Opintotukien takaisinperintä...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikö Kelaa voi haastaa oikeuteen siitä, että se perii takaisin tukia tapauksissa, joissa töissä on käyty opintojen loppumisen jälkeen tai ennen niiden alkua? Tai jotenkin muuten tehdä loppu tolle touhulle?

Ku onhan se nyt ihan saatanan törkeää.. Kelpaiskohan työkkäriin sellainen selitys.. "En voi mennä töihin, koska valmistuin toukokuussa ja joudun maksamaan Kelalle tukia takaisin korkojen kera, jos vastaanotan tämän työn."

Narutumppu sanoi:
Sama kääntäen: ennen opintojen alkua ja ensimmäistä kuukautta, jolloin eka opintotuki tulee tilille, saat tienata elämäsi kyllyydessä.

KUMMASSAKIN TAPAUKSESSA kalenterivuosittainen vapaan tulon raja SAA ylittyä, kunhan rahat tehdään vain opnto-ajan ulkopuolella, ja tästä toimitetaan selvitys KELAan...
Itse asiassa tämän sivun mukaan asia ei ole ihan noin.

T: 1980 takaisin maksettavaa

Reilu 1800 euroa tuli maksettavaksi. :(

Onko kellään tietoa kuinka tässä mun tapauksessa tuo homma menee:

Toukokuussa -02 loppui koulu, ja heti pääsin töihin ja olen samassa paikassa edelleen. Valmistuin kuitenkin vasta -03, koska tein inssityön töiden ohessa samaiselle firmalle jossa työskentelen. Opintotukea nostin 5 kk, ja nyt perivät takaisin 4 kk tukia koska tulorajat ylittyneet -02 vuonna!

1200e pyytävät siis takaisin!

Titan sanoi:
Onko kellään tietoa kuinka tässä mun tapauksessa tuo homma menee:

Toukokuussa -02 loppui koulu, ja heti pääsin töihin ja olen samassa paikassa edelleen. Valmistuin kuitenkin vasta -03, koska tein inssityön töiden ohessa samaiselle firmalle jossa työskentelen. Opintotukea nostin 5 kk, ja nyt perivät takaisin 4 kk tukia koska tulorajat ylittyneet -02 vuonna!

1200e pyytävät siis takaisin!

Laske tän esimerkin mukaan eli sijoittele noihin lukuihin omat tulot niin saat jotain käsitystä että kannattaako uudelleen käsittelyä harkita:

Lähde: Kela

Esimerkki. Henkilö valmistui toukokuussa ja on saanut tukea tammikuusta toukokuuhun.

Vapaa tulo on 13 130 euroa (= 5 x 505 + 7 x 1 515).
Verottajalta saatu huomioon otettava vuositulo on 17 000 euroa. Opiskelijalle lähetetään takaisinperinnän päätösehdotus.
Uudelleenkäsittelypyynnössä hän todistaa saaneensa 14 000 euroa valmistumisen jälkeisen seitsemän kuukauden aikana. Näiden opiskeluaikaan kuulumattomien kuukausien tuloista voidaan vähentää se osa, joka ylittää keskimäärin 1 515 euroa kuukaudessa. Tuloista voidaan siis vähentää 3 395 euroa (= 14 000 e - 7 kk x 1 515 e/kk).
Vähennyksen jälkeen huomioon otettava vuositulo on 13 605 euroa (= 17 000 - 3 395), joten lopullinen ylitys on 475 euroa (= 13 605 - vapaa tulo 13 130).
475 euron vapaan tulon ylityksen vuoksi opiskelijalta peritään takaisin yhden kuukauden opintoraha ja asumislisä 15 prosentilla korotettuna. Opiskelijalla oli siis opiskeluaikana tuloja 3 000 euroa - viidellä tukikuukaudella niitä olisi saanut olla enintään 2 525 euroa (= 5 x 505).
Jos ylitys olisi ollut enintään 170 euroa, takaisinperintää ei olisi tullut. Jos ylitys olisi ollut 1 010 - 2 019 euroa, opiskelijalta olisi peritty takaisin kahden kuukauden opintorahat ja asumislisät korotuksineen.

Voikohan tätäkään enää vaikeammin tehdä? Tukea on saatu neljältä kuulta (tammi-huhtikuu), sen jälkeen valmistuttu ja rahaa alkoi tulemaan ovista ja ikkunoista. Vapaa tulo neljän tukikuukauden jälkeen on 14140€ vuodessa. Pitäisi siis kaikkien ohjeiden mukaan riittää kun todistaisi tienanneensa opiskelijana neljän kuukauden aikana alle 14140€. Mutta kun ei. Ei se nyt noin kuulemma mene. Mitenkä se sitten menee niin sitä ei tiedä kukaan.

Äsken soitin jollekin opintotukivirkailijalle ja hän ei kuulemma osaa selittää tätä kuviota. Kun on niin kovin vaikeata. Käski vaan lähettää palkkakuitteja ja kyllä he sitten siellä laskee mitä pitää maksaa. Kuulostaa hyvältä. Että laskekaa nyt kaikki muutkin tykönänne, paljonko haluatte minulta rahaa ja ilmoitatte sitten vaan summan niin pistän tulemaan.

Lisäksi valmistuin toukokuun alussa, jolloin toukokuu lasketaan opiskelukuukaudeksi ja se kuulemma vaikuttaa taas jotenkin tuohon asiaan, vaikkakin siltä kuulta aikanaan saadun tuen joutui palauttamaan kun ei heidän mielestään ollut tuossa kuussa enää opiskelija. AAAARRRGGHHH!!!!

Älkää hyvät ihmiset ottako opintotukea. Se on ansa! ANSA!!!

:wall: :wall: :wall:

Vaikuttaako se asiaan että VALMISTUIN vasta -03, koulua en käynyt huhtikuun -02 jälkeen vaan toukokuusta -02 asti ollut töissä, ja edelleen samassa paikassa???

Eli otetaanko huomioon vain valmistuminen ko. vuonna, vaikka opiskelijasta tulikin täysipäiväinen työntekijä?

Maksuun menee. Niin kauan kuin et ole valmistunut olet opiskelija. Eli olit koko vuoden 2002 opiskelija, jolloin jos ylitit vuoden 2002 vapaan tulon rajan niin maksat. Sama juttu mulla, mä olin myös töissä 4/2002 lähtien mutta koulun kirjoilla opiskelijana ja 4 kk:n asumislisä ja opintotuki takas. :( :hyper:

Saa nähdä mikä ruuhka on tänään KELAssa, ajattelin mennä käymään ja selvittelemään viime vuoden (2003) tukikuvioni. Sen verran sekavaa luettavaa minun viime vuoden puuhailut, että pitää KELAn tädin kanssa katsella ne läpi. Jotakin joudun varmasti maksamaan, mitä en tiedä.

uga sanoi:
Maksoin 3600€ takas. Halpaa lainaa!

1500 eurolla kylmättiin allekirjoittanutta eilen. Tuohon on pakko kommentoida että onpa tosi halpaa lainaa 15% korolla. Ois varmaan kannattanu melkein nostaa enemmän ja alkaa pörssikeinottelemaan kun muka niin halpaa lainaa on.

Tähän täytyy vinkata, että halvin laina ON opintotuki, kunhan vaan maksaa ajoissa takaisin, niin ei tarvi maksaa penniäkään korkoa...

Paras talletustili on taas verokarhu, palautuksiin kun näet maksaa valtio ihan kunnon korot... :D

Siis eikö tänä päivänä enää saa korotonta maksuaikaa takaisinmaksulle?? jouduin josus maksamaan n. 4000 mk takaisin asumistukea ja tiesin tämän jo ennenkuin se meni maksuun, mutta sovoin maksavani muistaakseni 250 mk / kk takaisin ja ei siitä mitään korkoja tullut, eli oli ilmasta lainaa. Eikö onnistu enää tänä päivänä?? tuleeko se korko jos ei maksa sitä heti kerralla pois tiettynä päivänä??

Timba79 sanoi:
Siis eikö tänä päivänä enää saa korotonta maksuaikaa takaisinmaksulle?? jouduin josus maksamaan n. 4000 mk takaisin asumistukea ja tiesin tämän jo ennenkuin se meni maksuun, mutta sovoin maksavani muistaakseni 250 mk / kk takaisin ja ei siitä mitään korkoja tullut, eli oli ilmasta lainaa. Eikö onnistu enää tänä päivänä?? tuleeko se korko jos ei maksa sitä heti kerralla pois tiettynä päivänä??

Opintotuen takaisinmaksuun on se 15% korko, mutta muihin ei.

Maksan itse asumistukea takaisin eikä ole korkoa.

Hippa sanoi:
Opintotuen takaisinmaksuun on se 15% korko, mutta muihin ei.

Maksan itse asumistukea takaisin eikä ole korkoa.

No mihin tämä sitten perustuu?? järkeä on taas käytetty ihan liikaa kun on tällainenkin pykälä saatu aikaan...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom