Opintotukien takaisinperintä...

Eilen kotona odotti kirje Kelasta ja siinä pyydettiin 3:lta kuukaudelta opintotukea takaisin vuodelta 2002.

Kiitä onneasi sillä 3 kuukautta on vähän! Minulle napsahti kerran koko lukuvuoden opintotuet takaisin maksettavaksi, siis yli 10,000 FIM. Kaiken kaikkiaan tuo KELAn systeemi on niin sekava että opintotuen takaisinmaksusta on tullut käytännössä samanlainen aikuistumisriitti kuin armeijan käymisestä: melkein kaikki sen käy läpi jossain muodossa ja kitisee ja napisee mutta niinpähän vaan tuli hoidettua.

:arvi:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
protsku sanoi:
Kiitä onneasi sillä 3 kuukautta on vähän! Minulle napsahti kerran koko lukuvuoden opintotuet takaisin maksettavaksi, siis yli 10,000 FIM. Kaiken kaikkiaan tuo KELAn systeemi on niin sekava että opintotuen takaisinmaksusta on tullut käytännössä samanlainen aikuistumisriitti kuin armeijan käymisestä: melkein kaikki sen käy läpi jossain muodossa ja kitisee ja napisee mutta niinpähän vaan tuli hoidettua.

:arvi:

Niin, tai sitten opettelee lukemaan. :rolleyes:

Jylli81 sanoi:
Tänään oli tullut KELA:lta lappu, jossa luki, että "Esittämänne selvityksen perusteella takaisinperintään ei ole aihetta."

:rock: + :hyper:

Voi kertoa, että hieman helpotti, kun en sitten joudukaan maksamaan takaisin tuota 1325 euroa niinkuin aluksi näytti.

samanlainen kirje tuli itelle myös aikoinaan
1500€ löysi kyllä uuden kodin aika pikaisesti :kippis1:

Mitä jos jättää vaan kylmästi maksamatta?

Mulla pitäis maksaa muutaman kuukauden tuet ja asumislisät takaisin. Nyt tosi vaikea irrottaa sellaista rahaa, ja eräpäivä olisi tämän kuukauden lopussa. Tuohan ei ole mikään "lakisääteinen suoraan ulosmitattava lasku", eli ilmeisesti jossain vaiheessa ihan normaalisti karhuaisivat sitä uudestaan? Uudestaan...

Kaverille oli tullut viime keväänä lasku vuoden 2001 tukien takaisinperinnästä. Ei maksanut, eikä ole kuulema vieläkään kuulunut mitään... wtf??

Tarkoituksena on maksaa tuo lasku, mutta ei todellakaan lähiaikoina.

Elchubagabra sanoi:

Mulla pitäis maksaa muutaman kuukauden tuet ja asumislisät takaisin. Nyt tosi vaikea irrottaa sellaista rahaa, ja eräpäivä olisi tämän kuukauden lopussa. Tuohan ei ole mikään "lakisääteinen suoraan ulosmitattava lasku", eli ilmeisesti jossain vaiheessa ihan normaalisti karhuaisivat sitä uudestaan? Uudestaan...

Kaverille oli tullut viime keväänä lasku vuoden 2001 tukien takaisinperinnästä. Ei maksanut, eikä ole kuulema vieläkään kuulunut mitään... wtf??

Tarkoituksena on maksaa tuo lasku, mutta ei todellakaan lähiaikoina.

Soita kelalle ja sovi maksuaikataulusta.

Elchubagabra sanoi:

Menee useimmiten ulosottoon parin vuoden sisällä. Aikataulu voi hieman tapauskohtaisesti vaihdella, mutta lopputulema ei.

--> Ei kannata "unohtaa".

Nimim. viime viikolla 1800 euroa kerralla tilittänyt. :david:

(edit: niin ja koskaan ei mitään muuta uo:ssa ole ollutkaan)
(edit 2: eikä muuten kuulunut ensimmäisen KELA -pyynnön jälkeen kahteen vuoteen mitään mistää, ennenkuin...)

Aimotarmo sanoi:
Menee useimmiten ulosottoon parin vuoden sisällä. Aikataulu voi hieman tapauskohtaisesti vaihdella, mutta lopputulema ei. Ei kannata "unohtaa".

Onko tietoa mitä kaikkea laitetaan ulosmittaukseen jos jättää opintolainat maksamatta? Kannetaanko sohva ja stereot pois asunnosta ja laitetaan auto pakkomyyntiin?

:eek:

Kaikki lähtee kunhan homma on korkoineen hoidettu. Voithan sä alkaa hommaan jotain arvokkaan näköstä tavaraa kämpille jo ja anna ne sit niille ku tulevat hakeen saataviaan :hyper:

protsku sanoi:
Onko tietoa mitä kaikkea laitetaan ulosmittaukseen jos jättää opintolainat maksamatta? Kannetaanko sohva ja stereot pois asunnosta ja laitetaan auto pakkomyyntiin?

:eek:

Kun en itse viitsinyt jäädä sitä odottelemaan, niin en tiedä. Veikkaisin, että harvoin on tässä maailmassa nähty yhtä nopeaa maksutoimitusta, kuin ulosotto-kirjeen saapumisen jälkeen, yhdeltä nimeämättömältä kurakalsarilta... :hyper:

Kaikesta KELA - vitutuksesta ja opintorahojen takaisinperinnän järjettömyydestä huolimatta kannattaa tämä peli pelata kerralla loppuun. Nyt soittoa siis sinne KELAlle, kaikki te, joilta homma on vielä vaiheessa.

Hophop :whip:

Aimotarmo sanoi:
Kun en itse viitsinyt jäädä sitä odottelemaan, niin en tiedä. Veikkaisin, että harvoin on tässä maailmassa nähty yhtä nopeaa maksutoimitusta, kuin ulosotto-kirjeen saapumisen jälkeen, yhdeltä nimeämättömältä kurakalsarilta... :hyper:

Kaikesta KELA - vitutuksesta ja opintorahojen takaisinperinnän järjettömyydestä huolimatta kannattaa tämä peli pelata kerralla loppuun. Nyt soittoa siis sinne KELAlle, kaikki te, joilta homma on vielä vaiheessa.

Hophop :whip:

Juurikin näin. Lyhentää sitten vaikka 10 euroa kuussa sen aikaan että rahatilanne joskus paranee. Kunhan asia on hoidossa, että ei mene ulosottoon. Kelan kanssa kumminkin pystyy aika hyvin sopimaan noi aikataulut.

Human-Pro sanoi:
Juurikin näin. Lyhentää sitten vaikka 10 euroa kuussa sen aikaan että rahatilanne joskus paranee. Kunhan asia on hoidossa, että ei mene ulosottoon. Kelan kanssa kumminkin pystyy aika hyvin sopimaan noi aikataulut.

Ei pysty. Niillä on taas kuviot muuttuneet. Kuten on ollut tapana.

150€/kk on kuulemma nykyään ohjesäännön mukainen minimilyhennys. Siitä saa näemmä vielä hilattua alaspäin => 100€/kk, mutta se edellyttää ilmeisesti jo täydellistä itsekunnitoituksesta luopumista ja itkunsekaista huutoavautumista. En uskalla edes ajatella mitä tuohon 10€/kk joutuisi tekemään.

Äijä sanoi:
Ei pysty. Niillä on taas kuviot muuttuneet. Kuten on ollut tapana.

150€/kk on kuulemma nykyään ohjesäännön mukainen minimilyhennys. Siitä saa näemmä vielä hilattua alaspäin => 100€/kk, mutta se edellyttää ilmeisesti jo täydellistä itsekunnitoituksesta luopumista ja itkunsekaista huutoavautumista. En uskalla edes ajatella mitä tuohon 10€/kk joutuisi tekemään.

Jahas, mulla onkin sitten vanhaa tietoa.

No vuosi sitten huhtikuussa olisi pitänyt maksaa 2500e takaisin, tein valitusta siitä sitten ja maksan nyt erissä tuon 2005 vuoden loppuun mennessä :D

Varaa olisi maksaa kerrallakin mutta vittuillesanikin käytän "korottoman" lainan hyväkseni... niin, melkein vuoden sai "lisäaikaa" pelkällä valittamisella...

Taas eletään tätä ihanaa aikaa! Aikaisemmin olen naureskellut idiooteille, jotka ovat joutuneet makselemaan takaisin. Nyt olen itse se idiootti.

2500 euron lasku tuli tänään vuodelta 2004. Nostin opintotukea keväällä ja valmistuin syksyllä ja kävin samaan aikaan töissä. Luulin koko ajan, että kun valmistun niin mitään tuloja enää lasketa. Mielestäni opiskelijoille tulisi kertoa selkokielellä pelisäännöt, ettei tarvitsisi periä takaisin.

Mistähän nuokin rahat kaivaisi?? Kohtalotovereita?

Juu 1130 eskoa rävähti maksettavaksi, mutta hyvä tietää, että valittamalla saa lisäaikaa maksuun.

Joo'o tänään napsahti Kelalta lasku 990€ vuodelta 2004!

Nostin työharjoittelu ajalta palkkaa ja peruin opintotuen sen takia. Meni sitten näköjään hyvät laskelmat ihan v****ks kun laskua tuli kuitenkin. Nostin kyllä työharjoittelu ajalta asumislisää, joten se kai se siinä sitten maksaa. En tajua, ottaa niin paljon päähän etten ole vielä edes kovin perehtynyt koko kirjeeseen...ehkä pitäisi! Kävin kyllä aikoinaan kysymässä neuvoa Kelan tädiltä näihin asioihin, mutta paljonpa oli apua.

Nyt vaan pitäis rueta miettimään että mistähän tuollaisen ylimääräisen tonnin tähän hätään keksisi. MasterCard? :lol2:

Heräsipä milenkiinto:pitääköhän mun maksaa takaisin, kun hain opintotukea nyt keväälle ja sitten alkoikin työt?Eli olen nyt pari kk:ta töissä ja tienaan ehkä noin 2400e yhteensä??
Eikai se haittaa kun eikös se lasketa koko vuodelta?ja vuosihan vasta alkoi...
Valmistun nyt toukokuussa, joten tuloja ei tukien aikana ton enempää kerry.

eepee sanoi:
Taas eletään tätä ihanaa aikaa! Aikaisemmin olen naureskellut idiooteille, jotka ovat joutuneet makselemaan takaisin. Nyt olen itse se idiootti.

2500 euron lasku tuli tänään vuodelta 2004. Nostin opintotukea keväällä ja valmistuin syksyllä ja kävin samaan aikaan töissä. Luulin koko ajan, että kun valmistun niin mitään tuloja enää lasketa. Mielestäni opiskelijoille tulisi kertoa selkokielellä pelisäännöt, ettei tarvitsisi periä takaisin.

Mistähän nuokin rahat kaivaisi?? Kohtalotovereita?

Kirjoitinkin jo tuonne "vituttaa niin ankarasti"-topiciin. Sulla on ihan pätevä syy valitukseen, se menee melko varmasti läpi. Itselläni se on onnannut jo kerran edellisten opintojen aikana. Eli älä murehdi.

Mulle napsahti tuo sama 2500 egee ja ajattelin että nou hätä, 2004 valmistuin. Paitsi että en valmistunutkaan, kun opinnot viivästyivät niin että sain paperit vasta maaliskuussa 2005. Eli maksuun menee, vittu. Omaa syytä, joo, mutta eihän noita millään voi muistaa jälkeenpäin. Taitaa mennä pankkireissuksi tällä pojalla, ellei saa hyvin sumplittua takaisinmaksusuunnitelmaa.

hunter killer sanoi:
Heräsipä milenkiinto:pitääköhän mun maksaa takaisin, kun hain opintotukea nyt keväälle ja sitten alkoikin työt?Eli olen nyt pari kk:ta töissä ja tienaan ehkä noin 2400e yhteensä??
Eikai se haittaa kun eikös se lasketa koko vuodelta?ja vuosihan vasta alkoi...
Valmistun nyt toukokuussa, joten tuloja ei tukien aikana ton enempää kerry.

Mikäli käytäntö ei ole muuttunut kolmessa vuodessa niin ei tarvitse maksaa takaisin. Mikäli sinulla työt jatkuu valmistumisen jälkeen ja tukikuukausiin nähden tuloraja ylittyy niin Kela muistaa sinua aikanaan kirjeellä. Kirjeessä ilmoittavat, että sinun pitää maksaa tuet takaisin. Takaisinmaksun vältät kuitenkin kun valitat asiasta kertomalla ja näyttämällä tarvittavat dokumentit mikä osa tuloista on tienattu opiskelujen aikana ja mikä valmistumisen jälkeen.

Itselläni on tässä kuussa viimeinen erä takaisinmaksussa. Aikanaan tuli päätös, että vajaa 1000€ pitää maksaa takaisin. Valitin ja kerroin oman tilanteeni, että suurin osa tienesteistäni oli ansaittu valmistumisen jälkeen. Ajattelin, että tämähän kävi nätisti, homma hoidettu. Tuli uusi kirje, jossa oltiin vailla vajaata 500€:a euroa. Sitten piti alkaa tutkimaan uudestaan tilannetta, että mikä tässä mättää.

Kävi ilmi, että olin ollut töissä joulukuussa vuonna 2002 josta oli palkka maksettu tililleni vasta tammikuussa 2003. Tämä tienesti oli omalla kohdallani liikaa. Jos olisin saanut tämän tilin edellisen vuoden puolella niin tuota 500€:n takaisinmaksua ei olisi koskaan tullut. Eli takaisinperitään n. 500€. Ok. Kirjeen mukana tuli pankkisiirto, jolla olisi voinut maksaa takaisin koko summan kerralla --> uusi valitus. Nyt luonnollisesti valitin, että haluan maksaa useassa erässä. Ehdotin 30€/kk. Kirje maailmalle ja vastausta odottamaan. Meni aikansa ja vastaus tuli, jossa todettiin, että ehdotukseeni ei suostuta. Määräsivät 50€/kk, mikä mielestäni on ihan kohtuullinen vaatimus kun tässä vakituisessa työsuhteessä pyöriskellään. Tyydyin kohtalooni ja olen vajaan vuoden maksanut kiltisti takaisin opintotukeani.

Mutta kannattaa ehdottamasti valittaa päätöksestä mikäli semmoinen tulee ja se on mielestäsi aiheeton. Ja muista valittaa asia kerrallaan, ensiksi takaisinperittävän suuruudesta ja sitten tarvittaessa uudestaan osissa maksamisesta. Saapahan ainakin lisää maksuaikaa ja Kelan tädit lisää papereita pyöritettäväksi. Hyvällä tuurilla paperit hukkuvat muuhun paperisaasteeseen ja joutuvat turhien paperien taivaaseen. Ja sitten ei ole huolta takaisinmaksusta. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom