OverClocking

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dietka
  • Aloitettu Aloitettu
Lämpötilat eivät ole vertailukelpoisia mikäli emo+bios versio eivät ole samat.

Vanhalla kokoonpanolla kun päivitin biossin niin prossunlämmöt nous mukamas 3 asteella.

Menee vähän maku koko touhusta kun ei noihin lämpöihin oikeasti voi edes luottaa. Eihän nyt mikään biospäivitys vaikuta siihen miten lämpimänä prossu käy. :lol2:

Eli juu eivät ole vertailukelpoisia millään tavalla. Noista on lähinnä hyötyä silloin kun vaihtaa esim prossutuulettimen ja haluaa seurata mikä vaikutus sillä on lämpötilaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vanhalla kokoonpanolla kun päivitin biossin niin prossunlämmöt nous mukamas 3 asteella.

Menee vähän maku koko touhusta kun ei noihin lämpöihin oikeasti voi edes luottaa. Eihän nyt mikään biospäivitys vaikuta siihen miten lämpimänä prossu käy. :lol2:

Eli juu eivät ole vertailukelpoisia millään tavalla. Noista on lähinnä hyötyä silloin kun vaihtaa esim prossutuulettimen ja haluaa seurata mikä vaikutus sillä on lämpötilaan.

Juu, ja hauskinta on se, että samalla koneellakin saa ihan erilaisia lukemia riippuen siitä millä ohjelmalla tsekkailee :D

CoreTemp pitäisi olla aika luotettava Dual Core prossujen kanssa, joten sitä mä pääsääntöisesti seuraan. Se MBoard manager mulla on siksi, että se näyttää myös kopan lämpötilan ja tuulettimien pyörintänopeudet. Eri asia tietysti, että kuinka luotettavasti...

Millä ohjelmalla mittaat sitä?

Mulla kun on tuo E6700 ja se on vakiokelloilla idlessäkin lämpimämpi kuin 42... CoreTemp näyttää 43 ja Motherboard Manager 44. Kellotettuna siis pari astetta lämpimämpi.

Tai sitten E6700 vaan käy lämpimämpänä kellotti tai ei...

E6400 on mulla. Emolevy on Abit AB9 Pro. Ja sillä Abitin omalla ohjelmalla mittailen, uGuru vai mikä lie. Bios näyttää myös samaa. Lisäks prosessorissa on vielä lämpöanturi, mikä näyttää jotain 5 astetta vähemmän, koska on vähän huonossa kohtaa siellä.

Kotelostakin löytyy kyllä 3x 120mm tuulettimet ja yks 80mm. Ilma kotelon sisälläkin on vaan reilu 20 astetta.

E6400 on mulla. Emolevy on Abit AB9 Pro. Ja sillä Abitin omalla ohjelmalla mittailen, uGuru vai mikä lie. Bios näyttää myös samaa. Lisäks prosessorissa on vielä lämpöanturi, mikä näyttää jotain 5 astetta vähemmän, koska on vähän huonossa kohtaa siellä.

Kotelostakin löytyy kyllä 3x 120mm tuulettimet ja yks 80mm. Ilma kotelon sisälläkin on vaan reilu 20 astetta.

Toi kotelon tuuletus selittänee paljon. Mulla on vaan yksi tuuletin, joten kotelon lämpö pyörii 34 asteen tuntumassa.

Noh laitellaan omat "retrokellotusketkin" tähän, 2003 kesällä tuli hommattua tommonen P4 2,8Ghz (Northwood), Asus P4C800 deluxe, sekä R9800Pro. Myöhemmin sitten kyhäsin prossulle, näyttikselle kuparista blokit ja vesijäähy kasaan. Sitten ei muutakun XT:n biossia ratukkaan ja testailemaan. Olihan se hauska luku näytöllä toi 20K 3dmark2001, mutta vakiona tuli jotain 17-18K, joten hyöty sinänsä varsin marginaalinen, näytönohjain on kerrassaan niin susi yksilö ettei tykkää mennä vakiovolteilla tuon enempää. Muutenkaan en tehnyt emoon mitään volttimodeja, kun ei oiken oo ballseja/taitoo riittävästi.
http://service.futuremark.com/compare?2k1=7791066

CoreTemp on luotettava kuulemma C2D:n kanssa, itekin sitä käyttelen. Mulla on E6300 prossu idlenä 60 asteen korvilla ja 72 asteeseen pääsin kun 100% rasitusta annoin molemmille coreille. Kauheet on idlet vaikka prossunkin oon vetäny alivolteille, 1.300v on nyt voltit. Kyllähän toi prossu viheltää nyt 3Ghz taajuudella mutta täysin vakaasti eli ei tarvii stressiä ottaa lämmöistä vielä kun tilaukseen laitoin ThermalRightin SI-128 ja Zalmanin thermal grease tahnan. Tuulettimeksi laitan toisen Nexuksen 120mm tuulettimen joita nyt 2kpl kotelossa + 1kpl Antecin TriCool 120mm.

Vakiokelloilla lämmöt pörrää siinä 37/39 idlenä, tällä viikolla kiinni SI-128 siili johon Nexus 120mm tuuletin jos tuon kanssa laittelis lämmöt kohilleen kun onhan toi 72 jo aika reippaanlainen lämpö.

Athlon xp2000 vakiokelloilla 1,66GHz, prosulämpötila vaihtelee 80-90`c välillä idlaillessa :) Sitten rasituksessa mennään yli 90`c ja sitten tilttaa... Siili on harmaa ja alumiinia, puoliksi päällä hyrrää 120mm kotelotuuletin 7 voltilla.

Toiminut jo hienosti näin kolmatta vuotta, ja meitsi on tyytyväinen.

Ei kotelotuuletusta ollenkaan, poweri erillään kotelosta.

ps. ei ollut sitten tarkoitus vittuilla :kippis1:

Kuka mistäkin tykkää.

Minulla näet suurin rasitus normikäytössä on opera ja word, näiden kanssa ollaan tuolla turvallisessa 85 asteessa.

Sitten kun kerran vuodessa sortuu pelaamaan niin kone muistuttaa heti tilttaamalla että on jo aika lopettaa moinen pelleily.

Minulla näet suurin rasitus normikäytössä on opera ja word, näiden kanssa ollaan tuolla turvallisessa 85 asteessa.

Kannattaa ainakin kerran 5 vuodessa putsata pölyt prossuntuulettimesta. Se on ihan ilmanen toimenpide ja saattas prossus käydä asteen pari ali sulamispisteensä.

Kannattaa ainakin kerran 5 vuodessa putsata pölyt prossuntuulettimesta. Se on ihan ilmanen toimenpide ja saattas prossus käydä asteen pari ali sulamispisteensä.

Juu, on tuo 85 astetta sellainen lämpö prossulle, että en välttämättä käyttäisi siinä yhteydessä sanaa "turvallinen"...

Laitetaas mun vanha kone tikkiin. Lueskelin kellotusta rautalangasta artikkelia ja ero foorumeja mutta aika lennokasta on toi teksti niissä näin vasta-alkajalle. Itse en ole noita biosin säätöjä muutellut aikaisemmin. Onko tästä vanhan koneen kokoonpanosta enää yhtään mihinkään?

Emo: Epox 8RDA+
Prossu: Amd Athlon XP 2500+ boxed 0.13u 1.83GHz/333MHz
Näytönohjain: Club-3D Radeon 9600 Pro 128MB CRT+TV+DVI
Muisti: 2 x 512MB DDR 400MHz PC-3200
Kovo: 350 GB Maxtor
Kotelo viidellä tuulettimella löytyy samoin 350 poweri ja tarvittavat asemat. Prossulla ja näyttiksellä on ihan vakiotuulettimet. MotherBoardMonitorkin löytyy.

Eli pelkästä biosistako alan noita asetuksia vääntämään paremmalle tasolle vai pitääkö jotain muutakin tehdä? Mitään lyijykynä juttuja en kyllä ihan uskalla alkaa tekemään.

Juu, kone on ihan museokamaa, mutta virittelen nyt tätä ennen uuden koneen hankkimista, etten sitten sitä riko.

Ootko muuten testannut tuota 3D mark 06:sta? Tai joku muu täällä? Minkälaisia tuloksia siitä?

Mulla paras tähän mennessä 6764 pojoa. 03 versiota en ole jaksanut latailla ainakaan vielä...
Mulla 6800 vakiokelloilla :D
Mikä näyttis sulla on?

Kyllähän tuo kone sisältä on ihan pölytön, pidän kyllä koneeni kunnossa, lämpötila ei vaan kiinnosta tippaakaan koska rauta toimii käytössäni ongelmitta.

Ja itse en laske 90`c lämpötilaa prosun ytimessä millään asteikolla vaaralliseksi. Moitteeton toiminta jo vuosia... ja eikä tuolla koneen sisällä ole mitään mikä voisi syttyä noin pienissä lämpötiloissa, eli turvallinen ja luotettava kumppani.

Ainoa joka minulle oikeasti merkitsee jotain on se että kone ei todellakaan pidä mitään ääntä.

Jos tämä prosu joskus laukeaa niin lupaan päivittää sen tänne... mutta siihen menee vielä ainakin toiset 3 vuotta.

Ja itse en laske 90`c lämpötilaa prosun ytimessä millään asteikolla vaaralliseksi. Moitteeton toiminta jo vuosia... ja eikä tuolla koneen sisällä ole mitään mikä voisi syttyä noin pienissä lämpötiloissa, eli turvallinen ja luotettava kumppani.

AMD kuitenkin laskee, he kun ovat tietämättömyydessään spesifioineet tuolle maksimilämpötilaksi 85 astetta...

Kellotettu AMD Athlon XP max lämpötila suositus rasituksessa on sitten 55*C.
Näin kaikki ainakin ovat väittäneet jo vuosia. 1.8 käräytysvolttia niin onnistuu itseltäkin.

X6800@3.2 ja Gf7950x2 niin 3dmark06 noin 9100. Sama prossu mutta 8800GTX niin noin 11200.

Huomasin juuri, että Nvidian uusilla ajureilla coolbits ei enää toimi ja tämä ntune kaataa koneen.

X6800@3.2 ja Gf7950x2 niin 3dmark06 noin 9100. Sama prossu mutta 8800GTX niin noin 11200.

Huomasin juuri, että Nvidian uusilla ajureilla coolbits ei enää toimi ja tämä ntune kaataa koneen.

Ei toiminut mullakaan Coolbits (hävitti asetukset itsestään), joten asensin Riva Tunerin. Se on ainakin toistaiseksi pelittänyt hyvin.

Suositut

Back
Ylös Bottom