Atkinssin diettiä käyttäville, koska alkoholissa ei ole proteiiniakaan se sopii jopa Zone diettiin.

Kai toi nyt oli vitsi? :D

En lähde asiasta väitteleen. Se on turhaa. Jokaisella omat käsitykset alkoholipolitiikasta. Toin vain oman näkemykseni esiin.

Se on turhaa vain, koska olet joko kykenemäton tai haluton oppimaan ja siten käymään rakentavaa keskustelua. Omat mielipiteet eivät ole este keskustelulle, vaan edellytys keskustelulle. Jos kaikilla olisi yksi ylhäältä annettu mielipide, niin ei olisi mitään keskusteltavaa. Olisi vain tiedotusta. Se, että pidät keskustelua turhana tekee sinun viestiesi lukemisesta turhaa, koska tämä on keskustelupalsta eikä tiedotuspalsta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Hiisailu pulkannarujen hommaa? :D

reverse-1242802986_arnoldsmokingpot.gif

No eipä kovin hyvältä kuulosta. Vaikka ei kait se tokikaan ihan niinkään mene, että kaikki korvautuisi aivan yks yhteen hankkimalla se alkoholi tai muu päihde ulkomailta tai pimeästi. Tämän arvioimiseen meillä ei ole yksinkertaisesti ole tarpeeksi tarkkoja tilastoja. Ne on arvioita, joissa saattaa olla suuriakin vaihteluja.
Joitakin päätelmiä toki voidaan tehdä. 2004 laskettiin alkoholin verotusta rajusti, ei kauaakaan kun uutisoitiin, kuinka kulutus oli kasvanut. Alkon myyntilukemat olivat siis kasvaneet, ne joista on helpompi tehdä tilastoa. Mutta entäs itsevalmistetut, tämäkin juttu on tietysti arvio, mutta kuitenkin:
http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/pontikankeitto-on-loppunut-lahes-kokonaan/919216
Entäs taas veronkorotuksen jälkeen:
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Alkoholin+tuonti+ulkomailta+lisääntynyt/1135239660020

Tässä tietysti vaikuttaa myös kaikki kaikkeen, mikä merkitys esim. kannabiksen kotikasvattamisella on ollut pontikan valmistamiseen, kukaan ei voi sanoa siitä mitään täysin varmaa, koska jokaisen ihmisen tekemistä ei pystytä valvomaan. Kuitenkin itse arvioisin, että näillä kiristyksillä lähinnä vaikeutetaan ja myös vähennetään normaali kuluttajan alkoholin käyttöä. Ne jotka tosiaan halauavat juoda, siis ne johon käytön vähentäminen olisi perusteltua tuskin tulevat kiristyksistä kuin hyötymään. (naapurin diileriltä saa halpaa venäläistä kirkasta aukioloajoista huolimatta)

Myöskään mikään tilasto ei kerro rajan yli salakuljetettua alkoholin määrää. Useampi kiinni jäämis tapauskaan ei välttämättä kerro salakuljetuksen kasvusta. Syy voi olla myös tehokkaampi valvonta, huonompi tuuri, kokemus roudareilla yms.

Nää on mun mielestä niin moni tahoisia asioita, että ihmettelen, kuinka politiikot vetelee tuollaisia päätelmiä: Suomalaiset juo liikaa, nostetaan veroja-> alkon myynti käppyrät laski, hallelujaa.

Olisikon saatavilla mistään analyysiä tai edes arvailua alkoholin hinnan vaikutuksesta alkoholin kokonais kulutukseen. Jotenkin en jaksa uskoa siihen, että korrelaatio olisi niin selvä kuin nämä poliitikot olettavat.

Se on turhaa vain, koska olet joko kykenemäton tai haluton oppimaan ja siten käymään rakentavaa keskustelua. Omat mielipiteet eivät ole este keskustelulle, vaan edellytys keskustelulle. Jos kaikilla olisi yksi ylhäältä annettu mielipide, niin ei olisi mitään keskusteltavaa. Olisi vain tiedotusta. Se, että pidät keskustelua turhana tekee sinun viestiesi lukemisesta turhaa, koska tämä on keskustelupalsta eikä tiedotuspalsta.

Monesta asiasta olen valmis keskustelemaan ja toki jakamaan mielipiteitä. Alkoholi on vain yksi niistä harvoista asioista, joista minun on vaikea nähdä paljonkaan positiivisia puolia. Ehkä olen sitten nähnyt liikaa ympärilläni sen turmelevaa puolta.
Kritiikki on toki hyvästä ja ehkä minunkin pitäisi laajentaa katsontakantaani tässäkin asiassa. Ajattelen ehkä tästä liian suppeasti.

Alkoholi on vain yksi niistä harvoista asioista, joista minun on vaikea nähdä paljonkaan positiivisia puolia.

Paras syy vetää viinaa on se, et kännis o välil hiton kivaa. Se on vaan vähän arpapeliä.
Viina on niiku suklaarasia, you nevö nou what you gona get.

Paras syy vetää viinaa on se, et kännis o välil hiton kivaa. Se on vaan vähän arpapeliä.
Viina on niiku suklaarasia, you nevö nou what you gona get.

Sitä en kiistä, etteikö jotkut ihmiset olisi hauskoja kännissä. Tätä olen pohtinut monesti, että miksi toisilla viina sekoittaa pään ja tekee esim. aggressiiviseksi, vaikka selvinpäin tällainen ihminen olisi mitä kivoin ihminen ja toisista tulee taas humalassa mitä hauskimpia viihdyttäjiä. Siinä mielessä alkoholi on ihme aine, kun saa ihmisissä niin erilaisia reaktioita aikaan.

Pikku huppeli on pirun mukavaa ja rentouttavaa. En ikinä suostuisi alkamaan vapaa ehtoisesti absolutistiksi. Kännääminen ei ole mitenkään hauskaa ja varsinkin krapulaa ei oikein nykyään meinaa enää jaksaa.

Monesta asiasta olen valmis keskustelemaan ja toki jakamaan mielipiteitä. Alkoholi on vain yksi niistä harvoista asioista, joista minun on vaikea nähdä paljonkaan positiivisia puolia. Ehkä olen sitten nähnyt liikaa ympärilläni sen turmelevaa puolta.
Kritiikki on toki hyvästä ja ehkä minunkin pitäisi laajentaa katsontakantaani tässäkin asiassa. Ajattelen ehkä tästä liian suppeasti.

Se näkeekö alkoholissa itsessään hyviä vai huonoja puolia ei ole sama kuin, mitä hyviä ja huonoja puolia on alkoholipolitiikassa. Alkoholi on päihde ja siksi sitä juodaan päihtymistarkoituksessa. Vaikka alkoholi olisi haitallinen aine, niin se ei tarkoita sitä, että se kannattaisi kieltää. Politiikassa on liikaa ihmisiä, joiden patenttiratkaisu kaikkiin ongelmiin on niiden kieltäminen.

Mistä muuten tiedät, että alkoholi turmelee? Siitä, että turmiolliset ihmiset käyttävät alkoholia ei voi päätellä, että turmion syy on alkoholi. Alkoholin syy voi olla turmio tai alkoholi ja turmio voivat kumpikin johtua samasta syystä. Masentunut ja luovuttamaisillaan oleva ihminen voi aloittaa monenlaista haitallista toimintaa, koska siinä vaiheessa ei enää tunnu, että olisi paljoakaan menetettävää. Eikä sitä aina olekaan.

Suurin osa ihmisistä luullakseni kokevat alkoholin myönteiset vaikutukset suurempana kuin kielteiset. Tämän takia he käyttävät alkoholia.
Eikä heidän sitä kannata lopettaa. Jos jostain asiasta on enemmän hyötyä kuin haittaa, sitä kannattaa tehdä. Yksinkertaista.
En näe, että miksi alkoholinkäyttöä pitäisi lähtökohtaisesti vastustaa. Vaikken itse käytäkkään alkoholia, niin en missään nimessä halua kieltää sitä muilta. Joillekkin voisin jopa suositella kohtuullista alkoholinkäyttöä.
Ja muutenkin moni ihminen on mukavampi pienessä hutikassa.

Se näkeekö alkoholissa itsessään hyviä vai huonoja puolia ei ole sama kuin, mitä hyviä ja huonoja puolia on alkoholipolitiikassa. Alkoholi on päihde ja siksi sitä juodaan päihtymistarkoituksessa. Vaikka alkoholi olisi haitallinen aine, niin se ei tarkoita sitä, että se kannattaisi kieltää. Politiikassa on liikaa ihmisiä, joiden patenttiratkaisu kaikkiin ongelmiin on niiden kieltäminen.

Mistä muuten tiedät, että alkoholi turmelee? Siitä, että turmiolliset ihmiset käyttävät alkoholia ei voi päätellä, että turmion syy on alkoholi. Alkoholin syy voi olla turmio tai alkoholi ja turmio voivat kumpikin johtua samasta syystä. Masentunut ja luovuttamaisillaan oleva ihminen voi aloittaa monenlaista haitallista toimintaa, koska siinä vaiheessa ei enää tunnu, että olisi paljoakaan menetettävää. Eikä sitä aina olekaan.

No siinä olet kyllä oikeassa, että kaikkea ei voi kieltää. En minäkään nyt millään Päivi Räsäsen linjalla ole, joka on minunkin mielestäni liian tiukka alkoholipolitiikan suhteen. Itse olen vain ajatellut, että jos alkoholijuomien hinnat olisivat tarpeeksi korkeat, niin kulutus vähenisi, mutta eipä niin taida olla. Kyllähän ihmiset sitten jostain sitä rahaa aina viinaan löytäisi.

Suositut

Back
Ylös Bottom