Olen nyt lukenut jonkun aikaa tätä threadia ja täällä on todella hyviä pointteja. Oma näkemykseni on kuitenkin se, että kannabis pitäisi jossain määrin laillistaa. Ei kuitenkaan niin, että sitä saisi ostettua jostain tyyliin ärrältä tai coffee shopista niinkuin damissa. Vaan niin, että kotikasvatus laillistettaisiin ja diilaamisesta tulisi kovat tuomiot. Tällä tavalla saadaan ne oman budin kasvattajat ja omien satojen myyjät vaikka ihan oikeisiin työpaikkoihin, ku ei rahaa tulisi enää huumebisneksillä. Budi ei kuitenkaan ole koskaan suoranaisesti tappanut ketään, toisin kun esim rööki, joka yksistään tappaa miljoonia ihmisiä vuodessa. Alkoholi on törkeetä myrkkyä, jonka johdosta on aiheutunut vaikka minkälaista paskaa. Nämä kaksi ovat päihteitä siinä missä budikin, ne vaan ovat vaarallisempia kuin budi ja niissä on etiketti. Tunnen henkilökohtaisesti ihmisiä, joita on budin polttaminen auttanut esim. masennukseen paremmin kuin kemikaaliset masennuslääkkeet. Ihan naurettavaa, että budia ei laiteta röökin ja viinan kanssa samaan kastiin vaan se luokitellaan huumeeksi siinä missä kokaiini ja heroiinikin luokitellaan. Jos tupakan polttaminen ja viinan juominen ja niiden psyykkiset ym. seuraamukset ovat jokaisen aikuisen ihmisen omalla vastuulla, niin miksei aikuinen ihminen sitten itse saa päättää mitä budin kanssa tekee?. Jos se ei sovi jollekkin, niin sitten ei pidä polttaa. Sama jos rööki ei sovi urheilijalle, niin ei sekään sitä mallua ime. Tai jos viinasta tulee agressiiviseksi, niin sitten sen juomisen voi lopettaa jos haluaa. Jopa kahviin jää helpommin koukkuun kuin budiin.
Tottakai niitä flippauksia tulee joillekin ihmisille, mutta uskon sen olevan ihan marginaalinen osa kaikista hiisaajista. Itse asiassa tunnen hyvin, hyvin monta budin polttajaa. En yhtäkään, joka olisi flipannut sen takia. Veikkaisin kuitenkin, että alkoholista flippaa enemmän ihmisiä. Kuinka paljon viina vaikuttaa esim. kotiväkivaltaan??.
Listaan alle omat näkemykseni siihen, miksi budi on tällä hetkellä laitonta:
- Alkoholin myynti ja siitä voitetut verotulot romahtaisivat
- Masennus- yms. lääkkeiden myynti romahtaisi
- Päättäjät eivät polta, ovat ennakkoluuloisia sen takia kun eivät tiedä mistä puhuvat
- Pelko ja tietämättömyys tulevaisuudesta, jos budi laillistettais
- Pelko nuorten puolesta
Miksi sen pitäisi olla laillista? (oma näkemys)
- Jokaisen aikuisen ihmisen pitäisi itse saada päättää, mitä tekee. Kyse ei kuitenkaan ole vahvasta kemikaalisesta huumeesta.
- Diilaajien helppo bisnes saatais pois markkinoilta
- Rööki ja viina, jotka ovat vaarallisempia kuin budi
- Sitä ollaan poltettu satoja vuosia, vasta viime vuosikymmeninä tullut laittomaksi
- Esim. Sveitsissä, maalla jolla mun tietääkseni menee hyvin, kotikasvattaminen laillista myymisestä kovat tuomiot. Jos se ei toimisi, niin varmasti tekisivät kasvattamisesta laitonta
- Pelko nuorten puolesta voisi vähentyä, jos eivät saa ostettua mistään kun diilaaminen loppuisi. Kotikasvattamisen kun vanhemmat luultavasti kieltäsi =) , joten tämä nuori todennäköisesti polttaisi (jos alkaisi polttamaan) vasta aikuisena kun saa itse kasvattaa tai täysi-ikäinen kaveri saisi kasvattaa omassa kämpässä.
Sitten kun puhutaan, että budin polttaminen vetää laiskaksi ja toimettomaksi. Tunnen menestyneitä yrittäjiä, jotka polttavat. Yksi sanoi suoraan, että parhaat ideat on tullut paukuissa. Tiedän ainakin kaksi hyväpalkkaista johtajaa jotka polttavat. Itsekin teen kokoaikaisesti duunia ihan hyvällä liksalla, eikä hiisaaminen ole haitannut työskentelyäni millään tavalla. Joten kyllä se on niin, että se polttaminen on vain tekosyy laiskuudelle. Jos olet laiska, olet laiska. Hiisaaminen ei ole se avaintekijä siihen.