Opiskelijoiden köyhä elämä..

Sain viime vuonna opiskelupaikan ja ilmoittauduin poissaolevaksi. Syksyllä olisi tarkoitus aloittaa opinnot. Sitä tässä vaan mietin, että vaikuttaako mun tulot ennen koulun alkua opintotukiin?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sain viime vuonna opiskelupaikan ja ilmoittauduin poissaolevaksi. Syksyllä olisi tarkoitus aloittaa opinnot. Sitä tässä vaan mietin, että vaikuttaako mun tulot ennen koulun alkua opintotukiin?
Ei vaikuta. Kela tosin karhuaa niitä opintotukia takasin jossain vaiheessa, mutta kunhan selvität että aloitit opintosi kyseisenä vuonna, niin kaikki hyvin. Itse joskus tyhmänä maksoin opintotukia takaisin ensimmäiseltä vuodelta.:jahas: Hyvää piilokusetusta kelalta karhuta noita ekan vuoden tukia takasin. Paska laitos.
 
Ei vaikuta. Kela tosin karhuaa niitä opintotukia takasin jossain vaiheessa, mutta kunhan selvität että aloitit opintosi kyseisenä vuonna, niin kaikki hyvin. Itse joskus tyhmänä maksoin opintotukia takaisin ensimmäiseltä vuodelta.:jahas: Hyvää piilokusetusta kelalta karhuta noita ekan vuoden tukia takasin. Paska laitos.


Eli siis viimenen palkkanauha säästöön, et ne näkee kuinka paljon oon tienannut ennen koulua.

Karhusitko niitä takas? :lol2: :piis:
 
http://www.hoas.fi

Soluissa vuokrat ~200 euroa, kaverikämpät & perheasunnot sit asia erikseen. Yksiöitä ei hoasin kautta saa ku vasta parin vuoden opiskelujen jälkeen, ts niihin on jonoa paljon. Tsekkaa sivuilta lisää..

edit: paitsi et tuol on näköjää jtn yksiöitä. nooh enpä sitte tiedä.

Tuokin on ihan miten onni suosii. Itse bongasin saman päivänä Hoasin sivuilta etusivulta ilmoituksen, että nyt olis kaksio yhdelle hengelle. Pistin paperit heti menemään ja sain asunnon. Kyllä kelpas asustella. Hinta oli 326€ ja Vantaalta, mutta minusta tuo nyt oli suhteellisen halpa kuitenkin Vantaalta vaikka tiukkaa oli.:D
 
Eli siis viimenen palkkanauha säästöön, et ne näkee kuinka paljon oon tienannut ennen koulua.

Varoiksi koko vuoden nauhat talteen. Piti täälläkin selvittää kuukausi kuukaudelta taas kerran vaimon tulot. Ja pyysivät vielä kopiot joka tilistä Kelalle.
 
Eiks noissa huusholleissa ole jonkin näköiset järjestyssäännöt? Meinaan ne 10 somalia lähtis aika vikkelää muutenki, jos ne tulis apinoimaan just kun oon nukkumassa tms. :curs:

Kyllä mä ensisijaisesti pyrin että pääsis edulliseen yksiökämppään edes parin vuoden ajaksi. Sitten mieluummin kyllä vaan yhden kämppiksen kanssa yhteen (esim. kaverikämppä). Mä en välttämättä usko että useamman tyypin kanssa soluasunnossa tulis opiskelusta mitään, vaikka ne muut oliski ihan jees porukkaa :rolleyes:

On niissä, mutta ei niitä kukaan valvo. Voi yrittää tehdä valituksia muiden asumisesta, mutta kuten sanoivat aluetoimistoissa, niin aika heikosti tuo ilmoitusten tekeminen ja vastaanottaminen toimii. Opiskelija-asunnoissa voi tapahtua mitä vaan. Kannattaa varautua jos saa asunnon jostain hämärästä paikkaa todella halvalla. Siihen kun sattuu hämärämpiä kavereita, niin se on menoa se.
 
HOAS:n kämpät on opiskelijakämppiä nimensäkin perusteella. Turha siellä on kauheasti itkeä siitä, että naapurit möykkää. En usko, että ne HOAS:lla tekevät mitään jos menet valittamaan naapurien möykkäämisestä( tepsii vain jos useammasta asunnosta tulee valituksia) . Poliisille voi toki soitella klo 23 jälkeen, mutta pitemmässä juoksussa sekään ei tod. näkösesti ole kovin fiksua. "Bileet kuuluu opiskelijaelämään". :zzzz:


Nimenomaan. Turha se on itkeä sanoo moni, mutta yleensä se itkettää siinä vaiheessa kun siellä on. Toisilla ei ole varaa asua hienoissa asunnoissa eikä kotona saa välttämättä asua koko lopun ikääsä ja jos vaihtoehto on opiskelijakämppä, niin tietää mitä siitä seuraa. Jos toista asuntoa ei saa itse mistään siinä vaiheessa ja vähät on rahatkin siinä samalla. Kolme varoitusta on mahdollisuus saada, mutta erittäin epämääräistä tuo tekeminen.

Helppo se on huudella että tekee ilmoituksia sun muuta, mutta kun kavereiksi sattuu pari hämäräheikkiä ja ihan rikoksia ja väkivaltaa jne, niin en usko että kukaan tekee ilmoituksia siinä vaiheessa. Aika hissukseen siinä ollaan. Tai no voihan ottaa asiaksi soittaa poliisille, mutta uskaltaako tehdä ilmoitusta jos kukaan ei muu tiedä asioista niinkään tarkkaa kun itse ja asuu samalla viereisessä huoneessa.

Tässä oli vaan juttua vähän heikommasta asumisesta, mutta voihan sinne soluihin tulla asumaan toisaalta jotain kivojakin ihmisiä. Itse en vaan ole asunut semmoisissa kertaakaan.

Kyllä noille "bilettäjille" konstit löytyy ihan epävirallista kauttakin :D ...itse ainakin kunnioitan muiden elämää, enkä rupea bilettämään jos muut häiriintyvät (ja en oo muutenkaan kummoinen bilettäjä). Eri asia onkin, jos suurin piirtein kaikki vetää joka kämpässä jotain bileitä tyyliin kämpästä kämppään sekoilua :rolleyes:. Mun kämppään ei kyllä tulla oksentelemaan.



Ovat bileet silloin tällöin ihan aiheellisia, kun opiskelukaan ei ole ihan helppoa, mutta joku raja kuitenkin...ja onhan Hesassa bilepaikkoja, mitä vittua nyt ruveta pussikalja-bileisiin jonkun 10 neliön kämpässä. Ja jos ei rahat riitä bilepaikkoihin, niin mitä juhlimisen aihetta siinä muutenkaan sitten on???

No alkoholi tuo nautintoa joillekin vaikka kuinka olisi asiat paskasti. Bileistä sen verran, että ei siellä kukaan noteeraa millään lailla jos talo on täynnä bileväkeä jos siihen keskelle menee sanomaan, että voisitteko olla vähän hiljempaa jookosta?
 
Bileistä sen verran, että ei siellä kukaan noteeraa millään lailla jos talo on täynnä bileväkeä jos siihen keskelle menee sanomaan, että voisitteko olla vähän hiljempaa jookosta?
Entä jos menee lätkämaila kädessä ja kiekko hampaiden välissä irvistelemään?
 
No toki riippuu miten pitkälle vie koko toiminnan. Jos esim. talossa on 5 mustalaista ja 10 somalia, niin voihan siinä lähteä sen mailan ja kiekon kanssa kanssa riehumaan ja huutamaan hyvä suomea jos tykkää. Voi tulla sanomistakin. Tämä nyt vain oli yksi esimerkki vain.:D
 
joo kela vetää kyllä aika tehokkaasti aina kotiinpäin vaikka olis päteviä syitä taustalla. tyttöystävällä firma pisti väärän summan palkkatodistuksiin (200e pienempi kuin mitä oikeasti) ja tyttöystävä sen perusteella laskeskeli tulorajansa, palautti pari kk tukia yms ja sit se palkkalaskelma korjattiin puolen vuoden päästä eikä koko hommasta ilmoteltu mitään muualle kuin kelalle.. sit kun soitti palkanlaskentaan ni "ai niin joo..."

ei valitukset kauheesti auttanu....tuli tuesta kallista lainaa...
 
Mutta asumislisään taitaa vaikuttaa. Avokki ei ainakaan saanut, koska minä tienasin liikaa. Vai olikohan se toisinpäin?? No, jompi kumpi jäi saamatta koska mä tienasin "liikaa".

joo asumislisää vähennetään avo/avio yms puolison (tai jos mies ja nainen asuu samassa osoitteessa) tulojen perusteella portaittain ja "normaaleilla" tuloilla vähennysprosentti onkin yllättäen 100...
 
joskus tuntuu että kaikki sosiaalitapaukset (narkit, juopot yms.) saavat parempaa kohtelua kuin opiskelijat. ne sentään yrittävät tehdä jotain elämässään: opiskelu -> työelämään-> maksaa veroa jne. kunnollinen kansalainen -> elää omilla tuloillaan eikä ole veronmaksajien harteilla. tukea saavat aivan naurettavan määrän. tietenkin jos on vielä kumppani, joka sattuu normaalisti tienaamaan, toki vievät asumislisän pois ettei vain elämä olisi liian helppoa. opintorahallahan saa elettyä, not. seurauksena täytyy tehdä töitä, jos tekee liikaa, maksaa korkojen kera takaisin. mahd. myös opintoja ei pysty suorittamaan ajallaan, koska joutuu olemaan töissä että voi elää ja että voi opiskella. pienen pieni oravanpyörä. sitten nää juoppoloiset nostavat tuet, sosiaalitoimisto maksaa kivoja summia, jotka menee ylläri ylläri viinaan. ei, elämänlaadulla ei väliä, mutta silti. ei irtoa sympatiaa. pitäisi tukea niitä, jotka yrittävät tehdä elämällään jotain järkevää. kansanedustajien palkka on noussut lähes joka kerta kun uudet edustajat ovat aloittaneet. opintoraha on noussut kuinka monta kertaa?? noh, tällaista pientä avautumista:jahas: ehkä kärjistettynä, mutta sinnepäin kuitenkin.
 
joskus tuntuu että kaikki sosiaalitapaukset (narkit, juopot yms.) saavat parempaa kohtelua kuin opiskelijat. ne sentään yrittävät tehdä jotain elämässään: opiskelu -> työelämään-> maksaa veroa jne. kunnollinen kansalainen -> elää omilla tuloillaan eikä ole veronmaksajien harteilla. tukea saavat aivan naurettavan määrän. tietenkin jos on vielä kumppani, joka sattuu normaalisti tienaamaan, toki vievät asumislisän pois ettei vain elämä olisi liian helppoa. opintorahallahan saa elettyä, not. seurauksena täytyy tehdä töitä, jos tekee liikaa, maksaa korkojen kera takaisin. mahd. myös opintoja ei pysty suorittamaan ajallaan, koska joutuu olemaan töissä että voi elää ja että voi opiskella. pienen pieni oravanpyörä. sitten nää juoppoloiset nostavat tuet, sosiaalitoimisto maksaa kivoja summia, jotka menee ylläri ylläri viinaan. ei, elämänlaadulla ei väliä, mutta silti. ei irtoa sympatiaa. pitäisi tukea niitä, jotka yrittävät tehdä elämällään jotain järkevää. kansanedustajien palkka on noussut lähes joka kerta kun uudet edustajat ovat aloittaneet. opintoraha on noussut kuinka monta kertaa?? noh, tällaista pientä avautumista:jahas: ehkä kärjistettynä, mutta sinnepäin kuitenkin.

Ihan hyvää avautumista tuo oli.

Itse en kannata mitään älyttömiä korotuksia opintotukeen, sen on tarkoitus olla tuki, ei mikään korkean elintason varmistaja. Mutta toki siihen indeksikorotukset pitäisi tehdä muun kustannustason nousun mukaan.

Mutta tuo mistä mainitsit, eli jos toinen perheessä opiskelee ja toinen on töissä, niin tulee tuhkikseen aika huolella KELAn puolesta. Tälle olisi syytä tehdä jotain. Eli että saisi ne järjelliset tuet ja asumistuet vaikka kuinka asuisi toisen osapuolen kanssa, saahan ne itsekseen asuessaankin. Ja eikai sitä nyt voi olettaa että avioliitossa oleva opiskelija asuu toisen kustannuksella ja itsekseen asuvan kämpät maksaa valtio. Ei tossa ole mielestäni järjen hiventäkään. Kyllä se asumistuki yhtälailla pitäisi kuulua kaikille opiskelijoilla. Yhtälailla se opiskelija asumisetaan maksaa asui se sitten yksinään tai jonkun toisen kanssa.
 
Ihan hyvää avautumista tuo oli.

Itse en kannata mitään älyttömiä korotuksia opintotukeen, sen on tarkoitus olla tuki, ei mikään korkean elintason varmistaja. Mutta toki siihen indeksikorotukset pitäisi tehdä muun kustannustason nousun mukaan.

Mutta tuo mistä mainitsit, eli jos toinen perheessä opiskelee ja toinen on töissä, niin tulee tuhkikseen aika huolella KELAn puolesta. Tälle olisi syytä tehdä jotain. Eli että saisi ne järjelliset tuet ja asumistuet vaikka kuinka asuisi toisen osapuolen kanssa, saahan ne itsekseen asuessaankin. Ja eikai sitä nyt voi olettaa että avioliitossa oleva opiskelija asuu toisen kustannuksella ja itsekseen asuvan kämpät maksaa valtio. Ei tossa ole mielestäni järjen hiventäkään. Kyllä se asumistuki yhtälailla pitäisi kuulua kaikille opiskelijoilla. Yhtälailla se opiskelija asumisetaan maksaa asui se sitten yksinään tai jonkun toisen kanssa.


joo turhia kauheat korotukset, mutta tulorajoihin vois puuttua.... ja tieten toi yhdessä asuminen. eri asia jos on rekisteröidyssä parisuhteessa mutta aika tyhmää muuttaa erilleen yksiöön jos tahtoo saada asumislisää... tai sit pistää toinen maksamaan vuokrat.
 
joo turhia kauheat korotukset, mutta tulorajoihin vois puuttua.... ja tieten toi yhdessä asuminen. eri asia jos on rekisteröidyssä parisuhteessa mutta aika tyhmää muuttaa erilleen yksiöön jos tahtoo saada asumislisää... tai sit pistää toinen maksamaan vuokrat.

Unohtu kokonaan tulorajat. Jotkut rajat opiskelukuukausilla on syytä pitää, että se opiskelukin etenee. Mutta lomakuukausilla pitäs saada painaa hommia ihan mielensä mukaan, silloinhan koulusta lomaillaan tai sitten samalla saa vaadittavaa työkokemusta.

Ja itselle ei mene järkeen tuo että opiskellessa pitää toisesta tehdä elättäjä.

Kuka muuten tietää millaset tuet irtoaa jos vaikka kaksilapsisesta perheestaä molemmat vanhemmat päättää lähteä opiskelemaan samaan aikaan. Lapset tossa varmaan saa hoidatettua ilmaiseksi, mutta saako asumistukea jos asunto on oma (pankin siis).

EDIT: Eli pointti on se, että kannattaako sitten molempien lähteä opiskelmaan samaan aikaan jos sellainen mahdollista on. Tuo toisen opiskelu kun ei taida järkevää olla jos ei sitten se opiskelija ole ollut 10 vuotta työelämässä ja pääse aikuisopintorahalle.
 
Unohtu kokonaan tulorajat. Jotkut rajat opiskelukuukausilla on syytä pitää, että se opiskelukin etenee. Mutta lomakuukausilla pitäs saada painaa hommia ihan mielensä mukaan, silloinhan koulusta lomaillaan tai sitten samalla saa vaadittavaa työkokemusta.

Ja itselle ei mene järkeen tuo että opiskellessa pitää toisesta tehdä elättäjä.

Kuka muuten tietää millaset tuet irtoaa jos vaikka kaksilapsisesta perheestaä molemmat vanhemmat päättää lähteä opiskelemaan samaan aikaan. Lapset tossa varmaan saa hoidatettua ilmaiseksi, mutta saako asumistukea jos asunto on oma (pankin siis).

EDIT: Eli pointti on se, että kannattaako sitten molempien lähteä opiskelmaan samaan aikaan jos sellainen mahdollista on. Tuo toisen opiskelu kun ei taida järkevää olla jos ei sitten se opiskelija ole ollut 10 vuotta työelämässä ja pääse aikuisopintorahalle.


ei saa asumislisää, mutta opiskelijan tuloilla pitäis saada yleistä asumistukea kelalta. tiedä sit kattaako sen loppusumma vastikkeen tai jopa jotain muutakin. pitää toisella pariskunnasta olla hyväpalkkanen työ että perse kestää lähteä opiskelemaan. esim luokkakaverin vaimo on töissä ja se vetää päälle 2k kuussa palkkaa ja hyvin ovat pärjänneet. eri asia sit jos palkka jää alle 2k....sit varmaankin tulee aika tiukkaa jos opiskeleva ei käy töiden ohessa töissä.
 
Back
Ylös Bottom