Opiskelijoiden köyhä elämä..

Meitsin mielestä ainakin hyvä tarina. Ite kävin avointa yliopistoa muutaman opintopinnan ja nyt on jatkettu aikuispuolella amkissa työn ohella. Liikaa tapaan opiskelijoita, jotka ruikuttavat pienistä tuloistaan, joka on kuitenkin täysin ilmaista rahaa. Ei paljo Suomenkaan kansantalous tarvitse 10 vuotta opiskelevia työttömäksi valmistuvia sosionomeja/afrikan kielten tutkijoita. Kyllä varsinkin tuollaiset voisivat kustantaa opiskelunsa aivan itse.

Sama kuin itsestään liian varmat ihmiset, jotka uskovat vielä joku päivä olevansa jotain koulutuksen myötä - jenkkimalliin muutama tuhat/satatuhatta lainaa ei tunnu missään, kun sen pois maksaa, sitten kun tienataan niitä miljoonia ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ainakin Helsingissä Kauppakorkean opiskelujen ohessa ehtii hyvin tekemään duunia. Tällekin syksylle otin haluamistani kursseista kaikki saatavilla olevat (24 op taisi tulla yhteensä, osa kestää 2kk ja osa 3kk) ja luentoja tahi vastaavaa lähiopetuksen kaltaista on 18 tuntia viikossa, eikä niissäkään suurimmassa osassa ole läsnäolopakkoa. Töitä aion tehdä opiskelun ohessa kuten tähänkin asti. Jos ei työt maistu (tai ei koe ehtivänsä eikä halua muuttaa ajankäyttöään), niin sitten on oltava vanhoja säästöjä tai oltava valmis ottamaan lainaa. Tai sitten vaan laskee elintasoaan. Kyllä vähälläkin tulee toimeen jos oikeasti haluaa. Valitettava totuus on, että suurin osa ihmisistä on täysin käsiä raha-asioidensa kanssa.

En kanssa ymmärrä miten tuo marjanpoiminta silloin, kun ei käy koulua, liittyy opiskelijan köyhään elämään. Toisekseen, ärsyttää aina noi silotellut kuvat ja "rehtorin palkka tulee marjanpoiminnasta vaikka harrastan ja teen vapaa-ajallakin tasan sen mitä tykkään" -ideologiat. En myöskään ymmärrä, miksi on "hienoa" sanoa saavansa jonkun ylitöiden yms. lisien kanssa yhtenä kuukautena jonkun korkeasti koulutetun "huippuviran" kk-palkka. Rehtorikin mm. saa sen ison palkan joka vitun kuukausi... Voisin mäkin leijua, kun kaksi kesää sitten oli niin iso projekti että tehtiin monesti 80-90h viikkoa ja kuukausipalkka oli bruttona 12k€. No eipä ole sen yhden projektin jälkeen vastaavaa ollut, joten en mä sen perusteella foorumeille kirjoittele vuosipalkkaani.

Entäpä tuo ajankäyttö. Kaikkihan ei asu metsässä, joten varmaan menee aikaa myös että pääsee sinne metsään. Saati kunnon mustikka-apajille. Entäpä tuo koneellinen puhdistus. Varmaan jokainen investoi moisiin koneisiin kesätyön takia? Saati että sitä investointia laskettaisiin tuohon "rehtorin palkkaan"...

Se on totta, että nyt syksyllä marja-/sienimetsällä käydessä saa varmasti hyvät hillot (did you see what I did there) ja sehän on mitä mainioin tapa tienata: saa raitista ilmaa ja kyllähän se suomalaiseen melankoliaan kuuluu, että siellä metsässä / suolla vietetään aikaa. Esim. viikonloppuisin voisi joka ikinen opiskelija käydä vaikka haalarit päällä porukalla (karhutkin lähtisi karkuun meteliä) keräämässä marjoja / sieniä. Ottakaa vaikka vaihtarit mukaan ja tutustuttakaa heitä suomalaiseen kulttuuriin. Varmasti tykkäisivät. Ehdoton peukku tälle lukiolaismarjastajalle, mutta karsi turhat timanttireunukset noista jutuista :)

- - - Updated - - -

Ainiin ja piti vielä sanoa, että jos ei muuten tee mieli kerätä/myydä marjoja, niin edes sen takia että se on verotonta.

En mä nyt kotona asuvaa lukiolaista oikein miellä opiskelijaksi. NoJoo, niin tai näin tuolla asenteella mennään kyllä vielä pitkälle, siitä ehdoton :thumbs:

En kanssa ymmärrä miten tuo marjanpoiminta silloin, kun ei käy koulua, liittyy opiskelijan köyhään elämään. Toisekseen, ärsyttää aina noi silotellut kuvat ja "rehtorin palkka tulee marjanpoiminnasta vaikka harrastan ja teen vapaa-ajallakin tasan sen mitä tykkään" -ideologiat. En myöskään ymmärrä, miksi on "hienoa" sanoa saavansa jonkun ylitöiden yms. lisien kanssa yhtenä kuukautena jonkun korkeasti koulutetun "huippuviran" kk-palkka. Rehtorikin mm. saa sen ison palkan joka vitun kuukausi... Voisin mäkin leijua, kun kaksi kesää sitten oli niin iso projekti että tehtiin monesti 80-90h viikkoa ja kuukausipalkka oli bruttona 12k€. No eipä ole sen yhden projektin jälkeen vastaavaa ollut, joten en mä sen perusteella foorumeille kirjoittele vuosipalkkaani.

Entäpä tuo ajankäyttö. Kaikkihan ei asu metsässä, joten varmaan menee aikaa myös että pääsee sinne metsään. Saati kunnon mustikka-apajille. Entäpä tuo koneellinen puhdistus. Varmaan jokainen investoi moisiin koneisiin kesätyön takia? Saati että sitä investointia laskettaisiin tuohon "rehtorin palkkaan"...

Se on totta, että nyt syksyllä marja-/sienimetsällä käydessä saa varmasti hyvät hillot (did you see what I did there) ja sehän on mitä mainioin tapa tienata: saa raitista ilmaa ja kyllähän se suomalaiseen melankoliaan kuuluu, että siellä metsässä / suolla vietetään aikaa. Esim. viikonloppuisin voisi joka ikinen opiskelija käydä vaikka haalarit päällä porukalla (karhutkin lähtisi karkuun meteliä) keräämässä marjoja / sieniä. Ottakaa vaikka vaihtarit mukaan ja tutustuttakaa heitä suomalaiseen kulttuuriin. Varmasti tykkäisivät. Ehdoton peukku tälle lukiolaismarjastajalle, mutta karsi turhat timanttireunukset noista jutuista :)

- - - Updated - - -

Ainiin ja piti vielä sanoa, että jos ei muuten tee mieli kerätä/myydä marjoja, niin edes sen takia että se on verotonta.

Taitaa ne rehtoritkin aika pitkää viikkoa tehdä. Yksi istuskelee samassa lautakunnassa ja kyselin että paljonko tulee tunteja, niin kuulemma perkeleesti. En toki tiedä, koskettaako kaikkia :D

Taitaa ne rehtoritkin aika pitkää viikkoa tehdä. Yksi istuskelee samassa lautakunnassa ja kyselin että paljonko tulee tunteja, niin kuulemma perkeleesti. En toki tiedä, koskettaako kaikkia :D

Varmasti tekevät. Kuka tahansa kuukausipalkkalainen tietää näistä "harmaista ylitöistä". Pointtini nyt yksinkertaisuudessaan oli se, että miksi leijua omalla "ylisuorittamisella" saadulla yksittäisellä suurella palkalla ja verrata sitä johonkin korkeapalkkaiseen työhön, josta se korkea palkka saadaan joka kuukausi. Aika harvassa kuitenkin on sellaiset "ei korkeapalkkaiset" työt (eli juuri alkup. kirjoittajan mainitsema marjanpoiminta) missä olisi oikeasti mahdollista tehdä korkea palkka joka kuukausi saati että kukaan ihminen jaksaisi tehdä sitä joka kuukausi vuosi toisensa jälkeen.

Tulee vaan itselle näistä aina mieleen kuva, jossa esim. kesäduunari tekee koko kesän töitä (2kk) 90h viikossa ja nostaa yhtenä palkkana koko jakson palkat ja sitten siitä silotellaan itselle ajatus, että se oma kk-ansio oli vittu 3000€/kk vaikka oon vaan koululainen. Sitä sitten hierotaan kylillä toisten naamaan että vittu musta tulee rikas kun pääsen vakiduuniin.

Luulen että samalla kaavalla aika moni pakkislainen ilmoittaa palkkansa tuonne palkkasi-ketjuun. Yhtälailla naurattaa eräs tuttu joka kehuu terveysalalla tienaavansa opiskelijana yksityisessä hoitokodissa yli 3000€/kk, kun julkisella puolella peruskuukausipalkka on jossain 2200 - 2300 €/kk. Vaikea uskoa, että se mummojen peseminen ja lääkkeiden jakaminen on niin vaativaa hommaa, että yksityinen mesta maksaisi noin paljon suurempaa palkkaa. Ottaen huomioon että varmasti tekijöitä ko. laitokseen riittää jos tippaakaan on parempi palkka kuin kunnallisella.

Mutta takaisin aiheeseen, mua itseasiassa alkaa oikein vituttaan ettei tullut aikanaan tuo marjatouhu mieleen. Olisi varmasti saanut kaiken keräämänsä myytyä jo pelkästään sukulaisille, jolloin hyvällä todennäköisyydellä logistiikatkin olisi hoitunut asiakkaan puolesta ja itselläkin olisi ollut jotain järkevää tekemistä edes joinain viikonloppuina. Taidan ottaa syyslomaa töistä ja lähteä marjastamaan --->

Minusta se täysipäiväinen opiskelijan elämä oli parasta aikaa. Ei niillä rahoilla leveästi elä, mutta toisaalta miksi pitäisikään? Nauttii kerrankin elämästä ilman sen suurempaa stressiä.

Luulen että samalla kaavalla aika moni pakkislainen ilmoittaa palkkansa tuonne palkkasi-ketjuun. Yhtälailla naurattaa eräs tuttu joka kehuu terveysalalla tienaavansa opiskelijana yksityisessä hoitokodissa yli 3000€/kk, kun julkisella puolella peruskuukausipalkka on jossain 2200 - 2300 €/kk. Vaikea uskoa, että se mummojen peseminen ja lääkkeiden jakaminen on niin vaativaa hommaa, että yksityinen mesta maksaisi noin paljon suurempaa palkkaa. Ottaen huomioon että varmasti tekijöitä ko. laitokseen riittää jos tippaakaan on parempi palkka kuin kunnallisella.

Jatketaan vähän offtopiccia. Peruskuukausipalkassa voi olla muutaman satasen ero. Toisaalta opiskelija ei saa täyttä palkkaa, vaan siitä otetaan oliko se 5% pois. 3000€/kk tai ylikin on mahdollista, jos vietät töissä arkipyhät, viikonloput ja ehkä jonkun extravuoronkin. Mutta, aivan typeräähän tuo on sitten ilmoittaa normaalina palkkana.

Minusta se täysipäiväinen opiskelijan elämä oli parasta aikaa. Ei niillä rahoilla leveästi elä, mutta toisaalta miksi pitäisikään? Nauttii kerrankin elämästä ilman sen suurempaa stressiä.

Juu ei tässä todellakaan leveästi eletä, kun jatkuvasti saa stressata sitä että mistä raapii rahat kokoon seuraavan kuun vuokraan. Tämän stressin lisäksi myös pitäisi syödä jotain, maksaa laskuja ja ostaa koirallekkin ruokaa.

Kyllä työelämässä on huomattavasti stressittömämpää. Rahaa tulee moninkertaisesti tilille opiskelija-aikaan verrattuna ja vaikka kenkää tulisi niin silti saa kotona makoilusta enemmän kuin opiskellessa. Opiskelijana saa vielä tenttiviikkojen yhteydessä stressata että mitä sitten tehdään jos feilaa riittävän monta tenttiä ja kela ilmoittaa että ei tuu tukea enää. Ei ole töissä tätä ongelmaa.
Tietysti opiskelijana ei tarvinnut joka päivä hyppiä kaikkien idioottimaisten käytäntöjen perässä, pystyi itse aikatauluttamaan tekemisensä ja sai kaikenlaisia alennuksia, mutta kyllä työelämässä hyöty/panos -suhde on huomattavasti parempi ja siten myös elämä stressittömämpää.

Juu ei tässä todellakaan leveästi eletä, kun jatkuvasti saa stressata sitä että mistä raapii rahat kokoon seuraavan kuun vuokraan. Tämän stressin lisäksi myös pitäisi syödä jotain, maksaa laskuja ja ostaa koirallekkin ruokaa.

No me oltiin aikanaan kaks henkeä pääasiassa opintotuella+opintolainalla. Yhteistulot siis ~1500€. Vuokra 500€, autolaina 100€, lopuista ruoka, harrastukset, laskut ja auton ylläpito. Aina perse auki, mutta mitään nyt ei oikeasti puuttunu. Ja olihan meillä kissaki.
Nykyään tulot reilusti enemmän, samoin menot..

Toki sinkkuna voi olla hankalampaa, varsinkaan jos ei solukämppää kelpuuta.

Kyllä työelämässä on huomattavasti stressittömämpää. Rahaa tulee moninkertaisesti tilille opiskelija-aikaan verrattuna ja vaikka kenkää tulisi niin silti saa kotona makoilusta enemmän kuin opiskellessa. Opiskelijana saa vielä tenttiviikkojen yhteydessä stressata että mitä sitten tehdään jos feilaa riittävän monta tenttiä ja kela ilmoittaa että ei tuu tukea enää. Ei ole töissä tätä ongelmaa.
Tietysti opiskelijana ei tarvinnut joka päivä hyppiä kaikkien idioottimaisten käytäntöjen perässä, pystyi itse aikatauluttamaan tekemisensä ja sai kaikenlaisia alennuksia, mutta kyllä työelämässä hyöty/panos -suhde on huomattavasti parempi ja siten myös elämä stressittömämpää.

Tulopuolelta totta, muuten täyttä paskaa. Toki jos ollaan työssä, missä raskain homma on pyörähtää konttorituolilla ympäri ja työaika on liukuva/aina säännöllinen niin mikäs siinä.
Kierrä näin kesäisin muutama viikko kerrallaan reissuhommissa päivän parin varoitusajalla tehden 10-16h päiviä. Tulet sieltä pois, palaudut viikonlopun ja eikun takas. Välillä on sitten säännöllisempää x ajan, jossa toki kysellään voisiko tehdä ylitöitä. Koeta siinä suunnitella salillakäyntiä, tai ylipäätään mitään elämää ja pitää vielä vaimo tyytyväisenä.

Kyllä, olen hakeutumassa pois. Enkä ole aikoihin tehnyt ylitöitä, kuin vain silloin kun huvittaa. Ei tuo työ sovi kuin sinkuille ja niistäkin sellaisille, jotka eivät halua harrastaa säännnöllisesti mitään.

Edit: Opiskeluaikoina treenasin vapaasti, nukuin vapaasti, enkä suuremmin stressannut mistään. Toki välillä kouluhommat painoi päälle. mutta siinäkin saat itse aikatauluttaa mihin aikaan päivästä/viikosta teet ja mitä.

Tulopuolelta totta, muuten täyttä paskaa. Toki jos ollaan työssä, missä raskain homma on pyörähtää konttorituolilla ympäri ja työaika on liukuva/aina säännöllinen niin mikäs siinä.
Kierrä näin kesäisin muutama viikko kerrallaan reissuhommissa päivän parin varoitusajalla tehden 10-16h päiviä. Tulet sieltä pois, palaudut viikonlopun ja eikun takas. Välillä on sitten säännöllisempää x ajan, jossa toki kysellään voisiko tehdä ylitöitä. Koeta siinä suunnitella salillakäyntiä, tai ylipäätään mitään elämää ja pitää vielä vaimo tyytyväisenä.

Kyllä, olen hakeutumassa pois. Enkä ole aikoihin tehnyt ylitöitä, kuin vain silloin kun huvittaa. Ei tuo työ sovi kuin sinkuille ja niistäkin sellaisille, jotka eivät halua harrastaa säännnöllisesti mitään.

Edit: Opiskeluaikoina treenasin vapaasti, nukuin vapaasti, enkä suuremmin stressannut mistään. Toki välillä kouluhommat painoi päälle. mutta siinäkin saat itse aikatauluttaa mihin aikaan päivästä/viikosta teet ja mitä.

Tainnut mennä vähän opiskelut pieleen, jos valmistumisen jälkeen on vielä paskahommissa.

Jotenkin ei vastaus yllättänyt. Taisi osua se konttorituolilla pyöriminen :hyvä:
Yksikään korkeakoulutettuko ei tee koskaan ylitöitä/reissuhommia?
Työmaita ei tarvitse valvoa, varsinkaan käyttöönottojen aikana? Otetaan pari duunaria vuokrafirmasta puuhaaman keskenään ja toivotaan että parhaillaan miljoonan päivässä maksava seisokki ei veny.. :hyper: Projektipääliköt tekee aina 8h? Samoin toimitusjohtajat yms.

Jotenkin ei vastaus yllättänyt. Taisi osua se konttorituolilla pyöriminen :hyvä:
Yksikään korkeakoulutettuko ei tee koskaan ylitöitä/reissuhommia?
Työmaita ei tarvitse valvoa, varsinkaan käyttöönottojen aikana? Otetaan pari duunaria vuokrafirmasta puuhaaman keskenään ja toivotaan että parhaillaan miljoonan päivässä maksava seisokki ei veny.. :hyper: Projektipääliköt tekee aina 8h? Samoin toimitusjohtajat yms.

Ai meinaat että mua jotenki harmittaa, kun olen päätynyt leppoisiin hommiin? :D
Ei kannata varmaan huudella muita paskanpuhujiksi jos on ihan itse omat asiansa mokannut.

Miulla ei kyllä mee jakeluun, että kuinka helvetissä jotku pystyy opiskelemaan täyspainosesti, sekä tekemään täyttä työaikaa. Ite oon sen verran dille, että on ihan täys tekeminen opiskelussa, enkä oo montaakaan työvuoroa kuukaudelle ottanu. Lisäksi opinnoista 1,5v on harjottelua ja harjottelujen aikana on ihan naatti, eikä jaksa kunnolla edes treenata samaan aikaan, saati sitten käydä toisissa töissä.

Ehkä eri opintokokonaisuudet rasittaa eri tavoin ja toisilla aloilla pystyy töitä tekemään helposti opintojen ohessa. Ja en opiskele edes yliopistossa, vaan AMK:ssa ensihoitoa.

Ei kannata varmaan huudella muita paskanpuhujiksi jos on ihan itse omat asiansa mokannut.

Puhuin yleisesti alussa. Se että sinä olet päässyt heti leppoisiin hommiin, hyvä niin. Samat suunnitelmat on itselläkin. Se taas, että oletat oman työsi perusteella kaikkien muiden olevan samassa asemassa, on typerää. Jos jokainen jäisi odottelemaan kotiin sitä mieluista työtä, työttömiä ja samaan aikaan tekemättömiä töitä olisi huomattavasti enemmän.

No me oltiin aikanaan kaks henkeä pääasiassa opintotuella+opintolainalla. Yhteistulot siis ~1500€. Vuokra 500€, autolaina 100€, lopuista ruoka, harrastukset, laskut ja auton ylläpito. Aina perse auki, mutta mitään nyt ei oikeasti puuttunu. Ja olihan meillä kissaki.
Nykyään tulot reilusti enemmän, samoin menot..

Toki sinkkuna voi olla hankalampaa, varsinkaan jos ei solukämppää kelpuuta.
Vuokra 700e/kk, plus laskut, koiranruuat ja oma ruoka. Heittäisin hatusta että kiinteät kk menot on ainakin 1000e riippuen miten laskuja tulee.

Solukämppää ei HOAS:n kautta voi hakea koska on koira eli pitäisi suoraan ottaa "perheasunto"(en tiedä miksi, näin sanottiin puhelimessa), joka tarkoittaa kaksioita. Kaksiot menevät luonnollisesti kuin kuumille kiville, koska kaikki opiskelevat pariskunnat haluavat sellaisen eli mahdollisuus saada halvempi asunto HOAS:n kautta on olematon.

Muutenkin vituttaa tehdä duunia, kun saan tienata vuodessa 9kk tukikuukauden aikana vähän vajaa 12000e eli tuohon kun lisäillään opintotuki+asumislisä, niin mun vuoden maksimi tulot ovat alle 1400e per kuukausi. Koita siinä nyt sitten elää ja tehdäkkin välillä muutakuin syödä halvinta mahdollista jauhelihaa ja tummaa makaroonia.

Toinen vituttamisen aihe on työharjoittelut. Vuosi sitten tein palkatta työharjoittelua ja siihen sivuun palkallista vanhaa duunia, että jotenkin pärjäsin. Oli todella mieltä ylentävää painaa eka 8h ilmaiseksi töissä, jonka jälkeen äkkiä kotiin syömään sitten yöksi tekemään palkallista 11h vuoroa. Tuo harjoittelu kesti luonnollisesti vielä 10vk eli oli rahat hieman kortilla koko kesän ja näin ollen ei tarttenut kyllä tehdäkkään yhtään mitään mikä vaatisi rahaa. Tiedän kyllä että nykyisen taloustilanteen aikana on huonoa vaatia ilman työkokemusta palkkaa, mutta tein ekat kaksi viikkoa toisen työntekijän avustuksella ja seuraavat 8viikkoa tein yksin samoja hommia kuin muutkin sillä erotuksella, että periaattessa tein omat työni toisen työntekijän "piikille", eli hän nettosi muhkean summan koska sai provikat myös mun tekemistä töistä.

Onhan tämä opiskelu muuten ihan leppoisaa, mutta tämä jatkuva rahattomuus on ihan perseestä.

Miulla ei kyllä mee jakeluun, että kuinka helvetissä jotku pystyy opiskelemaan täyspainosesti, sekä tekemään täyttä työaikaa. Ite oon sen verran dille, että on ihan täys tekeminen opiskelussa, enkä oo montaakaan työvuoroa kuukaudelle ottanu. Lisäksi opinnoista 1,5v on harjottelua ja harjottelujen aikana on ihan naatti, eikä jaksa kunnolla edes treenata samaan aikaan, saati sitten käydä toisissa töissä.

Ehkä eri opintokokonaisuudet rasittaa eri tavoin ja toisilla aloilla pystyy töitä tekemään helposti opintojen ohessa. Ja en opiskele edes yliopistossa, vaan AMK:ssa ensihoitoa.

Mää tein viimeisen opiskeluvuoden AMK:ssa täyttä 40h viikkoa työnjohtajana. Samalla oli siis viimeisen vuoden kurssit, inssityö ja esikoinen syntyi siinä ennen vuodenvaihdetta eli melkein puoli vuotta siinä lopussa oli vaippa-aikaakin. Nyt kun taaksepäin katsoo niin olihan sitä melkoinen haamu kun yövuorosta suihkaisin kotiin nukkumaan tunnin verran, sit kouluun ja iltapäivällä 4h unet. Sama 5x putkeen ja viikonloppu lopputyön parissa. Kai sitä nuoruuden voimissaan jaksoi sen pätkän painaa mutta enpä alkaisi uudestaan moiseen.

Näin työelämästä katsonnua en ymmärrä miten itse tulin toimeen opiskeluajat. Nyt menee melkeen kaksi kertaa saman verran vaikka sniiduilisi, toisaalta tienaakin paljon paremmin. Välillä kaipaan kyllä opiskeluvuosia, kun kaikki oli niin huoletonta jos ei halunnut ei tarvinnut herätä aikaisin kouluun tms.

Mä jotenkin näen asian niin, että leppoisista hommista ei korvat välttämättä niin hyvin kuin stressaavasta/haastavasta. Ja jälkimmäisestä jää myös itselle usein muutenkin enemmän käteen. Mä näen ainakin duunin kehittymisen ja kasvamisena seuraavaa pomppua varten.

Musta tuntuu, että vaikka tekisi ihan aivot narikkaan duunia 40h/viikko, niin siltin se olisi raskaampaa kuin opiskelu. Työelämässä ollessa ei toisaalta tarvitse stressata rahasta, mutta tavallaan kun alkaa ns. "aikuisten" menot asunto&auto lainat niin väkisinkin raha merkitsee enemmän.

Suositut

Back
Ylös Bottom