Opiskelijoiden köyhä elämä..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ilmainen opiskelupaikka ei ole tulonsiirtoa opiskelijalle sen enempää, kuin ilmainen päivähoito on tulonsiirtoa lapsen vanhemmille tai oikeus käyttää autotietä maksutta on tulonsiirtoa autoilijoille.

Suomessa on katsottu, että oikeus koulutukseen on samanlainen kaikille ihmisille kuuluva oikeus, kuin vaikka tuo tien käyttö tai terveydenhuolto.
 
Sehän on ihan itsestä kiinni meneekö sinne kouluun, kaikilla on siihen oikeus.
Tämä menee hiusten halkomiseksi. Kaikki eivät ole kirjoilla koulussa, jolloin tulonsiirtoja(opintotuki+ lukukausikulut) ei saa. Sillä on vissi ero terveydenhuoltoon. Kaikki suomalaiset ovat oikeutettuja julkiseen terveydenhuoltoon. Kaikille on "ostettu" vakuutus.
 
Ilmainen opiskelupaikka ei ole tulonsiirtoa opiskelijalle sen enempää, kuin ilmainen päivähoito on tulonsiirtoa lapsen vanhemmille tai oikeus käyttää autotietä maksutta on tulonsiirtoa autoilijoille.

Suomessa on katsottu, että oikeus koulutukseen on samanlainen kaikille ihmisille kuuluva oikeus, kuin vaikka tuo tien käyttö tai terveydenhuolto.

Juuri näin.

Kaikki eivät ole kirjoilla koulussa, jolloin tulonsiirtoja(opintotuki+ lukukausikulut) ei saa. Sillä on vissi ero terveydenhuoltoon.

Kaikki eivät ole sairaita, jolloin tulonsiirtoja (terveydenhuoltokulut) ei saa.
 
Kaikki eivät ole sairaita, jolloin tulonsiirtoja (terveydenhuoltokulut) ei saa.
Terveydenhuolto voidaan toteuttaa ainakin kahdella tavalla. Kaikki ostavat yksityisen vakuutuksen tai vakuutus ostetaan kaikille verorahoin. Jos ostaa yksityisen vakuutuksen, vakuutus maksetaan silti vaikka ei sairastaisi.

Jos valitaan kaikille verorahoin maksettava vakuutus, kaikki saavat vakuutuksen, vaikka eivät sairastaisi. Viikon tehohoidosta ei joudu maksamaan sen oikeaa hintaa, vaan hinta otetaan huomioon vakuutuksessa.

Joka tapauksessa ihmisten täytyisi ostaa sairasvakuutus. Jos kaikille ostetaan vakuutus verorahoin, kaikki saavat vakuutuksen hinnan verran tulonsiirtoja, koska vakuutus olisi joka tapauksessa ostettava. Harvalla on tilillä rahaa sen verran, että ottaisi sen riskin, että joutuisi vaikka pariksi viikoksi teholle. Se on kallista lystiä.
 
Niin, mutta tämä väittely lähti siitä, että Ultimecia sanoi, että opiskelijoilla menee huonosti suhteessa pummeihin. Jos opiskelijat kuitenkin saavat enemmän tulonsiirtoja kuin pummit, niin minun mielestä heillä ei mene huonommin kuin pummeilla.

Lue uudelleen. En sanonut, että opiskelijoilla menee huonommin kuin pummeilla. Etenkin, jos otetaan mukaan se aspekti, että opiskelijan pitää tehdä jotain rahan eteen, siis muutakin kuin olla kirjoilla jossain oppilaitoksessa. Tarkoituksenani oli siis osoittaa, että ei voida puhua mistään hyvin menemisestä, jos tulotaso on melkoisella suoritepakolla juuri ja juuri parempi kuin kattoon syljeskelemällä. Toki opiskelusta on itselle enemmän iloa noin tulevaisuuden kannalta.
 
En tajua sitä ainaista valittamista tukien pienuudesta ja kuinka opiskelijoilla on niiiiin huonosti asiat. Ja sit että verrataan opiskelijoita näihin sosiaalipummeihin. Se on vain niin että opiskelijan on pakko tehdä osa-aikaista työtä opintotuen ja mahdollisen opintolainan lisäksi. Ei siinä nyt auta mikään itku että mutta kun se sossupummi tienaa saman kattoon paskantamisella. Ehkä sillä sossupummilla ei ole kuitenkaan niin kiva elämä kun sulla on ja mitä sulla tulee sen koulutuksen ansiosta vielä olemaan.

Jos Suomessa on muutenkin 0 euron hintainen koulutus vrt esim Britanniaan missä maksat sen reilut 3000£ lukuvuosi, ei pitäisi valittaa mitään. Toki tulorajat voisi muuttaa, tällä hetkellä ne ovat liian sekavat.

Pointtina se, että kyllä nykyisin maksettavilla tuilla tulee vallan mainiosti toimeen jos ei käytä sitä rahaansa täysin turhiin asioihin i.e. baareihin. Itse en mitään opintolainaa nosta, saan vain opintotuen(+asumislisä) ja tämän lisäksi osa-aikainen työ. Se työhän on vain hyvä asia, siitä on hyötyä jatkossa. Ja asun vielä suhteellisen kalliissa asunnossa eikä mitään ongelmia ole ollut. Niitä tukiahan ei ole pakko ottaa joka kuukaudelle, jolloin voit tienata enemmän palkkatuloa.
 
Ehkä sillä sossupummilla ei ole kuitenkaan niin kiva elämä kun sulla on ja mitä sulla tulee sen koulutuksen ansiosta vielä olemaan.

Asianhan itse sossupummi on päättänyt, joten he voivat syyttää ainoastaan itseään. Kaikilla on samat mahdollisuudet.
 
Asianhan itse sossupummi on päättänyt, joten he voivat syyttää ainoastaan itseään. Kaikilla on samat mahdollisuudet.
Ei ne asiat ole aina noin mustavalkoisia. Esim. 90-luvun laman aikana, tais olla useampi kuin yks tai kaks sellasta jotka löys ittensä sossusta, vaikkei se ihan tainnu mielessä aiemmin käydäkään..
En toki väitä että kaikilla tilanne olis noin, mutta monella se on monen paskemman sattuman summa, eikä mikään oma tahto. Jos ei omasta suvusta löydy, niin suosittelen joskus istumaan hetken vaikka sellaisen "rantojen jätkän" kans ja kuuntelemaan mistä se elämä on lähteny luisumaan. Esim. jos saat kenkää töistä 15 vuoden jälkeen, akka samaan aikaan lähtee lasten kans ja sulle jää tyhjät huoneet, niin siinä on harva sellainen jolla ei ala homma luisua käsistä.
Tai mites pariskunnat jossa toinen sairastuu vakavasti ja toinen ryhtyy omaishoitajaksi? Siihen vielä velat niskaan, käyppä sinne avautumassa että itse tuon valitsit.
Kaikkia siellä sossun kanta-asiakaslistoilla olevia ei tosiaan tarvis hyysätä, mutta kuitenkin ihminen on ihminen, eikä mikään vitun kone.
 
Varmaankin tässä siksi juuri puhutaan sossupummeista eikä tukia nostavista kaikkinensa. Omaishoitaja tuskin syljeskelee kattoon ja kuppaa tahallaan valtion rahoja.

Ja edelleen, itsekään en kannata tukien nostamista.
 
Varmaankin tässä siksi juuri puhutaan sossupummeista eikä tukia nostavista kaikkinensa.
Ok, ehkä otin turhan helposti herneitä nenään ja yleistin turhaan. Tämä nyt ei jarhua mitenkään koske, mutta aika monta tyyppiä on tullu nähtyä joille kuka tahansa sossusta rahaa saava on pummi. Samalla unohtuu mainita että itse se raha lypsetään rikkaalta isiltä ja äidiltä. :rolleyes:
 
Hei mites muuten armeija maksaa tuota vuokraa jos vuokra on 450€ ja siinä asuu kämppis ens vuoden toukokuulle, eli en maksa itse sitä täyttä 450 euroa kolmea kuukautta ennen armeijaa, mutta maksan armeijan aikana ja reilun kk:n ennen sitä sen täyden 450€? Ja maksaako armeija sen perusvuokran lisäksi mitään sähköä,vettä,nettiä ja tällasia? Ois hyvä varautua jo näin ennakkoon ku ei tuota kahisevaa ole liikaa näin opiskelijalla.
 
Hei mites muuten armeija maksaa tuota vuokraa jos vuokra on 450€ ja siinä asuu kämppis ens vuoden toukokuulle, eli en maksa itse sitä täyttä 450 euroa kolmea kuukautta ennen armeijaa, mutta maksan armeijan aikana ja reilun kk:n ennen sitä sen täyden 450€? Ja maksaako armeija sen perusvuokran lisäksi mitään sähköä,vettä,nettiä ja tällasia? Ois hyvä varautua jo näin ennakkoon ku ei tuota kahisevaa ole liikaa näin opiskelijalla.

Noh, jos se kämppä on sun nimissä ja sä maksat vuokran kokonaan, niin kela maksaa sotilasavustuksesta sun osuuden, joka tässä on 100%. Varmaan joudut selvittää ton että kaveris muuttaa pois, ne varmaan haluaa tietää et muuttaako tosiaan pois vai "muuttaa pois" ettei tarttis maksaa vuokraa kummankaan.

Mulla tais maksaa kiinteen veden ja sähkön oman osuuden (50%) kun olin intissä ja muijan kanssa siis asuin. Nettiä ei maksettu.
 
Miun kaveri on sossupummi, tälleen kauniisti sanottuna :rolleyes:, ja miusta on vähän väärin, että hän kuitenkin "tienaa" suunnilleen saman verran kuin minä opiskelemalla yliopistossa JA käymällä töissä siinä samalla. Parasta tai pahinta on vielä se, että tämä kaveri ei ole käynyt kuin peruskoulun (MONTA VUOTTA SITTEN) eikä hänellä ole aikomustakaan hakeutua töihin tai opiskelemaan. Itse en sellaista elämää kestäisi, en todellakaan, mutta silti... :curs:

Viime vuoden opiskelin pohjoisessa pienehkön kaupungin yliopistossa enkä käynyt töissä, mutta pärjäsin silti hirveän hyvin taloudellisesti. Rahaa jäi jopa säästöön. :D Tähän toki vaikutti se, että vuokrani oli todella edullinen. En juhlinut usein, mutta shoppailin aika paljon, maksoin liikuntaharrastuksista ja söinkin hyvin. Nyt opiskelen ja asun pääkaupunkinseudulla ja aloitan pian osa-aikatyöt opiskelun ohella, koska tuntuu, ettei täällä elä. Tai elää, mutta haluan kuitenkin pitää jonkun tason ja mieluummin asua jossain muualla kuin pienessä mutta sitäkin kalliimmassa solussa Itä-Helsingissä. Saa nähdä, mitä tästä tulee...
 
Miun kaveri on sossupummi, tälleen kauniisti sanottuna :rolleyes:, ja miusta on vähän väärin, että hän kuitenkin "tienaa" suunnilleen saman verran kuin minä opiskelemalla yliopistossa JA käymällä töissä siinä samalla. Parasta tai pahinta on vielä se, että tämä kaveri ei ole käynyt kuin peruskoulun (MONTA VUOTTA SITTEN) eikä hänellä ole aikomustakaan hakeutua töihin tai opiskelemaan. Itse en sellaista elämää kestäisi, en todellakaan, mutta silti... :curs:

Jep, näitä on. Mun mielestä parasta on et mun avopuoliso ei saanu toimeentulotukee koska mulla on töistä säästöjä jäljellä ja nyt siis opiskelen. Olivat laskeneet sossussa, että pitäis jäädä vuokran ja perusosan jälkeen 100e jäljelle, ihan kuin ei pitäis ostaa koulukirjoja ja -tarvikkeita nyt kun koulu on 2vko sit alkanu.

Eihän siinä, kyllä tästä selvitään. Kävi tuuri ja muija sai seuraavana päivänä töitä kun toi päätös tosta toimeentulotuen hylkäämisestä tuli, joten nyt mä maksan säästöistä molempien menot ja hän maksaa takaisin sit kun saa ekan palkan. Opiskelija elättää työtöntä opintotuella, just joo.

Sillä vaan päivittelin tota et jos duunia ei ois löytyny, ois mun pitäny elättää molempia siihen asti ettei säästöjä olis enää ollu lainkaan jäljellä ja sit ois saanu vasta toimeentulotukea.

Tässä vitutti myös se, että molempien tuttavapiiristä löytyy kaveri, joka on jättäny koulut peruskoulun jälkeen kesken, ei oo tehny lainkaan töitä ja nostaa toimeentulotukea. Itellä sama kaveri muutti yksiöön kaupungin keskustaan ja sossu makso koko lystin, takuuvuokrineen päivineen. Jotenkin tuntuu hullulta, että voi muuttaa omaan asuntoon ja vielä keskustaan, jossa hinnat ovat pilvissä, jos ei oo lainkaan tuloja. Kai se sitten on mahdollista.

Tälläset tapaukset ei juurikaan kannusta menemään töihin, maksamaan veroja tai hankkimaan säästöjä. Helpomman ja leveemmän leivän saa kun nostaa tuet ja elelee niillä. Verrattuna opiskelijan leipään siis. "Kunnon työt" on sit erikseen, niistä voi vaikka saadakin jo ihan kunnon tulot, jotta voi maksaa veroja, jotta muut voi sitten elää niiden avulla.

Tässä nyt oli lievää katkeruutta havaittavissa, mutta pistäähän tämmönen vituttamaan.
 
Tässä vitutti myös se, että molempien tuttavapiiristä löytyy kaveri, joka on jättäny koulut peruskoulun jälkeen kesken, ei oo tehny lainkaan töitä ja nostaa toimeentulotukea. Itellä sama kaveri muutti yksiöön kaupungin keskustaan ja sossu makso koko lystin, takuuvuokrineen päivineen. Jotenkin tuntuu hullulta, että voi muuttaa omaan asuntoon ja vielä keskustaan, jossa hinnat ovat pilvissä, jos ei oo lainkaan tuloja. Kai se sitten on mahdollista.

Tälläset tapaukset ei juurikaan kannusta menemään töihin, maksamaan veroja tai hankkimaan säästöjä. Helpomman ja leveemmän leivän saa kun nostaa tuet ja elelee niillä. Verrattuna opiskelijan leipään siis. "Kunnon työt" on sit erikseen, niistä voi vaikka saadakin jo ihan kunnon tulot, jotta voi maksaa veroja, jotta muut voi sitten elää niiden avulla.

Tässä nyt oli lievää katkeruutta havaittavissa, mutta pistäähän tämmönen vituttamaan.

Toi miun kaveri, josta kerroin edellisessä postauksessani, "asuu" kanssa sossun kustantamassa keskustayksiössä, joka maksaa aivan helvetisti. Parasta tässä on vielä se, että kaveri ei edes ASU siinä asunnossa, vaan punkkaa miehensä luona. :rolleyes: Ehheheheh. Tää mies käy töissä ja tietääkseni tienaa ihan hyvin, joten luulen, että kaverin tuet vähän putoais, jos irtisanoisi tuon asunnon, jossa ei edes asu.

Lievää katkeruutta havaittavissa, joo, mutta oikeesti se vituttaa tosi paljon kun ite opiskelee päivät ja hymyilee vittumaisille asiakkaille illat ja silti vois vaan haaveilla jostain keskustayksiöstä. Samaan aikaan joku ei tee muuta kuin makaa kotona ja pitää itellään muitten maksamaa asuntoa, jossa ei edes asu. Voi jumalauta. Toki tässä erona on se, että ite asun Helsingissä jossa keskustassa asuminen on vähän eri juttu kuin kaverin pikkukaupungissa, mutta silti. No, jospa sitä jonain kauniina päivänä valmistuis, sais kunnon palkkaa ja tää loppuis.
 
Toi miun kaveri, josta kerroin edellisessä postauksessani, "asuu" kanssa sossun kustantamassa keskustayksiössä, joka maksaa aivan helvetisti...

Kelan sivuilta:
"Suomessa opiskelevan asumislisä on 80 prosenttia hyväksyttävistä asumismenoista. Asumismenoja ei oteta huomioon 252 euroa ylittävältä osalta. Jos asumismenot ovat alle 33,63 euroa kuukaudessa, asumislisää ei makseta. Suomessa opiskelevan asumislisä on siten 26,90 - 201,60 euroa kuukaudessa"
 
Back
Ylös Bottom