Opiskelijan sosiaaliturva???

nevahood sanoi:
eivät maksa. laina on "ensisijainen tulonlähde", samoin sitten seuraavaksi omaisuus. eivät ne mitään maksa vaikka yrittäisi. sen jälkeen sanovat että opiskelijoille ei makseta, sillä tuo tuki ei ole tarkoitettu kuin rahan puutteessa oleville työttömille työnhakijoille(?!). eli jos olet opiskelija, et ole työtön. muistaakseni työttimille oli kuitenkin omat työttömyystuet, mutta.. eihän opiskelijat ole ihmisiä.

mutta on se mukavaa kun nykyään lainakin on tuloa!

edit. mites toi kelan asumistuki menee? miten sitä voi hakea, meneekö opintotukikuukausia?

Otin nyt vain jonkun tästä lainaukseen, mutta nää on vissiin aika tulkinnanvaraisia. Itse sain viimeiset opintokuukaudet (kun tajusin jujun) niin opintotukea, asumistukea ja erotuksen minimi toimeentulotukeen asti sossusta eli joku 115euroa kuussa sieltä. Lainaa en nostanut, koska lainaksi ei edellytä elämään (tiedän, että osa opiskelijan tuloa, mutta näin vaan kelpas).

Eli ilmeisesti kaupunki-, toimisto-, päätöksentekijäkohtaisia eroja.

Et jos ei oo omaisuutta niin 100-varmasti saat toimeentulotukea, vaikka et lainaa olisi nostanut.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
snadi sanoi:
palataan nyt tähän vaikka off-topiccia onkin..
mitä pidät KTM-koulutusta vastaavana työnä?

Riippuu suuntautumisesta. Pari tietämääni tapausta:
pääaine rahoitus -> analyytikoksi pankkiiriliikkeeseen
pääaine laskentatoimi -> laskentaekonomiksi metsäteollisuuden yritykseen
pääaine tietojärjestelmätiede -> järjestelmäasiantuntijaksi pankkiin

snadi sanoi:
Itse uskon edelleen vakaasti, että jos hakeutuu aktiivisesti töihin omalle alalleen kokemusta hakemaan jo koulu-vaiheessa niin kunnon duuni on lähes varma valmistuttua.

Tottakai tuo on eduksi, mutta eipä niitä kunnollisia alan hommia opiskeluaikana löydy edes kaikille motivoituneille "hyville tyypeille". Ei ole uskon asia.

snadi sanoi:
Esimerkki minä itse: ekana kesänä amk:ssa hakeuduin rupupalkalla (20% huonommalla kuin mitä olisin saanut myyjän hommista joita silloin tein) kirjanpitotoimistoon. Kesä meni hyvin ja olin samassa paikassa kaksi muutakin kesää, silloin jo ihan kunnon palkalla. Tein sinne lopputyön ja aloin ihmetellä työelämään siirtymistä..
Totesin, että kaikki mielenkiintoiset paikat vaativat KTM-tutkinnon, joten luin ja pääsin kauppikseen. Samalla hain taloushallinnon hommia isosta IT-alan firmasta. Sain paikan, kiitos jo olemassaolleen työkokemuksen. Puolitoista vuotta tuota hommaa ja nyt vaihto yhtä isoon firmaan ja taas kiiteltiin jo kertynyttä kokemusta.
KTM-papereihin on vielä matkaa useampi vuosi, mutta kunhan kandityö on tehty ajattelin siirtyä enemmän työelämään. Sitä pari vuotta ja sitten maisterin paperit ulos. Enkä varmasti joudu taksia ajamaan tai kauppaan myymään..

Hyvähän se on jos sinulla on luistanut, mutta älä silti erehdy luulemaan että kaikilla se menee noin kivuttomasti ja että onnistuminen olisi vain yksilöstä kiinni.
Itse valmistuin onnekkaasti oikeaan aikaan oikealle alalle ja jo ennen kuin olin kandin tutkinnon suorittanut tarjottiin IT-projektipäällikön paikkaa isosta (Pohjoismaisessa mittakaavassa) IT-talosta ja puolta tusinaa suunnittelijatason paikkaa kelvollisista yrityksistä ilman että olisin juurikaan työnhakuun panostanut. Suhteita/suosittelijoita minulla ei ollut, eikä päivääkään alan työkokemusta.
Olosuhteet ja sattuma eivät ole ihmisille identtiset - eikä kaikki ole itsestä kiinni, vaikka oma panos varsin tärkeä onkin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom