Opiskelijoiden köyhä elämä..

halutaan opiskelijoita kepittää tuollaisen pakkolainan kautta vain sellaiselle alalle joka todella kiinnostaa opiskelijaa (eli on valmis ottamaan lainaa sen edestä ja valmistumaan nopeasti) ja/tai jossa on realistiset työllistymismahdollisuudet.

Kuulostaa ihan järkevältä. Mitä hyötyä on jostain hipistä, joka menee ammattikorkeaan opiskelemaan nukketeatteria ja elää apurahoilla lopun ikäänsä...No joo, nyt reenaamaan...:curs:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minuakin aina ihmetyttää valittelut opiskelijaelämän köyhyydestä. Aloitan neljättä vuotta yliopistossa, ja toistaiseksi on opintotuki hyvin riittänyt elämiseen. En ole kotoa tai muualtakaan mitään saanut, enkä ole ainakaan vielä lainaakaan nostanut (vaikka ehkä kyllä kannattaisi). Silloin tällöin jotain pientä keikkahommaa tehnyt, ja lomilla välillä ollut töissä. Silti on kaikkeen tarpeelliseen riittänyt rahaa, ja välillä on useampia kuukausia matkusteltukin. Erikoiselta tosiaan kuulostaa, että jollakin ei riittäisi ihan peruselämiseen. Ymmärrän kuitenkin, että olosuhteet on aina erilaiset, ja jokainen ratkaisee ongelmat omalla tyylillään.
 
No kyllä noista tulorajoista voi ruikuttaa, todellakin. Se ei olisi keltään mitään pois, että vaikka esim. sen 800€ saisi tienata. Tuskin viivästyttäisi opintojakaan sen enmpää, kuin 500€ per kk. Sitten tuo vuosituloraja, siitäkin rangaistaan perisuomalaiseen tapaan, jos satut löytämään hyväpalkkaisen kesäduunin. Kyllä tuossa nyt vähän napisemista sentään on.

Edit: ja tarkennetaan vielä, jos jollekin epäselvää on, että vuosituloraja on se mitä tuijotetaan. Sillä ei ole mitään väliä tienaatko sen vuositulorajan yhden tai kahden kuukauden aikana, vaiko koko vuoden. Ärsyttää vaan, että pitää sotkea ne kesätyötkin tuohon vuosirajojen muodossa, jolloin ei tukia kuitenkaan nostella. Käytännössähän tämä pakottaa esim. palkallisen harjottelun ottamaan pienemmällä liksalla, mikäli mielii loppuvuonna tukia nostaa.
 
Mulla olis mahdollisuus tehdä töitä koulun ohella (olis vielä koulutusalani töitä), mutta siellä tienaa ihan väkisin yli 500 euroa/kk (harvinainen ongelma, kun maksetaan "liikaa":D ). Pitää kai tarkkaan miettiä, että hankkiiko rahansa töissä käymällä vai kituuko tuolla alle 300 eurolla.. :rolleyes:

Mitä pahaa työssäkäymisestä on? Kahtena vikana vuonna en nostanut penniäkään opintotukea, koska olin illat töissä.
 
No kyllä noista tulorajoista voi ruikuttaa, todellakin. Se ei olisi keltään mitään pois, että vaikka esim. sen 800€ saisi tienata. Tuskin viivästyttäisi opintojakaan sen enmpää, kuin 500€ per kk. Sitten tuo vuosituloraja, siitäkin rangaistaan perisuomalaiseen tapaan, jos satut löytämään hyväpalkkaisen kesäduunin. Kyllä tuossa nyt vähän napisemista sentään on.

Joku taisi jo aiemmin mainitakin, ja itsekin olen niin ajatellut, että jos tosiaan tienaa yli tuon 10000 euroa vuodessa, niin siinä voi jo jonkun kuukauden elää ilmankin opintotukea. Oikein hyvällä tuurilla itsellänikin saattaa noin tänä vuonna käydä, kun töitä on nyt kesällä ollut aikaisempaa enemmän. Eli eihän sitä tienaamista missään kielletä, eihän?
 
Muutenkin kun olen seurannut tuota opiskelijoiden menoa, niin voisi olla helpompaa, jos edes yrittäisi keskittyä olennaiseen, eli siihen opiskeluu. Kaikenmaailman idioottimaisia haalarisekoiluja jatkuvasti ja muuta "hienoa".
Oletko huomannut, että opintotuki on yksi ainoista tulosvastuullisista tuista? Sen saa vain suorittamalla tietyn määrän opintopisteitä kuukaudessa. Omasta ja siis myös Kelan mielestä opiskelijat saavat ryypätä ja riehua niin paljon kuin heidän maksansa kestää vapaa-ajallaan.
 
Mites pakkiksen muut opiskelijat pärjää rahallisesti?

Minä pärjäsin käymällä töissä (600e/kk sillä en TODELLAKAAN tienannut kessätöistä sitä 1500e/kk mikä oltaisiin vaadittu vuositulorajan ylitykseen), nostamalla opintotukea ja lainaa. Lainat nostin, koska alallani on hyvä työllisyys.

En tietenkään käynyt etelänmatkoilla tai ostanut kalliita merkkivaatteita, mutta tulin ihan kohtuullisesti toimeen. En muista, että olisin monestikaan joutunut miettimään, mitä syödä kun rahat ei riitä (kyllä ne tonnariin ja puuron ainakin riittivät).
 
Tästä tulee kuitenkin taas yksi itkuketju, jossa väitellään ja haukutaan toisia kun Suomi tukee opiskelijoita ja opiskelijat puolustavat omia oikeuksiaan ja kun Ameeriikassa joutuu maksamaan lukukausimaksuja, namibiassa ei ole ruokaa jne.

Oma mielipiteeni on, että Suomen opintotuki systeemi on todella syvältä. Ja jos vielä sattuu olemaan työssä oleva kumppani matkassa niin et varmaan saa mitään tukia tai ainakin käyt läpi helvetillisen paperien selvittelyn. Oikeasti, jos satut asumaan toisen ihmisen kanssa avoliitossa, niin miten helvetissä se velvoittaa toisen maksamaan omista tuloistaan toisen elämistä, jonka lisäksi tulorajat ym. ovat naurettavan alhaisia. Ei sinänsä, että en maksaisi kumppanini menoja ja yhteistä elämistä, mutta väärältä kuitenkin tuntuu, että omien tulojen takia toisella (käytännössä loppujen lopuksi kummallakaan) ei ole koskaan rahaa käytettävissä ja kituutellaan loppu kuussa....Tästä aiheesta varmaan riittää edelleen juttua, mutta paras olisi kun ei KOSKAAN tarvitsisi pelleillä Kelan kanssa tukiasioista.
 
Asumislisää en saa, koska avopuolisoni tulot vaikuttaa.

Tästä on muutama vuosi aikaa mutta kun avopuolisoni opiskeli, hänelle maksettiin ihan täydet asumislisät vaikka kävin töissä, tähän perusteena se että opiskelija on oma ruokakuntansa. Kelan sivuillakin se jossain lukee mutta en jaksa/ehdi sitä pykälää ruveta penkomaan mutta tuo asia kannattaa kyllä tarkistaa.
 
Joku taisi jo aiemmin mainitakin, ja itsekin olen niin ajatellut, että jos tosiaan tienaa yli tuon 10000 euroa vuodessa, niin siinä voi jo jonkun kuukauden elää ilmankin opintotukea. Oikein hyvällä tuurilla itsellänikin saattaa noin tänä vuonna käydä, kun töitä on nyt kesällä ollut aikaisempaa enemmän. Eli eihän sitä tienaamista missään kielletä, eihän?

Nimellisestihän ei tienaamista kielletä, mutta eipä siihen kannustetakaan. Käytännössähän tuo evää opiskelijalta mahdollisuuden oman elintason nostamiseen. Minä näen, että 10k€ vuodessa ei tod. ole paljon.
 
Minuakin aina ihmetyttää valittelut opiskelijaelämän köyhyydestä. Aloitan neljättä vuotta yliopistossa, ja toistaiseksi on opintotuki hyvin riittänyt elämiseen. En ole kotoa tai muualtakaan mitään saanut, enkä ole ainakaan vielä lainaakaan nostanut (vaikka ehkä kyllä kannattaisi). Silloin tällöin jotain pientä keikkahommaa tehnyt, ja lomilla välillä ollut töissä. Silti on kaikkeen tarpeelliseen riittänyt rahaa, ja välillä on useampia kuukausia matkusteltukin. Erikoiselta tosiaan kuulostaa, että jollakin ei riittäisi ihan peruselämiseen. Ymmärrän kuitenkin, että olosuhteet on aina erilaiset, ja jokainen ratkaisee ongelmat omalla tyylillään.

Miten 259 euroa voi riittää elämiseen??? :eek: Jos ajatellaan vuokra, ruoka, vesi, sähkö, lääkärimaksut jnejne, niin ei minusta mitenkään.

Meillä toki avo maksaa enemmän vuokrasta ja ruuasta, kun mä opiskelen, mutta toisaalta se on väärin. Ja mulla nyt on siinä mielessä hyvä tilanne, että mulla on säästössä rahaa, mutta kaikilla ei ole. Joillain saattaa olla lapsikin. Ihmettelen, et miten porukka oikeasti pärjää..
 
Oletko huomannut, että opintotuki on yksi ainoista tulosvastuullisista tuista? Sen saa vain suorittamalla tietyn määrän opintopisteitä kuukaudessa. Omasta ja siis myös Kelan mielestä opiskelijat saavat ryypätä ja riehua niin paljon kuin heidän maksansa kestää vapaa-ajallaan.

Totta toinen puoli, mutta eipä ollut kovin tiukkaa tuo valvonta. Jos ei ollut luokkakavereilla pisteet kasassa, niin nöyrä kirje kelaan ja homma selvä.. Ja ne tarvittavat pistemäärät saa kasaan kyllä aika helposti käymällä ihan mitä vaan savenvalannan tai kaapelinlaskun kursseja.

Rellestäkööt niin paljon kuin rahaa ja terveyttä riittää, mutta ei tukia ilmeisesti paljoa huoli nostaa, koska noin paljon pystytään ryyppäämään.

Ja noihin tulorajoihin. Ei ne tuet kokonaan lopu, jos tienaa yli 10000 euroa. Nostaa tukea sitten vaikka vain seitsemälle kuulle tai miten nyt tienaakaan. Ei nyt voi fiksuille opiskelijoille olla liian vaikeita nuo kelan tukiasiat..?
 
Oma mielipiteeni on, että Suomen opintotuki systeemi on todella syvältä. Ja jos vielä sattuu olemaan työssä oleva kumppani matkassa niin et varmaan saa mitään tukia tai ainakin käyt läpi helvetillisen paperien selvittelyn. Oikeasti, jos satut asumaan toisen ihmisen kanssa avoliitossa, niin miten helvetissä se velvoittaa toisen maksamaan omista tuloistaan toisen elämistä, jonka lisäksi tulorajat ym. ovat naurettavan alhaisia. Ei sinänsä, että en maksaisi kumppanini menoja ja yhteistä elämistä, mutta väärältä kuitenkin tuntuu, että omien tulojen takia toisella (käytännössä loppujen lopuksi kummallakaan) ei ole koskaan rahaa käytettävissä ja kituutellaan loppu kuussa....Tästä aiheesta varmaan riittää edelleen juttua, mutta paras olisi kun ei KOSKAAN tarvitsisi pelleillä Kelan kanssa tukiasioista.


Juurikin tuota olen tarkoittanut. Ja kun ne kumppanin tulojen rajat on tosi alhaiset. Muistaakseni jos toinen tienaa yli 22000 euroa vuodessa, niin asumislisää ei tule ollenkaan. :jahas:
 
Varmaan riippuu onko molemmilla omat vuokrasopimukset.
Juurikin tuota olen tarkoittanut. Ja kun ne kumppanin tulojen rajat on tosi alhaiset. Muistaakseni jos toinen tienaa yli 22000 euroa vuodessa, niin asumislisää ei tule ollenkaan. :jahas:
Ei riipu. Opiskelijan asumistukeen ei vaikuta avopuoliskon tulot. Kela jakaa asumismenot kahdella ja tukee opiskelijan asumista sen mukaan. Näin oli vielä pari vuotta sitten..
 
Avon ja mun työpaikka on alle puolen kilsan päässä. Ja tämä asuinpaikka on meille tosi mieluisa. Ei tahdottais pois. Muuttaminenkin on käynyt kyllä mielessä.

Ja mä kyllä olen ymmärtänyt noi tulojutut.. :)

Kannattaisko sun tuossa tilanteessa harkita jonkin soluasunnon ottamista opiskelupaikkakunnalta, missä voisi sitten välillä yöpyä jos on pitkiä opiskelupäiviä, niin ei menisi matkakulujakaan niin paljoa. Tällöinhän sä saisit asumislisääkin, joka on 80% vuokrasta (max. 201,60 euroa).

edit: Puolison tuloista..
Kela sanoi:
Puolison tulot vaikuttavat opintotuessa vain asumislisään. Samassa asunnossa kahdestaan asuvat mies ja nainen katsotaan puolisoiksi, jos hakija ei toisin todista.

Asumislisää myönnettäessä otetaan huomioon opiskelijan kanssa samassa asunnossa asuvan avio- tai avopuolison tai rekisteröidyn parisuhteen toisen osapuolen tulot.
 
Nimellisestihän ei tienaamista kielletä, mutta eipä siihen kannustetakaan. Käytännössähän tuo evää opiskelijalta mahdollisuuden oman elintason nostamiseen. Minä näen, että 10k€ vuodessa ei tod. ole paljon.

Tarkoitinkin sitä, että kyllähän sitä (jos sattuu onnistumaan jotenkin) voi tienata vaikka sen 30 000 vuodessa, eihän ne opintotuet (maksimissaankin murto-osa tuosta) sitten juuri tuloihin vaikuta. Mielipideasioitahan nämä ovat joka tapauksessa. Itselleni 10 000 vuodessa (tai 10k + tuet) olisi kyllä ihan järjetön määrä rahaa, jota en kyllä saisi mitenkään järkevästi kulutettua, enkä ihan heti käsitä miten niin paljon rahaa voi ylipäätään -järkevästi- kuluttaa. Ei sitä ihminen kuitenkaan syö kuin maksimissaan pari-kolme tonnia vuodessa, eikä järkevään vuokraankaan hirveän paljon enempää mene. Eli kyllä siinä jäisi sitten useita tuhansia jo välttämättömien ylikin.
 
Meillä toki avo maksaa enemmän vuokrasta ja ruuasta, kun mä opiskelen, mutta toisaalta se on väärin.

Miten niin väärin? Tomppa85 ilmaisi asian hyvin tuossa aikaisemmin:

En muuten täysin ymmärrä tuota "minä olen itsenäinen, maksan kaikesta itse, minä en kyllä siivellä elä..." mentaliteettia. Parisuhteeseen mielestäni kuuluu myös taloudellinen tuki, toki kohtuullisissa määrin. Avosuhdekin on parisuhde tietääkseni. Vai?

Mielipidekysymyshän se tämäkin toki on, mutta itse rinnastan opiskelun tässä kohtaa esim. vanhempainlomalla olemiseen. Suurin osa kai kuitenkin lienee sitä mieltä, että toisen vanhemman ollessa vauvan kanssa kotona elättää töissäkäyvä tätä kotona olevaa j(a vauvaa ofkoos)...?
 
Ja noihin tulorajoihin. Ei ne tuet kokonaan lopu, jos tienaa yli 10000 euroa. Nostaa tukea sitten vaikka vain seitsemälle kuulle tai miten nyt tienaakaan. Ei nyt voi fiksuille opiskelijoille olla liian vaikeita nuo kelan tukiasiat..?

On ne todella vaikeita. Ei mene kaaliin miksi tienaamista pitää rajoittaa tukikuukausien ulkopuolella? Onko siinäkin perus suomiajattelu taustalla, jos kaikki ei vaikka satukaan saamaan hyvin rahaa kesällä, niin sitten sinun ei sallita yhtä paljon tukia nostettavan?

Ja tukikuukausienkin aikana rajoittaminen. Sitähän on perusteltu jollain kierolla tavalla opintojen viivästymisellä, mutta opiskelijan suurin etuhan on valmistua hyvällä työkokemuksella.
 
Back
Ylös Bottom