Optimaalinen liikejärjestys?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pentele
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ikä
40
Lyhyesti: Treenaatteko, jos on esim. rinta+haba-treeni, ensin kaikki liikkeet rinnalle ja sitten perään hauikselle.
-> vaikka 3*penkki, 2*vinopenkki jne. Ja sen jälkeen vasta 3*hauiskääntö,3*vasarakääntö jne.

Itse kun olen alusta asti tottunut tekemään liikkeitä vuorotellen:
penkki, hauiskääntö, penkki, hauiskääntö,penkki, hauiskääntö, vinopenkki
ja niin päin pois...
Itselläni tuokin on toiminut ihan mukavasti, mutta mitenkäs teillä?

Onko parempi reenata liikkeet lihasryhmä kerrallaan, vaiko kaikkia tasaisesti treenin edetessä? Vai onko tällä loppupeleissä edes merkitystä?

Hauisten treenaus rintaliikkeiden välissä kyllä ainakin minulla haittaisi rinnan treenausta... Mutta itsekkin käytän vuorottelua ainakin hauiksen ja ojentajan treenauksessa.

Pentele sanoi:
Onko parempi reenata liikkeet lihasryhmä kerrallaan, vaiko kaikkia tasaisesti treenin edetessä? Vai onko tällä loppupeleissä edes merkitystä?

Joskus treenasin minäkin kuntopiirimäisesti, mutta nyt voin sanoa, että lihasryhmä kerrallaan on tehokkaampaa. Saa reilumman pumpin lihakseen kerralla.

Pentele sanoi:
Itse kun olen alusta asti tottunut tekemään liikkeitä vuorotellen:
penkki, hauiskääntö, penkki, hauiskääntö,penkki, hauiskääntö, vinopenkki
ja niin päin pois...
Itselläni tuokin on toiminut ihan mukavasti, mutta mitenkäs teillä?

Nyt joudun vastaamaan näin; saattaa olla, muttei välttämättä. :wanha:

Perusideanan on kuitenkin aina se, että jos se toimii, se toimii. Aivan yks hailee toimiiko kenelläkään muulla. Joten, kunhan tulosta tulee ja olet itse tyytyväinen tahtiisi, hyvä! :thumbs:

Luulisin silti, että useammat suorittavat punttistreeninsä "paikkaharjoitteluna" eli yksi lihasryhmä/liike kerrallaan loppuun kaikki sarjat ja sitten seuraavaa peliin.

KäveleväRuumis sanoi:
Joskus treenasin minäkin kuntopiirimäisesti, mutta nyt voin sanoa, että lihasryhmä kerrallaan on tehokkaampaa. Saa reilumman pumpin lihakseen kerralla.

Juuri näin!! Ensin rinta ja sitten hauis ja mulla on jakokin näin että on rinta-hauispäivä.

Käsillä vois tehdä supereita ihan vaihtelun vuoksi jos ois käsipäivä. Ja vuoronperään voi mun mielestä reenailla mutta kannattaa treenata sitten sellaset lihakset jotka ei oo juuri tekemisissä keskenään, eli ei sotke toisen ryhmän treenaamista. Tyyliin rinta ja pohkeet tjsp.

Itse teen lähes aina yhden lihasryhmän liikkeet kerrallaan. Tämä siksi, että raskaat perusliikkeet ovat suurimmassa osassa mun treeniohjelmaa ja kyllä se haittaa kovien sarjojen tekemistä, jos penkin välissä vääntää hauista. Saati sitten, kun itse teen rinta+olka. Lisäksi mua ainakin ottaa päähän toisinaan, jos joku tekee tolleen vuorotellen liikkeitä, varaa siis ainakin 2 laitetta/suoritus paikkaa (joskus toki vain yhden, joskus useamman) ja ei sitten tiedä tekeekö siinä joku ja montako tuntia saa odottaa. Toki välissä voi tehdä, mutta niiden painojen vetvaaminen ees taas ei ole hauskaa puuhaa.

Joskus saatan tehdä niin, että otan ensin penkin ja alaviistopenkin peräkkäin, sitten pystypunnerruksen ja viparit. Lopuksi sitten esim. ristikkäistaljassa rinnalle pumppauksen.
Mutta kuten maxmussel tuossa totesi, niin jos se tuntuu tuottavan tulosta ja toimivan, niin silloinhan se on ok. Kannattaahan sitä vähän kaikenlaista kokeilla, niin tietää sitten mikä on se oma juttu.

Lihasryhmä kerrallaan. Näin saadaan maksimoitua lihaksen kidutus/vauriot yms. ja sitä myötä hyöty on kaikista suurin.

Toinen kysymys on se, että treenaako esim. olkapäät/ojentajapäivänä kumman ensin. Itse olen ottanut nykyään sen heikomman ensin eli olkapäät. Lisäksi ojentajat on sen verran pienet lihakset, että niihin tarvitse kovin keskittyä.

Kiitti viesteistä!
Päätinki nyt muuttaa systeemini lihasryhmäkerrallaanrullaavaksi... Ei siitä haittaakaan voi olla.

Mä oon ainaki huomannu et tosiaan kannattaa tehä rinta ennen hauiksia jos ne sattuu samalle päivälle. Kerran tein ensin hauiskääntöä tangolla ja sitten vasarakääntöjä ja kun tein sen jälkeen penkkiä niin ei meinannu saada tankoa laskettua rinnalle kun habat oli pumpissa!

Tuossa oiva korvike penkkipaidalle RAW-kisoissa! :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Minäkin nykyään otan ensin rinnan ja sitten hauiksen. Mutta vielä pari-kolme vuotta sitten oli usein tapana tehdä rintaa pari liikettä esim. penkki ja rinta käsipainoilla. Sitten ennen viimeistä (tai kahta viimeistä) liikettä joka oli usein tukeva/pumppaava sarja. Esim. peck-deck, toistot n.10 saatoin välissä aloittaa jo lämmittelemään ja ottaa kovankin sarjan hauiksille. Eli tavallaan supersarjana viimeinen rinta- ja eka hauissarja. Tämä varsinkin silloin jos oli hiukan tiukempi aikataulu.

En huomannut, että olisi ollut mitään haittavaikutuksia, jäi vaan pois tapa jossain välissä. Ehkä eniten juuri sen takia, että kun vaihtoi maksulliselle salilla niin ruuhka-aikaan ei viitsi useita laitteita/painoja varailla samaan aikaan.

Suositut

Back
Ylös Bottom