Opiskelijoiden köyhä elämä..


Ma en ymmarra, etta miksi Suomen valtio tukee ulkomailla olevia suomalaisia kouluja pennillakaan. Jos muutetaan ulkomaille, niin silloin oletetaan, etta siella toimitaan paikallisella kielella. Suomen valtiolla ei pitaisi olla mitaan syyta sekaantua millaan tavalla ulkomailla asuvien suomalaisten elamaan -- halusivat sita taikka eivat. Ulkomaille muuttaminen on jokaisen oma valinta, johon kuuluu ottaa huomioon lasten mahdollinen koulutus ym. mika on Suomessa ilmaista. Jos jostain syysta tarpeeksi moni suomalainen haluaa jotain palveluita suomeksi samalla alueella, niin maksakoon siita itse.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo niinhän ne rokottaa mutta lisäkuukausia tulee jos saan vaihdettua täältä amkista yliopiston puolelle. Viiteen vuoteen jos käyn maisterin niin riittävät kyllä koska tosiaan alottelin ammattisurkeassa vasta viime kuussa :D
 
Mä taas pohdin, että en taida saada tuota, kun nyt oon tokan vuoden opiskelijana Helsingissä kauppiksessa ja viime vuoden olin kirjoilla Turussa. Eikö opintolainaa saa nykyisellään 400€/kk? 9*400*5 = 18 000 ja jos Kela maksaa tuosta (18 000 - 2500)*0,4 = 6 200 €, niin aijai, oishan tuo kiva etu. Korjatkaa jos ymmärsin tuon systeemin väärin.
Oikein ymmärsit, tosin vissiin rokottavat välivuoden pitämistä. Aika syrjimistä omasta mielestä kun yhden olen itse käyttänyt ja sekin meni armeijan harmaissa pelleillessä -.-

Ma en ymmarra, etta miksi Suomen valtio tukee ulkomailla olevia suomalaisia kouluja pennillakaan. Jos muutetaan ulkomaille, niin silloin oletetaan, etta siella toimitaan paikallisella kielella. Suomen valtiolla ei pitaisi olla mitaan syyta sekaantua millaan tavalla ulkomailla asuvien suomalaisten elamaan -- halusivat sita taikka eivat. Ulkomaille muuttaminen on jokaisen oma valinta, johon kuuluu ottaa huomioon lasten mahdollinen koulutus ym. mika on Suomessa ilmaista. Jos jostain syysta tarpeeksi moni suomalainen haluaa jotain palveluita suomeksi samalla alueella, niin maksakoon siita itse.
Espanjassa opiskelevat muksut maksavat tuosta lystistä sen 2000e/lukukausi.
 
"Opiskelijan on suoritettava korkeakoulututkintonsa määräajassa. Opintolainahyvityksen määräaika on tutkinnon laajuuden mukainen tavoiteaika lisättynä 0,5–1,0 vuodella. Tavallisimmassa 300 opintopisteen yliopistotutkinnossa määräaika on 6 vuotta, ja 210 opintopisteen ammattikorkeakoulututkinnossa se on 4 vuotta.

Määräajan laskeminen alkaa aina ensimmäisestä korkeakouluopiskelupaikan vastaanottamisesta, eli myös poissaololukukaudet ovat opiskeluaikaa. Opintolainahyvityksen voi saada vain ensimmäisestä hyvitykseen oikeuttavasta tutkinnosta."


Kopioitu suoraan edellisestä linkistä. Ymmärsinkö nyt siis oikein, että käytännössä tuota hyvitystä ei saa mikäli opiskelupaikan on hankkinut ennen asepalvelukseen menoa? Tällöinhän tulee yksi poissaolovuosi tuolla ollessa ja siten määräajassa (joka on siten vuotta normaalia lyhyempi) valmistuminen on käytännössä mahdotonta.

Sanokaa nyt joku että ymmärsin jotain väärin. Ei kai systeemi voi oikeasti noin toimia...
 
Asevelvollisuuden takia tuota määräaikaa voi pidentää. Pätee samat ehdot kuin tuohon aikaisempaan opintolainavähennykseen, eli mm. asevelvollisuus, lapsen hoito tai sairastuminen kelpaavat syyksi määräajan pidentämiseen.
 
Espanjassa opiskelevat muksut maksavat tuosta lystistä sen 2000e/lukukausi.

Sanoin, ettei Suomen valtion pitaisi tukea. En olettanut, etta homma olisi ilmaista. Minusta tuollaisen tukemiselle ei ole mitaan perusteita. Ulkomaille muutettaessa jatetaan kotimaa taakseen ja se on ihan osa sita valintaa.
 
Oikein ymmärsit, tosin vissiin rokottavat välivuoden pitämistä.

Ei ollut välivuotta, vaan kävin Helsingissä 66op ja olin Turussa kirjoilla. Noh, sama lopputulos kuitenkin, en pääse hyötymään tuosta ilmaisesta rahasta.
 
En taaskaan tiedä mistään mitään mistä puhutte, mutta itse sain jokunen vuosi sitten takaisin opintolainasta vaikka olin pitänyt yhden välivuoden armeijan takia. Kävin siis amkin. Otin paikan vastaan --> 1v poissaoloa ja sitten armeijan jälkeen aloitin, 4 vuodessa homma läpi ja olin oikeutettu opintolainan hyvityksiin vai millä nimellä ne olikaan. 2,5 tonnia tais tulla kympin lainalla.
 
Syksyllä 2014 tai myöhemmin ensimmäiset korkeakouluopintonsa aloittavia opiskelijoita koskee lisäksi joukko muutoksia, jotka eivät koske aiemmin opintonsa aloittaneita opiskelijoita. Seuraavassa käydään läpi nämä muutokset.

Opintotuki 2014 - Muutokset opintotukijärjestelmään

En tiedä mikä tossa on epäselvää. Olin Turussa kirjoilla 2013-2014 ja nyt Helsingissä, joten teoriassa en ole oikeutettu tähän opintolainahyvitykseen.
 
Opintotuki 2014 - Muutokset opintotukijärjestelmään

En tiedä mikä tossa on epäselvää. Olin Turussa kirjoilla 2013-2014 ja nyt Helsingissä, joten teoriassa en ole oikeutettu tähän opintolainahyvitykseen.

Opintolainahyvitykseen et ole ainakaan minun järjen mukaan oikeutettu, mutta käytä ihmeessä vanha opintolainavähennys hyödyksi. Ilmaista rahaa sitäkin kautta saa useamman tonnin.
 
Hei! Aloin tässä miettiä että mitenkä tuo kunnallisvero oikein menee? Teen sesonkitöitä opiskeluiden lisäksi ja vuositulot jäävät alle 10000e/vuosi.

Jos veroprosenttini on 14% ja kunnallisvero 20%, otetaanko palkastani silloin yhteensä 34% veroa? Jos olen ymmärtänyt väärin niin miten tuo homma sitten menee?
 
Hei! Aloin tässä miettiä että mitenkä tuo kunnallisvero oikein menee? Teen sesonkitöitä opiskeluiden lisäksi ja vuositulot jäävät alle 10000e/vuosi.

Jos veroprosenttini on 14% ja kunnallisvero 20%, otetaanko palkastani silloin yhteensä 34% veroa? Jos olen ymmärtänyt väärin niin miten tuo homma sitten menee?

Palkasta pidätetään ainoastaan tuo veroprosentin mukainen siivu, eli tässä tapauksessa 14%. Siihen päälle vielä muistaakseni 6.05% eläke- ja työttömyysvakuutusmaksuja.
 
Eniten tässä systeemissä vituttaa että ei uskalla nostaa kunnon osinkoja kun pääomatulot on vähän niin kuin punainen vaate Kelalle. Noh meneehän ne rahat osingot jälleensijoittaviin etfiin, mutta kun tekis mieli alkaa rakentamaan salkkuun pohjaa vankoista osingon maksajista.
 
Eniten tässä systeemissä vituttaa että ei uskalla nostaa kunnon osinkoja kun pääomatulot on vähän niin kuin punainen vaate Kelalle. Noh meneehän ne rahat osingot jälleensijoittaviin etfiin, mutta kun tekis mieli alkaa rakentamaan salkkuun pohjaa vankoista osingon maksajista.

Opiskelijabudjetilla tuskin saat hirveen tehokkaasti rakennettuakaan hyvin hajautettua pohjaa mistään vankoista osingonmaksajista, tulee merkintäkustannukset vastaan. Ylimääräsenä bonarina vielä se että ne samat osingot sinne ETF:n menee tosiaan kasvattamaan sitä salkkua, mutta niistäpä ei mene veroja välistä, eli paitsi että saat laajan hajautuksen puoli-ilmaseksi niin eipähän tarvii maksaa ylimääräsiä veroja välissä.
 
Opiskelijabudjetilla tuskin saat hirveen tehokkaasti rakennettuakaan hyvin hajautettua pohjaa mistään vankoista osingonmaksajista, tulee merkintäkustannukset vastaan. Ylimääräsenä bonarina vielä se että ne samat osingot sinne ETF:n menee tosiaan kasvattamaan sitä salkkua, mutta niistäpä ei mene veroja välistä, eli paitsi että saat laajan hajautuksen puoli-ilmaseksi niin eipähän tarvii maksaa ylimääräsiä veroja välissä.
Niin tiesin kyllä tuon veroedun. Mielummin ostelisin suoraan yhtiöitä kun täyttäisin salkkuni etfillä.

Ja ei tässä nyt mitään kuukauden opintolainaa olla sijoittamassa vaan useamman vuoden säästöjä, osa toki pysyy kehittyvien maiden etfissä mutta nää Superrahastot sun muut vähän mietityttää. IBllä merkintäkulut on aika minimaalisia, valuutanvaihdon toki joutuu tekemään. Muutenkin ymmärrys etfistä aika rajallinen, kulujen minimointi ja tuo core-ominaisuus toki tiedossa, mutta sit että mille alueelle sitä sijoittais ja millasella hajautuksella. Tällä hetkellä iSharesin MSCI Emerging Markets ja MSCI World UCITS löytyy ennestään.

Jos vasta "rakennetaan salkkuun pohjaa" opiskeluiden ohessa niin tuskimpa kovin lyhyessä ajassa tulee po-tulot olemaan tuhansia euroja :)
No eipä tietenkään mutta jos sen 10 kiloakin jo heittää niin tulee siinä vuodessa jo jokunen saturainen tienattua. Tuo kaikki on pois tulorajoista mitä työssäkäyvänä opintojen ohella saan tienata. Kesällä vielä kun tulee 3kk tehtyä kunnolla ylitöitä. Minkäs teet kun Suomessa asutaan :D
 
Niin tiesin kyllä tuon veroedun. Mielummin ostelisin suoraan yhtiöitä kun täyttäisin salkkuni etfillä.

Ja ei tässä nyt mitään kuukauden opintolainaa olla sijoittamassa vaan useamman vuoden säästöjä, osa toki pysyy kehittyvien maiden etfissä mutta nää Superrahastot sun muut vähän mietityttää. IBllä merkintäkulut on aika minimaalisia, valuutanvaihdon toki joutuu tekemään. Muutenkin ymmärrys etfistä aika rajallinen, kulujen minimointi ja tuo core-ominaisuus toki tiedossa, mutta sit että mille alueelle sitä sijoittais ja millasella hajautuksella. Tällä hetkellä iSharesin MSCI Emerging Markets ja MSCI World UCITS löytyy ennestään.

Noita kahta ja iSharesin S&P500 osingot uusiksi sijottavaa B UCITSia löytyy iteltä salkusta. Käytännössä toi EM ja Worldi tarjoaa kahestaan kyllä aika vahvan hajautuksen. Toki tohon voi lähteä hakemaan ylimäärästä tuottoa osakepoiminnalla jos kokee siihen kykenevänsä ja näkemystä löytyy. Näissä hommissa monesti kuitenkin maltti on valttia siinä mielessä, että kannattaa perehtyä noihin asioihin ennen kun useamman vuosien säästöillä alkaa treidaamaan, vaikka miten olis merkintäkulut minimaalisia niin jokanen luku mikä on nollaa suurempi on aina pois siitä potista mikä sinne alkaa kertyä. Noissa iSharesin ETF:ssä on se hyvä, että kun laitat Nordnetiltä kk-säästöohjelman pyörimään niin joka kk saat haluamallasi allokaatioilla haluamasi summan kiinni noihin ETF:iin, ei merkintäkustannuksia ja pienet hallintakustannukset verrattuna hajautuksesta saatuun hyötyyn.

Osakemarkkinoilla pelaillessa on yleisesti hyvä pitää mielessä, että ne isoimmat omaisuusmassat jotka noita hintakehityksiä pääasiassa hallitsee liikkuu sellasten kavereiden toimeksiannoista jotka on aivan helvetisti fiksumpia kun keskiverto kaveri ja joilla on alalta enemmän kokemusta kun aika monelta muulta. ETF:t on siinä mielessä turvallinen ratkaisu että niillä et sinäänsä ota näkemystä suuntaan etkä toiseen jos vedät esim 85/15 allokaation World/EM niin saat lähellä markkinapainoa melkein koko maailman kattavan hajautuksen. Sillon hyödyt siitä kun maailman talous kasvaa, mitä nyt voisi pitkällä aikavälillä pitää aika todennäköisenä lopputulemana, etkä kanna ylimääräistä riskiä ilman tarpeellista kompensaatiota. 10 kiloakin on aika pieni summa kasata suorilla osakesijoituksilla mitään hirveän kattavaa salkkua, ja jos siihen peliin lähtee niin olis mielestäni aika hyvä omata jonkin näköistä näkemystä ja ylipäänsä vähän enemmän käsitystä osakemarkkinoista. Toki kaikkien on alotettava jostain, ja sulla selkeästi piisaa intoa, mutta kuten sanottua, näissä asioissa maltti on valttia. Sinuna pistäisin sen kuukausisäästärin pyörimään Nordnetille ja jatkaisin asioitten opiskelua siinä muitten opintojen oheessa, sitten kun tuntuu että sitä näkemystä ja kokemusta löytyy sen verran että osaat oikeasti perustella itsellesi miksi suorat osakesijoitukset toimivat itsellesi paremmin kun ETF:iin jatkuva säästäminen niin on aika harkita asioita uudelleen.
 
Mitäs mieltä oot Superrahastoista? Suomen rahastoo ostin kesällä kun tuli ja Norjaa oon miettiny. Toisaalta öljyn hinnan ongelmat tulee näkymään Norjan taloudessa ja ellei valtio ala elvyttää niin kurssit varmaan ottaa siellä osumaa. Eihän niillä kyllä mitään taloudellista hätää tule olemaan.

Mutta joo, 70/30 sopparilla mä oon ennestään muutaman kk:n EM ja tohon Worldiin ennestään sijoittanut. Vähän enemmän riskiä mut toisaalta myös tuottoa kun tuntuu junnaavan Euroopan talous.

Osinkoja ei tosiaan tolla 10 kilolla paljoa tulis mutta korkoa korolle efekti houkuttais. Tosin ei etf:t tota pois sulje. Ehkä mä yritän vähän hillitä itseäni noiden yhtiöiden kanssa ja pysyä noissa mitä tällä hetkellä on. Kuitenkaan ei tässä oo edes vuotta vielä kulunut siitä kun alko asiat kiinnostaa. Onneks tässä lähiaikoina on tullu hyviä kirjoja markkinoille mitä oon lueskellu. Pasi Haviaa ja Oksaharjun pari tekelettä.

Kiitos vinkeistä :D
 
On niillä opiskelijoilla pirun köyhää elämää kun pitää murehtia etf:ien ja suorien osakeostojen välillä.. (Huomasitko muuten tuota pakkiksen sijoitusketjua?)
 
Osinkoja ei tosiaan tolla 10 kilolla paljoa tulis mutta korkoa korolle efekti houkuttais. Tosin ei etf:t tota pois sulje. Ehkä mä yritän vähän hillitä itseäni noiden yhtiöiden kanssa ja pysyä noissa mitä tällä hetkellä on. Kuitenkaan ei tässä oo edes vuotta vielä kulunut siitä kun alko asiat kiinnostaa. Onneks tässä lähiaikoina on tullu hyviä kirjoja markkinoille mitä oon lueskellu. Pasi Haviaa ja Oksaharjun pari tekelettä.
Korkoa korolle ja säännöllisesti se tietty määrä talteen just on se idea millä se isompi potti sinne salkkuun kertyy. Juurikin tuon korkoa korkolle ilmiön takia on fiksumpaa ostaa osingot uudelleen sijoittavia rahastoja joiden ei tarvitse maksaa osingoista välistä veroa, ja välttää sitä aktiivista osakekauppaa jossa kaupankäyntikulut syö sitä tuottoa pois. Jos mietit esimerkiksi niitä osinkoja, niin sanotaan että onnistut vaikka saamaan 10% tuoton salkullesi, kaikki tulee aina osinkoina ulos ja maksat niistä 25,5% veroa, eli tuottoa jää käteen 7,45%, sitten heität noi uusiksi kiinni osakkeisiin ja kaupankäyntikustannukset syö muutaman prosentin kymmenyksen, niin kohta siitä 10% tuotosta onkin jäljellä enää 7%. Jos verrataan näitten tuottojen eroa esimerkiksi kymmenen vuoden tähtäimellä, niin osingot uusiksi sijoittava rahasto on tuonut 62,66% enemmän tuottoa. Summa summarum, kannattaa lukea Havian ja Oksaharjun kirjojen lisäksi ihan rahoituksen perusteitakin, perustasolla noi teoriat ja taustalla toimivat mallit on hyvä ymmärtää jos noita asioita kiinnostaa pyöritellä enempi.

Mitä tulee supereihin ja eri allokaatioihin niin jos lähtee markkinapainosta poikkeamaan niin siinä sitten taas otetaan näkemystä vähän enemmän jonkun toisen ja vähän vähemmän jonkun toisen puolesta. Noi pohjoismaitten superit on siinä toki ihan hyviä että kustannuksia ei ole, mikä em. syistä on erittäin positiivista, se on sitten asia erikseen että miten paljon pohjoismaita haluaa salkussaan painottaa, pienemmät taloudet sisältää omanlaisensa riskinsä mutta jos salkku on hyvin hajautettu niin mikäs siinä, huomattavasti parempi vaihtoehto kun ostaa 10 kilolla noksua. Näkemyksen ottamisessa on sit taas se puoli, että kannattaa lueskella varsinkin markkinoiden tehokkuudesta, siinä ajatuksena on se että osakkeiten tämänhetkiset arvot heijastelee niitten tulevia tuotto-odotuksia suhteessa riskiin, eli kaikki em. riskit on todennäköisesti hinnoiteltu jo noissa indekseissa paremmin kun omilla taidoilla osaa ennustaa. Ei toki tarkoita sitä, että jos asioista on kiinnostunut, niin kannattaa lannistua ja olla ottamatta sen enempää selvää, mutta kannattaa pyrkiä oikeasti perustelemaan itselleen onko niissä omissa päätöksissä järkeä muunkin kun yleisen kansantiedon valossa, koska iso osa siitä fiksusta rahasta mikä markkinoilla liikkuu tekee ne päätökset aika lailla monimutkaisempien mallien kautta.

Enkä mä tosta köyhästä elämästä niin tiedä. Ite painan yliopisto-opintojen oheessa perus duunarihommaa osa-aikasena ja mulla menee kouluhommiin ja töihin sen verran aikaa että tiukkaa tekee polttaa yli 500€/kk vuokran jälkeen. Silti pystyy pitämään jotain sosiaalistakin elämää yllä, salilla ehtii käydä, eikä tarvii syödä pelkkää makaroonilaatikkoa. Matalemmat kulut mulla on kun niillä jotka hesarin mielipidepalstoilla ihmettelee kun valtio ei tarjoa kaikille samaa elintasoa työpanoksesta riippumatta ja koen että vähemmälläkin kyllä pärjäis jos kattois kaupassa hintalappuja vähän tarkemmin ja vaihtais auton polkupyörään. Ja silti jää säästöönkin pistettäväksi ja valtiokin tarjoaa puolilmasen velkavivun salkun jatkeeksi josta saa nätit veroedut kunhan valmistuu. Aika huonosti tää Suomi omiaan kohtelee kieltämättä.
 
Back
Ylös Bottom