Opiskelijoiden köyhä elämä..

Mulla on onneksi säästössä rahaa useamman välivuoden ansiosta (luojan kiitos, että olen onnistunut säästämään), joten niiden turvin mun pitäisi pärjätä suht hyvin ilman, että avon tarvitsee mun elämistä maksaa. Mut entäs sit, jos mulla ei olis säästöjä? Olisko mun pakko turvautua opintolainaan/avoon/vanhempiini. Kauheeta. Nyt mä vasta oikeasti alan tajuta miten paska valtio Suomi on. Tosi hyvin kannustetaan opiskelemaan ainakin. :jahas:

Tuollaisia kiittämättömiä rutisijoita pitäisi vedellä raipan kanssa persuksille. Voi vittu kun alkoi vituttamaan kun tekstisi luin :curs:

Sehän ei ole mitenkään hyvä juttu että opetus on ilmaista, saat halpaa ruokaa, matkustat puoli-ilmaiseksi, saat lähes ilmaista terveydenhoitoa ym. Rahaakin vielä laitetaan nenän eteen juokseviin kuluihin. Niin joo, mutta pitäs saada vielä uusia kenkiä, leffalippuja ja salikorttikin hommattua. Saatana tätä paskaa maata.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Entäpä jos opintotuki sidottaisiin entistä tiukemmin opintomenestykseen? Opintolaitokset voisivat perustaa omat työryhmät määrittämään tarvittavat menestyksen tasot ja yleisemmällä tasolla sitten katsottaisiin että vaatimukset ovat suurinpiirtein yhtenäisiä. Nykyiselläänhän tukia saa nostaa melko rauhassa vuosikaupalla vaikka kurssisuorituksien määrä on melko olematon.

Yksinkertaistettu esimerkki: ne jotka suorittavat tekniikan alalla yli 25 opintoviikkoa (37.5op) per lukukausi (4.5kk) saisivat opintorahaa ja asumislisää yhteensä 500 euroa. Yli 19ov suorittavat (eli ns. suositustahti) tienaisivat sen nykyisen summan eli noin 400e verojen jälkeen, ja sitten tämän alle jäävät saisivat vastaavasti vähemmän rahaa valtiolta. Systeemin implementointi kelan nykyiseen automaattiseen opintojenseurantajärjestelmään olisi melko vaivatonta.

+ opintotukia niille jotka opiskelevat
+ päästäisiin paremmin vaikuttamaan opiskelijoiden motivaatioon sortamatta niitä joilla tässä asiassa ei ole mitään korjattavaa
+ koulut pääsisivät hieman politikoimaan: ollakko helppoja tukiautomaatteja vai kovaan työntekoon kannustavia (maine kyllä kiirii nopeasti jos jostain saa liian helpolla rahaa --> huono maine)

- yksittäiset tapaukset joissa toimeentulo heikkenee itsestään riippumattomita syistä (esim. sairaus joka pilaa tentti- tai jopa koko lukukauden).
- koulujen politiikka tukivaatimusten suhteen voi myös mennä rumaksi

Idea vielä lyhyesti: enemmän tukea niille jotka selkeästi panostavat kouluun, siten useassa tapauksessa poissulkien muiden tulolähteiden mahdollisuuden, vähemmän tukea niille joilla on selvästi koulun lisäksi aikaa käytettävissä myös muuhun toimintaan (työntekoon).
 
Ja kenen sitten pitäisi maksaa, jos ei opiskelijan itsensä. Niillä kesällä tienatuilla rahoilla voi sitten huvitella ja ostaa talvella leipää. Miksi helvetissä veronmaksajien pitäisi kustantaa opiskelijoiden huvittelut ynnä muut? Kyllä nykyistä tukea voisi hiukan tarkistaa, mutta eihän nyt ole mitään järkeä tukien avulla kustantaa opiskelijoille hyvää elintasoa.

Oikeastaan ajoin takaa sitä, että tuo tuki ei riitä muuhun kuin vuokraan ja ruokaan, yksiöissä asuvilla asumislisä ei riitä korvaamaan edes sitä 80% vuokrasta. Ja kesätöistä. Ei niitä ole aina niin helppo saada, välttämättä alan hommia ei voi tehdä ennen kuin valmistuu ja opiskelijapaikkakunnilla mansikanmyyjän paikkaa hakee 500 ihmistä ja tuntipalkka on sitten 6 euroa.(tätä siis Jyväskylässä)
Toimeentulotuki on suurempi kuin opintotuki. Ja sitä saadakseen tarvitsee olla vain tarpeeksi köyhä lorvailija. Opiskelijat kuitenkin opiskelevat(ja minun tutuistani suurin osa vielä aika tiukkaa tahtia). Kyllähän me veroina se takaisin maksetaan.

Itselläni vielä menee tuohon atooppisen ihottuman hoitoon semmoinen 600 euroa vuodessa ja omasta pussista se menee(vaikka osasta peruskorvaus tuleekin). Ja en kyllä örvellä haalarit päällä kovinkaan usein. lokakuussa 2004 taisi viimeksi olla nekin päällä. :kippis1:

Ehkä lopetan salilla käynnin, niin voin elää vain halvoilla hiilareilla. :down:

No en jaksa tästä asiasta tapella, kun mielipiteet kuitenkin jakautuu. Itsekin pärjäsin ekan vuoden aika hyvin pelkällä tuella, kun ei tarvinnut ostaa huonekaluja enkä syönyt juuri mitään nykyiseen verrattuna.
 
Miten 259 euroa voi riittää elämiseen??? :eek: Jos ajatellaan vuokra, ruoka, vesi, sähkö, lääkärimaksut jnejne, niin ei minusta mitenkään.

No ei tässä varmaan kukaan ihan noin pienellä ole sanonutkaan elävänsä. Opintotukihan siis on nimenomaan tukea elämiseen. Ei kai opiskelun aloittaminen tarkoita sitä, että saa sitten kaiken ilmaiseksi. Itse kulutin ainakin viime vuonna melko tarkasti 420e kuukaudessa koko vuoden laskien ihan kaiken mihin rahaa laitoin (vuokra, ruoat, matkat, vaatteet, 3 kk matka Brasiliaan, jne.) Eli eipä sitä tarvinnut ihan hurjasti töitä tehdä vuodessa. Toki tuuriakin varmaan oli mukana, eli ei mitään yllättäviä suuria menoeriä tullut.
 
Idea vielä lyhyesti: enemmän tukea niille jotka selkeästi panostavat kouluun, siten useassa tapauksessa poissulkien muiden tulolähteiden mahdollisuuden, vähemmän tukea niille joilla on selvästi koulun lisäksi aikaa käytettävissä myös muuhun toimintaan (työntekoon).

Jotenkin mun aivoihin ei iskostu, että miksi sitä työntekoa pitäisi rajoittaa? Itselle se on ainakin ollut elinehto pk-seudulla asuttaessa ilman vanhempien kukkaron nyörien löysäämistä. Lisäksi olen lähellä valmistumista ja omaan pisimmän mahdollisen alakohtaisen työkokemuksen mitä tähän ikään voi saada. Miksi siis? Siksikö, että jos siihen ei joku muu pysty, niin ei sit muutkaan?

Pitäis kannustaa terveeseen ajetteluun, että työnteolla sä voisit nostaa elintasoas ja ne tuet on siellä, koska ne on tukia. Opintotukekaanhan ei voi nostaa loputtomiin, vaan sille on olemassa maksimi kuukausimäärä mitä sitä saa.
 
Edit. Samassa jutussa sanoi että tulorajojen nosto 15 prosentilla maksaisi valtiolle noin 6 miljoonaa vuodessa lisää. Mistä tuo maksu oikein tulee? Eihän tuossa valtio joudu mitään maksamaan suoraan opiskelijoille? Vai onko tuo laskettu että enää ei voida periä 6 miljoonan edestä tukia takaisin kun ei enää tulorajat paukkuisi viime vuoden tienatuilla määrillä yhtä monilla?

Kyllähän se tavallaan suoraan maksaa. Tällä hetkellä on "hyvin" tienaavia opiskelijoita sen verran, että tulorajojen noustessa pitäisi maksaa 6 miljoonaa lisää. Eihän tuota oletusarvoisesti makseta jokaiselle kaikilta kuukausilta.
 
Jotenkin mun aivoihin ei iskostu, että miksi sitä työntekoa pitäisi rajoittaa? Itselle se on ainakin ollut elinehto pk-seudulla asuttaessa ilman vanhempien kukkaron nyörien löysäämistä. Lisäksi olen lähellä valmistumista ja omaan pisimmän mahdollisen alakohtaisen työkokemuksen mitä tähän ikään voi saada. Miksi siis? Siksikö, että jos siihen ei joku muu pysty, niin ei sit muutkaan?

Hmh, itse en ainakaan ymmärtääkseni omassa tekstissäni halunnut rajoittaa ihmisten työntekoa, ainoastaan kannustaa opiskelemaan. Tarkoitin sanoa, että jos suorittaa runsaan määrän opintoviikkoja, aikaa ei yksinkertaisesti ole työntekoon. Jos käyttää sen 5 tuntia päivässä opiskeluun ei mielestäni ole oikeutettu samanlaiseen tukeen kuin yli 10 tuntia panostavat. Tulorajat nyt ovat ihan naurettavan pienet joten niitä tulisi toki nostaa jotta niitä töitä kannattaa myös tehdä vaihtoehtona kovalle opiskelulle.
 
On ne todella vaikeita. Ei mene kaaliin miksi tienaamista pitää rajoittaa tukikuukausien ulkopuolella? Onko siinäkin perus suomiajattelu taustalla, jos kaikki ei vaikka satukaan saamaan hyvin rahaa kesällä, niin sitten sinun ei sallita yhtä paljon tukia nostettavan?

Ja tukikuukausienkin aikana rajoittaminen. Sitähän on perusteltu jollain kierolla tavalla opintojen viivästymisellä, mutta opiskelijan suurin etuhan on valmistua hyvällä työkokemuksella.

Sitä ihmettelen minäkin, että miksi ne tulorajat pitää sotkea tuettomiin kuukausiin, silloinhan voi painaa duunia sydämensä kyllyydestä eikä opiskelut häiriydy kun ollaan opiskelusta lomalla. Eli tässä voisi nostaa sitä elintasoa.

Mutta tuon ymmärrän hyvin että rajoitetaan sitä työntekoa tukikuukausilta kun kerran pitäisi OPISKELLA eikä tehdä sitä duunia. Ja aika harva opiskelija taitaa opiskeluaikana niitä omia hommia tehdä, vaan ovat esim. Siwan kassalla (en hauku siwan kassatyötä, voisin sitä vaikka itsekin tehdä) joka nyt ei paljon siihen myöhempään työnsaantiin vaikuta, vaikkei saisikaan tehdä kun 500 euron edestä kuukaudessa.

Ja samaa mieltä siitä, että ihme pillitystä kun ei rahaa tulekkaan ovista ja ikkunoista vaikka opiskelu onkin käytännössä ilmasta. Jos minä saisin tonnin näppiin kuukaudessa, voisin opiskella vaikka seuraavat 10 vuotta johonkin huippuammattiin. Ei sen opiskelun kuulu mitään luxuselämää olla, ainakaan TOISTEN RAHOILLA!
 
Oikeastaan ajoin takaa sitä, että tuo tuki ei riitä muuhun kuin vuokraan ja ruokaan, yksiöissä asuvilla asumislisä ei riitä korvaamaan edes sitä 80% vuokrasta. Ja kesätöistä. Ei niitä ole aina niin helppo saada, välttämättä alan hommia ei voi tehdä ennen kuin valmistuu ja ........

Anteeksi vaan, kun hiukka kiehuu sappi. Eihän tuo systeemi ole aukoton, mutta on se nyt kuitenkin aika helvetin hyvä. Ainakin minun mielestä. Kävin koulun normiajassa. Nostin tukea ja lainaa sekä olin kesät töissä. Hyvin meni ja kiitos veronmaksajille tuesta :love:
 
Ja tukikuukausienkin aikana rajoittaminen. Sitähän on perusteltu jollain kierolla tavalla opintojen viivästymisellä, mutta opiskelijan suurin etuhan on valmistua hyvällä työkokemuksella.
No kun tässä ei olekaan kyseessä pelkästään opiskelijan etu.

Järjestelmän näkökulmasta opiskelijan ainoa työ ja tehtävä on valmistua nopeasti ja siirtyä pois kuluttamasta opetusyksikön resursseja. Työ opiskelun ohella hidastaa tätä ja siksi sitä ei tueta, varsinkin kun lainaa on mahdollista saada. Ei siinä ole mitään kieroa.

Edit: oletko varma, että tuollainen työkokemus - mahdollisesti opiskeltavaan alaan täysin liittymättömissä tehtävissä - on niin kriittistä kuin kuvittelet?
 
Mielenkiintoinen ketju.

Sehän ei ole mitenkään hyvä juttu että opetus on ilmaista, saat halpaa ruokaa, matkustat puoli-ilmaiseksi, saat lähes ilmaista terveydenhoitoa ym. Rahaakin vielä laitetaan nenän eteen juokseviin kuluihin. Niin joo, mutta pitäs saada vielä uusia kenkiä, leffalippuja ja salikorttikin hommattua. Saatana tätä paskaa maata.

:thumbs:Kyllähän Suomessa tosiaan on paljon etuuksia opiskelijoille. Sopii lähteä ulkomaille opiskelemaan, maksaa siitä että ylipäätään saa mitään opetusta. Miellä on ilmainen koulutus ja opetus tasokasta. + mm. muut edut mitä integrandi luetteli. Treenatakin saa monessa oppilaitoksessa ilmaiseksi koulun salilla, mikäli kelpaa. Opiskelijakortilla saattaa saada jopa leffalipuista alennusta. :D

Tiedän, että opiskelijana on tiukkaa ja se ketuttaa.. Mutta. Ei kai opintoTUEN ole tarkoituskaan kattaa kaikkia menoja? Itselläni menee oikeastaan niin, että asumislisällä ja opintotuella saan maksettua vuokran, muut elämisen kulut sitten katetaan omilla tienesteillä sekä lainalla. Olen siihen tottunut että teen pieniä töitä opiskelun ohella, pärjäisihän sitä varmasti vähemmälläkin mutta jos tekee työtä, voi vaikuttaa siihen omaan elintasoonsa. Onhan se sekin aika ajoin rankkaa, tehdä täyttä päivää koulussa ja toinen töissä illalla. Mutta jos haluaa kuluttaa, on myös ansaittava. Omat työni tosin eivät edes juurikaan tunnu töiltä, niin läheltä liippaavat omaa harrastusta. Ei silti haittaa että siitä myös maksetaan. :)

Onhan se aina parempi jos on niin onnekas tilanne, ettei lainaa tarvitse koko opiskeluaikana ottaa. Harvallapa vain taitaa näin olla.

Edit: Aika järjetön kyllä tuo Eleonooran koulumatka päivittäin kuljettavaksi. Ellei jonkun edullisen asunnon vuokraaminen opiskelupaikkakunnalta tule kysymykseen, tehkää ihmeessä joku kompromissi... Muuttakaa jonnekin vähän lähemmäs, mistä mies pääsee kulkemaan omalla autolla duuniin ja sä julkisilla kouluun. Enpä itse alkaisi tuollaista matkaa sahaamaan, etenkään montaa vuotta. Säästää viime kädessä ison kasan rahaa ja etenkin aikaa kun asuu jossakin lähempänä, vaikka kotikylä olisi sitten kuinka mukava tahansa. Voin kokemuksesta sanoa, itsehän ajoin pitkää koulumatkaa 2-3krt/vko menneen lukuvuoden, ei enää ikinä sitä... Mut etteköhän te johonkin ratkaisuun päädy! :)
 
Viimeksi muokattu:
Työ opiskelun ohella hidastaa tätä ja siksi sitä ei tueta, varsinkin kun lainaa on mahdollista saada. Ei siinä ole mitään kieroa.
Eikö järkevämpää olisi asettaa tiukemmat opintopisterajat, jotka johtaisivat valmistumiseen tavoiteajassa? Toisin sanoen töitä saisi tehdä ja rahaa ansaita juuri niin paljon kuin pää kestää, kunhan valmistuu lipastolta viidessä vuodessa. Tosin ongelmaksi tulisi tällöin, että osa opiskelijoista saisi turhaan opintotukea, vaikka tulisivat mainiosti toimeen ilmankin.
 
Onkos muuten tullut jo korjausta Kelan toimintaan siinä vaiheessa, että jos mies ja nainen ei seukkaa tahi ole toisiensa kanssa missään kanssakäymisessä muuta kuin kämppiksinä niin vaikuttaakko toisen tulot? Jossain vaiheessa muistaakseni mies ja nainen ei näin voinut asua Kelan byrokratian mukaan.
Ei ole tullut muutosta eikä tule. Kaksi eri sukupuolta olevaa katsotaan samantien avopariksi, eikä auta mikään puhe eikä möykkäys.

Kelan hölinää sanoi:
Puolison tulot vaikuttavat opintotuessa vain asumislisään. Samassa asunnossa kahdestaan asuvat mies ja nainen katsotaan puolisoiksi, jos hakija ei toisin todista. Asumislisää myönnettäessä otetaan huomioon opiskelijan kanssa samassa asunnossa asuvan avio- tai avopuolison tai rekisteröidyn parisuhteen toisen osapuolen tulot.

Edit : jännää, että joku oli löytänyt tuollaisen kohdan kelan sivuilta, mutta oikeasti konttoritasolla ei ole toivoakaan että voisi asua mies ja nainen kämppiksinä.
 
Ei ole tullut muutosta eikä tule. Kaksi eri sukupuolta olevaa katsotaan samantien avopariksi, eikä auta mikään puhe eikä möykkäys.

Tavallaan vähän perseestä, mutta monessako tapauksessa tuo olettamus menee metsään? Tunteeko joku yhtään pariskuntaa, jotka ovat puhtaasti kämppiksiä?
 
Ei ole tullut muutosta eikä tule. Kaksi eri sukupuolta olevaa katsotaan samantien avopariksi, eikä auta mikään puhe eikä möykkäys.

Hmmm. Mites jos muuttaa useamman naisen kanssa saman katon alle, katsotaanko silloin jo mormoniksi/pelimieheksi/tyttöjen pakolliseksi homokaveriksi? :D

Vakavasti sanoen: huh huh. Oli meikäläiselle ainakin uutta tietoa. Kela, kuten aika moni muukin julkisen sektorin laitos, näyttää vielä pitävän kiinni kafkamaisesta byrokratiasta kynsyin ja hampain. Hyvä niin. Olisihan se ihmisen elämä muuten aivan liian helppoa.

edit: Integrandilla on kyllä ihan hyvä pointti.
 
Tavallaan vähän perseestä, mutta monessako tapauksessa tuo olettamus menee metsään? Tunteeko joku yhtään pariskuntaa, jotka ovat puhtaasti kämppiksiä?

Uskoisin että harvassa ovat nämä todelliset tyttö-poika-kämppikset. Soluasunnoissa ja vastaavissa toki asutaan sekaisinkin, mutta siihenhän tämä ei vaikuttane, uskoakseni erilliset vuokrasopimukset kaikilla. (Mutua, en ole koskaan asunut solussa).
 
Tavallaan vähän perseestä, mutta monessako tapauksessa tuo olettamus menee metsään? Tunteeko joku yhtään pariskuntaa, jotka ovat puhtaasti kämppiksiä?
Mä olisin muuttanut pari vuotta sitten yhden naispuolisen kaverin kanssa ihan kämppiksiksi kolmioon, mutta ei ole mahollista, ku samantien olisivat läsäyttäneet meidät avopuolisoiksi. Kysyin vielä kelalta erikseen monesti etteikö joku juhlallinen lappu jonka molemmat allekirjoittaa auttaisi, mutta ei. Ja ei olla sekaannuttu toisiimme kertaakaan. :D

Edit : ja jatkuu....

Hmmm. Mites jos muuttaa useamman naisen kanssa saman katon alle, katsotaanko silloin jo mormoniksi/pelimieheksi/tyttöjen pakolliseksi homokaveriksi?
Toimii. Asuin 4 hengen kommuunissa reilun vuoden, jossa oli mun lisäksi toinenki äijä, ja 2 tyttöä. Kelalle tein lapun jonka kaikki allekirjoitti. Eikä mitään ongelmia. Ja yks noista tyttökämppiksistä oli se, jonka kans meinattii aluksi hakea se kolmio.
 
Tavallaan vähän perseestä, mutta monessako tapauksessa tuo olettamus menee metsään? Tunteeko joku yhtään pariskuntaa, jotka ovat puhtaasti kämppiksiä?


Tiedän kyllä parikin kappaletta. Itsekin olin muuttamassa yhden lyylin kanssa kaksioon mutta se sitten kariutui muista syistä.

edit. Oli muuten ihan huvittavat keskustelut kelan kanssa kun vakuutimme kiven kovaan ettemme seurustele ja tää muija kirjotti lapunkin jossa kerrottiin että se seurustelee ihan toisen miehen kanssa, joka asuu toisella paikkakunnalla:)
 
"Opintotuessa on käytössä ns. vapaan vuositulon raja, jota käytetään tuen taloudellisen tarpeen arvioimiseen. Vapaan tulon raja riippuu nostetuista opintotukikuukausista. Se lasketaan siten, että jokaista nostettua opintotukikuukautta kohden saa ansaita 505 euroa ja jokaista tuetonta kuukautta kohden 1515 euroa. Tuloja saa hankkia milloin vain kalenterivuoden aikana." (lähde: http://www.jyy.fi/toiminta/sopo-opas.php?show=all#2-2) Eli toisin sanoen jos nostat tukea 9 kk vuodessa ja teet kesän töitä, saat ansaita vuodessa 9090 euroa, mikä taas tekee kuukautta kohti keskimäärin 757,5 euroa.

tukikuukausia 10, vapaan tulon määrä 8080e. eli 10x505e+2x1515e= 8080e. onko oikein laskettu?

onko toi sitten 9x757.5e+2x1515e= 9847,5e??

edit: vai 12x757.5e?? vaikeeksi menee...
 
Back
Ylös Bottom