Opiskelijoiden köyhä elämä..

Unohtu kokonaan tulorajat. Jotkut rajat opiskelukuukausilla on syytä pitää, että se opiskelukin etenee. Mutta lomakuukausilla pitäs saada painaa hommia ihan mielensä mukaan, silloinhan koulusta lomaillaan tai sitten samalla saa vaadittavaa työkokemusta.

Ja itselle ei mene järkeen tuo että opiskellessa pitää toisesta tehdä elättäjä.

Kuka muuten tietää millaset tuet irtoaa jos vaikka kaksilapsisesta perheestaä molemmat vanhemmat päättää lähteä opiskelemaan samaan aikaan. Lapset tossa varmaan saa hoidatettua ilmaiseksi, mutta saako asumistukea jos asunto on oma (pankin siis).

EDIT: Eli pointti on se, että kannattaako sitten molempien lähteä opiskelmaan samaan aikaan jos sellainen mahdollista on. Tuo toisen opiskelu kun ei taida järkevää olla jos ei sitten se opiskelija ole ollut 10 vuotta työelämässä ja pääse aikuisopintorahalle.

Muistaakseni tukea saa korkomenoihin ja vastikkeeseen ei lyhennyksiin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Muistaakseni tukea saa korkomenoihin ja vastikkeeseen ei lyhennyksiin.

Näin minäkin muistelisin.

Mutta tuo aikuisopintoraha on kova juttu. Se vaatii 10 vuoden työhistoria ja sitten saa suurinpiirtein ansiosidoinnaisen verran opiskelustaan korvausta 2 vuoden ajan. Itse todennäköisesti tulen tota hyödyntämään, vielä pitäs vaan n. 1,5 vuotta kerryttää tota 10 vuotta täyteen.
 
Näin minäkin muistelisin.

Mutta tuo aikuisopintoraha on kova juttu. Se vaatii 10 vuoden työhistoria ja sitten saa suurinpiirtein ansiosidoinnaisen verran opiskelustaan korvausta 2 vuoden ajan. Itse todennäköisesti tulen tota hyödyntämään, vielä pitäs vaan n. 1,5 vuotta kerryttää tota 10 vuotta täyteen.

Muistaakseni myös suoritettu varusmiespalvelu lasketaan tuohon työhistoriaan.
 
Näin minäkin muistelisin.

Mutta tuo aikuisopintoraha on kova juttu. Se vaatii 10 vuoden työhistoria ja sitten saa suurinpiirtein ansiosidoinnaisen verran opiskelustaan korvausta 2 vuoden ajan. Itse todennäköisesti tulen tota hyödyntämään, vielä pitäs vaan n. 1,5 vuotta kerryttää tota 10 vuotta täyteen.

Työhistoriaa laskettaessa voidaan työntekoon rinnastettavana aikana huomioida varusmies- tai siviilipalvelusaika, eli esim. jos on työntekoa 9-v ja 12kk varusmiespalvelua, täyttyy vaatimukset työhistorian osalta. Palvelusajan ajankohta täytyy vain itse ilmoittaa rahastolle. Aikuiskoulutustukea saa muuten nykyään pariksi kuukaudeksi jo viiden vuoden työhistorialla.

Edit. kas-vain ehtikin ensin.
 
Kiitokset kas-vain ja Sienna. Missähän tuo työhistoria olisi kätevintä laskea. Nykyisen työni historia + intti on helppo juttu. Mutta ton lisäksin on erilaisia pätkiä kesätöitä sun muita, jotka ilmeisesti myös kelpaa tuohon. Millään vaan en pysty muistamaan miten pitkiä pätkiä joskus 10 vuotta sitten on tehnyt, saati että niistä olisi mitään lappuja tallessa.
 
doh, miten unohdin ne tulorajat! herra jee,voisin kans muutaman sanan niistä avautua. en tarkoittanutkaan että opintoraha pitäisi nostaa korkeuksiin, mutta onhan se selvää ettei esim. opintotuella (opintoraha + asumislisä, jos sitä nyt saa edes) pärjää. itellä oli vuokra 350euroa. opintotuki oli 385euroa noin suunnilleen. en ihan tarkkaa euro määrää muista. käteen jäi 35euroa elämiseen. mitäs sillä sai? öh, ei mitään. pakko oli tehdä duunia. mulla toi vuokra ei korkia ollutkaan, mutta sitten voi jo tuntua jos vuokra 500euroa ja tukia tippuu reilu 400. tunnahtaa se jossain suunnassa.

olen laskenut, että jos lähden opiskelemaan, saan käteen ton opintorahan joku 214euroa. asumislisä jää pois, sillä avokki "tienaa" sen 1500euroa brutto, käteen jää reilu 1200€. siitä lähtee asuntovelka 600 + yhtiövastike 150. työmatka yht. 75km. lähes päivittäin. meniskö bensaan joku 200€, ihan heitto?? en jaksa laskea. elämiseen jää 250€. ai niin, ne laskut vielä! siihenhän se palkka sit menikin. tietty ne veikkausjutut ja röökiin menevät rahat menee noiden laskujen ohitse. itse suosisin laskujen maksamista, mutta avokki ei. toi mun 214 euroa menis ruokaan. riittäisiköhän edes? ja jos koulussa haluaisin kulkea, täytyis ostaa bussikortti 44matkaa, 104euroa tjsp. jos en ihan koko vuotta kulkis bussilla, vois 32km yhteensä päivässä polkeakin syksyn ja kevään. säästöistä rahat omiin laskuihin. mitäs sitten kun säästöt loppuu? hieman karkeasti laskettuna, mutta tiukilla oltais. kun ollaan jo nyt. jos mä tekisin töitä, saisin tienata kk:ssa sen 505euroa vähintään bruttona. parei olis etten nostais opintotukea ollenkaan vaan painattaisin menemään töitä joka vkl, yövuoroja ja samoilla silmillä kouluun. mitä tukia vois saada esim. kelalta vielä? sosiaalitoimistolta? jos tällain tilanne olis? uskon ettei mitään. itse pystyn karsimaan omasta elämäntavastani kaikki ylimääräiset pois. salikortti olis seuraava kohde, josta pitäisi luopua:itku:
 
Kiitokset kas-vain ja Sienna. Missähän tuo työhistoria olisi kätevintä laskea. Nykyisen työni historia + intti on helppo juttu. Mutta ton lisäksin on erilaisia pätkiä kesätöitä sun muita, jotka ilmeisesti myös kelpaa tuohon. Millään vaan en pysty muistamaan miten pitkiä pätkiä joskus 10 vuotta sitten on tehnyt, saati että niistä olisi mitään lappuja tallessa.

Siinä vaiheessa kun sulla on opiskelupaikka, voit hakea ennakkopäätöstä Koulutusrahastolta. Ennakkopäätös annetaan siitä, onko koulutus lain soveltamisalan piirissä ja mikä on tuen tarkka kestoaika työhistoriasi perusteella (samalla siis tulee laskettua se, onko työhistoriaa riittävästi).

Sitä ennen ei auta kuin tilata Eläketurvakeskuksesta oma työhistoria. Päällekkäisiä töitä ei hyväksytä, mutta jos ETK:n rekisteristä jotain puuttuu, sen ajan voi Koulutusrahasto tietyin edellytyksin lisätä työtodistusten perusteella.

Edit. Kerronpa nyt vielä (ilmaiseksi ;) ), miten sinuna asiassa toimisin. Tilaisin ensin ETK:sta oman rekisteriotteen ja laskisin työhistoriani karkeasti siitä. Kun olisin saanut opiskelupaikan (jos sitä ei siis vielä ole), hakisin rahastolta ennakkopäätöksen. Ennakkopäätöksessä lasketaan työhistoria hakemuksen saapumispäivään. Jos työhistoriaa on siinä vaiheessa alle 10-v, laskisin milloin tasan 10-v tulee täyteen. Opiskelisin tuohon päivään asti töiden ohessa, ja jäisin opintovapaalle ja hakisin tukea sitten siitä päivästä, jolloin 10-v tulee täyteen.
 
Monella foorumilla on jauhettu, kun menettää luottotietonsa ei tarvitse ottaa opintolainaa, vaan saa sossusta tukea. Onko täällä peräti joku ketä on vahingossa tai "tahallaan" päässyt systeemiä hyödytämään ? Onko tossa jotain välimuotoja tms. muistelen, että luottotietojen menettämisessäkin nykyään jotain eri tasoja tjsp.
 
Monella foorumilla on jauhettu, kun menettää luottotietonsa ei tarvitse ottaa opintolainaa, vaan saa sossusta tukea. Onko täällä peräti joku ketä on vahingossa tai "tahallaan" päässyt systeemiä hyödytämään ? Onko tossa jotain välimuotoja tms. muistelen, että luottotietojen menettämisessäkin nykyään jotain eri tasoja tjsp.

Niin siis tuossa tapauksessa et edes saa opintolainaa...
 
Niin siis tuossa tapauksessa et edes saa opintolainaa...

ehkä tarkoituksella hankitaan luottotietohin merkintä, voi juosta sossussa hakemassa tukia. tuskin sellai opiskelija edes haluaa opintolainaa jos tarkoituksen mukaisesti hommaa itelleen merkinnän, että sossu saa sit maksella ko. opiskelijan menoja. hienosti osataan hyödyntää sossun palveluita. rehellisyys maan perii:rolleyes:
 
ehkä tarkoituksella hankitaan luottotietohin merkintä, voi juosta sossussa hakemassa tukia. tuskin sellai opiskelija edes haluaa opintolainaa jos tarkoituksen mukaisesti hommaa itelleen merkinnän, että sossu saa sit maksella ko. opiskelijan menoja. hienosti osataan hyödyntää sossun palveluita. rehellisyys maan perii:rolleyes:

Kuullostaa ihan reilulta huijaamiselta :whip: :lol2: . Mutta kysymys kuulukin toimiiko tuo oikeasti ja löytyykö palstalta kyseisen syysteemin toimivaksi todenneita henkilöitä ? Vai onkos tää taas näitä kaverin kavereilta kuultuja juttuja jotka osoittautuu lopulta legendaksi.
 
Uusi hallitusohjelma lupailee tällaista:

Opintososiaaliset asiat

Opintotukea kehitetään nykyrakenteen pohjalta siten, että opintotuki turvaa päätoimisen opiskelun aikaista toimeentuloa, edistää tehokasta opiskelua ja tutkinnon suorittamista tavoiteajassa.

Opintorahaa korotetaan 15 prosentilla kaikilla koulutusasteilla ja opiskelijan omia tulorajoja korotetaan 30 prosentilla. Opintolainavähennyksen toimivuutta seurataan.

Varmistetaan koulu- ja opiskeluterveydenhuollon, erityisesti mielenterveyspalvelujen sekä muiden opiskelupalvelujen tasa-arvoinen saatavuus."


Itseäni ilahduttaa etenkin toi tulorajojen nosto. Josko nyt voisi käydä rauhassa suurempi osa opiskelijoista töissä ilman että joutuu niin sentilleen tarkistuttamaan paljonko saa tienata.

Itse opintorahan korotukseen kantani hieman skeptinen. Raha toki kelpaa, mutta mieluummin reilumpi tulorajojen nosto kuin opintorahan nosto. Opintolainavähennys on myöskin hyvä.

Tietenkään tuossa ei aikataulusta puhuta mitään, mutta muutoksia odotellessa, varsinkin tuohon vapaan tulorajan kohtaan :)
 
itellä 3,5-4,5 vuotta amk-opintoja edessä. olen jo listoilla koulussa, mutta eri asia onkin koska pääsee opinnot aloittamaan sillä ei perse kestä nykyisellä tuella elää kun ei asu yksin. toteutuispa edes tuo lupaus, vois jo aavistuksen helpottaa elämää:rock:
 
itse tienaan opiskelijana jotain ????- 5000e kuussa.
Yrittäjänä olemalla on helppo tehdä rahaa, mitään peruspalkkatöitä ei jaksa tehdä koulun jälkeen...
 
Voisiko joku valaista että mitä tukia saa ja paljon jos muuttaa 18vuotiaana ja koulut ovat kesken? Huoltajan tulot ovat erittäin huonot.
 
Kuullostaa ihan reilulta huijaamiselta :whip: :lol2: . Mutta kysymys kuulukin toimiiko tuo oikeasti ja löytyykö palstalta kyseisen syysteemin toimivaksi todenneita henkilöitä ? Vai onkos tää taas näitä kaverin kavereilta kuultuja juttuja jotka osoittautuu lopulta legendaksi.

Luulen et tuo on harkinnanvarainen etuus. Sossuntäti voi halutessaan myöntää jonkinlaista avustusta opintoihin, jos opiskelijan elämäntilanne ja taloudellinen tilanne on todella paha. Mutta en nyt suosittelisi kenellekään tahallista luottotietojen menettämistä, enemmän siitä kuitenkin loppupeleissä on haittaa, kuin siitä että makselee opintolainaa takaisin.

Mutta kukin tyylillään.
 
Uusi hallitusohjelma lupailee tällaista:

Opintososiaaliset asiat

Opintotukea kehitetään nykyrakenteen pohjalta siten, että opintotuki turvaa päätoimisen opiskelun aikaista toimeentuloa, edistää tehokasta opiskelua ja tutkinnon suorittamista tavoiteajassa.

Opintorahaa korotetaan 15 prosentilla kaikilla koulutusasteilla ja opiskelijan omia tulorajoja korotetaan 30 prosentilla. Opintolainavähennyksen toimivuutta seurataan.

Varmistetaan koulu- ja opiskeluterveydenhuollon, erityisesti mielenterveyspalvelujen sekä muiden opiskelupalvelujen tasa-arvoinen saatavuus."


Itseäni ilahduttaa etenkin toi tulorajojen nosto. Josko nyt voisi käydä rauhassa suurempi osa opiskelijoista töissä ilman että joutuu niin sentilleen tarkistuttamaan paljonko saa tienata.

Itse opintorahan korotukseen kantani hieman skeptinen. Raha toki kelpaa, mutta mieluummin reilumpi tulorajojen nosto kuin opintorahan nosto. Opintolainavähennys on myöskin hyvä.

Tietenkään tuossa ei aikataulusta puhuta mitään, mutta muutoksia odotellessa, varsinkin tuohon vapaan tulorajan kohtaan :)

kieltämättä vituttaa maksella tukia pois kun tämmösistä uutisoidaan...

joo ite oon sitä mieltä että opintotuella pärjää kyllä jos on valmis alentamaan vaatimustasoaan kaiken suhteen, sit jos tahtoo pärjätä paremmin niin töihin. siks oon ite enemmän tuon tulorajojen runsaan nostamisen kannalla
 
Sossuntäti voi halutessaan myöntää jonkinlaista avustusta opintoihin, jos opiskelijan elämäntilanne ja taloudellinen tilanne on todella paha.

Toimeentulotukilain mukaan jokainen kansalainen on oikeutettu toimeentulotukeen, mikäli henkilölle ei muilla tavoin järjesty kohtuullista toimeentuloa.

Tosin käytäntö voikin sitten olla eri juttu. Erästä lähes kolmekymppistä tuttuani käskettiin ruinaamaan elantonsa vanhemmiltaan tai jopa lopettamaan opiskelu sen sijaan, että hänelle olisi myönnetty lain mukaan hänelle kuuluva toimeentulotuki. Tämä tapahtui Tampereen tunnetusti nihkeässä ja lakia omavaltaisesti tulkitsevassa sossussa, missä on muistaakseni (ainakin ollut) myös käytäntö, että opiskelijalle maksetaan toimeentulotukea korkeintaan kolmelta kuukaudelta tms. Laissa tällaisesta ei ole mainintaa.
 
Back
Ylös Bottom