Opintotukien takaisinperintä...

Armadillo sanoi:
Kirjoitinkin jo tuonne "vituttaa niin ankarasti"-topiciin. Sulla on ihan pätevä syy valitukseen, se menee melko varmasti läpi. Itselläni se on onnannut jo kerran edellisten opintojen aikana. Eli älä murehdi.

Mulle napsahti tuo sama 2500 egee ja ajattelin että nou hätä, 2004 valmistuin. Paitsi että en valmistunutkaan, kun opinnot viivästyivät niin että sain paperit vasta maaliskuussa 2005. Eli maksuun menee, vittu. Omaa syytä, joo, mutta eihän noita millään voi muistaa jälkeenpäin. Taitaa mennä pankkireissuksi tällä pojalla, ellei saa hyvin sumplittua takaisinmaksusuunnitelmaa.

Kyllä mun täytyy varmaan tuo koko summa maksaa. Valmistuin vasta vuoden loppupuolella eli suurin osa tienisteistä tuli opiskeluaikana. Ei tässä voi kyllä kun itseään syyttää.:david:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo,o... kela muisti myös minua... vuonna 2004 meni tuloraja 175.90e yli sallitusta rajasta. Jos Summa olisi mennyt yli vaan 170.01e niin eivät olisi mitään perineet... eli jos olisin tuntihommissa ollessani tehnyt vaikka yhden tunnin vähemmän, en joutuisi nyt maksamaan 495 euroa takaisin.

Hieman meinaa sylettää... seitanan 5.89e!!!

SleepMasa sanoi:
Mikäli käytäntö ei ole muuttunut kolmessa vuodessa niin ei tarvitse maksaa takaisin. Mikäli sinulla työt jatkuu valmistumisen jälkeen ja tukikuukausiin nähden tuloraja ylittyy niin Kela muistaa sinua aikanaan kirjeellä. Kirjeessä ilmoittavat, että sinun pitää maksaa tuet takaisin. Takaisinmaksun vältät kuitenkin kun valitat asiasta kertomalla ja näyttämällä tarvittavat dokumentit mikä osa tuloista on tienattu opiskelujen aikana ja mikä valmistumisen jälkeen.

Itselläni on tässä kuussa viimeinen erä takaisinmaksussa. Aikanaan tuli päätös, että vajaa 1000€ pitää maksaa takaisin. Valitin ja kerroin oman tilanteeni, että suurin osa tienesteistäni oli ansaittu valmistumisen jälkeen. Ajattelin, että tämähän kävi nätisti, homma hoidettu. Tuli uusi kirje, jossa oltiin vailla vajaata 500€:a euroa. Sitten piti alkaa tutkimaan uudestaan tilannetta, että mikä tässä mättää.

Kävi ilmi, että olin ollut töissä joulukuussa vuonna 2002 josta oli palkka maksettu tililleni vasta tammikuussa 2003. Tämä tienesti oli omalla kohdallani liikaa. Jos olisin saanut tämän tilin edellisen vuoden puolella niin tuota 500€:n takaisinmaksua ei olisi koskaan tullut. Eli takaisinperitään n. 500€. Ok. Kirjeen mukana tuli pankkisiirto, jolla olisi voinut maksaa takaisin koko summan kerralla --> uusi valitus. Nyt luonnollisesti valitin, että haluan maksaa useassa erässä. Ehdotin 30€/kk. Kirje maailmalle ja vastausta odottamaan. Meni aikansa ja vastaus tuli, jossa todettiin, että ehdotukseeni ei suostuta. Määräsivät 50€/kk, mikä mielestäni on ihan kohtuullinen vaatimus kun tässä vakituisessa työsuhteessä pyöriskellään. Tyydyin kohtalooni ja olen vajaan vuoden maksanut kiltisti takaisin opintotukeani.

Mutta kannattaa ehdottamasti valittaa päätöksestä mikäli semmoinen tulee ja se on mielestäsi aiheeton. Ja muista valittaa asia kerrallaan, ensiksi takaisinperittävän suuruudesta ja sitten tarvittaessa uudestaan osissa maksamisesta. Saapahan ainakin lisää maksuaikaa ja Kelan tädit lisää papereita pyöritettäväksi. Hyvällä tuurilla paperit hukkuvat muuhun paperisaasteeseen ja joutuvat turhien paperien taivaaseen. Ja sitten ei ole huolta takaisinmaksusta. :)

Näin teen!Kiitos:worship:

Ihmettelen vaan että miten tuo nyt voi oikeasti tulla kenellekään yllärinä että takaisin joutuu tukia makselemaan? Itse olen joka ikinen opiskeluvuosi joutunut tulorajojen ylittymisen vuoksi maksamaan tukia takaisin ja aina olen vuodenvaihteessa jo laskenut paljonko täytyy maksaa ja sitten palauttanut rahat ennen kuin korkoa ehtii paukkumaan, tai jättänyt joitain tukikuukausia ottamatta jos on alkanut näyttää ettei rajat riitä. Ei ne laskukaavat nyt niin vaikeita ole etteikö jokaikinen opiskelija niitä pystyisi itsenäisesti laskemaan ja kertynyt vuositulokin pitäisi olla kohtuullisen helppo etsiä sieltä viimeisestä palkanmaksukuitista.

Eipä noista aina ole selvillä mitkä on veronalaista tuloa. Vituttaa kyllä niin saatanasti. Taidanpa lompisia sossun luukulle ja ruinata sieltä joka pennin takaisin minkä joudun maksamaan..

Tänään KELA muisti 1 783,... €:n laskulla. Prkl!:curs:
No oli kyllä pien pelko perseessä, mut pakko sitä on ollu nostaakin kun ei viitti missään slummis asuu.. Muutenki pakolliset menot kk:ssa hipoo 1 000€ niin ei sitä kesän tuloilla pysty koko talvee elämään ilman tukia..

Nyt sit pitää viedä takaisinmaksu selvitys..
Ne sano et vaik 50€/kk on ihan ok. Mutta ei mitn 60 vuoden aikaa.

Mites muuten, nyt kun tiedän jo viime vuoden tulot/tuet ja näyttäs et taas vuoden päästä lasku kolahtaa niin kannattaax siitä mennä KELAlle huutelee, et rupeis jo nyt makselee takasin päin, ilman siis tota 15%:n korkoo?

Niska kyyryssä kohti uusia pettymyksiä..

Negatiivinen sanoi:
Ihmettelen vaan että miten tuo nyt voi oikeasti tulla kenellekään yllärinä että takaisin joutuu tukia makselemaan? Itse olen joka ikinen opiskeluvuosi joutunut tulorajojen ylittymisen vuoksi maksamaan tukia takaisin ja aina olen vuodenvaihteessa jo laskenut paljonko täytyy maksaa ja sitten palauttanut rahat ennen kuin korkoa ehtii paukkumaan, tai jättänyt joitain tukikuukausia ottamatta jos on alkanut näyttää ettei rajat riitä. Ei ne laskukaavat nyt niin vaikeita ole etteikö jokaikinen opiskelija niitä pystyisi itsenäisesti laskemaan ja kertynyt vuositulokin pitäisi olla kohtuullisen helppo etsiä sieltä viimeisestä palkanmaksukuitista.

Täysin samaa mieltä. Aivan turhaa valitusta että tulee yllätyksenä. Menee samaan kategoriaan kuin se voivottelu että talvi Yllätti etelän autoilijat, taas kerran. Kyllää, tulis kuula ja tappas:wall:

No nyt kun vitutus on hieman laskenut, voin todeta seuraavan. Olin alunperin suunnitellut valmistuvani toukokuussa, jolloin tulorajaa ei käytännössä olisi ollut ollenkaan sille vuodelle. Suunnitelmat muuttuivat, ja valmistuminen venähti enkä tietenkään muistanut opintotukihommia, kun en kerta niitä enää nostanut toukokuusta eteenpäin. Omaa syytäni siis tää kaikki on, mutten todellakaan muistanut koko hommaa. No, ei kai auta muu kuin reippaana poikana ottaa luuri kauniiseen käteen ja soittaa heti maanantaina kelaan ja anoa osamaksumahkuja. Tätä tää on. Onneksi se on vaan rahaa, ja sitä tulee ja menee. Niin kauan kun on kykeneväinen tienaamaan sitä, ei peli ole menetetty.

Tähän liittyen: tietääkö kukaan, et tuleeks ne kaikki takaisinmaksu-vaatimukset just nyt kaikille tulorajat ylittäneille vai voiko ne tulla myöhemmin keväällä vielä puun takaa? Oon ollu kusi sukassa viimesen kk:n, mut mitään ei oo ainakaan vielä kuulunu Kelan tädeistä... S*tan tulorajat, kommunistien keksintö:curs:

Mitenkähän menetellään kun minulla on tilanne näin päin: Aloitin opiskelut syyskuussa vuonna 2004, ja sain opintotukea neljältä kuukaudelta.(syys-joulukuu) Nyt tuli maksu jossa vaaditaan maksamaan takaisin kuukauden opintotuet. Eli menin koulun kirjoille vasta syyslukukaudeksi. Voivatko he vaatia samana vuonna ennen opiskelun aloittamista tehtyjen töiden perusteella takaisinmaksua? Saatteena oli ristiriitainen lappu jossa mm. seuraavat kohdat: "...opintotukea ei siis peritä takaisin niiden tulojen vuoksi, jotka katsotaan opiskeluaikaan kuulumattomien kuukausien tuloiksi." Tämän tekstin valossa vaikuttaisi ettei minun tarvitse maksaa, mutta:"...kaikilla opiskelijoilla - myös opintonsa aloittaneilla ja päättäneillä - otetaan huomioon koko vuoden tulot. jne."

Voiko tämä olla enää paljoa ristiriitaisempaa? Vaikuttaa siltä että jotka koukkuun tarttuu maksavat mukisematta, ja jotka eivät tartu, eivät myöskään maksa(välttämättä).

voi ne sitä vaatia, mutta mikäli et ole opiskeluaikana tehnyt töitä, niin voit vaatia niitä vähän opettelemaan tavaamista ja etsimään opiskelun aloitusajankohdan niistä papereista. Noin ainakin itselläni hoitui.

Ja tietysti heti seuraavassa tammikuussa sitten meni avokilta tuet, koska hänen puolisonaan olin tienannut liikaa, ja sama valitusrumba uusiksi (ja yhtä heittämällä läpi).

Vuonna 2005 nostin tukea 8 kuukautta, eli koko kevätkauden toukokuu mukaanlukien, sekä syyskauden poislukien joulukuu. Vuoden 2005 palkkatulot ylittävät sallitun rajan ja palautusta peritään ~1500 euroa. Toisaalta oma vika, kun en huomannut katkaista tukea ajoissa kun töitä oli vielä kesän jälkeenkin.

Itse siis hoksasin, että nyt tulee varmasti takaisinperintä. Soitin KELAlle ja kerroin paljonko v. 2005 on tullut palkkatuloja. Kertoivat palautuksen määrän ja lähettävät kohtapuoliin laskun. Hyvä puoli asiassa on se, että huomasin itse ottaa asian esille, sillä jos maksan tämän vuoden maaliskuun viimeiseen päivään mennessä (toisinsanoen palautan ylimääräiset tuet ilman perintäkirjeen lähettämistä), ei 15% korkoa peritä lainkaan.

Eli: Jos luet tätä ja tunnet nostaneesi viime vuonna mahdollisesti liikaa tukea palkkatuloihin nähden, laske ihmeessä ylimenevä osa alla olevalla sivulla.

http://http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/290601125743IL?openDocument

Vielä ei siis ole myöhäistä maksaa liikoja opintotukia takaisin ilman sitä kivuliasta 15% korkoa. En sitten tiedä, olisiko minulla mahdollisuus maksaa tuet takaisin osissa ilman tuota korkoa kun ajoissa olen liikkeellä, mutta maksanpa kuitenkin kerralla niin pääsee siitäkin vaivasta.

Harmillista sinänsä että palkasta huolimatta niitä tukiakaan ei ole tallessa vaan kaikki on mennyt :(

ja 500+ euroa takaisin Kelalle vuodelta 2004.Ei voi ymmärtää miksi liiasta työnteosta jaksetaan rangaista. HOOOOOOOOOOOVEEEEEEEEEEEEE Kela ja Suomen ko. asioista päättävät henkilöt. Jospa joku puolue alkaisi ajaa tulorajojen nostoa opiskelijoille--> Varma ääni minulta. Voi kopioida känniketjuun.

Mullakin pamahti 2004 tuloista 1480 euron lasku.
Aloitin opiskelun tuolloin syksyllä, joten on vielä mahollisuuksia. kuten matti sanoi, jokainen tsäänssi on mahollisuus.

Oon vissiin vähän :david: , kun kuvittelin et toi tuloraja vaikuttaa vain opintorahaan. Peruinpa sitten 2004 opintorahani viideltä kuukaudelta töitten takia ja nostin sitten kuitenkin asumislisää. Kävin kyllä tosiaan Kelalla juttelee silloin jonkun tädin kanssa ja hän antoi mulle nämä ohjeet. :wall:

Mullakin on vielä vähän toivoa jäljellä, sillä valmistuin jo marraskuun alussa, joten oon ollu duunissa joulukuun täyspäiväisesti ja sen kuun tulothan pitää miinustaa noista koko vuoden ansioista. En ehkä saa koko laskua nollattua, mutta ainakin vähän armahdusta. Täytyy lähettää sinne todistus koulusta ja palkkatodistus joulun ajalta.

Mulle tuli just takaisinperintäehdotus 600 €.

KELAn marakatit yrittivät kerran periä 6000mk opintotuen asumislisä takaisin, koska asuin kuulemma naapurissani, joka on pienempi ja halvempi asunto kuin omani. Hassua kyllä, kirje tuli ihan oikealla osoitteella, vaikka viestissä minun sanottiin asuvan toisessa. Vältyin takaisinperinnältä, mutta jouduin olemaan kuukauden ilman tuloja, koska kaikki tukeni jäädytettiin 'huijaukseni' vuoksi.

Tästä keljuuntuneena marakatit iskivät uudelleen ja yrittivät periä taas tukia takaisin ja tällä kertaa myös puolisoltanikin. Syynä oli puolisoni perintönä saatu maatilkku, joka lasketaan tuloksi. Ja tilkun arvo oli heidän mielestään 8900 euroa. Kyseessä siis 5 hehtaaria veden vaivaamaa pajukkoa pian umpeenkasvavan lahden rannalla. Veimme heille verottajan virallisen arvion (n. 100e) ja asia saatiin korjattua. Jälleen olimme kuukauden ilman tukia.

Olen taas opintotuella, jota odotin 3 kuukautta ilman mitään tuloja. Näin kauan meni että saivat päätettyä olenko opiskelija vai jokin muu. Vielä eivät ole ehtineet periä mitään takaisin ja viimeisen opintotikenikin olen jo nostanut, eli tällä kertaa taisin selvitä vähällä.

Opintotukipolitiikassa on mielestäni yksi ihmeellisyys, johon kumma kyllä en ole kenenkään kuullut puuttuvan. Millä halvatulla ihmiset elävät kesäkuun? Meinaan kun edelliset tuet ovat tulleet toukokuussa. Vaikka olisi ollut onnea ja saanut peräti 4 työpaikkaa jotka saa aloittaa heti kesäkuun 1. päivä, niin palkkahan tulee vasta loppukuussa.

Hommaa kesäkuuta varten diners clubin. :) niin minä tein.

Tuon on aika monimutkainen tuo laskukaava tuolle takaisin maksulle, mutta yksi ohje kaikille. Opintonsa aloittaneiden tai pättäneiden kannattaa usein miten pyytää uudelleen käsittelyä.
Johtuu siitä että Kela olettaa automaattisesti että kaikki tulosi sillä vuodella ovat sijoittuneet opiskeluajalle. (ninkuin tietty on 0,00001% mahdollisuus tienata 30000€ 3 kuukaudessa)

Lähetät Kelalle kummassakin tapauksessa palkkakuitit joista käy ilmi kokonaisvuositulosi ennen opiskelun alkua / lopettamista ja kouluun hyväksymistodistuksesi sekä todistus tutkinnon suorittaisesta.

jepsss..

Fania sanoi:
H
Johtuu siitä että Kela olettaa automaattisesti että kaikki tulosi sillä vuodella ovat sijoittuneet opiskeluajalle. (ninkuin tietty on 0,00001% mahdollisuus tienata 30000€ 3 kuukaudessa)

jepsss..

Näin kävi mulle, yrittävät periä takaisin melkein 500€ vuodelta 2004. Valmistuin 2004 toukokuussa ja olin 2004 ainoastaan tammi- ja toukokuun töissä. Tammikuulta palkkaa tuli vain opinnäytetyöstä maksettava nimellinen korvaus 400€ ja toukokuulta vähän päälle tonni. Nyt perivät sitten koko vuoden ansioiden mukaan takaisin vaikka en ole ollut juurikaan töissä opiskeluaikana. Ymmärtääkseni mulla ei ole mitään syytä nyt panikoida että joudun nuo takaisin maksamaan kunhan vain todistan Kelan molopäille että milloin oon tienannut ja kuinka paljon ja milloin oon valmistunut.

fitnesspimu sanoi:
Joo'o tänään napsahti Kelalta lasku 990€ vuodelta 2004!

Nostin työharjoittelu ajalta palkkaa ja peruin opintotuen sen takia. Meni sitten näköjään hyvät laskelmat ihan v****ks kun laskua tuli kuitenkin. Nostin kyllä työharjoittelu ajalta asumislisää, joten se kai se siinä sitten maksaa. En tajua, ottaa niin paljon päähän etten ole vielä edes kovin perehtynyt koko kirjeeseen...ehkä pitäisi! Kävin kyllä aikoinaan kysymässä neuvoa Kelan tädiltä näihin asioihin, mutta paljonpa oli apua.
:

Sama vika täällä! Muistaakseni soitin kelalle ja kerroin tilanteen eli paljonko saan palkkaa harjoittelusta (1700€/kk)ja kysyin olenko oikeutettu tukiin? Täti kertoi etten opintorahaa saa, mutta olen oikeutettu asumislisään!! Nostin siis asumislisää tammi-toukuu välin ja saman ajan olin harjoittelussa. Valmistuin kesäkuussa. Nyt sitten vaikuttaa sille ettei homma kuitenkaan näin mennyt, vaan nuo asumislisät on karhuttavana.

MIKSI VITUSSA KELA SIIS MYÖNTÄÄ ASUMISLISÄÄ, JOS ILMOITETUT TULOT OVAT YLI SIIHEN OIKEUTTAVAN RAJAN? HAKEEKO KELA VAIN NÄIN TOIMIMALLA SEN 15% KORON RAHOILLEEN?

No paperit on jo kasassa ja huomenna raapustettava korjauspyyntö tuohon tuomioon. Mielenkiinnolla odotan tulosta, hieman pahaa pelkään. Onko kellään kokemusta ko. asiasta ja kuinka kävi?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom