Opiskelijat valtasivat eilisiltana Porthanian Helsingissä

Opiskelijoilla on kuitenkin mahdollisuus halpaan asuntoon, halpaan ruokaan useimmissa opiskelukunnissa jopa 2 kertaa päivässä, halpaan matkustamiseen yms. Kaikkeen tuohon opintotuki riittää, mutta jos opiskelija ei tyydy asumaan solussa ja elämään sen hetkisen elämän tilanteen mukaan, niin se on hänen velvollisuutensa hommata rahat asiaan, ei valtion.
Opiskelijoilla on kuitenkin hyvin paljon mahdollisuuksia elää opintotuen rajoissa suuren etumäärän takia, mitä esim. työttömillä ei ole.

Niin, mahdollistaa halvan asumisen. Entäs sitten kun se mahdollisuus syystä tai toisesta lähteekin pois? Itselläni kävi juuri näin - oli avokin kanssa kämppä, jonka vuokra oli kiva - se 220e kuussa henkeä kohden. Mutta kun liitto kariutui niin ei ollut mahdollisuutta asustaa siinä mökissä enää yksin, vaan oli pakko vaihtaa. Ja sitten kun tämä koko rumba sattuu käymään sen ihanan hakupiikin aikaan, niin eipä niitä helppoja halpoja asuntoja ollutkaan ihan missä tahansa tarjolla.

Käsittääkseni valtion ateriatuki on mahdollista myöskin saada vain kerran päivässä. Tästä eväästä joutuu maksamaan sen 2,35e lähes paikassa kuin paikassa - ja on muuten aika turhaa ilmoitella, että perähikiän lähiöamiksessa ruokaa saa halvemmalla, kun ruokailuun on aikaa se 30 minuttia, jos sitäkään. Pelkästään näihin sapuskoihin menee siis jo reilut 50 euroa kuussa. Asumisesta kun joutui sitten maksamaan sen 300e, päälle vielä vesi 17e, vakuutukset ja sähkö, niin alkoi muuten opintotuki olla aika vähissä. Kun opiskelijan pitää vielä päivittäin liikahtaa sinne koululle opiskelemaan, mitä tietääkseni esimerkiksi työttömien ei tarvitse tehdä.

Ei siinä mitään, minä otan kyllä lainaa enkä jää ruikuttamaan. Töissäkin käyn kun vain ehdin - itselläni kun onneksi on kokemustakin pohjalla niin sain työpaikan, jossa pystyin sanelemaan käytännössä itse työaikani ja työmääräni, omalta alaltakin vielä; tuskin ihan jokaiselle opintojensa alkupuolella olevalle vastaavia mahdollisuuksia tarjotaan. Mutta sopisi kyllä valmistuneiden palkoissakin alkaa tuntumaan se, että opiskelu alkaa siirtymään "pehmeästi" entistä enemmän omalla tai lainarahalla maksettavaksi valtion tukien sijaan.

Minä voisin luopua tuista kokonaan, kunhan se myös sitten tuntuisi palkoissa. Voisin silloin jopa maksaa lukukausimaksuja - sehän olisi selvä sijoitus tulevaisuuden omaan hyvinvointiin, kouluja voisi käydä paljon pidempäänkin.
Kun samaan aikaan jopa virallisissa kannanotoissa puhutaan siitä että eihän opiskelun tarkoitus ole niinkään se paremman tulotason takaaminen vaan mielenkiintoisempien työmahdollisuuksien saaminen, niin tekee mieli alkaa purkualalle hommiin hakkaamalla päätä seinään. Onhan se työnteko kuitenkin sellainen hupi että sen eteen kannattaa ihan lainaa ottaa..

Täällä taikamaassa on tilanne vähän toinen. Koulussa käydään isin rahalla (ja autolla ja ...) ja sitten kun valmistutaan niin mennään toimittamaan tyhjää siihen firmaan missä isi on johtoportaassa. Opiskelu siis kannattaa :D
Jollei firma ole saksalainen, ja herra isoherra päätä että olkoot vaikka kuka isäsi niin jos ei hommat hoidu niin kenkää tulee. Näin nimittäin kävi useammallekin paikallisella Siemensillä "töissä" olleelle nuorelle tässä jonkin aikaa takaperin. Voi kyynel.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Suomi on kyllä siitä harvinainen maa, että täällä annetaan opetusta ja vielä maksetaan siitä, että ihmiset opiskelevat, mutta valitettavasti kaikki ei vain kunnioita tätä sillä kunnioituksella minkä se vaatisi. Mun mielestä opiskelijat eivät tarvitse yhtään enempää rahaa. Opiskelijoilla on kuitenkin mahdollisuus halpaan asuntoon, halpaan ruokaan useimmissa opiskelukunnissa jopa 2 kertaa päivässä, halpaan matkustamiseen yms. Kaikkeen tuohon opintotuki riittää, mutta jos opiskelija ei tyydy asumaan solussa ja elämään sen hetkisen elämän tilanteen mukaan, niin se on hänen velvollisuutensa hommata rahat asiaan, ei valtion. Opiskelu aika on erittäin opettavaista ja opettaa monelle (kuten myös mullekkin) rahan todellisen arvon ja sitä oppia ei pidä ottaa pois keneltäkään.
Opiskelijoilla on kuitenkin hyvin paljon mahdollisuuksia elää opintotuen rajoissa suuren etumäärän takia, mitä esim. työttömillä ei ole.

Onhan tämä systeemi mätä, ei siitä pääse mihinkään, mutta ensimmäisenä pitäisi alkaa karsimaan tukia ja järkeistämään niiden kohteita uudestaan, ennen kuin niitä aletaan jakamaan lisää. Ei ole kenenkään edunmukaista, että ihmiset saisivat rahaa rahan saamisen ilosta (kun naapurikin saa niin munkin pitää saada ja muuta :anssi: )

ja joo, olen itsekkin opiskellut täyspäiväisenä lähiaikoina ja opiskelen vieläkin sillon kun siihen aikaa jää...

Toi halpa asunto nyt on vähän niin ja näin. Opiskelija-asunto säätiön yksiöt on melko saman hintasia mitä markkinoillakin. Toki niissä on sitten yleensä ilmanen netti ja sähkö ja vesilasku on kiinteä. Solut on toki melko halpoja, mutta niissäkin eläminen voi vaatia aikamoista joustavuutta, jos kämppis on täysi mulkku. (Nim. unirytmi meni sekaisin kämppiksen takia niin pahasti että heräilin keskellä yötä ilman mitään syytä joka yö.)

EDIT: Reply setaen viestiin. Ateriatuen saa ainakin meillä niin monta kertaa kuin tahtoo. Meillä ei siis kirjata sitä ketkä ovat käyneet syömässä. Tätä tuleekin sitten hyödynnettyä jopa kolmesti päivässä :D

Tuo 500 egee kuussa puhtaana on nyt isomman luoka vitsi. Varmaan vielä jonkun höpöhöpötiedekunnan opiskelijoita joilla realiteetit hanskassa.
Opintolainaan ja tulorajoihin kohtuullista korotusta vaan. Niitä ketkä jaksavat opiskella työnteon ohella ei tulisi rankaista. Lainankorotus saattaisi jopa lyhentää opiskeluaikoja kun itse joutuisi kustantamaan enemmän. Itselläkin sitä kertyi 50 000 mk:aa ja en ole valittanut. Riitti rahaa bilettämiseen ja ulkomaanmatkoihinkin.
Soluista iniseminen on ihan turhaa. Itse asuin vuosi sitten tällä iällä ja kyllähän se välillä vitutti mutta ei ollut hinnalla pilattu. Kaikki pitäisi nykyään saada ilmaiseksi prkl.

Jos opiskelija ja työtön saisia yhtä paljon käteen, saattaisi meiltä kohtapuoliin löytyä yllättävän paljon viiden tutkinnon ihmisiä.

En tietysti voi puhua kaikkien suulla, mutta itselläni 100 erkkiä kuussa lisää ei toisi tarpeeksi kannustetta hommata neljää lisätutkintoa.

Mun mielestä sekä tuet että tulorajat ovat kohdallaan ja järjestelmä yleisesti ottaen oikein toimiva. Ehkä tukiin voitaisiin tehdä ne indeksikorotukset...ja sekin vaan sen takia että edes vähän loppuisi se ainainen rutina.

Jos ne indeksikorotukset tehtäisiin, niin silloin se opintotuki + asumislisä ois sen noin 500, vähän yli.

Opintolainaan ja tulorajoihin kohtuullista korotusta vaan. Niitä ketkä jaksavat opiskella työnteon ohella ei tulisi rankaista. Lainankorotus saattaisi jopa lyhentää opiskeluaikoja kun itse joutuisi kustantamaan enemmän. Itselläkin sitä kertyi 50 000 mk:aa ja en ole valittanut. Riitti rahaa bilettämiseen ja ulkomaanmatkoihinkin.

Toikin nyt on vähän niin & näin: Kaikki ei näet opiskele ekonomeiksi/lääkäreiksi/oik.kandeiksi. Toiset näet lukee sairaan-/lähihoitajiksi ja oho: Kyllä niitäkin vaan joo tarvitaan. Ei motivoi ottaa lainaa 8,5 tonnia jos tuleva kuukausipalkka on sen hikiset 1700.

Ihan perustelematta, en vaan ymmärrä tota itkua. Olen itsekkin opintotuen varassa opiskellut ensimmäisen tutkinnon ja käynyt töissä siinä sivussa. Okei, ei vapaa aikaa mutta se oli kuitenkin sen hetkisen elämäntilanteen tilanne ja sen kanssa piti elää. Nyt opiskelen illat ja viikonloput, päivät käyn töissä, eikä vieläkään itketä kun valtio ei kustanna mun elämää, sekin on oma valinta, olisin voinut jättää opiskelemattakin.

Ihan perustelematta, en vaan ymmärrä tota itkua. Olen itsekkin opintotuen varassa opiskellut ensimmäisen tutkinnon ja käynyt töissä siinä sivussa. Okei, ei vapaa aikaa mutta se oli kuitenkin sen hetkisen elämäntilanteen tilanne ja sen kanssa piti elää. Nyt opiskelen illat ja viikonloput, päivät käyn töissä, eikä vieläkään itketä kun valtio ei kustanna mun elämää, sekin on oma valinta, olisin voinut jättää opiskelemattakin.

Jotta voisit ymmärtää, kannattaa perehtyä inflaatioon ja elinkustannusindeksiin sekä opintotukeen laman jälkeisinä vuosina.

Opiskelijoiden asemaan on käsittääkseni luvattu parannusta nyt kahden hallituksen toimesta. Itseäni näissä valtiovallan toimissa lähinnä hämmästyttää se, että puheiden tasolla halutaan nopeata valmistumista (=kannattaisi siis korottaa opiskelijan perustuloa, jottei tarvitsisi käydä töissä opintojen kustannuksella) mutta sitten ainoa mitä tehdään on se, että nostetaan tulorajaa jotta voidaan tehdä enemmän työtä ja valmistua hitaammin.

Jotta voisit ymmärtää, kannattaa perehtyä inflaatioon ja elinkustannusindeksiin sekä opintotukeen laman jälkeisinä vuosina.
Itseäni näissä valtiovallan toimissa lähinnä hämmästyttää se, että puheiden tasolla halutaan nopeata valmistumista (=kannattaisi siis korottaa opiskelijan perustuloa, jottei tarvitsisi käydä töissä opintojen kustannuksella) mutta sitten ainoa mitä tehdään on se, että nostetaan tulorajaa jotta voidaan tehdä enemmän työtä ja valmistua hitaammin.

Eipä tuo ole paljon valmistumista hidastanut jos joutuu muutaman tunnin illasta töitä tekemään.

10 vuotta sitten tuet taisivat olla samaa luokkaa, kuten myös solun vuokra, peruselintarvikkeiden hinta on samaa tasoa, oluen ja viinan hinta on jopa laskenut, kännykkään puhuminen on nyt halvempaa, kuten myös tietokoneet..
Ai mistä mä tämän tiedän. No kun pidin excelissä tulot ja menot vuosittain ylhäällä. Toki asuntojen hinnat ja vuokrat on nousseet mutta tarvitseeko opiskelijan asua kalliissa yksiössä jos on soluja. Opintotuen korotus johonkin 500:aan euroon on aikamoista liioittelua. Eikö tuota opintolainan valtiontakausta ole nostettukin viimeisen 10 vuoden aikana?

Ja ei tuota kaikkea lainaa ole pakko nostaa. Vähemmälläkin nostamisella pärjää. Mutta jos haluaa bilettää ja matkustella kuten itse tein niin harkinnan varaista se kaiken lainan nostaminen on, ei pakollista.

Tuo jatkuva työssäkäynti heikentää minun mielestäni myös valmistuvien opiskelijoiden laatua. Jos on illat ja viikonloput duunissa, niin tahtoo jäädä kotitehtävien tekeminen ja lukeminen vähemmälle. Ja sitten työ + opiskelu kuvio tahtoo syödä niin paljon voimia, ettei luennoillakaan jaksa enää oikein keskittyä asiaan. Tämä on ainakin ollut minun kokemukseni asiasta.

Itse kävisin mielelläni vaikkapa sellaisen hammaslääkärin vastaanotolla, joka ei torkkunut silmät ristissä tai ollut kääntelemässä hampurilaisia sen porankäyttöluennon aikana ;)

Inska sanoi:
10 vuotta sitten tuet taisivat olla samaa luokkaa, kuten myös solun vuokra, peruselintarvikkeiden hinta on samaa tasoa, oluen ja viinan hinta on jopa laskenut, kännykkään puhuminen on nyt halvempaa, kuten myös tietokoneet..
Tilastokeskuksen elinkustannusindeksi: (taulukossa vuosi 1951 = 100 pistettä)
1996: 1398 pistettä
2005: 1594 pistettä.

(= ~14% nousu)

vastaavat kustannusten nousua näyttävät tilastot löytyy myös kuluttajahintaindeksistä (=inflaatio), joten kyllä ne kustannukset ovat nousseet selvästi tuosta 10v takaisesta.

Aivan. Monestikohan esimerkiksi eläkkeisiin on tehty indeksikorotukset vuoden 1992 jälkeen? Opintotukeen ei ilmeisesti kertaakaan. Miksi ei?

Opiskelijoiden asemaan on käsittääkseni luvattu parannusta nyt kahden hallituksen toimesta.
Vaalilupaukset... :wall:

Tuo jatkuva työssäkäynti heikentää minun mielestäni myös valmistuvien opiskelijoiden laatua. Jos on illat ja viikonloput duunissa, niin tahtoo jäädä kotitehtävien tekeminen ja lukeminen vähemmälle. Ja sitten tuo työ + opiskelu kuvio tahtoo syödä niin paljon voimia, ettei luennoillakaan jaksa enää oikein keskittyä asiaan. Tämä on ainakin ollut minun kokemukseni asiasta.

Itse kävisin mielelläni vaikkapa sellaisen hammaslääkärin vastaanotolla, joka ei torkkunut silmät ristissä tai ollut kääntelemässä hampurilaisia sen porankäyttöluennon aikana ;)

Aivan. Monestikohan esimerkiksi eläkkeisiin on tehty indeksikorotukset vuoden 1992 jälkeen? Opintotukeen ei ilmeisesti kertaakaan. Miksi ei?

Eiköhän noita aika heikoilla arvosanoilla valmistuneita liene tule ihan näistä ei työskentelevistäkin, joskin totta on tietenkin että vaikuttaa sekä työhän että kouluun kun molempia tekee. Voi olla kyllä toisinpäinkin, kun olet opiskelemallasi alalla töissä niin opit samalla käytännön niiden teoriatietojen lisäksi, joten valmistuessasi olet jonkinmoisessa etulyönti asemassa muihin nähden. Kaikilla aloilla ei tietenkään onnistu. Käytännön osaaminen on kuitenkin usein aika tärkeää.

Mutta siltikään en nostaisi opintukia ilman että otetaan lukukausimaksu käytäntö tai joku muu vastaava käyttöön, jostain ne rahat on saatava sinne valtion kassaankin.

Eäkkeisiin on vähän huono verrata, eiköhän suurin osa eläkeläisistä ole oman osuutensa työeläkemaksuja maksellut.

Kuin opiskelijoita on aina niin paljon baareissa.. mistä niillä sinne rahaa riittää? :rolleyes:

Tilastokeskuksen elinkustannusindeksi: (taulukossa vuosi 1951 = 100 pistettä)
1996: 1398 pistettä
2005: 1594 pistettä.

(= ~14% nousu)

vastaavat kustannusten nousua näyttävät tilastot löytyy myös kuluttajahintaindeksistä (=inflaatio), joten kyllä ne kustannukset ovat nousseet selvästi tuosta 10v takaisesta.

Kyllä, mutta myös vuokrat on sidottu yleensä elinkustannusindeksiin ja väitän ettei esim. Hoasin soluvuokrat ole nousseet juuri 10:ssa vuodessa mihinkään.
Ja normaali opiskelijan menoja ajatellen väitän ettei ne elinkustannukset juuri ole nousseet..
Mikä on noussut 10 vuoden takaisesta joka koskettaisi suuresti opiskelijaa?

Mikä on noussut 10 vuoden takaisesta?
Minun on paha mennä sanomaan, kun en tuolloin vielä itse opiskellut. Jos olisi aineistoa käytössä niin tekisin vaikka ruokakori + bussilippu + vuokra hintavertailun vuosilta 1996 / 2006. Väitän (en pysty todistamaan), että hinnat ovat tulleet ylöspäin. Tämän parempaa vastausta en nyt pysty antamaan.

Voi olla kyllä toisinpäinkin, kun olet opiskelemallasi alalla töissä niin opit samalla käytännön niiden teoriatietojen lisäksi, joten valmistuessasi olet jonkinmoisessa etulyönti asemassa muihin nähden. Kaikilla aloilla ei tietenkään onnistu. Käytännön osaaminen on kuitenkin usein aika tärkeää.
Hyvä pointti. Tuo olisi varmaan paras mahdollinen tilanne, jos saisi tehdä oman opiskelualansa hommia jo opiskeluaikanaan.

Kuin opiskelijoita on aina niin paljon baareissa.. mistä niillä sinne rahaa riittää? :rolleyes:

En ymmärrä, ite oon käyny viimisen vuoden aikan ehkä 3 kertaa.
-edit- ja siinäki on 3 kertaa liikaa...

Pakko vuodattaa vielä vähän...

Olin männävuosina ulkomailla opiskelemassa ja tuli tutustuttua yhteen jos toiseenkin kulttuuriin. Läpileikkauksena voisin sanoa, että Suomalainen tukijärjestelmä ja opiskelijoista huolehtiminen on aika helvetin harvinaista herkkua. Espanjalainen ystävä kertoi, että saa valtiolta 30 e tukea kuukaudessa...ja sekin vain sen takia että on ulkomailla. Jenkkipoika makseli järkyttäviä lukukausimaksuja vaihtoyliopistoonsa eikä saanut latin latia maaltaan. Porukalla loksui leuat maahan, kun kerroin että Suomessa saadaan tukea+asumislisää+muita etuuksia+ilmainen opetus. Täällä porukat narisee kun ei riitä tarjottimella tuodut tuet, asumislisät, ruoka- ja matkaedut, lukukausimaksuttomat opistot, valtion takaamat matalakorkoiset lainamahdollisuudet ja alennukset, joita opiskelijoille suorastaan tyrkytetään useassa paikassa.

anaski sanoi:
Minun on paha mennä sanomaan, kun en tuolloin vielä itse opiskellut. Jos olisi aineistoa käytössä niin tekisin vaikka ruokakori + bussilippu + vuokra hintavertailun vuosilta 1996 / 2006. Väitän (en pysty todistamaan), että hinnat ovat tulleet ylöspäin.

Elinkustannusindeksi on tilastokeskuksen kuukausittain 500 tuotteesta 50000 hintatietoa keräämä aineisto, jonka pitäisi kuvastaa yleistä hintatason muutosta.

Lokakuu 2006 = 1633
Tammikuu 1996 = 1390
1633/1390 = 1,18

Eli kustannukset kasvaneet tuon 18 prosenttia vuoden 1996 alusta.

Muuten keskusteluun liittyen. Joku tuolla sanoikin, että älkää kaikkia opiskelijoita tuomitko, vaikka tämäkin uutisoidaankin yleisesti opiskelijoiden tahdoksi. Opintotukea ei tarvi nostaa, tulorajoja kyllä. Auto löytyy, kämppä löytyy, baareissa varaa käydä, duunarihommia teen ja koulukin jotenkin etenee. Elämä sujuu ihan nastasti, vanhempien lompakolla ei oo tarvinnu käydä.

Opiskelija

edit: Huhuh mä oon jäässä, toihan melkein sama sanottiin tossa just yläpuolella.

Integrandi sanoi:
Porukalla loksui leuat maahan, kun kerroin että Suomessa saadaan tukea+asumislisää+muita etuuksia+ilmainen opetus.

Opetus tai opintoetuudet Suomessa eivät ole ilmaisia. Jokainen meistä maksaa niistä veroina lopun ikäänsä. Jenkki maksaa muutaman vuoden korkeita lukukausimaksuja, suomalainen maksaa koko täysi-ikäisyytensä ajan kovempaa veroa. Kyse on siis vain järjestelmien välisistä eroista. Porukalta olisi varmaan loksahtanut leuat maahan myös silloin, kun olisit kertonut paljonko maksat tuloistasi prosentteina veroja vuodessa. Tuo kuvailemasi tilanne siis paljastuu (ikävä kyllä) näköharhaksi lähemmässä tarkastelussa.

Jaykay sanoi:
Opintotukea ei tarvi nostaa, tulorajoja kyllä.
Aika pitkälle olen samaa mieltä tässä. Indeksikorotukset (edes joskus) poikkeuksena.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom