Ortostaattinen syke

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Kuinka moni teistä käyttää tai on käyttänyt ortostaattisen sykkeen mittausta ylikunnon havaitsemiseen? Yritin aiheesta etsiä tietoa mutta hyvin vähäisesti tai pintapuolisesti sitä löysin. Eli puhe on sykkeestä joka mitataan ensin aamulla herättyä makuulla ennen ylösnousemista, sen jälkeen noustaan ripeästi pystyyn ja mitataan minuutin kuluttua uudelleen syke, leposykkeen ja seisten mitatun sykkeen erotus on ortostaattinen syke. Mikä mahtaa olla normaali ortostaattinen syke vai onko hyvin ihmiskohtaista? Joissain lähteissä sanotaan että 20 tai yli tarkoittaa että aletaan olla ylikunnon puolella, kun taas jossain että 15-20 on hyvä ja normaali ortostaattinen syke. Itse mittasin tänään aamulla verenpainemittarilla joka mittaa myös sykkeen, ja sain leposykkeeksi 64 ja seistaaltaan mitatuksi 74, eli ortostaattinen syke on 10.

Mitattu on ja aika useasti. Luulen, että yhtälailla yksilöllistä kuin leposykekin, mutta kyllä ne yleiset viitearvot jotain osviittaa antaa. Kuten normaalia leposykettä niin ortostaattistakin sykettä pitäisi seurata, että on sitä vertailupohjaa ja tietää mitkä on omat normaalit sykearvot.

Jostain luin ohjeita, että makuultaan sykkeen mittaus 5min ajan ja siitä keskiarvo. Sitten nousee seisomaan ja seisaalteen sykkeen mittaus 3min ja siitä keskiarvo. Näiden keskiarvojen ero tulis olla tietenkin mielellään mahdollisimman pieni. Matala leposyke makuultaan olisi tietenkin positiivista myös :)

Menee nyt pikkuriikkisen ohi, mutta onko leposyke mitattava maaten? Itse mittaan sen usein näin mutta sitten aina kun olen se istuviltaan mitannut se on ollu alhaisempi joten onko sillä merkitystä ja kumpi on luotettavampi tulos?

Mutta kyllä pahasti vain luulen että tämä johtuu ihan minusta itsestäni :D

Behemoth tuo Perkeleen jättiläinen on joku friikki, kun yleensä se leposyke on matalampi maaten ja siksi se mitataan makuuasennossa aamulla herätessä.

Mun mielestä leposykkeen mittauksessa ei niin väliä mittaako istualteen vai maaten kunhan sitä seuraa pidemmän aikaa jotta tietää mitä sen pitäisi normaalisti olla ja jotta siitä jotain voisi tulkita (ylirasitusta esimerkiksi).

Kävin töihin tulon kuntotestissä.

Omaksi ihmetyksekseni sain huonoimman mahdollisen tuloksen olikohan VO2 max 28. Tämä oli sellainen polkupyörätesti. Testissä rasitusta nostettiin aina tietyin väliajoin. Testi kesti 15 min. Huomioitavaa kun nousin pelkästään pyörän päälle syke oli 100....

Illalla mittasin tuolla ortostaatisella testillä polar S625X:llä lukemat. leposyke 55 peak 100 seisontakeskisyke 68. (ainakin ajankohta päivässä oli väärä eli ilta)

polarin kuntotestillä sain VO2 max:ksi 48. Tähän kyllä vaikuttaa tuo aktiviteettitaso joka polarin mittariin voi itse määrittää.

Kuntoilua tulee 4.5h kamppailulajia ja punttitreeni päälle jota tulee 0-4h/vko.

mitäpä luuletta kumpi noista on luotetavampi.

Nuo viitearvot ovat sitten todellakin viitearvoja. Itselläni normaalioloissa leposykkeen ja seisomasykkeen erotus on 40...

Systeemi: -Kyllä tuon polkupyöräergon pitäisi suht luotettava olla. Mutta tuo vo2max 28 on kyllä urheilevalle henkilölle todella heikko, joten tulosten virheellinen tulkinta tai joku virhe testauksessa tulee ensimmäisenä mieleen.

Tehtiinkö pp-ergo millä tasolla (inaktiivi, aktiivi vai urheilija)? Tuo testin kesto 15 min on varsin hämmentävä. Yleensä testi tehdään ns. loppuun asti, eli maksimisykkeeseen asti.

niin no kyllä mulla syke nousi 180 asti. Aktiivi tasolla piti olla kun tuota liikuntamäärää tulee kuitenkin paljon.

työhönoton lääkäri meinasi että voi johtua hengitystieinfektiosta tuo sykkeen nousu.

Onhan noiden nielun ja nenän oireita ollutkin. puoli vuotta oli nenä tukossa ja jouluna menin lääkäriin. Lääkekurilla ja nenätipoilla tuli kuntoon, mutta sen jälkeenkin oireita on ollut.

tuosta testistä en tiedä muuta, fysioterapeuti piti sen.

Systeemi: -Juu, hyvinkin todennäköistä on että kyseessä on joku pöpö ym. joka on vaikuttanut tulokseen heikentävästi nostamalla sykkeen ylös turhan nopean. Muuten kuulostaa merkillisen vähäiseltä tuo poljettu aika suhteessa sykkeeseen.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Tuo polkupyöräergometritesti tehdään joko loppuun asti tai "lyhyemmällä" kaavalla. Tuo jälkimmäinen testi on varmasti yleisempi näissä työpaikan kuntotesteissä, kun harvempi normitallaaja ei varmaankaan haluaa oksentaa pumppuansa pihalle.

Ite oon aina huonoja tuloksia nuissa ergometriatesteissä sievistäny itelleni siten, että nehän on tarkotettu 50kg maratoonareille ;)

Systeemi: -Mahdollistahan tuokin on, mutta hyvin epätodennäköistä. Tuo 28 kun on lähempänä sohvaperunan tulosta kuin harjoittelevan kaverin.

Jos mahdollista, niin voithan udella pääsisikö tuon testin uusimaan, vedoten esim. silloin olleeseen flunssaan ym.

Mitä itse muistelen nuita testejä pitäneeni, niin liikuntaa edes jonnin verta harrastelleet saivat yleensä tuloksen tuonne 33-38. Siksi tuo 28 kuulosta kovin vähäiseltä.

olen tehnyt tuon saman testin vuonna 2000. Silloin oli arvo oli 36. Silloin painoin n. 70kg ja juoksin aika paljon. 2h/puolimaraton niihin aikoihin.

Oli puhetta että uusisin tässä kesällä. Tulevaisuudessa palohommat tulee kuuluumaan työnkuvaan. Joten varmaan joutuukin uusimaan vaikkei haluaisikaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom