Ostaisitko Pc:n, konsolin vai Macin?

Nyt on vähän paha aihepiiri lähteä härveltämään -taas kerran-. Itselläni, vaikka Omenakauppias olenkin, on myöskin kaikki alustat käytössä. PC on väliaikaismuutosta johtuen nurkassa, MacBook läppäri käytössä ja XBOX 360 makkarissa.

Mitä näistä sitten käytän? Kuten mainittua, PC on romukasan alla kun atk-pöytä katkesi muutossa. En ole tarvinnut toistaiseksi. Musiikkikirjasto on kokonaisuudessaan siellä kuten myös kaikki digikuvat. Soitellaan nyt toistaiseksi iPodilta, josko pari kuukautta päivittämättä selviäisi.

XBOX odotteli pari viikkoa kytkemistä. Ja senkin kytkin kun Worms tuli :)

MacBook oli heti käytössä. Läppäri langattomalla yhteydellä ei vaadi juurikaan tilaa ja voi hoitaa tärkeimmät asiat vaivatta. Kuten pakkotoisto.com:eilun...

Kokonaisuudessaan: pelkällä konsolilla et tee muuta kuin pelaat. Pelkällä PC:llä pelaat ja teet muutakin. Pelkällä Macillä teet muuta muttet juuri pelaa... Sopiva kombinaatio näistä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vai onko paras tyytyä vielä symbioosiin PC:n ja muiden laitteiden välillä?

On.

Itselläni on PC ja xbox360, pc on pelikäyttöön sekä hyötykäyttöön. Konsoleilla voi toki tehdä vähän muutakin kuin pelata, mutta kuka sillä muuta tekee kuin pelaa? Toki siis leffoja katsellaan paljon, mutta muuten tämä "hyötykäyttö" on todella rajallista. Eli pidetään konsolit vielä puhtaasti pelikoneena ja dvd soittimena.

Itse pelaaminen on taas konsolilla ja PC:llä aivan erillaista. PC:llä pelaaminen tuppaa olemaan liian totista, kun taas esim. xbox livessä homma on rentoa eikä sillä kuolemisella/häviöllä ole niin suurtamerkitystä kunhan peli oli kaikin puolin hyvä. Sama pätee yksinpeleissä. Konsoleille tulee muutenkin paljon monipuolisempia ja viihdyttävämpiä pelejä mitä pc:lle. Konsolilla tulee pelattua erillaisia pelejä laidasta laitaan, kun taas tietokoneella se rajoittuu aivan muutamaan peliin mitä sitten hakataan paljon.

Konsolilla on myös ilahduttavaa, tämä pelien arvon säilyminen. Itse olen paljon vaihdellut erään nettisivuston kautta konsolipelejä. Eli kun olet pelannut jonkun pelin kyllästymiseen asti voit kätevästi vaihtaa sen jonkun toisen harrastelian kanssa päikseen ja taas kummatkin saavat uutta pelattava.

Eli konsoli on monipuoliseen ja rentoon pelaamiseen kun taas PC on hc-pelamiseen. Imoehram.

Aika mielenkiintoinen "puute", varsinkin alan ammattilaiseksi aikovalta. Itse suosin open sourcea, turhaa rikkoa lakia tai tuhlata rahaa kun on mahdollista käyttää ilmaista softaa. Aivan kaikkeahan ei OS:na saa, mutta yllätävän paljon kun oppii etsimään.

Toki olet oikeassa. En minä itse järin suuresti piraattiohjelmistoja itse käytä, taitaa huimat 2kpl löytyä koneelta, ja niistäkin toinen taitaa olla aikamoisen pölykerroksen alla jo. Suurin osa ohjelmistani on ilmaisia, jollei jopa opensourcea, sitten kourallinen lisensoituja ja muutama kehnon taloudellisen tilanteen selityksillä omatunnolle selitettävä piraatti.

Tuo "kopioitavuus" vaan on monelle tärkeä kriteeri, turha tässä lähteä jeesustelemaan piratismin pahuudesta, kun ei siitä yhtikäs mitään hyötyä ole. Kopiointi on aina ollut, ja tulee aina myös olemaan. Se miten iso juttu siitä tehdään, ja mikä on loppujen lopuksi aiheutunut vahinko (tai jopa hyöty -> kotikäyttäjä käyttää lisensoimatonta ohjelmaa ja tämän vuoksi se hankitaan firmaan vs. joku ilmainen korvike) on sitten ikuinen jaarittelun aihe.

On minulla Xboxikin modattuna; ensisijaisesti siksi, että sain emulaattorit toimimaan, toissijaisesti sitten videoiden katselemisen vuoksi. Pelikäytössä konsoli on ollut ehkä promillen kaikesta käytöstä.

Mutta mitäpä sitä selittelemään. Olen paha ihminen.

Jos vähääkään raskaampaa työtä joutuu koneella tekemään niin kyllä sitä on päivitettävä. Pelaaminen on vain yksi syy, jotkut tekee myös päivittäin työtä koneella (time = money). Jos ei sitä vuosittain tarvitse päivittää niin kolmen vuoden välein kuitenkin.

Siinä ajassa kun Pentium 2 (NT4 käyttiksellä) kone on buutannu aamulla niin uudella koneella on jo yksi Autocad piirrustus muokattu ja lähetetty eteenpäin kopiolaitokselle.

Jos käyttö perustuu word/excel dokumentin avaamiseen ja pakkiksella surffaamiseen niin kelpaa se surkeampikin kone tietenkin.
5 Vuotta vanha kone ei ole 300MHz + NT -romu. Kotikäytössä voi koneen laittaa tekemään raskaimmat hommat, esim. videon koodauksen silloin kun koneella ei ole muuta käyttöä. Tässä thredissa on kuitenkin kyse kotikäytöstä, näin ainakin minun mielestäni kun mukana ovat myös pelikonsolit.

Ainoat tehtävät, jossa olisi mukavaa olla nykyistä enemmän potkua ovat lähdekoodin kääntäminen ja virtuaalikoneet. Kääntäminen onnistuu sujuvasti muun työskentelyn taustalla ja virtuaalikoneita käytän sen verran vähän, että joudan odotella ne muutamat sekunnit silloin tällöin. Tietysti jos tekisin koneella sellaista työtä, josta saan rahallista korvausta niin silloin pitäisin sen paremmin ajan tasalla.

Tuo "kopioitavuus" vaan on monelle tärkeä kriteeri, turha tässä lähteä jeesustelemaan piratismin pahuudesta, kun ei siitä yhtikäs mitään hyötyä ole.
Ei ollut tarkoitus Jeesustella. :love: En minä piratismia tuomitse, mutta kovin ammattimaista se ei mielestäni ole. Itsekin tulee joskus jotain piraattia käytettyä tai ainakin testattua ohjelmaa piraattiversiolla jos kokeiluversio on toiminnoiltaan liian rajoitettu. Ohjelmien kopiointi voi myös olla esim. opiskelijalle se ainoa mahdollisuus opetella jonkun kalliin softan käyttö. Siitä on sitten hyötyä sen softan tekijällekin kun tuo opiskelija tulevaisuudessa työelämään päästyään saattaa olla päättämässä, mikä softa hankitaan. Kolikolla on aina kaksi puolta.

Itsellä on Linux PC kotona mediaserverinä, mutta muuten liikun täysin Mac-linjalla. Ostin pari vuotta sitten kotiin PowerBook G4:n ja töissä on iMac, enkä kaipaa takaisin PC-maailmaan. Seuraava pöytäkonekin tulee olemaan Mac kun aika jättää tuosta Linux-boksista.

Pelejä pelailin vielä joku aikaa sitten, mutta kun Ghost Recon ykköselle ja Operation Flashpointille ei löytynyt vuosien odottelun jälkeen mielekästä jatkoa ja modit on pelattu puhki, niin sekin jäi sitten. Konsolipelit on aivan liian yksiulotteisia ja nyt kun ne tehdään ensin, niin samaa on sitten tarjolla PC:llekin - vituttaa kun Ghost Reconin jatko-osatkin on selkeästi tehty ensin konsoliräiskintää ajatellen ja käännetty sitten PC:lle. Eli Macin pelitarjonnan tilanne ei vaikuta.

Ihmetyttää vähän nuo kommentit, että PC:llä voi tehdä mitä vaan mutta Macillä vain jotain powerpoint slidejä. Taitaa olla jotain Mac OS 9:n aikaisia traumoja? Pitkän linjan PC (DOS, Windows, Linux, *BSD) sekä Sunin ja DECin/Compaqin työasemien käyttäjänä en ole kaivannut Maciltä mitään - pikemminkin kaikki on tullut siistissä, hyvin integroidussa paketissa jossa kaikki on todellakin vain toiminut. OS X:n myötä tuli tuttu BSD-pohja komentoriveineen sinne alle. Ei ole tarvinnut ladata kuin oikeastaan VLC, että videot pyörii mukavammin.

Ohjelmien kopiointi voi myös olla esim. opiskelijalle se ainoa mahdollisuus opetella jonkun kalliin softan käyttö. Siitä on sitten hyötyä sen softan tekijällekin kun tuo opiskelija tulevaisuudessa työelämään päästyään saattaa olla päättämässä, mikä softa hankitaan. Kolikolla on aina kaksi puolta.

Onneksi tähänkin on tulossa parannusta. Ohjelmistovalmistajat ovat huomanneet tämän puutteen ja alkaneet tarjota opiskelijahintaisia ohjelmistoja business ja koululisenssien lisäksi.

Näitä saa mm. Microsoftilta, Adobelta (kyllä, CS2 paketista on opiskelijaversio) ja monelta muulta. Tarvittaessa allekirjottaneelta saa lisätietoja YV:n avulla.

Yllättävän moni opiskelija haluaa ostaa lisenssin itselleen ja käyttää laillista ohjelmistoa.

Minulla on käytössä noin 5 vuotta vanha amd duron johon on hiukan lisätty muistia ja ostettu vähän parempi näytönohjain. Lähinnä netti ja mesetys käytössä tämä kone on, niissä toimii todella hyvin. Kyllä aika usein pelailenkin tällä koneella, mutta lähinnä vanhempia pelejä sekä freeware pelejä.

Macia en ole ikinä koittanut, mutta epäilen että se olisi parempi pelkässä netti käytössä.

Jos olisin rahaa laittamassa koneiden ostoon, niin ostaisin kannettavan macin nettikäyttöön ja sitten jonkin teho pc:n pelailuun.

nintendolla selailee juutuubit yms ja pelailee pelejä. töissä windowsilla työhommat, kotona windowsi satunnaista surffailua ja tekstinkäsittelyä varten.

noi alkaa mennä vähän lomittain. ite ainakin mieluummin katon juutuubia yms 32" telkulta kuin 15" näytöltä. toisaalta tekstin lukeminen on jo niin tihrustelua nintendolla että se on parempi tehä koneella.

Onneksi tähänkin on tulossa parannusta. Ohjelmistovalmistajat ovat huomanneet tämän puutteen ja alkaneet tarjota opiskelijahintaisia ohjelmistoja business ja koululisenssien lisäksi.

Näitä saa mm. Microsoftilta, Adobelta (kyllä, CS2 paketista on opiskelijaversio) ja monelta muulta. Tarvittaessa allekirjottaneelta saa lisätietoja YV:n avulla.

Yllättävän moni opiskelija haluaa ostaa lisenssin itselleen ja käyttää laillista ohjelmistoa.

autodeskikin tarjoaa 1-2 vuoden lisenssejä ilmaseks jos on koulun sähköpostiosoite vaan käytössä... kauhea valikoima kieliä ja ainakin kymmenkunta eri ohjelmaa mitkä saa ilmaseks latailtua ja asennettua

Mielenkiintoista keskustelua. Itse tosiaan pidän PC:n aina nurkissa ihan vain senkin takia, että retropelaajana on aina silloin tällöin kiva pelata vanhoja seikkailupelejä.

Näin pelaamisen kannalta ajateltuna (nimenomaan PC:lle ominaisia pelejä) en voisi koskaan luopua PC:stä. Supreme Commanderit, Falloutit ja Battlefieldit ovat sellainen kombinaatio johon mikään muu pelikone ei pysty. Kyllä nettipelaaminen on PC:llä sillä tasolla, että konsoleiden kahdeksan pelaajan livesessiot ovat aika rajoittuneita.

Mutta aika näyttää tuleeko omasta PC:stäni enemmänkin työskentely/surffailu kone, sillä päivittäminen ei tällä hetkellä kiinnosta tippaakaan. Niin paljon on jo joutunut ostamaan uusia komponentteja vain sen takia, että vanhat ovat menneet rikki. Se ei ole kivaa päivittämistä, kun sen joutuu tekemään pakon sanelemana.

Veikkaan, että pärjään vielä vuosia PC:llä. Tulevaisuudessa tulee olemaan PC sekä joku toinen laite. Se voi olla Mac tai konsoli :=)

Paras tapa surffata on IMO läppärillä sohvalla maaten langattoman verkon kautta. Tän jälkeen ei ole paluuta nököttämään tietokonepöydän ääreen. Langaton surffailu ei kai onnistu konsolilla?

Joskus täytyy tehdä koulu- työ tai muita hyötyhommia. Tämäkään ei onnistu konsolilla. Näiden perusteella jättäisin pelkän konsolin pois laskuista.

Macci on ihku ja trendikäs, jonka kanssa kelpaa edustaa ja näyttäytyä. Applehan myy tietotekniikan lisäksi elämäntapaa. Jotkut väittää sitä helppokäyttöisemmäksi kuin PC:tä. Toisaalta Macci on kallis ja suljettu järjestelmä, jossa ei pääse itse käsiksi juuri mihinkään. Hintatietoisen ja/tai nörtin valinta on PC.

Paras tapa surffata on IMO läppärillä sohvalla maaten langattoman verkon kautta. Tän jälkeen ei ole paluuta nököttämään tietokonepöydän ääreen.

Harvinaisen totta. Tosin työasioihin liittyvä surffailu on siltikin luontevampaa siinä työpöydän äärellä.

Toisaalta Macci on kallis ja suljettu järjestelmä, jossa ei pääse itse käsiksi juuri mihinkään.

Pakko kysyä, oletko kokeillut OS X:a ? Kyllä sitä saa mielestäni konfattua komentoriviltä ihan kiitettävästi...tarvittaessa.

Tai ekaan Xboxiin. Mikäs ero niissä sitten on? Blueray tms?
BluRay. Ja PS3 Home:
http://www.peliplaneetta.net/pelikonsolit/uutiset/7200/GDC-Sonyn-PS3-palvelu-paljastui/

Huoh, koska olen kyvytön keskutelemaan, heitän vielä pari PS3-uutista jos jotain vaikkapa kiinnostaa.
The Inquirer : European Playstation 3 not so backwards compatible
Reg Hardware : Ten reasons why you should buy a PlayStation 3

Ja tässä vasta-argumentti ;)
:D Hyvä laulu! Älä käsitä väärin, mä en pidä Sonyn toiminnasta.. mutta MGS4 tulee vain PS3:lle...

Ostasin Macin ja konsolin...Eiku mullahan on jo :D
Macin etuja: Ei kaadu. Saa sen winukan siihenkin jos tahtoo bootcampin/ parallelsin avulla ja toimii moitteettomasti (pelitkin). Ei virushuolia.
Voin sanoa että olin todella epäileväinen macciin ennen kuin sen hommasin. En ollut edes ikinä kokeillut maccia ennenkuin sen hankin. Positiivinen oli kuitenkin yllätys. Jos Macin yksinäppäiminen hiiri vituttaa, niin pakko kysyä että miksi ihmeessä ei voi ostaa kaksinäppäimistä hiirtä? Samalla tavalla se maksetaan kuin kaikki muutkin ostokset :P

Konsolin etuja: No daah! Ainoat pelit mitkä ei toimi konsolilla on fps pelit. Konsolissa on fiilistä :) Ainut vaan että nyt alkaa tuleen sen verran kovanluokan konsoleita että vikoja on pakko ilmestyä. Esim pleikka 2:lla ei ollut kovoja jotka voi kaatua, vaan se tieto vain luettiin levyltä ja tallennukset tehdään muistikortille. Konsolit pitäis mun mielestä tehdä mahdollisimman yksinkertaisiksi ja kovalla raudalla. 8 bittinen nintendo; sitä sai vaikka lekalla hakata ja aina toimi.

Ei mulla muuta tällä kertaa :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom