Opiskelijat valtasivat eilisiltana Porthanian Helsingissä

Olin männävuosina ulkomailla opiskelemassa ja tuli tutustuttua yhteen jos toiseenkin kulttuuriin.
Komppaan tätä vuodatusta kyllä täysin. Suomi on tässä mielessä ihan uskomattoman opiskelijaystävällinen maa.

Ihme whinetystä tämäkin threadi täynnä. Etuja on, ilmaisesta opiskelusta MAKSETAAN, töitä saa tehdä ja lainaankin saa takaukset helposti. Siis mitä vittua täällä oikein inistään?

Varsinkin tuo lainan pelkääminen on ihan käsittämätöntä. Jatko-opiskelijoistakin huomaa, että kun perustutkinto on hankittu, niin sitten otetaan oikein urakalla lainaa johonkin asuntoon tai autoon vaikka työsopimukset ovat tyypillisesti 3 kk-6 kk ilman mitään takuuta jatkosta. Miksi sitä pientä opintolainaa ei uskallettu ottaa sitten perusopiskelukaudella?

Opintotuki on tarkoitettu välttämättömiin menoihin. Siihen kun kerätään rahaa sallitulla määrällä työtä, niin kyllä sillä jo välttämättömät menot peittyvät. Sitten jos haluaa asua jossain Helsingin tai Tampereen keskustassa, ostaa 8 megan ADSL-linjan, rakentaa kotiteatterin, vetää kaljaa ja käydä ulkona syömässä, niin sitten otetaan sitä lainaa jos uskalletaan - työpaikkaahan ei tosiaan kukaan takaa.

Perustutkinto-opiskelu ei ole työtä ja tutkinto pitää hankkia nopeasti ilman turhaa maleksimista. Siksi siitä ei pidäkään maksaa työttömyyskorvauksen mukaisia summia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itsellä päätoimisena opiskelijana ei ole muuta valittamista kuin nuo tulorajat. Ikinä ei ole ollut niin tiukkaa ja vaikeaa rahallisesti kuin sinä vuonna, jonka olin kokonaan opiskelun ohella osa-aikatöissä. Se laskeminen on kammottavaa, ja sitten kun joutuu palauttamaan tukia niin ei paljoa naurata. Nyt kitkutan ennemmin pelkällä tuella, olen juuri muuttamassa halvempaan asuntoonkin. Ja lainaa on päälle 11000 euroa.

Ongelmia tulee, jos sattuu yllättäviä menoja. Itse en ole vielä onnistunut saamaan kesätyötä, josta maksettaisiin yli 1500 euroa kuussa, ei ole säästöön jäänyt eikä talven varalle kun noista rahoista on sitten maksettu silmälaseja, kotivakuutuksia ja muuta luksusta.

Päätän itse, mihin vähät rahani kulutan. Joskus teen päätöksen syödä paskempaa ruokaa, koska ostan mielummin levyjä. En todellakaan oleta, että minulle pitäisi maksaa ylimääräistä, että saisin molemmat. Elämä on valintoja.

edit. ja typoja.

Kuka oikeesti haluu asua jossain kerrostalossa misää ei ollenkaan tiedä minkälaiset naapurit sinne arpalipulla vedetään. Itte kyllä kestän vaikka minkälaisia ääliötä mutta se ei sais vaikuttaa asumisen laatuun. Totuushan on että suurin osa ihmisistä on ärsyttäviä. Valtiolta omakotitalotontti ilmaiseksi jokaiselle ja talopaketti kanssa!

No morjens vedä viel vähä yli toi kommentti ni saatan jopa nauraa:jahas:
En omassa viestissä "kitissy" siitä mitä valtion pitäisi "tarjota" vaan ihmettelin että kuka haluaa asua jossain solussa. Itte ainakin arvostan omaa rauhaa, ja ainakaan meilläpäin ne kerrostalo naapurit ei käy samalla posliinilla paskalla ja kokkaa samassa keittiössä tai mekkaloi samassa kämpässä.
Itte ainakin otan vaikka lainaa ja muutan kauemmas koulusta jotta saan sen oman koirankopin, kumma kun porukka marisee kun ei oo rahaa, no onhan se vaikeeta kun koko elämän on pappa maksanu kaiken.

10 vuotta sitten tuet taisivat olla samaa luokkaa, kuten myös solun vuokra, peruselintarvikkeiden hinta on samaa tasoa, oluen ja viinan hinta on jopa laskenut, kännykkään puhuminen on nyt halvempaa, kuten myös tietokoneet..
Ai mistä mä tämän tiedän. No kun pidin excelissä tulot ja menot vuosittain ylhäällä. Toki asuntojen hinnat ja vuokrat on nousseet mutta tarvitseeko opiskelijan asua kalliissa yksiössä jos on soluja. Opintotuen korotus johonkin 500:aan euroon on aikamoista liioittelua. Eikö tuota opintolainan valtiontakausta ole nostettukin viimeisen 10 vuoden aikana?

Ja ei tuota kaikkea lainaa ole pakko nostaa. Vähemmälläkin nostamisella pärjää. Mutta jos haluaa bilettää ja matkustella kuten itse tein niin harkinnan varaista se kaiken lainan nostaminen on, ei pakollista.

Äijä on kyllä perillä asioista! Ei voi muuta sanoa *hhohohoh*
Hyvä ettet väitä, että hinnat on tippunu viimesen kymmenen vuoden aikana.

Äijä on kyllä perillä asioista! Ei voi muuta sanoa *hhohohoh*
Hyvä ettet väitä, että hinnat on tippunu viimesen kymmenen vuoden aikana.

Ja mikä tuossa minun väittämässä ei ole totta?
Puhuin opiskelijaelämästä ja sen keskeisistä kustannuksista. Julkisten hinnat ovat nousseet toki, mutta sitä en väittänytkään...Elintarvikkeiden osalta on tullut uusia kauppaketjuja 10:ssa vuodessa ja kilpailu on koventunut ainakin pääkaupunkiseudulla ja se näkyy elintarvikkeiden hinnoissa. Kyllähän sitä stokkan herkussa saa menemään vaikka koko opintotuen kerralla.

Niin, olen opiskellut vuodesta -92 lähtien aina tähän päivään asti eri ammattillisiin tutkintoihin ainoana poikkeuksena armeijan tuoma välivuosi joten olen kai jollain tavalla perillä asioista.

Ihme huutoa, että opiskelijat elävät ilmaiseksi, kaikki on ilmaista jne. Idea kai on se, että näistä tulee niitä pluspuolen-maksajia mahd. pian, eli maksaa moninkerroin takaisin ne muutamat tuhannet eurot.

Ei se ilmaista ole, ja monille jos olisi lukukausimaksut ja muut, niin jäisivät vielä reilummin plussan puolelle kun ei tartte spurguja elätellä. Se, jolle nyt sanot että elät minun rahoilla elättää sinut huomenna, todennäköisesti suuremmalla panostuksella.

Ei toki kaikkien kohdalla. On suuri joukko jotka ei koskaan kyllä pysty maksamaan takaisin noita, ottaen huomioon että maksaa tuossa muukin kuin tuet valtiolle.

Oletusarvoisesti kuitenkin lähes kaikki opiskelijat maksavat OMAN tukensa takaisin ja enemmän. Ei minuakaan sitten huvita maksaa spurgujen viinoja ja niiden työttömien elämistä jotka eivät edes yritä. Mielummin maksan opiskelijoille senkin rahan, jotta saadaan sitä terävää kärkeä jotka voivat kehittää jotain, saada jotain innovaatiota jolla taas saadaan siihen valtion kassaan sitä pätäkkää ja elintasoa korkeammalle.

Mutta... monet opiskelijat eivät pysty huolehtimaan taloudestaan, on se sitten satanan tai vaikka kaksi lisää. Ja ne jotka on aina baarissa, ne on pappa betalar tai aktiivisesti duunissa.

Mutta kannatankin tulorajojen karkoitusta paaaaljon ylemmäs. Kukaan ei siinä perkele häviä. Ja sitten on parempi sanoa että mene töihin. Koska silloin on se on järkevä ratkaisu.

Mun ehdotus on, että spurgut ja narkkarit joukkomurhataan ja sellaseen roskasakkiin kuluvat rahat kohdistetaan opintotukiin. Turha väittää että spurguista ja narkeista on mitään hyötyä, mutta haittaa on vaikka millä mitalla.

No joo.

Itse opiskelin vielä viime vuonna ja kaikki mahdolliset lainat nostin ilman mitään itkuvirsiä ja kiitollinen olen lainan mahdollisuudesta.

Neljässä vuodessa kertynyt joku seitsemän tonnin laina on äkkiä maksettu takaisin. Veikkaisin, jotta vuosi menee maksamiseen.

Voisi nuo aktivistit ja muut korotuksien ajajat miettiä, että mistä nuo rahat sitten revitään. Toki jonkinmoisen päivityksen voisi tehdä, mutta kun katsoo noiden haalari-hihhuleiden (=opiskelijoiden) menoa, niin ei taida kovin suurta korotusta olla tarvis tehdä. Keskittyisivät siihen opiskeluun eikä mihkään vitun goom-risteilyihin, joissa yliopistopellet pääsevät neitsyydestään..

Niin, anteeksi. olen juovuksissa.

Voisko joku selittää mulle ytimekkäästi tämän haalarin tarkoituksen? Niitä haalareita näkee pitkin vuotta. Rumathan ne ovat kuin mitkä. Yrittävätkö nämä keskenkoulutetut haalariheilujat viestittää laumansa jäsenille, että hei "näkeex kaikki että mä olen niinQ koulussa?" Vai onko niillä tarroja täyteen lätkityillä hankkijan paskahaalareilla joku elämää suurempi merkitys jonka takia niitä kannattaa julkisella paikalla pitää?

Voisko joku selittää mulle ytimekkäästi tämän haalarin tarkoituksen? Niitä haalareita näkee pitkin vuotta. Rumathan ne ovat kuin mitkä. Yrittävätkö nämä keskenkoulutetut haalariheilujat viestittää laumansa jäsenille, että hei "näkeex kaikki että mä olen niinQ koulussa?" Vai onko niillä tarroja täyteen lätkityillä hankkijan paskahaalareilla joku elämää suurempi merkitys jonka takia niitä kannattaa julkisella paikalla pitää?
Kauniita ne ovat :haart:
Niistä näkee mitä alaa sälli opiskelee ja haalarimerkit toimivat voitonmerkkeinä :)
Lisäksi niillä voi ryömiä ties missä eikä lika haittaa mitään. Kestäviäkin ovat.

Kauniita ne ovat :haart:
Niistä näkee mitä alaa sälli opiskelee ja haalarimerkit toimivat voitonmerkkeinä :)
Lisäksi niillä voi ryömiä ties missä eikä lika haittaa mitään. Kestäviäkin ovat.
Juu, näkee toki, mutta siis mikä niiden tarkoitus on kun niillä kävellään milloin sattuu missä sattuu. Onko tarkoitus viestittää opiskelualansa ihmisille joita ei vois vähempää kiinnostaa? En ole esim koskaan nähnyt vaikkapa karatekaa karatepuku päällä kaupungilla, tämähän on kätevä puku ja ilmaisee vyötason. Eli mikä on perimmäinen ja etenkin tärkein pointti? Voin mäkin potkuhousuissa ja kurapuvussa ryömiä missä vain, mutta ei niitä nyt voi jossain stadin keskustassa pitää.

Juu, näkee toki, mutta siis mikä niiden tarkoitus on kun niillä kävellään milloin sattuu missä sattuu. Onko tarkoitus viestittää opiskelualansa ihmisille joita ei vois vähempää kiinnostaa? En ole esim koskaan nähnyt vaikkapa karatekaa karatepuku päällä kaupungilla, tämähän on kätevä puku ja ilmaisee vyötason. Eli mikä on perimmäinen ja etenkin tärkein pointti? Voin mäkin potkuhousuissa ja kurapuvussa ryömiä missä vain, mutta ei niitä nyt voi jossain stadin keskustassa pitää.
Haalareita käytetään erinäisten opiskelijatapahtumien yhteydessä. Haalarit päällä ihmiset tunnistavat kyseisen heilujan känniseksi opiskelijaksi ja näin ollen osaavat odottaa kännistä heilumista. Tapahtumissa on myös usein fyysisiäkin suorituksia vaativia tehtäviä ulkoilmassa jolloin kestävät haalarit voivat tulla tarpeeseen. Haalarit myös edistävät ryhmähenkeä ko. tapahtumissa.

edit. Eli jos näit sällin haalareissa kadulla, oli tämä todennäköisesti matkalla tapahtumaan tai suorittamassa rastitehtävää tjsp.

Haalareita käytetään erinäisten opiskelijatapahtumien yhteydessä. Haalarit päällä ihmiset tunnistavat kyseisen heilujan känniseksi opiskelijaksi ja näin ollen osaavat odottaa kännistä heilumista. Tapahtumissa on myös usein fyysisiäkin suorituksia vaativia tehtäviä ulkoilmassa jolloin kestävät haalarit voivat tulla tarpeeseen. Haalarit myös edistävät ryhmähenkeä ko. tapahtumissa.

edit. Eli jos näit sällin haalareissa kadulla, oli tämä todennäköisesti matkalla tapahtumaan tai suorittamassa rastitehtävää tjsp.

Oksennus tietääkseni lähtee helpommin noista haalareista :D

Työskentelen siis raitiovaununkuljettajana. Pieniä uhrauksiakin tosin sen eteen oli tehtävä, mutta itselläni ne eivät muodostuneet esteeksi. Kuljettajakurssi oli täyspäiväinen ja kesti 2kk. Kurssin aikana ei ollut mahdollista käydä koulussa ja se meni lukukauden kanssa päällekäin. Lisäksi joutui sitoutumaan kahdeksi vuodeksi kesäduuniin.

"pieniä" uhrauksia :rolleyes:

Meillä jos on 2kk putkeen pois koulusta, jää niin paljon jälkeen kursseissa että voikin olla loppu lukuvuoden lähes kokonaan poissa kun ei voi osallistua jatko-kursseille koska ei ole suorittanut ensimmäisiä kursseja.

Jos sulla ja kahdella muulla Suomessa on käynyt tuuri se ei tarkota että kaikilla opiskelijoilla on siihen mahdollisuus.

nimimerkillä 90€ kuukaudessa vuokran, sähkön, veden jne laskujen jälkeen rahaa käteen, enkä edes laskenut salimaksua -.-

Opintotuen ei pidä riittää puhelimeen, nettiin, juhlimiseen, cd-levyihin, matkusteluun, harrastuksiin (perkele ilmasia lenkkipolkuja on metsät täynnä) jne jne.. niitä ilman pärjää jos on pakko! Ihme itkemistä.. :wall:

ps. noi opiskelija haalarit on ruminta ikinä.. :urjo:

Tulorajoista kitisemistä en oikein ymmärrä. Kyllähän sitä saa tälläkin hetkellä tehdä sen verran töitä, että elintaso pysyy suhteellisen korkealla. Opintotukihan on valtion myöntämä TUKI köyhille opiskelijoille, ei suinkaan mikään opiskelupalkka.

Niinkuin tuossa ovat jo muut vastanneet, niin ne haalarit ovat näppärä vaate erinäisiin tapahtumiin esim. kestävyytensä takia; ei haittaa vaikka konttaisi kotiin :D .

Mutta se haalareiden toinen merkitys on musta aika lailla samanlainen, kuin vaikka pakkis-sälällä, pipoilla sun muilla. Henkilö, joka opiskelee jotain alaa, on kiinnostunut siitä ja haluaa kertoa muulle haalarikansalle että mihin porukkaan kuuluu. Siitä esimerkiksi tunnistaa toisen samaa alaa opiskelevan ihmisen. Ihan niinkuin pakkispipon bongatessaan tietää, että tuopa kaveri taitaa olla kiinostunut raudan kolistelusta ja muusta siihen liittyvästä :haart: .

Niin ja ei niitä haalareita ihan muuten vaan pidetä päällä, vaan jonkun tapahtuman yhteydessä, kuten Sukulaku jo mainitsikin.

Edit. Mun pitäis nytkin hiki hatussa tehdä hommia päästäkseni eroon tuosta opiskelijastatuksesta, eikä roikkua pakkiksella :whip: . Venyy tää puurtaminen sit vähän myöhempään iltaan...

Mä opiskelen yliopistolla yhteiskuntatieteitä ja käyn töissä täyspäiväsesti, (myöhemmin ehkä osa-aikasesti.) En ymmärrä tota ruikutusta opintotuen pienuudesta, koska kun tekee kansainvälisiä vertailuja, niin lopputulos on väistämättä että suomalaisten opiskelijoiden asiat on hyvin. Täällä opiskelu ei maksa opiskelijalle mitään, kun yhteiskunta maksaa viulut ja köyhienkin perheiden vesoilla on mahdollisuus opiskeluun, toisin kuin ulkomailla. En mennyt syksyllä opiskelijoiden mielenosoitusmarssille, koska kävelen mielummin töihin, kuin vaadin kadulla yhteiskunnalta lisää tukia.

En osaa kuvitella tilannetta ilman työtä, pelkkä opiskelu alkaisi tuntua pakkopullalta, liian teoreettiselta. Ja väitän että olen oppinut työelämässä enemmän kuin koulussa (ammattikorkeassa) ikinä. Työelämä opettaa mm. sosiaalisia taitoja, aikatauluttamista, priorisointia ja taloudellista harkintaa. Rahan arvon ymmärtää paremmin, kun sen itse tienaa. Työelämä koulii myös vastuullisuuteen, jota ei opi koulussa. Lisäksi itse olen joutunut opiskelemaan myös jonkin sortin epäitsekkyyttä ja omien tarpeiden unhoittamista yhteisen edun hyväksi. Hyödyllisiä taitoja itse kullekin. Olin aikamoinen itsekeskeinen ja omanarvontuntoinen kananen ekassa työpaikassani, mutta matkan varrella olen oppinut vanhempien ihmisten arvostamista ja olen sisäistänyt sen ettei maailma pyöri oman navan ympäri. Tietynlaista nöyrtymistä on siis tapahtunut vuosien varrella.

Mutta... monet opiskelijat eivät pysty huolehtimaan taloudestaan, on se sitten satanan tai vaikka kaksi lisää. Ja ne jotka on aina baarissa, ne on pappa betalar tai aktiivisesti duunissa.

Tuohan on paskapuhetta. Ne ovat kaikki pappa betalar, sillä jos on aktiivisesti duunissa opiskelun ohella, ei kerkeä olla aina baarissa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom