Opiskelijat valtasivat eilisiltana Porthanian Helsingissä

anaski sanoi:
Jenkki maksaa muutaman vuoden korkeita lukukausimaksuja, suomalainen maksaa koko täysi-ikäisyytensä ajan kovempaa veroa. Kyse on siis vain järjestelmien välisistä eroista.
Juuri näin. Hyvää settii tulee tähän thrediin, tuun heti huomenna osallistumaan keskusteluun. Nyt nukkumaan, huomenna(lauantai!) tentti.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä olen joskus ihmetellyt tuota juttua, että tuet ja rajoitetut tulot eivät riitä elämiseen tai työssä käyminen hidastaa opintoja.

Oma tukiosani on 430€, josta vähennettynä vuokra, bussikortti ja kohtuullisen vakiona pysyvä puhelinlasku jää käteen vielä 110€. Lisäksi töitä saa tehdä sen verran että käteen jää kuussa kokonaisuutena noin 500€ yhteensä. Tuolla sitten syödään ja harrastetaan jne, ja ainakin minulle se riittää erittäin hyvin. Käytännössä en tee noin paljoa töitä.

Kuitenkin, jotta tulorajat pysyisivät aisoissa, saa töitä tehdä nykyisellä palkalla noin 12 tuntia viikossa, eli keskimäärin muutaman lyhyen vuoron viikon aikana tai vaihtoehtoisesti jonkun pitkän viikonlopun sunnuntaineen koko kuun aikana.

Millaisia elämäntilanteita niillä ihmisillä on, joiden valmistumista työnteko hidastaa tai joilla nykyiset tuet ja rajoitetut tulot eivät sitten riitä?

Ihan puhtaasta mielenkiinnosta kysyisin että mistä ihmiset yleensä löytää noita duuneja joita voi tehdä vain 8-12h viikossa ja vain silloin kun se omaan aikatauluun sopii? Omassa lähipiirissä suurin osa duunipaikoista tuntuu löytyvän aina jonkun sukulaisen tai tuttavan kautta, jolloin sopivat sukulaissuhteet ajavat ammattitaitoisten ja motivoituneiden työntekijöiden edelle.

Itse opintotukiasiasta ei jaksa vääntää taas sadatta kertaa, mutta todettakoon että opintoraha + asumislisä + opintolaina riittää aivan kelvolliseen elintasoon pk-seudulla. Oman alan opinnot ovat sen verran haastavia, ettei 4 vuoden valmistumiseen erinomaisilla arvosanoilla pääse näillä aivoilla, jos joutuisi töitäkin opintojen ohessa tekemään. Ajankäyttö on about 70h unta, 60-70h opiskelua, 8h-10h treeniä viikossa. Safkaakin pitää tehdä, kaupassa käydä, siivota, kenties jopa hieman rentoutua ja ihmissuhteetkin on ihan hyvä olla olemassa jonkunlaisena abstraktiona. Ei siihen mitään "pari tuntia illassa" -duuneja oteta mutta siksi laina onkin olemassa ja siihen tyytyväinen olenkin.

Tuo ilmaisen opetuksen kortti on aika turha vetää näihin keskusteluihin mukaan. Totta, jos se poistettaisiin, kuten myös opintotuki, niin nykyisellä veroprosentilla riittäisi varmasti hyvin rahaa hoitaa sairaiden leikkausjonot pois. Samalla toki voidaan poistaa ilmainen terveydenhoito, työttömyyskorvaus ja muut mukavat etuudet. Jos veroprosentti pidettäisiin edelleen samana, niin jumalauta kun valtiolla ois kirstut piukassa rahaa vähän ajan päästä. Tässä vaiheessa sitten huomataan, että mitäs vittua, miksi Suomessa valmistuu vuodessa enää 3 lääkäriä ja nekin kaikki saariston suomenruotsalaisen sisäsiittoisia jälkeläisiä. Kappas, kellään muulla ei ollut varaa kustantaa poikiaan kouluun. Kas kummaa, ilmaisen opetuksen puuttuminen rajoittaa väestön osuutta, jolla on varaa opiskella.

Eli voidaan tässä hyvin pistää verojärjestelmä maan osalta uusiksi, samoin sosiaalietuudet, mutta samalla otetaan vastaan ne huonot puolet. Se on sitten jokaisen itse pohdittava millaisen järjestelmän tänne haluaa. Voisihan niitä tulorajoja hiukan nostaa, niin saisi vastaavasti vähän sitä elintasoa lisää. Vois lähteä sinne keskustaan ajelemaan uudella bemarilla ja huutaa "HAISTAKAA KÖYHÄT VITTU!!! ELINTASOOOOO!!!" Tai vaihtoehtoisesti vähän rempata kämpän kalustoa.

Niin joo, vittuillaan vielä vähän lisää. Olen valmis lähtemään ulkomaille töihin, mikäli paikka löytyy ja rahaakin irtoaa enemmän kuin kotimaasta. Kevyempi verotuskin olisi poikaa. Voisi sitten myöhemmin palata Suomeen nauttimaan eläkkeestä, joka on revitty paperimiehen ja muiden duunarien selkänahasta! (Ei ne kaikki perusduunaritkaan enää ihan paskaa palkkaa kisko, olisin itsekin ryhtynyt hitsariksi, kun siihen mahdollisuus oli, mutta liukuhihnamainen työnteko vituttaa).

ps. :jahas:

Laiffah, itse olin 4 vuotta vartijana ennen opintojeni aloittamista ja firma tarjoaa kyllä työvuoroja keikkahommien muodossa. Tähän toki vaikuttaa myös se, että minulla on valmius lähteä muutamaan kymmeneen erilaiseen työtehtävään lyhyellä varoitusajalla aikaisemman kokemuksen ansiosta.

Ihan puhtaasta mielenkiinnosta kysyisin että mistä ihmiset yleensä löytää noita duuneja joita voi tehdä vain 8-12h viikossa ja vain silloin kun se omaan aikatauluun sopii?
Mulla on käynyt niin hyvä tuuri, että tuollainen duunipaikka on. Itseni lisäksi tosin en tiedä muita opiskelijoita - paitsi samassa duunissa olevia - joilla olisi yhtä hyvä ja joustava työ ja josta saa vielä lisäksi ihan kivan palkan.

Työskentelen siis raitiovaununkuljettajana. Pieniä uhrauksiakin tosin sen eteen oli tehtävä, mutta itselläni ne eivät muodostuneet esteeksi. Kuljettajakurssi oli täyspäiväinen ja kesti 2kk. Kurssin aikana ei ollut mahdollista käydä koulussa ja se meni lukukauden kanssa päällekäin. Lisäksi joutui sitoutumaan kahdeksi vuodeksi kesäduuniin.

Käytännössä lukukausien aikana voin itse valita työpäiväni ("Moi, tulisin ens tiistaina iltavuoroon" "Selvä, tervetuloa").

Seuraava opiskelijakuljettajahaku sitten alkais taas kevättalvella, että tervetuloa duunikaveriksi Hki:n seudun opiskelijat!

Mäkin kassa, jota ei kenenkään opiskelijan pitäisi tehdä, vaan niiden tyhmien äijien jotka on 50 vuotta ja toimitusjohtajia, niiden pitäisi ne hommat tehdä.

Ajatus taisi olla tuo siinä yhdessä jutussakin mikä täällä pyöri, missä ne alaikäiset kouluja käymättömät ("siellä vaan luetaan kirjoja") inisivät.

MÄ en kyllä ymmärrä ihan täysin et mitä päättäjät häviää siinä jos opiskelijat saisivat tienata vaikka tuplasti enemmän? Tuo tuskin aiheuttaisi vielä mitään sellaista että kukaan jäisi norkoilemaan opintojen tielle.

Tällöin työssäkäyvät opiskelijat saavat enemmän maksettuja opintotukia. Sen lisäksi Kela menettää sen koron, mitä palautuksista joutuu maksaa.

Tällöin työssäkäyvät opiskelijat saavat enemmän maksettuja opintotukia. Sen lisäksi Kela menettää sen koron, mitä palautuksista joutuu maksaa.

Paitsi jos niitä tukia palauttelee itse omasta aloitteestaan, jolloin ei tarvitse korkoja maksella.

Toki asuntojen hinnat ja vuokrat on nousseet mutta tarvitseeko opiskelijan asua kalliissa yksiössä jos on soluja.QUOTE]

Kuka oikeesti haluu asua jossain solussa misää ei ollenkaan tiedä minkälaiset kaverit sinne arpalipulla vedetään. Itte kyllä kestän vaikka minkälaisia ääliötä mutta se ei sais vaikuttaa oiskelun laatuun. Totuushan on että suurin osa ihmisistä on ärsyttäviä.

Toki asuntojen hinnat ja vuokrat on nousseet mutta tarvitseeko opiskelijan asua kalliissa yksiössä jos on soluja. QUOTE]

Kuka oikeesti haluu asua jossain solussa misää ei ollenkaan tiedä minkälaiset kaverit sinne arpalipulla vedetään. Itte kyllä kestän vaikka minkälaisia ääliötä mutta se ei sais vaikuttaa oiskelun laatuun. Totuushan on että suurin osa ihmisistä on ärsyttäviä.

Paras vaihtoehto olisi minusta seuraava.

- Isompi opintotuki ja ei opintolainaa.
- Paljon tiukempi opintojen seuranta ja kovempi opiskelutahti. Laskettaisiin että 8h päivässä menisi opintoihin. Nykyisin varsinkin AMK:ssa on näitä 10h/vk koulua jaksoja...

Mun mielestä se pitäis olla ihan kylmästi opintopisteiden mukaan. Käyt aktiivisesti koulua, etkä ehdi käydä duunissa --> paljon op ja sikapaljon rahaa. Laiska paska --> vähän op, vähän rahaa.

Mun mielestä näillä veroilla koulutus pitää olla ilmaista jatkossakin ja on valtion ja yksilön etu että porukka opiskelee. Alle parikymppinen kotona asuva pärjää toki pienemmällä kuin esim. 30+ "aikuisopiskelija". Mielestäni olisi oikeus ja kohtuus että toimeentulo taataan opiskelun ajan. Valtio tekee sijoituksen opiskelijaan että opiskelija myöhemmin voisi olla tuottava pääoma niin itselleen kuin valtiolle. :)

edit:edellisen vastaajan ajatus on hyvä, rahaa opiskelutahdin mukaan :thumbs:

Opintotuki ei riitä -> pakko mennä töihin -> valmistuminen viivästyy.

Yleensä ei tarvitse edes paljoa viivästyä jos keskittyy työssäkäyntiin esim. kesäisin ja muina aikoina lähinnä viikonloppuisin. Ei opiskelijan tarvitse joka kuukausi painaa täysillä töitä ja silti elintaso nousee jo rutkasti, jos vain osaa säästää rahat kesältä lukuvuoden ajaksi eikä juhli niitä heti pois. Työssäkäynnistä opintojen aikana on sekin etu, että kun valmistuu, on jo työkokemusta mikä auttaa työllistymään paremmin.

Miettikää, kun siitä otetaan vielä bussiliput, harrastuskulut (esim. kuntosali), puhelinlaskut, vakuutukset, tv-luvat jne.

En ole ikinä oikein ymmärtänyt tuota ajatusta että joku kuntosali tai tv-lupa olisi perustarve joka valtion pitäisi kaikille kustantaa? Ei minulla ole aina edes työssäkäydessäni ollut varaa joka kk salilla tai muissa harrasteissa käydä, mutta en minä ole siitä fattan luukulle mennyt inisemään. Kukin harrastelkoon omien varojensa mukaan, eikä valtion laskuun. Valtio kuitenkin tukee melko lailla erilaisia urheiluseuroja ja ylläpitää lenkkipolkuja ja uimapaikkoja yms.

Laiffah sanoi:
Ihan puhtaasta mielenkiinnosta kysyisin että mistä ihmiset yleensä löytää noita duuneja joita voi tehdä vain 8-12h viikossa ja vain silloin kun se omaan aikatauluun sopii?

Kyllä noita ammattialoja löytyy. Itse tiedän paljon esim. vartiointi- ja siivoushommissa työskenteleviä, sekä täällä Vantaalla lisäksi lentokentän turvatarkastushommia löytyy siten että tee niin paljon kuin huvittaa. Melkein kaikki näillä aloilla ovat tuntipalkallisia osa-aikatekijöitä koska tekijöistä on muutenkin pula niin kaikki opiskelijatkin kelpaavat. Toki nämä ovat paikkakuntakohtaisesti vaihtelevia, pienemmiltä paikkakunnilta ei varmastikaan löydy niin hyvin vaihtoehtoja, mutta käsittääkseni siivoushommia pitäisi ainakin kaikista kaupungeista löytyä tuskaksi asti ahkerille tekijöille (ja tämä Porthania-poppoo ja Eetu etunenässä ovat ainakin täältä pks-alueelta jossa hommia löytyy ihan varmasti). Nykyäänhän niihin löydetään lähinnä suomea osaamattomia maahanmuuttajia kun suomalaiset tuntuvat enenemässä määrin pitävän paskaduunina.

Ilmainen koulutus ja valtiota päälle 400 eekua kuussa tukia, niin ei kyllä voi tajuta miten jaksaa kitistä enempää. Itse ainakin pärjäillyt hyvinkin kivasti noilla +lomaduuneilla.

Millaisia elämäntilanteita niillä ihmisillä on, joiden valmistumista työnteko hidastaa tai joilla nykyiset tuet ja rajoitetut tulot eivät sitten riitä?

Minulla oli ainakin sellainen tilanne, että tein pitkin vuotta työnvälitysfirman kautta töitä, joita nämä Porthanian sankarit ilmeisesti kutsuvat paskaduuneiksi. Työvuoroista ei etukäteen ollut paljon tietoa. Saattoi esimerkiksi tulla yhtäkkiä viikko 8-tuntista työpäivää eteen. Ja voivoi jos sattui olemaan tenttejä tai pakollisia läsnäöloja jollakin kurssilla samalla viikolla. Todella vi*tumainen tilanne. Laskeskelin itse, että puolisen vuotta myöhsätyi valmistuminen tuon takia.

Kesätyöt ja "keskittyminen töihin viikonloppuisin" eivät ole mahdollisia kaikille. Aika harvassa työpaikassa saat itse tulla töihin juuri silloin kun sinulle sattuu sopimaan (jos ei sitten ole oma isukki pomona). Kesätöiden tai minkäänlaisten täiden saannista taas ei ole mitään varmuutta joka vuosi. Tämän takia on melkein pakko tehdä sitä duunia, minkä nyt ylipäätään onnistuu saamaan.

Kuka oikeesti haluu asua jossain solussa misää ei ollenkaan tiedä minkälaiset kaverit sinne arpalipulla vedetään..

Kuka oikeesti haluu asua jossain kerrostalossa misää ei ollenkaan tiedä minkälaiset naapurit sinne arpalipulla vedetään. Itte kyllä kestän vaikka minkälaisia ääliötä mutta se ei sais vaikuttaa asumisen laatuun. Totuushan on että suurin osa ihmisistä on ärsyttäviä. Valtiolta omakotitalotontti ilmaiseksi jokaiselle ja talopaketti kanssa!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom