Opintotukien takaisinperintä...

Timba79 sanoi:
No mihin tämä sitten perustuu?? järkeä on taas käytetty ihan liikaa kun on tällainenkin pykälä saatu aikaan...

En mä tiedä mihin se perustuu.. Tuntuu, että Kela haluaa rahastaa (rikkailla ja työssäkäyvillä) opiskelijoilla.

..Nyt rupesi muakin pelottaa, että tipahtaako mullekin, vaikka se on periaatteessa mahdotonta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tupsahti itsellenikin n.430€ takaisinmaksettavaa, VAIKKA olen palauttanut vapaaehtoisesti 3/2003 tukea takaisin, mutta silloin kelassa eukko laski väärin ja kehoitti palauttamaan liian vähän tukea!Kivaa!Ja tietenkin olen luottavaisena kelaan ja sen työntekijöihin mennyt hävittämään sen laskelman/laskun millä tukea takaisin vapaaehtoisesti palautin.
Kaiken muun hyvän lisäksi tuloni ovat menneet yli vaivaisella 78sentillä!!!!!

Kyllä vituttaa!Taidankin tehdä niin, että hankin täällä suomessa korkeatasoisen koulutuksen ja kun on paperit kädessä, niin otan ensimmäisen lennon jonnekin vinku intiaan, etsikööt työntekijänsä ja veronmaksajansa...

Miksi muuten te ihmiset, jotka olette tienneet tulojenne menneen yli, ette ole palauttaneet tukea vapaaehtoisesti vaan olette tieten tahtoen ottaneet siihen 15%:n koron??

c.a sanoi:
Miksi muuten te ihmiset, jotka olette tienneet tulojenne menneen yli, ette ole palauttaneet tukea vapaaehtoisesti vaan olette tieten tahtoen ottaneet siihen 15%:n koron??
Itse ainakin olin autuaan tietämätön siitä, että nuo kusipäät laskevat ennen ensimmäisten opintotukien hakemistakin saadut rahat mukaan tuohon tuloseurantaan, jos on paperilla ollut jo opiskelija. Eli ainoa virheeni oli se, että olin nimellisesti ollut opiskelija jo vuoden ennenkuin aloitin oikeasti opiskeluni ja tukien nostamisen.

Oli sitten mukava ylläri eilen, kun ihan varoittamatta postilaatikkoon oli ilmaantunut 1325 euron maksumääräys ja mikä parasta sen eräpäivä on 10.05.2004. Eli minun oletetaan repäisevän jostain 1325 euroa ylimääräistä reilussa puolessa kuukaudessa.

Ei muuta ku muutoksenhakukirjettä vaan menemään.Miexi ainakin tappelee viimeseen asti!! (really vihainen :wall: )

Luulis tälläkin palstalla olevan ainakin yksi Kelassa työskentelevä...eipä taida uskaltaa tunnustaa... :evil:

No tiedän, ei oo työntekijöiden vika, mutta ois joskus kyllä kiva päästä keskustelemaan jonkun KELAN päällikön kanssa...

ppk sanoi:
1500 eurolla kylmättiin allekirjoittanutta eilen. Tuohon on pakko kommentoida että onpa tosi halpaa lainaa 15% korolla. Ois varmaan kannattanu melkein nostaa enemmän ja alkaa pörssikeinottelemaan kun muka niin halpaa lainaa on.

Ilmaista lainaa, muista maksaa ajoissa ensi kerralla..

Etkä olisi ensimmäinen opiskelija joka keinottelee pörssissä opintotuella (vuoden ilmainen laina, jota tosin saa vain vähän kerrallaan) ja opintolainalla (korkotuettu laina) sekä visalla (kuukauden maksuaika).. Onhan tuo vähän hurjaa hommaa, mutta moni opiskelija näin tekee. :thumbs:

c.a sanoi:
Tupsahti itsellenikin n.430€ takaisinmaksettavaa, VAIKKA olen palauttanut vapaaehtoisesti 3/2003 tukea takaisin, mutta silloin kelassa eukko laski väärin ja kehoitti palauttamaan liian vähän tukea!

No perkele, tämän täytyy olla salaliitto tai ehkä ne haluavat vain vähän simputtaa. Kelan apinapoika teki minulle saman tempun, pitäisi näköjään laskea aina kaikki itse :)

matrix sanoi:
V.98 minulta perittiin jotain n. 12tmk opintotukia takaisin ihan aihesta. En maksanut. Muutama muistutus sieltä tuli mutta siihen se jäi. Ei mennyt ulosottoon eikä muuallekkaan, tais käydä tuuri että siellä järjestelmät sekoilivat tai jotain...

Samoin kävi...kunnes saivat nalkkiin viime marraskuussa, ja perintätoimisto olisi kolkutellut seuraavaksi. Aika halpaa rahaa se oli lainaksikin.

Matrix - älä tuudittaudu helpotuksen tunteeseen vaikka aikaa on vierähtänyt. Mulla aikoinaan kun jätin maksamati meni joku neljä vuotta ilman minkään sortin kirjettä tai reklamaatiota, mutta niin vain eräänä päivän oli jälleen kirje maksumuistutuksineen postilootassa...

Satun tuntemaan yhden kelan ylimmistä johtajista. Tähän ihmiseen hyvin henkilöityy kelan mentaliteetti - lähtökohtaisesti kaikki ihmiset ovat tukien väärinkäyttäjiä, jokainen on syyllinen kunnen toisin todistetaan. Mua se syytteli lähisukulaisille tukien väärinkäyttäjäksi ja rikolliseksi kun nostin tukia täysin laillisesti mutta viettelin öitä tyttöystävän luona joka kuulema oli "lain hengen vastaista"...ei jeesus mikä tyyppi. Saunan taakse ja...

Simba sanoi:
Matrix - älä tuudittaudu helpotuksen tunteeseen vaikka aikaa on vierähtänyt. Mulla aikoinaan kun jätin maksamati meni joku neljä vuotta ilman minkään sortin kirjettä tai reklamaatiota, mutta niin vain eräänä päivän oli jälleen kirje maksumuistutuksineen postilootassa...

Satun tuntemaan yhden kelan ylimmistä johtajista. Tähän ihmiseen hyvin henkilöityy kelan mentaliteetti - lähtökohtaisesti kaikki ihmiset ovat tukien väärinkäyttäjiä, jokainen on syyllinen kunnen toisin todistetaan. Mua se syytteli lähisukulaisille tukien väärinkäyttäjäksi ja rikolliseksi kun nostin tukia täysin laillisesti mutta viettelin öitä tyttöystävän luona joka kuulema oli "lain hengen vastaista"...ei jeesus mikä tyyppi. Saunan taakse ja...

Mä jätin 505 euroa vuonna 2001 maksamatta takaisin, odottelin jotain maksumuistutusta mutta kun sitä ei tullut niin ajattelin että mitä se kela noin pienellä summalla tekisi. Nyt alko pelottamaan. :( :nolo:

No siinähän se samalla menis tuon tämän vuoden reilun 1800 euron kanssa. :(

mahtaakohan tämän laskun voida maksaa osamaksulla? onko joku esim. soittanut kelaan ja kysellyt perään. On nimittäin 100%, että 10.5 Kela ei tule minulta saamaan 946,97 euroa. Noh, siinäpä tulevat ulosmittaamaan. Meikä poika heittää lippalakin päähän hyppää puuhun ja koko maallinen omaisuus on matkassa :D. Tossa tuli jo mätkyjäkin maksettua.. Toisaalta noi mätkyt arvasin saavani ja niistä en jaksa marista.

Itse en heti voi sinne kelaan soittaa. Pitää tässä vähän rauhoittua ensin, saattaa muuten joku syytön kelan täti saada normaalisti hyvinkin rauhalliselta kaverilta melkoisen huudon.

Jotain hyvääkin. Tänä keväänä takaisinmaksetuista masseista tuli itselleni yllättäen takaisin rahaa 261 euroa tällä viikolla!! Veronpalautusta...se sai hyvälle mielelle!

Uudelleenkäsittelypyynnössä hän todistaa saaneensa 14 000 euroa valmistumisen jälkeisen seitsemän kuukauden aikana.
Minulla ei mene kaaliin, miksi tuettomien kuukausien tulot vaikuttavat takaisinperintään, mikäli opintotukea ei enää hae loppuvuodelle tai yleensä koskaan? :jahas:

Onko siinä nyt joku hölmö systeemi, että vaikka saat yhden kuukauden ajan vuodesta opintotukea esim. tammikuun ajan niin myöhemmin KELA katsoo kylmästi koko vuoden tulot ja tarvittaessa perii sen yhden kuukauden takaisin? Tulot pitäisi katsoa kuukausikohtaisesti ja vain tukikuukausilta. :david:

Nyt olen varmasti käsittänyt jotain väärin. :nolo:

Energia sanoi:
Minulla ei mene kaaliin, miksi tuettomien kuukausien tulot vaikuttavat takaisinperintään, mikäli opintotukea ei enää hae loppuvuodelle tai yleensä koskaan? :jahas:

Onko siinä nyt joku hölmö systeemi, että vaikka saat yhden kuukauden ajan vuodesta opintotukea esim. tammikuun ajan niin myöhemmin KELA katsoo kylmästi koko vuoden tulot ja tarvittaessa perii sen yhden kuukauden takaisin? Tulot pitäisi katsoa kuukausikohtaisesti ja vain tukikuukausilta. :david:

Nyt olen varmasti käsittänyt jotain väärin. :nolo:

Tuo samainen asia on juuri sitä mitä en sulata :curs:
Kelan mielestä ilmeisesti pitäisi olla loppuvuosi työttömänä jos alkuvuonna saa opintotukea.

Tänään oli tullut KELA:lta lappu, jossa luki, että "Esittämänne selvityksen perusteella takaisinperintään ei ole aihetta."

:rock: + :hyper:

Voi kertoa, että hieman helpotti, kun en sitten joudukaan maksamaan takaisin tuota 1325 euroa niinkuin aluksi näytti.

Pitäis kuulemma yhden kuukauden tuet maksaa takas mut ei ole mitään mahdollisuuksia maksella sellasia summia, katotaas mitä tapahtuu.

Ei järjen hiventä koko hommassa.
Täysin kusetusta koko paska lafka.

:offtopic:
[avautuminen]
Kesä tuli ja tulot tippu nollaan. Ei töitä ja vuokra pitäis maksaa... :(
[/avautuminen]

Kuukausihan tuota pitää minunkin maksaa takaisin. Kelan kanssa on onneksi helppo sopia maksujärjestelystä, menee sinne luukulle ja esittää jonkunlaisen järkevän takaisinmaksuohjelman eräpäivineen ja summineen ja Kela lähettää sitten uudet näitä eräpäiviä ja summia vastaavat maksulaput.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom