Osinkoja ei tosiaan tolla 10 kilolla paljoa tulis mutta korkoa korolle efekti houkuttais. Tosin ei etf:t tota pois sulje. Ehkä mä yritän vähän hillitä itseäni noiden yhtiöiden kanssa ja pysyä noissa mitä tällä hetkellä on. Kuitenkaan ei tässä oo edes vuotta vielä kulunut siitä kun alko asiat kiinnostaa. Onneks tässä lähiaikoina on tullu hyviä kirjoja markkinoille mitä oon lueskellu. Pasi Haviaa ja Oksaharjun pari tekelettä.
Korkoa korolle ja säännöllisesti se tietty määrä talteen just on se idea millä se isompi potti sinne salkkuun kertyy. Juurikin tuon korkoa korkolle ilmiön takia on fiksumpaa ostaa osingot uudelleen sijoittavia rahastoja joiden ei tarvitse maksaa osingoista välistä veroa, ja välttää sitä aktiivista osakekauppaa jossa kaupankäyntikulut syö sitä tuottoa pois. Jos mietit esimerkiksi niitä osinkoja, niin sanotaan että onnistut vaikka saamaan 10% tuoton salkullesi, kaikki tulee aina osinkoina ulos ja maksat niistä 25,5% veroa, eli tuottoa jää käteen 7,45%, sitten heität noi uusiksi kiinni osakkeisiin ja kaupankäyntikustannukset syö muutaman prosentin kymmenyksen, niin kohta siitä 10% tuotosta onkin jäljellä enää 7%. Jos verrataan näitten tuottojen eroa esimerkiksi kymmenen vuoden tähtäimellä, niin osingot uusiksi sijoittava rahasto on tuonut 62,66% enemmän tuottoa. Summa summarum, kannattaa lukea Havian ja Oksaharjun kirjojen lisäksi ihan rahoituksen perusteitakin, perustasolla noi teoriat ja taustalla toimivat mallit on hyvä ymmärtää jos noita asioita kiinnostaa pyöritellä enempi.
Mitä tulee supereihin ja eri allokaatioihin niin jos lähtee markkinapainosta poikkeamaan niin siinä sitten taas otetaan näkemystä vähän enemmän jonkun toisen ja vähän vähemmän jonkun toisen puolesta. Noi pohjoismaitten superit on siinä toki ihan hyviä että kustannuksia ei ole, mikä em. syistä on erittäin positiivista, se on sitten asia erikseen että miten paljon pohjoismaita haluaa salkussaan painottaa, pienemmät taloudet sisältää omanlaisensa riskinsä mutta jos salkku on hyvin hajautettu niin mikäs siinä, huomattavasti parempi vaihtoehto kun ostaa 10 kilolla noksua. Näkemyksen ottamisessa on sit taas se puoli, että kannattaa lueskella varsinkin markkinoiden tehokkuudesta, siinä ajatuksena on se että osakkeiten tämänhetkiset arvot heijastelee niitten tulevia tuotto-odotuksia suhteessa riskiin, eli kaikki em. riskit on todennäköisesti hinnoiteltu jo noissa indekseissa paremmin kun omilla taidoilla osaa ennustaa. Ei toki tarkoita sitä, että jos asioista on kiinnostunut, niin kannattaa lannistua ja olla ottamatta sen enempää selvää, mutta kannattaa pyrkiä oikeasti perustelemaan itselleen onko niissä omissa päätöksissä järkeä muunkin kun yleisen kansantiedon valossa, koska iso osa siitä fiksusta rahasta mikä markkinoilla liikkuu tekee ne päätökset aika lailla monimutkaisempien mallien kautta.
Enkä mä tosta köyhästä elämästä niin tiedä. Ite painan yliopisto-opintojen oheessa perus duunarihommaa osa-aikasena ja mulla menee kouluhommiin ja töihin sen verran aikaa että tiukkaa tekee polttaa yli 500€/kk vuokran jälkeen. Silti pystyy pitämään jotain sosiaalistakin elämää yllä, salilla ehtii käydä, eikä tarvii syödä pelkkää makaroonilaatikkoa. Matalemmat kulut mulla on kun niillä jotka hesarin mielipidepalstoilla ihmettelee kun valtio ei tarjoa kaikille samaa elintasoa työpanoksesta riippumatta ja koen että vähemmälläkin kyllä pärjäis jos kattois kaupassa hintalappuja vähän tarkemmin ja vaihtais auton polkupyörään. Ja silti jää säästöönkin pistettäväksi ja valtiokin tarjoaa puolilmasen velkavivun salkun jatkeeksi josta saa nätit veroedut kunhan valmistuu. Aika huonosti tää Suomi omiaan kohtelee kieltämättä.