Opiskelijoiden köyhä elämä..

Ehkä tämä vähän offtopikkina, mutta tämä tuntui sopivimmalta ketjulta kysyä tätä. Olen hakemassa kevään haussa yliopistoon ja olen ajatellut irtisanoutuvani tammikuussa, jotta voin keskittyä pääsykokeisiin lukemiseen. Onko Kelalta mahdollista saada jotain rahallista tukea sen nojalla, että en "halua" töihin vaan opiskelemaan, joka vaatii pääsykokeisiin lukemista ja panostamista? Ajattelin, että ongelmia tulee kun ilmoitan, että lähdin vakituisesta työsuhteesta omasta tahdostani enkä irtisanomisen seurauksena.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ehkä tämä vähän offtopikkina, mutta tämä tuntui sopivimmalta ketjulta kysyä tätä. Olen hakemassa kevään haussa yliopistoon ja olen ajatellut irtisanoutuvani tammikuussa, jotta voin keskittyä pääsykokeisiin lukemiseen. Onko Kelalta mahdollista saada jotain rahallista tukea sen nojalla, että en "halua" töihin vaan opiskelemaan, joka vaatii pääsykokeisiin lukemista ja panostamista? Ajattelin, että ongelmia tulee kun ilmoitan, että lähdin vakituisesta työsuhteesta omasta tahdostani enkä irtisanomisen seurauksena.

Lainattu suoraan MOLin sivuilta:

Jos eroat työstä ilman pätevää syytä tai olet itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen, karenssi on 90 päivää.

Pätevänä syynä työstä eroamiseen pidetään työsopimuslain mukaisia perusteita, kuten palkanmaksun laiminlyöntiä ja työturvallisuuden vaarantamista. Yritä kuitenkin ensin ratkaista ristiriidat esimerkiksi ammattiliiton tai työsuojeluviranomaisten välityksellä.
Itse aiheutettu työsuhteen päättyminen on kyseessä myös silloin, kun työnantaja päättää työsuhteesi moitittavan menettelysi johdosta.


Eli toisin sanoen, joudut elämään 3 kk ilman korvausta KELAlta. Jos kuitenkin päätät erota, kannattaa käydä kyselemässä sossusta, josko voisit saada toimeentulotukea siihen asti kunnes karenssi on ohi.
 
Eli toisin sanoen, joudut elämään 3 kk ilman korvausta KELAlta. Jos kuitenkin päätät erota, kannattaa käydä kyselemässä sossusta, josko voisit saada toimeentulotukea siihen asti kunnes karenssi on ohi.

Josta päästään siihen että sossu varmaan haluaa nähdä sun tiliotteen(olen ymmärtänyt, että haluavat tietää tilinsaldot yms varallisuuden), johon on kilahtanut juuri lopputili plus mahdolliset lomapäivät rahana. Sut nauretaan sieltä konttorista ulos
 
Kannattaa nyt kuitenkin miettiä jospa vaikka saisi vähennettyä työtunteja ensin. Viikossa on kuitenkin paljon tunteja ja lomaakin saanee...

Kesään on tästä päivästä lukien niin paljon aikaa että ihmettelen jos ei ehdi valmistautua töiden ohessa.
 
"Päätös vei lukiolaisen asumaan autotalliin"

Ministeriö ohjeistaa ja repii liksaa:

Erikoiseksi Asteljoen mukaan tilanteen tekee se, että suomalaiset pääsevät kuitenkin ruotsalaiseen ja norjalaiseen kouluun.

– Jos suomalainen menee ruotsalaiseen kouluun, niin ihme kyllä Suomen valtio maksaa tämän, mutta sama oppilas ei pääse millään suomalaiseen kouluun.

Asteljoen mukaan lapset ovat tervetulleita myös saksalaiseen kouluun. Tässä tapauksessa Saksan valtio maksaa suurimman osan oppilaiden opetuksesta.

Opetus- ja kulttuuriministeriöstä ei suostuttu vahvistamaan tai kommentoimaan tietoja lainkaan asian keskeneräisyyden vuoksi.
 
Kuukaus takana opiskelijaelämää korkeakoulussa. Ei vielä vaikuta niin pahalta kun osaa arvostaa yksinkertaista itse tehtyä ruokaa. Vuokraan menee yli puolet tuista ja lopun osan kustannan säästöillä. Lainaa en vielä ole ottanut.

Tälläsellään ei haittaa tämmöinen köyhistely, mutta jos jotain isompaa joutuis ostamaan tai kustantamaan vaikka lemmikille jonkun leikkauksen nii sitten saattaa harmaita hiuksia tulla. Töihin sitä on pakko mennä että saa valmennuskurssin keväällä maksettua. Pääkaupunkiseudun kustannuksille tosin miinusta, muuten ihan mukavaa.
 
Kuukaus takana opiskelijaelämää korkeakoulussa. Ei vielä vaikuta niin pahalta kun osaa arvostaa yksinkertaista itse tehtyä ruokaa. Vuokraan menee yli puolet tuista ja lopun osan kustannan säästöillä. Lainaa en vielä ole ottanut.

Tälläsellään ei haittaa tämmöinen köyhistely, mutta jos jotain isompaa joutuis ostamaan tai kustantamaan vaikka lemmikille jonkun leikkauksen nii sitten saattaa harmaita hiuksia tulla. Töihin sitä on pakko mennä että saa valmennuskurssin keväällä maksettua. Pääkaupunkiseudun kustannuksille tosin miinusta, muuten ihan mukavaa.

Itkin. Luulin, että maahanmuuttokeskustelussa käsitellään isoja ongelmia, mutta tämä palautti maan pinnalle. On olemassa myös isoja ongelmia.
 
Ehkä tämä vähän offtopikkina, mutta tämä tuntui sopivimmalta ketjulta kysyä tätä. Olen hakemassa kevään haussa yliopistoon ja olen ajatellut irtisanoutuvani tammikuussa, jotta voin keskittyä pääsykokeisiin lukemiseen. Onko Kelalta mahdollista saada jotain rahallista tukea sen nojalla, että en "halua" töihin vaan opiskelemaan, joka vaatii pääsykokeisiin lukemista ja panostamista? Ajattelin, että ongelmia tulee kun ilmoitan, että lähdin vakituisesta työsuhteesta omasta tahdostani enkä irtisanomisen seurauksena.
Ehdottaisin, että käyt työpaikalla kysymässä voitko saada vaikka kuukauden palkatonta vapaata + pitämättömät lomat. Pääsykokeiden jälkeenkin pitää jollain elää, ja ehkä sekään ei ole aivan täysin varmaa että pääsykokeista heruu opiskelupaikka? Tai sitten haeskelet jo nyt jotain osapäiväistä kevättä varten.

Harva opiskelupaikka oikeasti edellyttää puolen vuoden täysipäiväistä lukemista, toki niitäkin voi olla.
 
Ehdottaisin, että käyt työpaikalla kysymässä voitko saada vaikka kuukauden palkatonta vapaata + pitämättömät lomat. Pääsykokeiden jälkeenkin pitää jollain elää, ja ehkä sekään ei ole aivan täysin varmaa että pääsykokeista heruu opiskelupaikka? Tai sitten haeskelet jo nyt jotain osapäiväistä kevättä varten.

Harva opiskelupaikka oikeasti edellyttää puolen vuoden täysipäiväistä lukemista, toki niitäkin voi olla.

Itsekin kannattaisin myös tuota lomien käyttämistä lukemiseen, pitäähän nyt jonkun neljän viikon loppurutistuksen riittää. Noissa "Kauppakorkeaan vuonna X" -keskusteluissa tietysti omistetaan koko elämä lukemiselle, mutta jos aloitat _nyt_ lukemisen ja luet 5h/vko ja ennen koetta viimeiset 4vko 50h/vko saat kasaan noin 350h opiskelua. Tuo on aivan helvetisti muutaman kirjan opetteluun.

Edit: ja nyt kun olet näin ajoissa liikkeelle niin tutki avoimen yliopiston kurssitarjontaa, että onko siellä jotain peruskursseja, jotka vastaavat hakemasi alan pääsykoekirjojen asioita. Saat pikkurahalla opetusmateriaalia jo nyt niihin asioihin ja todennäköisesti osaat ne asiat siinä vaiheessa, kun muut aloittavat ulkoaopettelun.
 
Kuukaus takana opiskelijaelämää korkeakoulussa. Ei vielä vaikuta niin pahalta kun osaa arvostaa yksinkertaista itse tehtyä ruokaa. Vuokraan menee yli puolet tuista ja lopun osan kustannan säästöillä. Lainaa en vielä ole ottanut.

Tälläsellään ei haittaa tämmöinen köyhistely, mutta jos jotain isompaa joutuis ostamaan tai kustantamaan vaikka lemmikille jonkun leikkauksen nii sitten saattaa harmaita hiuksia tulla. Töihin sitä on pakko mennä että saa valmennuskurssin keväällä maksettua. Pääkaupunkiseudun kustannuksille tosin miinusta, muuten ihan mukavaa.
Millanen kämppä sulla on jos tuet riittää vuokran maksuun pääkaupunkiseudulla? Täällä kuitenkin jo perseenreijän kokoinen kämppä saattaa maksaa 600e/kk.
 
Millanen kämppä sulla on jos tuet riittää vuokran maksuun pääkaupunkiseudulla? Täällä kuitenkin jo perseenreijän kokoinen kämppä saattaa maksaa 600e/kk.
Vähän huonosti kirjotin tuon, mutta siis mimmin kanssa puoliks menee. Piirun verran alle 700 vuokra mutta on kämppäkin hyvä. Ei 350 nyt niin paha ole kun jotkut maksaa solustakin 300.
 
Ehkä tämä vähän offtopikkina, mutta tämä tuntui sopivimmalta ketjulta kysyä tätä. Olen hakemassa kevään haussa yliopistoon ja olen ajatellut irtisanoutuvani tammikuussa, jotta voin keskittyä pääsykokeisiin lukemiseen. Onko Kelalta mahdollista saada jotain rahallista tukea sen nojalla, että en "halua" töihin vaan opiskelemaan, joka vaatii pääsykokeisiin lukemista ja panostamista? Ajattelin, että ongelmia tulee kun ilmoitan, että lähdin vakituisesta työsuhteesta omasta tahdostani enkä irtisanomisen seurauksena.

Saat tosiaan tuon 3 kk karenssin työttömyysetuuteen jos irtisanoudut. Lisäksi jos sanot työkkärissä että "en pysty vastaanottamaan (kokopäivä)työtä kun haluan keskittyä pääsykokeisiin", et saa työttömyysetuutta lainkaan. Työttömyysetuus kun on tarkoitettu työttömille (kokopäiväisen)työn hakijoille. Eli työkkärissä sanot aina että pystyn vastaanottamaan kokopäivätyötä tai muuten siellä on ylipäätään turh asioida.

Olisiko ihan mahdoton ajatus että elisit pari kuukautta säästöillä ennen pääsykokeita? Hittoko mihinkään pääsykokeisiin tarvitse vielä tammi-helmikuussa lukea, ainakaan niin ettei voisi samalla käydä töissä. Aivosi ehtii kuitenkin kesäkuuhun mennessä 95 prosenttisesti unohtaa sen mitä luit helmi-maaliskuussa.

Ja miksi hitossa eroat vakityöstä jonkun pääsykokeen takia? Mitäs sitten jos et pääsekään yliopistoon?

Sinuna ottaisin töistä max 2 kk palkattoman loman ennen pääsykokeita (ja ehkä osa palkallisena). Jos nyt alat tuota 2 kk palkatonta silmälläpitäen säästämään, luulisi pärjäävän.
 
Itkin. Luulin, että maahanmuuttokeskustelussa käsitellään isoja ongelmia

Nauroin. Anteeksi, mutta maahanmuuttokeskustelussa käsitellään 250 milj. vuositason ongelmaa. Sen enemmän rahaa siihen lystiin ei mene. Valtionvelkaa meillä taas otetaan lähes 10 mrd lisää per vuosi. Oikeita ongelmia on väestön ikääntyminen ja sitä kautta esim vanhuspalveluiden ja eläkerahojen riittäminen. Sosiaalisista ongelmista taas päihdeongelmat ja nuorten syrjäytyminen on monta kertaa suurempia ongelma kuin maahanmuutto. Tuo väestön ikääntyminen on ehkä 100-kertaa suurempi ongelma kuin maahanmuutto.
Mutta siinä olen kolmen kissan omistajana samaa mieltä että oman lemmikin sairastuminen on kyllä vielä isompi ongelma!
 
En tiiä pitäiskö mun sarkasmimittarin värähdellä, mut ongelmat pitää suhteuttaa. Tällänen amk-opiskelija ei paljoa kansantalouden rakenneongelmiin voi vaikuttaa ja velkaantumistakin voi korkeintaan vain kritisoida. Kissan tai koiran pelkkä hammaskiven poisto maksaa enemmän kuin mitä mä maksan vuokraa :D

Kansahan ne päättäjät on sinne äänestänyt. Kandee tosin muistaa että vastaavan kaltaista finanssikriisiä ei ole ikinä koettu niin ihan sama se on mikä puolue olis viime hallituksessa vallan vasaraa heilutellut kun ei niitä oikeita ratkaisuja historiasta löydetä ;)
 
Nauroin. Anteeksi, mutta maahanmuuttokeskustelussa käsitellään 250 milj. vuositason ongelmaa. Sen enemmän rahaa siihen lystiin ei mene. Valtionvelkaa meillä taas otetaan lähes 10 mrd lisää per vuosi. Oikeita ongelmia on väestön ikääntyminen ja sitä kautta esim vanhuspalveluiden ja eläkerahojen riittäminen. Sosiaalisista ongelmista taas päihdeongelmat ja nuorten syrjäytyminen on monta kertaa suurempia ongelma kuin maahanmuutto. Tuo väestön ikääntyminen on ehkä 100-kertaa suurempi ongelma kuin maahanmuutto.

Ja tämä on vissiin tosissaan kirjoitettu vai? Mistä mainitsemasi 250 miljoonan "vuositason ongelma" koostuu mielestäsi ja mistä luku on napattu keskusteluun?
 
Se on OECD:n noin vuoden takaisesta raportista. Selaa pakkiksen mamukeskustelupalstaa, noin puoli vuotta sitten käyty keskustelu. Silloin laitoin linkin itse tutkimukseen. Googlettamalla löytyy myös.
 
Nyt tulee opiskelijalle uusi etuus, näillä ehdoilla - "Merkittävä parannus opintukeen"

Jos joku ei nyt jo ota kaikkea mahdollista opintolainaa, niin varsinkin tästä nauttivien kannattaa ottaa. Ilmaista rahaa, aww yiss.
Sain puhutta tuossa kesällä tyttöystävän ympäri ottamaan opintolainan, ei meinannu uskoa tuota hyvitysjuttua millään kunnes näytin Kelan sivun. Taitaa hänellä se mennä elämiseen, itse yritän mahd. paljon nakkaa sijoituksiin. Valmistumisen jälkeen jos koko lainan olis sijoittanu osakkeisiin niin rupeis jo osingotkin lämmittämään mieltä.

Kelalla tosin huonosti tietoa tuosta. En ole vielä itse kehdannut nostaa lainaa kun haen vielä kauppikseen. 6 vuottahan olis aikaa valmistua, mutta rokottavatko tuosta keskenjääneestä tutkinnosta, jota opiskelen nyt? Hyvitys on kuitenkin todella tuntuva. Tuntuu meinaan olevan nyt kova buumi valtiolla kiusata opiskelijoita, jotka vaihtavat alaa. Noh kyllä sitä tulee varmaan siltikin nostettua kun pääomittavat koko koron ja kun koko lainan korko pyörii 1%:n kieppeillä.
 
Kelalla tosin huonosti tietoa tuosta. En ole vielä itse kehdannut nostaa lainaa kun haen vielä kauppikseen.

Mä taas pohdin, että en taida saada tuota, kun nyt oon tokan vuoden opiskelijana Helsingissä kauppiksessa ja viime vuoden olin kirjoilla Turussa. Eikö opintolainaa saa nykyisellään 400€/kk? 9*400*5 = 18 000 ja jos Kela maksaa tuosta (18 000 - 2500)*0,4 = 6 200 €, niin aijai, oishan tuo kiva etu. Korjatkaa jos ymmärsin tuon systeemin väärin.
 
Kyllä ne sulta rokottaa ainakin ne käytetyt tukikuukaudet.

Sain puhutta tuossa kesällä tyttöystävän ympäri ottamaan opintolainan, ei meinannu uskoa tuota hyvitysjuttua millään kunnes näytin Kelan sivun. Taitaa hänellä se mennä elämiseen, itse yritän mahd. paljon nakkaa sijoituksiin. Valmistumisen jälkeen jos koko lainan olis sijoittanu osakkeisiin niin rupeis jo osingotkin lämmittämään mieltä.

Kelalla tosin huonosti tietoa tuosta. En ole vielä itse kehdannut nostaa lainaa kun haen vielä kauppikseen. 6 vuottahan olis aikaa valmistua, mutta rokottavatko tuosta keskenjääneestä tutkinnosta, jota opiskelen nyt? Hyvitys on kuitenkin todella tuntuva. Tuntuu meinaan olevan nyt kova buumi valtiolla kiusata opiskelijoita, jotka vaihtavat alaa. Noh kyllä sitä tulee varmaan siltikin nostettua kun pääomittavat koko koron ja kun koko lainan korko pyörii 1%:n kieppeillä.
 
Back
Ylös Bottom