Opiskelijoiden köyhä elämä..

Saako turkulainen helposti opiskelija-asunnon Helsingistä. Ja mitenkäs nuo vuokrat ym. maksut? Valistakaa mua, en ole perehtynyt näihin juttuihin, mutta ennemmin tai myöhemmin on varmaan pakko.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Saako turkulainen helposti opiskelija-asunnon Helsingistä. Ja mitenkäs nuo vuokrat ym. maksut? Valistakaa mua, en ole perehtynyt näihin juttuihin, mutta ennemmin tai myöhemmin on varmaan pakko.

http://www.hoas.fi

Soluissa vuokrat ~200 euroa, kaverikämpät & perheasunnot sit asia erikseen. Yksiöitä ei hoasin kautta saa ku vasta parin vuoden opiskelujen jälkeen, ts niihin on jonoa paljon. Tsekkaa sivuilta lisää..

edit: paitsi et tuol on näköjää jtn yksiöitä. nooh enpä sitte tiedä.
 
http://www.hoas.fi

Soluissa vuokrat ~200 euroa, kaverikämpät & perheasunnot sit asia erikseen. Yksiöitä ei hoasin kautta saa ku vasta parin vuoden opiskelujen jälkeen, ts niihin on jonoa paljon. Tsekkaa sivuilta lisää..

edit: paitsi et tuol on näköjää jtn yksiöitä. nooh enpä sitte tiedä.

Noista soluista sen verran, että jos Helsinkiin tai Vantaalle muuttaa soluun, niin voi varautua käytännössä ihan mihin vaan. Se on järkytys jos on ennen saanut asua rauhassa, ja kämppiksiksi esim. paukkaa 10 somalia varustettuna omalla kulttuurilla ja asumis/elämis/juhlimis-tyylillaAsustelin parissa paikkaa solussa Vantaal. Kämpät on koirankoppeja tyyliin 10 m2 ja sinne vielä kamat ja sängyt ja pöydät, niin ei paljon tarvi sisällä liikkua.

Sitäpaitsi opiskeluista ei tule hevonhelvettiä, jos ei saa nukuttua ja oltua rauhassaja luettua, kun on helvetinmoidenn meteli pahimmassa tapauksessa yötä päivää. Soluasumisessa kun käytännössä ollaan melkein kylki kyljessä samojen naamojen kanssa. Ruuat lähtee ja astiat lähtee myöskin.

Toisaalta jos tulee hyviä tyyppejä asumaan, niin elämä on mahtavaa. Seuraaon aina ja ei kyllästytä ja elämä on rauhallista ja on leppoisaa asustella.
 
Noista soluista sen verran, että jos Helsinkiin tai Vantaalle muuttaa soluun, niin voi varautua käytännössä ihan mihin vaan. Se on järkytys jos on ennen saanut asua rauhassa, ja kämppiksiksi esim. paukkaa 10 somalia varustettuna omalla kulttuurilla ja asumis/elämis/juhlimis-tyylillaAsustelin parissa paikkaa solussa Vantaal. Kämpät on koirankoppeja tyyliin 10 m2 ja sinne vielä kamat ja sängyt ja pöydät, niin ei paljon tarvi sisällä liikkua.

Sitäpaitsi opiskeluista ei tule hevonhelvettiä, jos ei saa nukuttua ja oltua rauhassaja luettua, kun on helvetinmoidenn meteli pahimmassa tapauksessa yötä päivää. Soluasumisessa kun käytännössä ollaan melkein kylki kyljessä samojen naamojen kanssa. Ruuat lähtee ja astiat lähtee myöskin.

Toisaalta jos tulee hyviä tyyppejä asumaan, niin elämä on mahtavaa. Seuraaon aina ja ei kyllästytä ja elämä on rauhallista ja on leppoisaa asustella.

Eiks noissa huusholleissa ole jonkin näköiset järjestyssäännöt? Meinaan ne 10 somalia lähtis aika vikkelää muutenki, jos ne tulis apinoimaan just kun oon nukkumassa tms. :curs:

Kyllä mä ensisijaisesti pyrin että pääsis edulliseen yksiökämppään edes parin vuoden ajaksi. Sitten mieluummin kyllä vaan yhden kämppiksen kanssa yhteen (esim. kaverikämppä). Mä en välttämättä usko että useamman tyypin kanssa soluasunnossa tulis opiskelusta mitään, vaikka ne muut oliski ihan jees porukkaa :rolleyes:
 
Eiks noissa huusholleissa ole jonkin näköiset järjestyssäännöt? Meinaan ne 10 somalia lähtis aika vikkelää muutenki, jos ne tulis apinoimaan just kun oon nukkumassa tms. :curs:

Kyllä mä ensisijaisesti pyrin että pääsis edulliseen yksiökämppään edes parin vuoden ajaksi. Sitten mieluummin kyllä vaan yhden kämppiksen kanssa yhteen (esim. kaverikämppä). Mä en välttämättä usko että useamman tyypin kanssa soluasunnossa tulis opiskelusta mitään, vaikka ne muut oliski ihan jees porukkaa :rolleyes:

HOAS:n kämpät on opiskelijakämppiä nimensäkin perusteella. Turha siellä on kauheasti itkeä siitä, että naapurit möykkää. En usko, että ne HOAS:lla tekevät mitään jos menet valittamaan naapurien möykkäämisestä( tepsii vain jos useammasta asunnosta tulee valituksia) . Poliisille voi toki soitella klo 23 jälkeen, mutta pitemmässä juoksussa sekään ei tod. näkösesti ole kovin fiksua. "Bileet kuuluu opiskelijaelämään". :zzzz:
 
HOAS:n kämpät on opiskelijakämppiä nimensäkin perusteella. Turha siellä on kauheasti itkeä siitä, että naapurit möykkää. En usko, että ne HOAS:lla tekevät mitään jos menet valittamaan naapurien möykkäämisestä( tepsii vain jos useammasta asunnosta tulee valituksia) . Poliisille voi toki soitella klo 23 jälkeen, mutta pitemmässä juoksussa sekään ei tod. näkösesti ole kovin fiksua. "Bileet kuuluu opiskelijaelämään". :zzzz:

Kyllä noille "bilettäjille" konstit löytyy ihan epävirallista kauttakin :D ...itse ainakin kunnioitan muiden elämää, enkä rupea bilettämään jos muut häiriintyvät (ja en oo muutenkaan kummoinen bilettäjä). Eri asia onkin, jos suurin piirtein kaikki vetää joka kämpässä jotain bileitä tyyliin kämpästä kämppään sekoilua :rolleyes:. Mun kämppään ei kyllä tulla oksentelemaan.



Ovat bileet silloin tällöin ihan aiheellisia, kun opiskelukaan ei ole ihan helppoa, mutta joku raja kuitenkin...ja onhan Hesassa bilepaikkoja, mitä vittua nyt ruveta pussikalja-bileisiin jonkun 10 neliön kämpässä. Ja jos ei rahat riitä bilepaikkoihin, niin mitä juhlimisen aihetta siinä muutenkaan sitten on???
 
edit. Tietty taitaa siinä varallisuudessakin jotkut rajat olla paljonko rahaa voi tilillä seisottaa ja ottaa tukia.
Tästä uskallan kyllä olla eri mieltä. Varallisuus ei pitäisi vaikuttaa. Toinen juttu onkin, jos varallisuus on vaikka rahastoissa, jotka maksavat tuottoja, niin nämä ovat tietenkin tuloja ja kaikki tietää miten käy jos tulorajat paukkuu :whip:
 
Tästä uskallan kyllä olla eri mieltä. Varallisuus ei pitäisi vaikuttaa. Toinen juttu onkin, jos varallisuus on vaikka rahastoissa, jotka maksavat tuottoja, niin nämä ovat tietenkin tuloja ja kaikki tietää miten käy jos tulorajat paukkuu :whip:

Tottakai varallisuuden pitää vaikuttaa koska opintoTUKI on TUKI eikä mikään elatusmaksu. Lisäksi kuka hullu/tyhmä käyttää sellaisia rahastoja jotka maksavat vuosittain "osinkoa"? Ainoastaan säätiöt/yhdistykset jotka tarvitsevat vuosittain kassavirtaa rahoittaakseen toimantaansa.
 
Ei vaikuta. Jos joku haluaa seisottaa isoja rahojaan pankissa pienellä talletuskorolla ja nostaa opintotukia, se on OK.

Näinhän se taitaa olla, mutta ainakin asumislisään taisi vaikuttaa verotettava varallisuus mitä käsitettä ei kylläkään enään ole. Onhan se toisaalta hieman moraalisesti arveluttavaa, jos on vaikka rahastoissa satojatuhansia tai miljoonia euroja makaamassa ja silti haluaa nostaa opintotukea.
 
Juuh, mutta rahan yhteydessä ei moraalia kannata ottaa mukaan yhtälöön tekijäksi ;) Kyllähän toisaalta tommosilla pääomilla kannattaisi se opintotukihakemuksen täyttämiseen käytetty aika käyttää vaikka fiksujen investointipäätösten suunnittelemiseen :)
 
Ja jos ei rahat riitä bilepaikkoihin, niin mitä juhlimisen aihetta siinä muutenkaan sitten on???

Viikonloppukin riittää jo syyksi juhlimiseen :).
 
Miten muuten jos tienaa niin paljon, ettei saa opintotukea, niin kai lähtee asumistuetkin? Paljonko voi tienata, että saa asumistuet?
 
Miten muuten jos tienaa niin paljon, ettei saa opintotukea, niin kai lähtee asumistuetkin? Paljonko voi tienata, että saa asumistuet?

En tiedä tarkotatko yleistä asumistukea vai opintotuen asumisLISÄÄ, mutta tuon asumislisän kanssa pätee muuten samat säännöt kuin asumistuenki, paitsi ettei ole mitään rajattua määrää asumistukikuukausia, joiden loppumisen jälkeen ei enää asumislisää saisi. Eli vastauksena kysymykseen: jos tienaat enemmän kuin sen 9090 euroa/vuosi, et saa opintorahaa etkä asumislisää...
 
En tiedä tarkotatko yleistä asumistukea vai opintotuen asumisLISÄÄ, mutta tuon asumislisän kanssa pätee muuten samat säännöt kuin asumistuenki, paitsi ettei ole mitään rajattua määrää asumistukikuukausia, joiden loppumisen jälkeen ei enää asumislisää saisi. Eli vastauksena kysymykseen: jos tienaat enemmän kuin sen 9090 euroa/vuosi, et saa opintorahaa etkä asumislisää...

Kiitos:kippis1: .

Nyt ymmärrän paljon paremmin sen miksi porukka laskeskelee noita tukirajoja. Siinä ei ole pelissä pelkästään opintotuet vaan myös asumislisät.
 
Miten muuten on,että olen tässä lähiaikoina muuttamassa äidin omistamaan yksiöön,niin onko minulla mahdollista saada esim.asumistukea jos sovitaan mutsin kanssa,että maksan normaalia vuokraa asumisesta.?
 
Miten muuten on,että olen tässä lähiaikoina muuttamassa äidin omistamaan yksiöön,niin onko minulla mahdollista saada esim.asumistukea jos sovitaan mutsin kanssa,että maksan normaalia vuokraa asumisesta.?

http://www.kela.fi
"opiskelijalle"
"laskennat ja kyselyt"
"opintotuen laskenta"
"opintotuen määrän laskentaohjelma"
Tuonne ku laitat tiedot, ni näät mitä saat.
Asunto siis on ilmeisesti "vuokra-asunto eri kiinteistössä kuin vanhempiesi vakituinen asunto" ja sitten seuraavalla sivulla kysytään, että omistaako vanhempasi sen asunnon ja kysytään myös sen vuokraa.
 
Miten muuten on,että olen tässä lähiaikoina muuttamassa äidin omistamaan yksiöön,niin onko minulla mahdollista saada esim.asumistukea jos sovitaan mutsin kanssa,että maksan normaalia vuokraa asumisesta.?
Vajaa 60e voit saada asumistukea, vaikka maksaisit normaalia vuokraa :I Eli ei kannata asua mutsis kämpässä, jos sun oikeesti pitää maksaa siitä normaalia vuokraa =)
 
En tiedä tarkotatko yleistä asumistukea vai opintotuen asumisLISÄÄ, mutta tuon asumislisän kanssa pätee muuten samat säännöt kuin asumistuenki, paitsi ettei ole mitään rajattua määrää asumistukikuukausia, joiden loppumisen jälkeen ei enää asumislisää saisi. Eli vastauksena kysymykseen: jos tienaat enemmän kuin sen 9090 euroa/vuosi, et saa opintorahaa etkä asumislisää...
En jaksanu lukea koko kilometrin pituista threadia, mutta siis toi 9090e/a on laskettu sillä, että nostaa opintotukea ja asumislisää 9 kuukaudelta. Jos taas 8 kuukaudelta niin toi nousee jonnekin 10100 kieppeille jne. Tai toistepäin: Jos tienaat ton 9090-10100e vuodessa niin voit nostaa opintotukea ja asumislisää 8 kuukaudelta. Muuten peritään takaisin mikä ei oo halpaa.
 
Back
Ylös Bottom