Opiskelijoiden köyhä elämä..

Hieman eri asia... Ulkomailla mm. kukaan ei tuu sanoon sulle että lopetas nyt nuo iltatöiden teko ettei mee tulot rajan yli. Eikä sillä ole itseasias mitään muutakaan tekemistä aiheen kanssa koska ei se eläminen helpotu yhtään vaikka tietääkin koulutuksen olevan ilmaista. Jos se ei olis ilmasta niin siinä on vain pari vaihtoehtoa. Mennä paskempaa = halvempaan kouluun, tai alkaa duunariksi...joka ei ole ollenkaan paskempi idea nykypäivänä.
Luulen myös että Suomessakin tullaan siihen pisteeseen jossa koulutus maksaa. Tämä siis vain henkilökohtainen arvaus.
Ne tulorajat on juurikin sen takia, että koulutus on ilmaista ja sitä tuetaan vielä veroavaroin opintotukena. Jos on aikaa käydä vakituisesti töissä ja tienata vaikka 1500€/kk, ei ole mittän syytä maksaa täyttä opntotukea. Jos tienaa 1500€/kk ja saa ilmaisen opiskelun, ei ole syytä antaa tulonsiirtoina vielä täyttä opintotukea. Jos opiskeluaikana ehtii olla vakituisesti töissä, ei opiskelun teoriataso voi kovin hankala olla. Tällöin voi hyvinkin töitä tehdä samalla.

Vastasin jippo123:n postiin, missä hän vaati suurempia tulonsiirtoja opiskelijoille. Opiskelijat saavat jo nyt suuria tulonsiirtoja. Mielestäni niitä ei tarvitse lisätä oleellisesti.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Unohdat nyt sen asian, että Suomessa opiskelut maksaa 0€/lukukausi, vaikka opiskelujen hinta voi olla kymmeniä tuhansia euroja lukuvuodessa. Opiskelua tuetaan vielä rahallisesti toisin kuin esim. ulkomailla. Suomessa ei opiskelijoilla mene huonosti.

MIksi aina pitää verrata johonkin ulkomaiden tilanteeseen? Verrataan ennemmin vaikka työttömien tai sossupummien tilanteeseen. Kannattaa oikeasti joskus vaikka kokeilla, miten se opiskelijan tuloilla eläminen onnistuu, siis muutenkin kuin paperilla. Itsellä on käynyt sen verran hyvä tuuri, että on ollut lähes koko opiskeluajan erittäin joustava työnantaja, joten olen voinut sovittaa työajat opiskelun ympärille, ja nyt loppupäässä (gradu kesken, ei muuta jäljellä) olen em. työnantajalla vakituisella sopimuksella. Useimmille näin ei kyllä käy, ellei sitten ala myymään persettä tai perusta omaa yritystä.
 
MIksi aina pitää verrata johonkin ulkomaiden tilanteeseen? Verrataan ennemmin vaikka työttömien tai sossupummien tilanteeseen.
Suomessa saa tulonsiirotoja jouteliaana noin 1000€/kk. Opiskelupaikkojen lukukausimaksut vaihtelevat, mutta ne voivat kohota kymmeniin tuhansiin euroihin vuodessa. Opiskelija voi saada pelkän ilmaisen opiskelun kautta enemmän tulonsiiirtoja kuin sossupummit.
 
Ihme ruikuttamista ihmisiltä... Muutin kotoa 16-vuotiaana, ekan vuoden elin lähinnä vanhempien avustamana ja satunnaista duunia äidin yrityksessä tehden. Tokana vuonna, samana kesänä kun täytin 17, sain töitä ja siitä lähtien olen elättänyt itseni ihan kokonaan itse.

Tienaan tosi vaihtelevasti, 350-700e/kk, riippuen aina siitä miten paljon pystyn koulun puolesta tekemään. Opintotukea saan muistaakseni about 400e, mutta ne menevät suoraan toiselle tilille eli maksan vuokran aina palkasta. Opintotukitililtä otetaan sitten loppukuusta rahaa jos tarvitsee. En ole kertaakaan kärsinyt rahapulasta. Käyn baareissa aika usein, on puhelin ja netti, käyn salilla, shoppailen yms... Ei ole mielestäni suuri uhraus käydä töissä 1-3 iltaa viikossa ja elää loput ajasta ilman rahahuolia.

On jotenkin hassua että porukka valittaa aina tukien pienuudesta ja siitä miten opiskelijana on pakko syödä makaroonia päivästä toiseen kun itse on tässä iässä ollut jo vuoden töissä ja elellyt ihan mukavasti omilla tuloillaan. Onhan se tietty välillä raskasta, esim. silloin kun aloitin tein töitä 2 viikkoa putkeen JOKA ilta, päivät olivat tyyliin: kasilta kouluun, sieltä suoraan duuniin, duunista olin kotona 12 aikaan yöllä. En tietenkään normaalisti tee noin pitkiä putkia, mutta silloin tuo oli 'koeaika' minkä takia yleensäkin sain työn :)

Olisihan se kiva saada ilmaista rahaa vaikkapa 1000e/kk, mutta olen ihan tyytyväinen nykytilanteeseeni. Ensi vuonna mulla tulee olemaan 2 ylioppilastodistusta (suomalainen ja kansainvälinen) sekä yli vuosi työkokemusta, enemmän kuin monella muulla tämän ikäisellä. Opintotuista ruikuttaminen on turhaa, koska omaan rahatilanteeseen voi ihan itse vaikuttaa niin paljon.
 
Olisihan se kiva saada ilmaista rahaa vaikkapa 1000e/kk, mutta olen ihan tyytyväinen nykytilanteeseeni. Ensi vuonna mulla tulee olemaan 2 ylioppilastodistusta (suomalainen ja kansainvälinen) sekä yli vuosi työkokemusta, enemmän kuin monella muulla tämän ikäisellä. Opintotuista ruikuttaminen on turhaa, koska omaan rahatilanteeseen voi ihan itse vaikuttaa niin paljon.

Jaa-a. Mielestäsi on sopivaa, että sosiaalipummit ja työttömät saa rahaa ilmaiseksi tekemättä mitään, mutta samaan summaan päästäkseen opiskelijan pitää käydä täysi viikko koulua, tehdä siihen liittyvät tehtävät(1h koulussa vastaa 1h kotona) ja sen lisäksi käydä vielä töissä? Saat toki olla sitä mieltä ihan rauhassa, mutta turha tulla leveileen omilla työmahdollisuuksilla. Asun Tampereella, löytyisiköhän täältä 40 000 osa-aikaista työpaikkaa opiskelijoille? Laskin mukaan, että 10 000 ei tarvitsisi työpaikkaa. Mutta idea sinänsä, että opiskelijan pitää tehdä töitä 16h/vrk päästäkseen samaan tuloluokkaan kuin sosiaalihuoltoa hyväksikäyttävä juoppo on absurdia.
 
Toimeentulotuen perusosa kattaa:
-ruokakulut
-vaatteet (osto, pesu ja huolto)
-parturin ja kampaajan kulut
-henkilökohtainen hygienia
-ei-reseptilääkkeet ja vähäiset terveydenhuoltomenot, lääkkeet johonkin muuhun kuin sairauteen
-kaupungin julkisen liikenteen kausikortti
-tv-lupa, sanomalehti, puhelinlasku
-vähäiset harrastus- ja vapaa-ajankulut

Toimeentulotuen perusosa Helsingissä 1. tammikuuta 2008 lähtien:
-Yksin asuva 399,10 e/kk
-Täysi ikäiset 339,24

Kun tätäkin ketjua lukee ja joku kertoo pärjäävänsä jollain 100€/kk niin muistakaa pitää myös itsestänne huolta...
 
Toimeentulotuen perusosa kattaa:
-ruokakulut
-vaatteet (osto, pesu ja huolto)
-parturin ja kampaajan kulut
-henkilökohtainen hygienia
-ei-reseptilääkkeet ja vähäiset terveydenhuoltomenot, lääkkeet johonkin muuhun kuin sairauteen
-kaupungin julkisen liikenteen kausikortti
-tv-lupa, sanomalehti, puhelinlasku
-vähäiset harrastus- ja vapaa-ajankulut

Toimeentulotuen perusosa Helsingissä 1. tammikuuta 2008 lähtien:
-Yksin asuva 399,10 e/kk
-Täysi ikäiset 339,24

Lisäksi toimeentulonperusosaan lasketaan menona, eli maksetaan perusosan lisäksi:
- vuokra
- kotivakuutus
- terveydenhoitokulut
 
Jaa-a. Mielestäsi on sopivaa, että sosiaalipummit ja työttömät saa rahaa ilmaiseksi tekemättä mitään, mutta samaan summaan päästäkseen opiskelijan pitää käydä täysi viikko koulua, tehdä siihen liittyvät tehtävät(1h koulussa vastaa 1h kotona) ja sen lisäksi käydä vielä töissä? Saat toki olla sitä mieltä ihan rauhassa, mutta turha tulla leveileen omilla työmahdollisuuksilla. Asun Tampereella, löytyisiköhän täältä 40 000 osa-aikaista työpaikkaa opiskelijoille? Laskin mukaan, että 10 000 ei tarvitsisi työpaikkaa. Mutta idea sinänsä, että opiskelijan pitää tehdä töitä 16h/vrk päästäkseen samaan tuloluokkaan kuin sosiaalihuoltoa hyväksikäyttävä juoppo on absurdia.

En sanonut mitään sosiaalipummeista ja työttömistä. Sosiaalipummit ovat ihan oma lukunsa, ei kai sellaista nyt kukaan hyväksy?

Enkä mielestäni "leveillyt" työmahdollisuuksillani, sanoin vain että rahatilanteeseen pystyy itse vaikuttamaan aika paljon, niitä työpaikkoja on kyllä tarjolla jos hakee eikä ole turhan nirso (ei munkaan duuni mitään hohdokasta ole, asiakaspalvelua). Valinnoista se on kai loppujen lopuksi kiinni tarvitseeko purnata vai ei. En itse koe olevani mitenkään loppuun palanut tai ylityöllistetty koulun ja duunin kanssa, sillä teen tosiaan 1-3 iltaa viikossa, mikä ei vaikuta koulunkäyntiin millään tavalla.
 
Suomessa saa tulonsiirotoja jouteliaana noin 1000€/kk. Opiskelupaikkojen lukukausimaksut vaihtelevat, mutta ne voivat kohota kymmeniin tuhansiin euroihin vuodessa. Opiskelija voi saada pelkän ilmaisen opiskelun kautta enemmän tulonsiiirtoja kuin sossupummit.

En silti tajua, miksi mitään kehitystä ei voisi tapahtua vain siksi, että jossain muualla on huonommin. Pitääkö sosiaaliturva poistaa siksi, että Afrikassa on monessa valtiossa sosiaaliturva päin persettä?

Itse en kannata mitään tukien nostamista, mutta nuo tulorajat ovat liian kiinteät. Nykyisellä verkkopankkitekniikalla (no, useimmissa pankeissa) luulisi olevan mahdollista nostaa opintotukea kuukausittain samalla tavalla kuin lainaa. Jos vaikka oletetaan, että tuen + lainan + palkkatulon yhteissumma saisi kuukaudessa olla 1500*, voisi tukea nostaa vähän vähemmän jos tienaa enemmän. Nykyisellä meiningillä on erittäin vaikea pysyä laskuissa mukana, kun tulorajan summa on niin pieni että sillä ei yksin pärjää. Eli jos tienaat hivenen enemmän kuin tulorajat sallivat, menetät kaiken muun tuen, jolloin sinun pitää tehdä älyttömästi enemmän töitä saavuttaaksesi saman tulotason. Ja kun vuorokaudessa on rajallinen määrä tunteja hidastuu opiskelu todennäköisesti, jos osa-aikatöihin meneekin 30 tuntia viikossa. Yleensä kun noita ei voi päättää vapaasti, paitsi jossain puhelinmyynnissä, joka taas perustuu aika roimasti provisiopalkkaan.

* tämä summa voi olla ihan mikä tahansa, kunhan se on kaikille sama ja siinä mielessä kiinteä, että systeemiä ei voi kupata mutta sillä pärjää. Eli jos tienaat vaikka 900 kuussa, saat lainaa sen 300 niin opintotuen + asumislisän osuus 300 = 1500. Jos taas tienaat vain 500, saat opintotukea + asumislisää enemmän. Lainan määrää en lähtisi nostamaan, sillä sen takaisinmaksussa menee jo nykyisellään useampi vuosi, jos oletetaan että henkilö asuu koko opiskeluajan ilman vanhempien tukea omassa asunossaan.
 
En silti tajua, miksi mitään kehitystä ei voisi tapahtua vain siksi, että jossain muualla on huonommin. Pitääkö sosiaaliturva poistaa siksi, että Afrikassa on monessa valtiossa sosiaaliturva päin persettä?
Sanoit aiemmin, että opiskelijoilla menee heikosti suhteessa jouteliaisiin. Tosiasiassa opiskelija saa enemmän tulonsiirotja itselleen kuin joutelias. Jos joutelias saa 1000€/kk eli 12000€/vuosi tulonsiirtoja, voi pelkästään opiskelijan lukukausimaksut, mitkä maksetaan veroista, maksaa enemmän kuin jouteliaan tulonsiirrot. Ei opiskelijoilla huonommin mene kuin jouteliailla.

En itsekään kannata sosiaaliturvan heikentämistä.
 
Sanoit aiemmin, että opiskelijoilla menee heikosti suhteessa jouteliaisiin. Tosiasiassa opiskelija saa enemmän tulonsiirotja itselleen kuin joutelias. Jos joutelias saa 1000€/kk eli 12000€/vuosi tulonsiirtoja, voi pelkästään opiskelijan lukukausimaksut, mitkä maksetaan veroista, maksaa enemmän kuin jouteliaan tulonsiirrot. Ei opiskelijoilla huonommin mene kuin jouteliailla.

En itsekään kannata sosiaaliturvan heikentämistä.

Kyllä ne pummitkin saa opiskella ilmaiseksi. Eli sama etu olisi niidenkin käytettävissä, mutta sen vuoksi joutuu näkemään vaivaa, niin ei kiinnosta
 
Kun tätäkin ketjua lukee ja joku kertoo pärjäävänsä jollain 100€/kk niin muistakaa pitää myös itsestänne huolta...
Valitettavasti jos ei ole valmis ottamaan opintolainaa, ei tuota yleistä toimeentulotukea myönnetä kuin erikoistapauksissa (luottotiedot menetetty), eikä sitä myönnetä, jos til(e)illä on edes "jonkinverran" rahaa, tai sitä on saanut viimeisen 2kk aikana vanhemmilta yli 50e yms. Meillä kaatu just noihin jonkinvertaisiin-säästöihin (ei todellakaan tuhatta euroa)

e. Pitäs vaa nostaa kaikki tilit tyhjäks, ottaa kaikki maholliset paperit mukaa ja sanoo et ryyppäsin rahat. Eli elää pummilla. Ei kiitos. Näin ainaki meidän tapauksessa. Kertokaa muut toki omia esimerkkejä
 
Töiden löytäminen on kyllä sinänsä helppoa, mutta on eriasia löytää työpaikka jossa voi tuosta vaan sopia millon tulee ja menee.
 
Mutta silti ne pummit saavat vähemmän tulonsiirtoja kuin opiskelijat.

Irrelevanttia. Ja muutenkin kyse on siitä, että opiskelijat opiskelemalla tekevät töitä sekä itselleen, että valtiolle. Opiskelijoita voidaan ajatella sijoituksena valtion kannalta. Pummeja ei, sillä pummit tuottavat vain ja ainoastaan tappiota.
 
Irrelevanttia. Ja muutenkin kyse on siitä, että opiskelijat opiskelemalla tekevät töitä sekä itselleen, että valtiolle. Opiskelijoita voidaan ajatella sijoituksena valtion kannalta. Pummeja ei, sillä pummit tuottavat vain ja ainoastaan tappiota.
Niin, mutta tämä väittely lähti siitä, että Ultimecia sanoi, että opiskelijoilla menee huonosti suhteessa pummeihin. Jos opiskelijat kuitenkin saavat enemmän tulonsiirtoja kuin pummit, niin minun mielestä heillä ei mene huonommin kuin pummeilla.
 
Niin, mutta tämä väittely lähti siitä, että Ultimecia sanoi, että opiskelijoilla menee huonosti suhteessa pummeihin. Jos opiskelijat kuitenkin saavat enemmän tulonsiirtoja kuin pummit, niin minun mielestä heillä ei mene huonommin kuin pummeilla.

Ja miten se vaikuttaa siihen, että miten heillä menee? Ainoastaan opiskelijalle/pummille käteen tulevalla rahalla on merkitystä. Myöskin ne pummit ovat oikeutettuja opiskeluun, joten pummeilla menee vielä paremmin kun eivät halua käyttää tätä mahdollisuutta hyväkseen?
 
Niin, mutta tämä väittely lähti siitä, että Ultimecia sanoi, että opiskelijoilla menee huonosti suhteessa pummeihin. Jos opiskelijat kuitenkin saavat enemmän tulonsiirtoja kuin pummit, niin minun mielestä heillä ei mene huonommin kuin pummeilla.

Meneekö sitten vakavasti sairailla ihan vitun hyvin, kun valtio käyttää heidän hoitoonsa paljon rahaa? Ehkä jopa paremmin kuin opiskelijoilla?
 
Back
Ylös Bottom