Opiskelijan sosiaaliturva???

HabaMih sanoi:
20 vuotta lainan maksua????Kuinka hemmetin hitaasti niitä täytyy muka maksaa???

Kato jos opiskeluaikana ei kahden työn tulot riitä elämiseen, niin ei se rahanmeno lopu opiskelujen jälkeenkään. Menot ratkaisee, ei tulot.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Stu sanoi:
Kato jos opiskeluaikana ei kahden työn tulot riitä elämiseen, niin ei se rahanmeno lopu opiskelujen jälkeenkään. Menot ratkaisee, ei tulot.

Et ilmeisesti ymmärrä että jos tekee kahta duunia niin vastaavasti opintotuki tippuu pienemmäksi tai jää kokonaan pois. Kannattaa googlettaa hakusanalla "vapaan tulon raja". Ja duunia voi tehdä myös osa-aikaisena.

Viestiketjun ensimmäiselle postaajalle on tullut roppakaupalla ohjeita, sinulla on ilmeisesti seuraavat vaihtoehdot käytettävissä:

1.Mene pankkiin ja nosta opintolainaa TAI

2.Yritä löytää jostain töitä TAI

3.Hae opiskelijan kesäkuukausien asumistukea mutta ota huomioon että se voi vähentää opintotukikuukausia TAI

4.Keskeytä opiskelut rahan puutteen takia

Jos valitset kohdan 4 niin pyydä opiskelupaikastasi opintojen keskeytystodistus ja hae sen jälkeen työttömyyspäivärahaa. Olet teknisesti työtön siitä päivästä lukien kun keskeytät opintosi.

Rahan lainaamista vanhemmilta en pidä järkevänä. Tavoitteenahan tulee olla omillaan toimeen tuleva opiskelija/duunari. :)

P.S. Olen yli 30-vuotias ja kahdesta tutkinnosta huolimatta minulla ei ole vieläkään autoa tai omistusasuntoa. Rahaa on itse asiassa niin vähän etten pysty ostamaan uutta sohvaa tai fillaria. Jos joku kuvittelee että opiskelu takaa automaattisesti hyvät tulot ja helpon elämän niin voi olla että karu totuus paljastuu aikanaan.

Heh, juuri itsekin täyttelin hakemuksen pelkästään asumistukea varten ja helvetinmoinen vääntö senkin saamiseksi oli. Jostain syystä olin aina kuvitellut, että asumistuen piiriin kuulumiseksi riittää pienet tulot. Käytännössä vaatimukset tuen myöntämiselle olivatkin aivan samat, kuin opintorahan saamiselle. Ja jos kaikki tukikuukaudet olisin jo ehtinyt käyttämään, ei mitään asumislisiäkään olisi myönnetty.
Juu, itsekin pidin sitä joskus itsestäänselvyytenä, että töitä löytyy aina aktiiviselle hakijalle, mutta paskanvitut - nyt niitä hommia ei vaan ole löytynyt/saanut. Sympatiat vaan kaikille "kesäopiskelijoille".

Joo kyllä opiskelijoita tässä maassa sorretaan mun mielestä rankalla kädellä. Mä saan valmistumispaperit lauantaina käteen ja alotan maanantaina duunit ja sain silti eilen haettua sossusta 600e ja risat. Ja rahat tuli vielä saman päivän aikana kun kävin siellä juttelemassa. Vähän hassua että sain rahaa vaikka olen "töissä käyvä ihminen", opiskelijana taas ei varmana olis tippunut. Hain siis sossusta rahaa sen takia että ekan palkan saan vasta kuukauden duunin jälkeen, eli kesäkuu pitää elää jollain. Ja mielestäni hassua että nyt mulla jäi vuokranmaksun jälkeen samanverran käteen mitä mulla on näinä parina opiskeluvuotena jona olen yksin asunut tullut tukea yhteensä kuukaudessa.

Kyllä tää opiskelijan elämä on suomessa sellasta että kyllä tässä joutuu pari vuotta duunia tekemään ja säästämään rahaa että uskaltaa joskus lähteä uudelleen opiskelemaan. Ei olisi niin hirveää kituuttamista jos sais vähän rahoja säästöön.

Viimeksi muokattu:
nevahood sanoi:
edit. mites toi kelan asumistuki menee? miten sitä voi hakea, meneekö opintotukikuukausia?

Itse juuri täyttelin paperit kesätuille (pelkälle asumislisälle). Siitä ei lähde kuukausia pois, mutta vaikuttaa tulorajoihin samalla tavalla kuin normitukikin. Noita kesätukipapruja saa kelalta/yliopistolta. Siihen pitää merkitä kesäopintosuunnitelma ja opintoviikkoja pitää tulla väh 3 per tukikuukausi. Mutta ei ne noita kesäovareita ala kyyläämään, jos saat yli 30 vuodessa niin se riittää. Itse en noita kursseja aio suorittaa (sama homma toimi viime vuonna). Kannattaa vuoden lopussa olla tarkkana tulorajojen kanssa ja palauttaa noita pelkkiä asumislisiä jos menee yli. Jos et tee mitään ja menee yli niin kela karhuaa myöhemmin alkuvuoden tukia, joissa on nuo normaalit tuet mukana.

Tähän yhteyteen voisin laittaa vinkin ylivelkaantuneille.Itse velkaannuin osakekaupoilla ja sit tuli kaikennäköistä hommailtua,osamaksulla tietenkin.Pikkuhiljaa rupes vituttaa ku kaikki palkat meni laskuihin ja sitä osakevelkaa ei saanut edes lyhennettyä ku siinä oli niin kova korko.Vuos sitten haettiin tollaista takuusäätiön takaamaa järjestelyluottoa,siinä oli pirunmoinen paperisota mutta kyllä sen saa hoidettua.Nyt on tyytyväinen mieli sen suhteen ku kaikki velat sai maksettua ja rahaa vielä autoon,eli ideana on ottaa yks iso laina ja maksaa sillä kaikki pois..Tää nyt ei välttämättä tänne kuulu mutta laitetaan nyt jos vaan jotakin auttaa,tuolta kannattaa asiaa lähteä setvimään.

http://www.takuu-saatio.fi/cgi-bin/iisi3.pl?cid=takuusaatio

Integrandi sanoi:
Jos et tee mitään ja menee yli niin kela karhuaa myöhemmin alkuvuoden tukia, joissa on nuo normaalit tuet mukana.

Tai koko kalenterivuoden opintotuet. On nimittäin kokemusta tästä asiasta. Paljonko tulee korkoprosentiksi kun laitetaan 3.000 markan kesäkuukausien asumistuesta pari vuotta myöhemmin yli 13.000 markan lasku? Näin täällä meillä Suomessa jos olet opiskelija ja saat väärää tietoa tulorajoista yliopiston tädiltä. :wall:

protsku sanoi:
P.S. Olen yli 30-vuotias ja kahdesta tutkinnosta huolimatta minulla ei ole vieläkään autoa tai omistusasuntoa. Rahaa on itse asiassa niin vähän etten pysty ostamaan uutta sohvaa tai fillaria. Jos joku kuvittelee että opiskelu takaa automaattisesti hyvät tulot ja helpon elämän niin voi olla että karu totuus paljastuu aikanaan.

mitkä tutkinnot? siinä vaiheessa kun valitsee pääaineekseen kreikkalaisen mytologian ja muinaisen kissankasvatuksen voisi olla hyvä miettiä muutakin kun, että "kreikassa oli niiin ihanaa kesälomalla ja on se mun kissakin tosi ihana".
tietoa on valintojen pohjaksi, eri asia on se mitä haluaa. jos kiinnostaa se mytologia ja kissankasvatus niin sitten turha itkeä minimaalisten tulojen ja helpon elämän perään..

Sossun toimeentulotukipäätökset näyttävät vaihtelevan kunnittain. Täälläpäin opintolainaa ei tarvitse nostaa vaan se otetaan huomioon kuukauden tuloja laskiessa. Normaalisti kesä- ja heinäkuussa ei kuitenkaan saa opintotukea eli ei myöskään opintolainaa. Muistaakseni KELA:n sivuilla on myös ilmoitus, että koulun kesälomalla ei makseta asumistukea vaikka ei saisi opintotukea senttiäkään.

Itse sain viime kesällä toimeentulotukea seuraavasti:

Kesäkuulta täyden (vuokra, sähkö, perusosa), koska työstä maksettava palkka maksetaan loppukuusta tai aikaisintaan 2 viikon päästä, koska muutoin pitäisi elää toukokuun tuloilla myös kesäkuu tai ainakin puolikas siitä. Heinäkuulta leikattiin 20%, jos ei ole hankkinut töitä ja 40% elokuun puolikkaasta tuesta, jos edelleen ei ole hankkinut töitä.

Tietääkseni opintolaina ei saa vaikuttaa millään tavalla koulun kesäloman tulojen laskemiseen, koska laina on tarkoitettu lukuvuoden tuloksi eli vähän typerää, jos alkavat penkomaan toukokuun, huhtikuun, maaliskuun, jne. tuloja ja ottavat ne huomioon kesäkuulle. Tietysti riippuu tämäkin, jos sinulla on vaikka 1000 euroa tilillä rahaa ja sen näytät sossulle niin ei varmasti tule mitään. Tosin joku 220 euroa opintolainaa, joka on nostettu toukokuun alussa pois, ei pitäisi vaikuttaa.

snadi sanoi:
siinä vaiheessa kun valitsee pääaineekseen kreikkalaisen mytologian ja muinaisen kissankasvatuksen...

Ei helvetti sentään näitä pakkotoiston trolleja, mistä teitä oikein sikiää? Miten tuo sinun provo liittyy tämän viestiketjun aiheeseen?

Olen opiskellut ensin kaupallista alaa - ei kuitenkaan myyntimies - ja sitten matemaattis-luonnontieteellisessä tiedekunnassa. Näistä jälkimmäinen opintokokonaisuus lanseerattiin aikoinaan opiskelijoille sloganeilla "tulevaisuuden ala", "varma ammatti", "saat varmasti töitä".

Opintojen välillä oli viitisen vuotta jona aikana olin välillä töissä ja välillä työttömänä. Menin yliopistoon 25-vuotiaana koska kaupallisen alan koulutus ei poikinut työpaikkoja.

Olen mielestäni vastannut viestiketjun ensimmäisen viestin kysymyksiin niin hyvin kuin osaan. Lisäksi olen kertonut avoimesti siitä miten koulutukseen panostaminen ei ole välttämättä oikotie onneen, ainakaan siinä vaiheessa kun kahta "varmaa alaa" opiskelleena ei ole päässyt uraputkeen ja alkaa maksamaan olemattomista rahoista pois opintolainoja.

Kysynkin tässä lopuksi Pakkotoiston moderaattoreilta että mihin vedetään raja trollauksessa kun mm. arvoisa nimimerkki Snadi kirjoittaa sellaista potaskaa ettei mitään väliä?

Ja snadille vielä tiedoksi että et tule saamaan minulta kopiota tutkintotodistuksista, jotain rajaa pitää olla siinä missä ihmisten intimiteettisuoja menee täällä internetissä. Kirjoitan anonyymisti mutta siltä osin avoimesti kuin katson tarpeelliseksi. Kiitos ja kuulemiin tästä viestiketjusta.

trolli, just kas kun ei metsän peikko. no hoh-hoi.. taisi osua ja upota jos tuosta pitää alkaa modea itkemään kehiin.
ihmetelin vaan, että mitkäköhän mahtavat olla tutkinnot jos ei mistään saa töitä.

ja ei, en tahdo sinun tutkintotodistuksia, rippikuvaa tai kelakorttia. ketjun luonne vaan muuttui siihen suuntaan, että aloit kertomaan kuinka opiskelukaan ei takaa työpaikkaa. johon ilmoitin oman mielipiteeni. toistan sen vielä niin, että sinäkin sieltä itkusi takaa sen ymmärrät: ei. kaikkien höpö-höpö alojen opiskelu ei takaa töitä. järkevä kouluttautuminen ja oma motivaatio takaa.
kaupallisella alalla on aina töitä. eri asia on minkä lasket kaupalliseksi alaksi ja minkä työn kelpuutat.

Janne sanoi:
Joo kyllä opiskelijoita tässä maassa sorretaan mun mielestä rankalla kädellä.

Kyllä tää opiskelijan elämä on suomessa sellasta että kyllä tässä joutuu pari vuotta duunia tekemään ja säästämään rahaa että uskaltaa joskus lähteä uudelleen opiskelemaan. Ei olisi niin hirveää kituuttamista jos sais vähän rahoja säästöön.

Niin on tämä hirveä systeemi, rahaa tippuu ilmaiseksi senkun vaan jaksaa opiskella. Toki onhan siitä tulorajat ja muuta, mutta miettikääpä missä muualla moista systeemiä on edes käytössä pohjoismaiden lisäksi. Täällä Saksassa esim. vanhemmat maksaa ensimmäisen tutkinnon kulut ja kesätyöt on aika tuntematon käsite.

Nimimerkillä. Joka kerta kun kerron muille vaihtareille, paljon saan kuukaudessa rahaa(=opintotuki ja täysiasumislisä), niin sangen kateellinen kysymystulva alkaa...

Delmonte sanoi:
Niin on tämä hirveä systeemi, rahaa tippuu ilmaiseksi senkun vaan jaksaa opiskella. Toki onhan siitä tulorajat ja muuta, mutta miettikääpä missä muualla moista systeemiä on edes käytössä pohjoismaiden lisäksi. Täällä Saksassa esim. vanhemmat maksaa ensimmäisen tutkinnon kulut ja kesätyöt on aika tuntematon käsite.

Nimimerkillä. Joka kerta kun kerron muille vaihtareille, paljon saan kuukaudessa rahaa(=opintotuki ja täysiasumislisä), niin sangen kateellinen kysymystulva alkaa...

En ole ikinä tuota tajunnut, että miksi suomessa ei saisi sanoa yhteiskunnan epäkohdista, jos muualla on vielä huonommin asiat. Suomen veroprosenteilla valtio hyötyy enemmän korkeasti koulutetuista ihmisistä kuin korkeasti koulutetut itse, mikäli vain jäävät suomeen työskentelemään. Tuolla logiikalla on hyvinkin järkevää maksaa opintotukea ja vieläpä parempaa kuin nykyisin. Eikä siinä esimerkiksi ole mitään järkeä, että ihmiset jotka eivät tee mitään saavat parempaa "palkkaa" kuin opiskelijat. Esim toimeentulotuki on huomattavasti suurempi kuin pelkkä opintotuki.

Ja alkuperäiselle kysyjälle sen verran, että käytännöt vaihtelevat kunnittain, niinkuin joku totesikin. Ja luultavasti opintolaina pitää olla nostettuna. Kannattaa yrittää kysellä opiskelukavereilta miten sinun kunnassa toimitaan. Omat kokemukset kuitenkin sossusta on sen suuntaiset, että jos haluat säilyttää ihmisarvosi edes jollain lailla, niin ala myymään vaikka huumeita tai hormooneja, mutta älä vitussa mene kuuntelemaan niitä sossun apinoiden vittuiluja ja vääriä neuvoja. Ja lähetä sit niillä huumerahoilla kukkia sille jampalle vankilaan, joka pisti Oulussa muutama vuosi sitten kylmäksi sen yhden sossun työntekijän.

hemmmo sanoi:
En ole ikinä tuota tajunnut, että miksi suomessa ei saisi sanoa yhteiskunnan epäkohdista, jos muualla on vielä huonommin asiat.

Toki epäkohdista on syytä valittaa ja koittaa muutta niitä vielä paremmiksi. Ja saavutetuista eduista ei voi tinkiä(kuten paperiketjusta olemme saaneet lukea;) ). Lähinnä halusin tuoda esiin sen, että toi Suomalainen opintotukisysteemi on puuutteistaan huolimatta aika hyvä, varsinkin kun sitä vertaa siihen mitä monissa muissa maissa on. Missä muuten on parempi opintotuki systeemi kuin suomessa ?

Ja mulla muuten meni taanoin abt tonnilla tukia valtiolle takaisin, joten en mäkään tähän systeemiin niin suunnattoman tyytyväinen ole...

hemmmo sanoi:
Suomen veroprosenteilla valtio hyötyy enemmän korkeasti koulutetuista ihmisistä kuin korkeasti koulutetut itse, mikäli vain jäävät suomeen työskentelemään.
Suomen systeemillä kannattaa opiskella suomessa ja lähteä ulkomaille töihin. Kiva kuunnella saksalaisten kavereiden juttuja 40kE:n vuosipalkoista aloittavalle inssille...
Hemmmo sanoi:
Tuolla logiikalla on hyvinkin järkevää maksaa opintotukea ja vieläpä parempaa kuin nykyisin. Eikä siinä esimerkiksi ole mitään järkeä, että ihmiset jotka eivät tee mitään saavat parempaa "palkkaa" kuin opiskelijat. Esim toimeentulotuki on huomattavasti suurempi kuin pelkkä opintotuki.
Onhan se toki hanurista, että kattoon syljeskelemällä saat enemmän rahaa kuin opiskellessa. Toisaalta opiskelu ei kuitenkaan ole maksullista, joten siinä valtio antaa aika monta euroa opiskelijoille joka kuukausi, vaikkei se suoraan omassa rahapussissa näykkään.

Lisäksi opintotuen ongelmana on hiukan musta se, että sitä annetaan automaattisesti kaikille. Joillekin se on ihan vain mukaavaa ylimääräistä rahaa, toisten taas on pakko mennä töihin, että edes jotenkin pärjäis. Tosin mikä sitten olisi parempi ja oikeudenmukaisempi systeemi, onkin mielenkiintoinen kysymys.

protsku sanoi:
Tämä on sinänsä käsittääkseni laiton vaatimus sossun taholta mutta moni opiskelija on vastoin parempaa tietoa tehnyt lisää velkaa em. johdosta.
Itse asiassa, KHO teki juuri vielä vahvemman linjauksen, jonka mukaan toimeentulotukea ei tarvitse myöntää, jos hakija on oikeutettu opintolainaan - huolimatta siitä, onko opintolainaa edes nostettu. Lisätietoja ja kritiikkiä löytää esim. SYL:n raportista.

Ketju vanha kuin synti, mutta samapa tuo.
MItä tarkoittaa se, että opintolaina tulee olla nostettuna ennen kuin kannattaa sossun luukulle mennä? Oma tilanne nimittäin on nyt seuraava: Opintolaina tuli tammikuussa ja puolet meni viime vuodelta jääneisiin rästilaskuihin ja toinen puoli meni sitten tänä vuonna tulleisiin isompiin laskuihin. Opintotuesta makselen takaisinmaksuja kelalle ja saan siis kaikkinensa 353 eetua kuukausittain rahaa.
Vituttaa jo valmiiksi lähteä kuuntelemaan vittuilua sossuun. Onko siis oikeasti säännös, että sossun ei tarvitse maksaa mitään jos on opintolaina käytettävissä? Sehän pitää olla nostettuna ennen kuin sossu haluaa avustaa, mutta opintolaina luetaan myös tuloksi, joten onko sieltä mitään mahdollisuutta saada tukea?

Kyllä, opintolaina lasketaan tuloiksi, mutta ei sen tarvi olla nostettuna. Ne vaan laskee sen sun tuloikses, otit lainan tai et. Ala luuseriksi, niitä tämä valtio paapoo. Hommaa itelle maksuhäiriö jotta et saisi opintolainapäätöstä. Pääset näin ollen elämään leveämmin ja velattomammin kuin asiansa järjestyksessä vaikka makarooneistakin luopuva heebo.

snadi sanoi:
trolli, just kas kun ei metsän peikko. no hoh-hoi.. taisi osua ja upota jos tuosta pitää alkaa modea itkemään kehiin.
ihmetelin vaan, että mitkäköhän mahtavat olla tutkinnot jos ei mistään saa töitä.

ja ei, en tahdo sinun tutkintotodistuksia, rippikuvaa tai kelakorttia. ketjun luonne vaan muuttui siihen suuntaan, että aloit kertomaan kuinka opiskelukaan ei takaa työpaikkaa. johon ilmoitin oman mielipiteeni. toistan sen vielä niin, että sinäkin sieltä itkusi takaa sen ymmärrät: ei. kaikkien höpö-höpö alojen opiskelu ei takaa töitä. järkevä kouluttautuminen ja oma motivaatio takaa.
kaupallisella alalla on aina töitä. eri asia on minkä lasket kaupalliseksi alaksi ja minkä työn kelpuutat.

Tilanne tänä päivänä on sellainen että opiskelu perinteisesti varmoina valintoina pidetyillä aloillakaan ei takaa koulutuksen mukaiseen hommaan siirtymistä suoraan koulun penkiltä. Olen useaa tapausta vierestä seurannut ihmeissäni.

Tiettyjen alojen opiskelijat työllistyvät keskimäärin paremmin kuin toisten, mutta motivoitunut kauppatieteen maisterikaan ('järkevä' koulutus) ei voi laskea sen varaan että koulusta ponkaisisi suoraan koulutusta vastaaviin hommiin, jos sopivia suhteita ei ole avittamassa.

Ihan toinen juttu sitten onkin se, että kaikki eivät voi opiskella vaikkapa lääketieteellisessä vaikka kaikilla halua, taipumusta ja kykyä juuri siihen olisikin. Pitää olla myös niitä ihme humanistihiippareita ja arkeologi-Indyjä - kuulemma :D

flagellum dei sanoi:
Tiettyjen alojen opiskelijat työllistyvät keskimäärin paremmin kuin toisten, mutta motivoitunut kauppatieteen maisterikaan ('järkevä' koulutus) ei voi laskea sen varaan että koulusta ponkaisisi suoraan koulutusta vastaaviin hommiin, jos sopivia suhteita ei ole avittamassa.

palataan nyt tähän vaikka off-topiccia onkin..
mitä pidät KTM-koulutusta vastaavana työnä?

Itse uskon edelleen vakaasti, että jos hakeutuu aktiivisesti töihin omalle alalleen kokemusta hakemaan jo koulu-vaiheessa niin kunnon duuni on lähes varma valmistuttua.

Esimerkki minä itse: ekana kesänä amk:ssa hakeuduin rupupalkalla (20% huonommalla kuin mitä olisin saanut myyjän hommista joita silloin tein) kirjanpitotoimistoon. Kesä meni hyvin ja olin samassa paikassa kaksi muutakin kesää, silloin jo ihan kunnon palkalla. Tein sinne lopputyön ja aloin ihmetellä työelämään siirtymistä..
Totesin, että kaikki mielenkiintoiset paikat vaativat KTM-tutkinnon, joten luin ja pääsin kauppikseen. Samalla hain taloushallinnon hommia isosta IT-alan firmasta. Sain paikan, kiitos jo olemassaolleen työkokemuksen. Puolitoista vuotta tuota hommaa ja nyt vaihto yhtä isoon firmaan ja taas kiiteltiin jo kertynyttä kokemusta.
KTM-papereihin on vielä matkaa useampi vuosi, mutta kunhan kandityö on tehty ajattelin siirtyä enemmän työelämään. Sitä pari vuotta ja sitten maisterin paperit ulos. Enkä varmasti joudu taksia ajamaan tai kauppaan myymään..

Suhteita näihin työpaikkoihin en ole tarvinnut. Vanhoille pomoille on kyllä soitettu kun olen ollut vaihtamassa paikkaa. Silloin ovat kuulemma suositelleet.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom