Opintotuki ei nouse taaskaan

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen miettinyt miksi opintotuki-keskusteluissa miltei aina vedetään keskusteluun mukaan toi ryyppäämisaspekti. Ok, se on aika perusjttuja opiskelussa ja kuuluukin koko touhuun. Mutta mikä siitä juomisesta tekee toisia kadehdittavamman jutun? Se, että darrassa voi skipata luennot ja että keskellä viikkoa saa olla seipäässä paremmalla omallatunnolla vai mikä on? Väittäisin, että suhteellisen harvalta opiskelijalta opintotuesta jää vuokran ja pakollisten laskujen jälkeen rahaa yli ryyppäämiseen tai juhlimiseen. Kyllä ne dokaamisetkin pitkälti kustannetaan lainalla, duunirahoilla tai pappa-betalarilla.
 
Eipä tuossa päätöksessä mitään uutta ollut, lähinnä ihmetytti nuo takinkääntäjät.
Sai kyllä taas nauraa noita kommentteja kun verrataan opiskelan tukia jo duunarin palkkoihin. 2 opiskelijaa ja täydet opintoLAINAT niin päästään 1400-1500€/kk kylläpä sitä saa kadehtia. Yllätys yllätys ne lainat eli max 300€/kk per nuppi maksetaan vielä takaisin eikä kesän aikana saada mitään tukia.

Eli kadehditaan nyt niitä opiskelijan suuria vuosituloja 9*750€=6750€ josta vielä 9*300€=2700€ on LAINAA. Jos oikeasti joku tekee 40h työviikkoja ja saa kuussa käteen alle 562,5€ niin suosittelen alan vaihtoa :rolleyes:
 
Joo-oh, kyllä ne jotka 'vähän väliä' ravaa ryyppäämässä on puhtaasti pappa betalar tai töissä. Ja jos käy töissä, niin mitäs se muille kuuluu mitä rahoillaan tekee?

Nojoo, toisekseen, itse olen kylläkin tulorajojen nostamisen puolesta. Työnteosta ei pitäisi rangaista. Tulorajat on naurettavan alhaiset.

Ja kyllä sekin tietysti sopii, että lakkautetaan koko systeemi, mutta silloin jos myös työttömien ja alkoholistien paapominen loppuu. Pistetään rahat kiertoon eri juttuihin, parannetaan terveydenhuoltoa sun muuta, kyllä tämäkin käy ainakin itselle, kunhan mahdollisuus lainan ottamiseen säilyy, ja tulorajat sitten poistetaan.

Eli ei, en itke opintorahan pienuutta. Mutta koko järjestelmä on niin ruostunut pohjasta kaikista kohdista että jalat menee läpi. Koko paska remppaan vaan.

Ja nämä äänten kalastelijat jotka puhuu ja mainostaa toista, ja äänestää toista, tällaiset nilkit pitäisi heivata pois eduskunnasta. Jos et voi luottaa edustajaan edes sen vertaa, mitä hän ITSE mainostaa tekevänsä, niin ei hyvin mene...

Enkä ole edes katkera.. tässä kun tammikuussa alkaa pysyvämpi duuni ja opiskelu jatkuu, niin parin vuoden sisällä olen maksanut kaikki tuet takaisin veroissa, ja olen opiskeluni kohdalta nettomaksaja, enkä saaja. Lisätään nyt vielä vuoden ilmainen palvelu valtion firmassa, ja käyttämättömät terveydenhuoltokulut, miinus joskus ala- ja yläasteella käydyt, sekä kaksi tai kolme kertaa sen jälkeen, olen pikkuhiljaa nettomaksaja muutenkin. Ja siitä huolimatta tuen mielelläni muita opiskelijoita, jopa sen jälkeen kun valmistun. Toisin kun kaikkia työttömiä joilla on niin paska tuuri ettei saa töitä.

Mikäköhän on siinä, että duunia riittää opiskelijoille jotka vaan ' haluavat tehdä töitä'. Hesen kassoja on paljon, ei saa olla liian vaativa. Tämä sama ei sitten koske työttömiä? Heidän pitää saada koulutusta, tai kokemusta, tai toiveita vastaavaa työtä ja palkkaa, jolloin se kannattaa suhteessa nyt saatuihin korvauksiin? Joopa joo..
 
Omasta mielestä voisi koko opintotuen lopettaa kokonaan ja siirtyä lainarahoituksella + palkkatyöllä kustannettavaan opiskeluaikaiseen elämiseen. Toki erilaiset stipendijärjestelmät myös voisivat olla hyviä missä hyvistä opintosuorituksista saisi "apurahoja". Näin suuressa osassa maailmaa opiskeluaikainen elämä järjestetään.

Mistä saadaan opiskelijoille työpaikat?
 
Niin ja jos nykyisestä systeemistä luovutaan, niin verojen pitää tippua myös sitten sen mukaan. Ei voida oikeuttaa korkeita veroja, jos niillä ei saa enää niitä asioita joita niillä piti saada.
 
Itse olen niin mulkku, että kun en kerran itse saanut korkeampaa opintoukea opiskellessani, en suo sitä muillekaan. Vähän sama kuin intti; koska itse sen joutui käymään, toivon että kaikki muutkin kärsivät sen.

Niin, itkihän se puhelinvaihteen tätikin että työ menee kun keskuksia alettiin vuonna miekka ja kypärä automatisoimaan...
 
Ihmetyttää tuo itseäkin että miten opiskelijoilla riittää rahaa ravata baarissa joka viikonloppu ja vielä jopa viikollakin.

Enkä ymmärrä sitäkään, miksi opiskellessa pitäisi valtiolta saasa sama elintaso (ellei jopa parempi) mitä esim. perus duunari tai eläkeläinen saa.

Mä lähtisin mielelläni opiskeleen vaikka heti jos sitä massia käteen jäisi reilusti, kukapa ei lähtisi? Mutta mitä järkeä siinä sitten olisi jos opiskeltaisiin vain sen tuen takia?

sain yhdessä vaiheessa max tuet eli yht. n. 400/kk (ennen as.lisän parinympin korotusta) siitä maksat vuokran joka oli 350 eli 50 jäi puhelimeen/nettiin/kotivakuutukseen/sähköön/ruokaan jne. eli ei se nyt kovin kummonen tuki ole. Ei kateellinen tarvitse olla. Ei tässä rahaa ole se mitä kesällä tulee se kesällä menee.

Tulorajat myös on iha hanurista meni viime vuonna 100 yli ja nyt maksan sit yheltä kk:lta kaiken tuen takas eli yli 400 korotettuna 16 pinnalla ku ei just nyt ole sitä maksaa. Toikin prossa on ainoostaan opsikelijoilla mikään pankki tms ei voi pyytää tollasta korkoa. Koko ajan kelailee et pitäskö pitää välivuosi et sais välillä sitä rahaakin taas.
 
Omasta mielestä voisi koko opintotuen lopettaa kokonaan ja siirtyä lainarahoituksella + palkkatyöllä kustannettavaan opiskeluaikaiseen elämiseen. Toki erilaiset stipendijärjestelmät myös voisivat olla hyviä missä hyvistä opintosuorituksista saisi "apurahoja". Näin suuressa osassa maailmaa opiskeluaikainen elämä järjestetään.

Suuressa osassa maailmaa ei myöskään sosiaalituet ole samaa luokkaa kuin Suomessa. Vaikka olenkin periaatteessa samaa mieltä kuin sinä siitä että opintojen arvostus kasvaisi ja näin ollen myös todennäköisesti tuntuisi kukkarossa palkkapäivänä, niin olisi aikamoista itseään jalkaan ampumista jos sossusta saisi edelleen hakea rahaa nykyiseen tahtiin, mutta opintotuet katoaisivat kokonaan, ja mieluiten vielä tulisi lukukausimaksut päälle. Opiskelun mielenkiinto vähenisi varmasti suurelta osalta, ja suoraan lukiosta työttömäksi siirtyvien määrä kasvaisi entisestään, muodostaen yhä suuremman rasitteen yhteiskunnalle.

Saksalaisten kanssa kun on tullut juteltua, niin kertoivat kotomaassaan saavan työttömyyskorvausta muutaman satasen kuukaudessa vuoden ajan, jos työttömäksi sattuu jäämään.

Mielestäni on aika typerää verrata sitä miten Suomessa saa opiskella ilmaiseksi ja saa vielä siitä tukiaisiakin, jollei näissä vertauksissa huomioida myös muita "vapaamatkustajia", kun tilanteesta ja sen muuttamisesta keskustellaan.
 
pååtta, mitä ihmettä sä oikein opiskelet? Pintakäsittelyä? Eikö sulla oikeasti riitä rahkeet noita mielenkiintoisempiin hommiin esim. omalta alalta?

Opiskelen autoinsinööriksi ja hieman vaikeaa päästä ekana vuonna omalle alalle duuniin lukiopohjalla.

Toisekseen mä en ennenkaikkea jaksa mennä töihin, aivan mä olen laiska! Ei kiinnosta hajauttaa panostusta johonkin paskaduuniin, koulun kustannuksella. Toisekseen mä todellakaan aio ottaa mitään helvetin perkeleen lainaa tässä vaiheessa, se on sitte vitun mukavaa maksella valmistuttua kaikenmaailman lainoja ja niiden korkoja.

Nykyistä tahtia tekemällä koko kesän duunia ja saamalla tukea rahat pienenee tasaisesti koko lukuvuoden kunnes koulun loputtua on rahat suht vähis ja pääsee taas duuniin. Ja se kelpaa mulle. Nämä lainanotto horinat voidaan unohtaa jo piste.
 
Jos jonkun mielestä opiskelija saa maharottomat rahasummat pienellä vaivalla niin kitinä seis ja mars opiskelijaksi nauttimaan helpoista eduista!

Itse en ole opiskelija. Maksan mieluummin verotuksen muodossa pikkuruisia opintotukia ihmisille jotaka yrittävät työllistyä. Enemmän ottas ohimoon maksaa työttömyysrahoja, jotka on aina opintotukea isompia sälleille, jotka vaan vaihtavat kotona kanavaa.
 
Mun mielestä on kummallista vetää ryyppäämisjuttu AINA mukaan opintotukilässytykseen. Todellakin se ryyppääminen maksetaan työllä tai pappa betalarilla yleensä.
Toinen joka kummeksuttaa on tää "Ei niille mitään tarvi korottaa. Sillon kun minä ja Jeesus käytiin koulussa niin me selvittiin samalla". Rahan arvohan ei muutu ikinä mihinkään? Niinhän?
Ja kolmas on tämä "niin mutta entäs afrikassa? Ei siellä saa edes koulutusta!" Suomi ei ole afrikka vaan mukamas kehittynytkin hyvinvointi yhteiskunta. Miksi siis verrata Suomen tukisysteemiä muihin maihin? Ollaanko me kateellisia niille joilla ei ole? Eiköhän ruveta leikkimään Robin Hoodia ja siirretään koko opintotukimaksut johonkin muuhun maahan. Mitäs me niillä tehdään. Vai pitäiskö Suomen matkia joka hemmetin MUUTA maata kuin olla oma itsensä. Tää on just niin tätä...ärrrh...Suomalaista alentuvuutta.
 
Omasta mielestä voisi koko opintotuen lopettaa kokonaan ja siirtyä lainarahoituksella + palkkatyöllä kustannettavaan opiskeluaikaiseen elämiseen. Toki erilaiset stipendijärjestelmät myös voisivat olla hyviä missä hyvistä opintosuorituksista saisi "apurahoja". Näin suuressa osassa maailmaa opiskeluaikainen elämä järjestetään.

Itseasiassa en voisi olla enempää samaa mieltä. Suomen nuoriso ylikouluttautuu huimaa vauhtia ja tuossa olisi kaksi kärpästä yhdellä iskulla: vain ne, joilla on oikeasti draivia korkeakouluttautua, suorittaisi korkeakoulututkinnon ja loput menisivät helpoimman ansaitsemistien kautta, eli amikseen ja duuniin, kuten nykyään pitäisikin, ettei tarvitse kohta kaikkia duunareita hankkia ulkomailta.
 
Tee ootte käsittäneet maailman ihan väärin. Jos muilla on huonommin, ei täälläkään saa olla toisin. Ettekö ole koskaan kuulleet nöyristelystä ja luterilaisesta työmoraalista?

Mulla alkaa ysiltä tentti, mutta täytyy katsoa jos saisin sitä ennen hankittua HIV:n. Eihän minulla ole oikeutta elää afrikkalaisparkoja paremmin.
 
Pari asiaa mitä yleensä vedetään esille kun pitäisi saada lisää tukea:

-Ei voi ottaa lainaa kun ei saa duunia valmistumisen jälkeen tai opiskelee niin pienipalkkaista alaa. Sitten otetaan kuitenkin isoja asuntolainoja joissa pelkät korot syö nopeasti tuon koko lainasumman. Korot voi vähentää verotuksessa ja jos vaikka 10:ssä vuodessa maksaa takaisin, niin ei se kuukausierä mahdoton maksettava ole. Lisäksi jos ei ryyppää ja rellestä niin sillä rahalla voi tehdä ihan järkeviäkin ostoksia. Tällä hetkellä lisäksi taloudella vetää hyvin, joten työllistymismahdollisuudet on paljon paremmat kuin laman aikana opiskelleille. Eikä siltikään kulunut itkua jos piti lainaa ottaa. Sitä otettiin että pärjättiin.

-Asutojen vuokrat pääkaupunkiseudulla on nousseet. Pitääkö opiskelijan asua yksityiseltä vuokraamassaan yksiössä? HOAS:ta saa varmasti solun ja vuokra ei ole mahdoton. Mutta kun jotkut opiskelijat ovat vaan liian mukavuudenhaluisia. Isot miehet valittaa että pitää asua omassa huoneessa samassa kämpässä parin muun karvaperseen kanssa, vaikka armeijassa oli toistakymmentä paskalle haisevaa ukkoa samassa tuvassa.

-Hinnat ovat nousseet. Mutta kukaan ei koskaan mainitse että jotkut opiskelijaa liikuttavien asioiden hinnat ovat myös laskeneet. Kuinka monella opiskelijalla on esim. tietokone kotonaan, tai kännykkä. Julkisten hinnat on nousseet ja siitä soisi sen pienen korotuksen.
 
Tee ootte käsittäneet maailman ihan väärin. Jos muilla on huonommin, ei täälläkään saa olla toisin. Ettekö ole koskaan kuulleet nöyristelystä ja luterilaisesta työmoraalista?

Mulla alkaa ysiltä tentti, mutta täytyy katsoa jos saisin sitä ennen hankittua HIV:n. Eihän minulla ole oikeutta elää afrikkalaisparkoja paremmin.
Hahahaha :D :lol2:
 
Pari asiaa:

-Suomen korkeakouluopiskelijoiden määrä on kolminkertaistunut -70 luvulta.
-Suomessa on prosentuaalisesti toiseksi eniten korkeakouluopiskelijoita EU-maista.
-30-34 -vuotiaista 41 prosentilla on ollut korkeakoulututkinto vuonna 2000 ja luku on epäilemättä vain nousussa.

Miksi siis pitäisi muuttaa opiskelua VIELÄ houkuttelevammaksi vaihtoehdoksi? Meillä voi opiskella ilmaiseksi jo nyt vaikka 18 vuotta haluamalleen alalle, lisäksi täysi-ikäisille jopa MAKSETAAN opiskelusta. Ja vielä pitäisi maksaa vaan lisää?

Kertokaapa, miltä taholta rahat pitäisi opintotuen korotuksiin ottaa? Pitäisikö verotusta nostaa, vai jotain muuta tukialuetta pienentää?
 
Maksimimäärä rahaa, joka opiskelijalla jää käteen vuokranmaksun jälkeen, on noin 250 euroa. Tähän suureen summaan päästään, jos opiskelija asuu ilmaiseksi. > 0 euron vuokra pienentää käteen jäävää summaa tästäkin.

Onko 250 euroa rahaa kuussa ruokaan, sähköön, liikkumiseen, vaatteisiin, vakuutuksiin, puhelimeen, terveysmenoihin, jne tarpeeksi? Riittääkö se ihmisarvoiseen elämään?

Jos kyllä, niin miksi toimeentulominimi esimerkiksi työttömälle on n. 380 euroa + sähkö, vakuutukset ja terveysmenot? Tästähän jää noin 150 euroa ihan ylimääräistä joka kuukausi. Miksi ihmeessä yhteiskunnan rahoja syydetään hukkaan?

Jos ei, niin miksi sen pitäisi riittää opiskelijalle?

Ja siihen viisauteen, että mm. savossa tai oulussa opiskelevien tukea pitäisi pudottaa, kun täällä elää muka niin paljon halvemmalla kuin helsingissä: paskapuhetta. Opiskelija-asuntojen vuokrat lienevät aika lailla samaa tasoa esim Kuopiossa/Oulussa kuin Helsingissäkin (solut n. 200e/kk, yksiöt 300-400e/kk). Vapailta markkinoilta yksiön saa täällä n. 400 eurolla, helsingissä siihen mennee 50-100e enemmän. Mutta: helsingissä opiskelijan työntekomahdollisuudet lienevät ihan eri tasolla kuin täällä "maaseudulla". Oman alan työpaikoista voi lähinnä vain haaveilla, ja kutsu mäkkärin haastatteluunkin on juhlan paikka. Kaupan kassalle voi ehkä päästä, jos on aiempaa kokemusta ja hiton hyvä tuuri. Siivoojaksi ei juuri pääse ilman kokemusta ja omaa autoa. Huonot työmahdollisuudet kyllä kompensoivat tuon muutamien kymppien eron vuokrassa vähintäänkin 1-1.
 
Suomen nuoriso ylikouluttautuu huimaa vauhtia
Tänään sanottiin uutisissa että alkanut muuttumaan tämä asia. Olet kyllä aivan oikeassa siltikin. Tässä maassa kouluttaudutaan aivan yli, eikä periaatteessa ihme, sillä vaikka sitä työtä olisikin tarjolla pienemmälläkin koulutuksella niin tietty se palkkakin on pienempi. Toinen mikä voi vaikuttaa siihen on esim mun ikäpolvella se kun näki omien vanhempien/ tuttavien/ naapurin/ what ever olevan tiukilla laman kourissa. Kai sitä sitten haluaa parempaa palkkaa = turvaa tulevaisuudelle?

Tällä hetkellä lisäksi taloudella vetää hyvin, joten työllistymismahdollisuudet...
Tähänhän ei vaikuta opiskeltava ala yhtään?

HOAS:ta saa varmasti solun ja vuokra ei ole mahdoton. Mutta kun jotkut opiskelijat ovat vaan liian mukavuudenhaluisia
Pääkaupunkiseudusta en tiiä mittään, mutta täälläpäin niitä kämppiä ei vaan riitä jokaiselle.

-Hinnat ovat nousseet. Mutta kukaan ei koskaan mainitse että jotkut opiskelijaa liikuttavien asioiden hinnat ovat myös laskeneet. Kuinka monella opiskelijalla on esim. tietokone kotonaan, tai kännykkä. Julkisten hinnat on nousseet ja siitä soisi sen pienen korotuksen.
Millä rahalla se tietsikka on ostettu? Opintotuella? No ei ihan. Eiköhän se oo yleensä mamma tai pappa, tai jopa työnteko joka maksaa tietokoneet.
Kännykkäkin on niin hirveän kallis nykypäivänä. 30€ ja saat toimivan kännykän, eikä niitäkään tarvitse joka kuukausi olla ostamassa. Saatika tietokoneita. Saldorajoituksella saa rajoitettua myös puhelinlaskua mainiosti.

edit.
Vielä enemmän ihmetyttää muuten sekin, että ollaan voimailupainotteisella foorumilla ja luulisi kaikkien treenaavien tajuavan ettei se ruokakaan ole täysin ilmaista. Jos on niin kertokaa mullekkin. Mulle jää abaut 100€/kk laskujen jälkeen. Sillä saa pauttiarallaa jokapäivälle hernemaissipaprikaa, tunaa, nuudeleita ja maitoa (oisko suunnilleen halvin keskinkertanen ruokavalio). Sepä se onkin kerrassaan herkkua joka päivä syödä tuota. Kuukauden siihen pystyy kyllä, mutta että 3,5 vuotta putkeen?
Tuohon summaan kun vielä huomioi sen, että pitäis opiskelumateriaalia hankkia (kirjat, kopiokortti). Summa jää huomattavasti alemmaksi kuin 100€.

edit2.
Ja pitää vielä huomioida sekin, että suurin osa näistä "ei ne mitää tarvi ku en minäkään saanu" on itse töissä. Aika kultaa muistot ja se tiukilla eläminen on muisto vain siinä vaiheessa kun opiskelut on loppuneet ja työhaastattelussa kuulee maagiset sanat "paikka on teidän".
 
Oma mielipide: Ei sitä rahaa lisää tarvita, tulorajat ne lähinnä pistää vituttamaan.

Mutta hyvä tuo takinkääntö tosiaan:
"Korotusta vastaan äänestivät Antti Kaikkonen (kesk) ja kuusi muuta hallituspuolueiden nuoremman polven kansanedustajaa, jotka olivat yhteisessä aloitteessaan ehdottaneet opintorahan korottamista."
Haha.

Tuolta vielä: http://www.anttikaikkonen.net
"Hyvät opiskelijat! Vaatimuksenne opintorahan korottamisesta on oikeutettu!...Asian puolesta taistelleita kansanedustajia on ollut liian vähän!"

Vielä linkki äänestystuloksiin. Sieltä aktiiviset opiskelijat vaan valkkaamaan ketä äänestätte ensi vuoden vaaleissa. Muistakaa nyt kuitenkin katsoa vähän laajemmin tätä asiaa kuin vain omaan napaan tuijottaen, pliis.

:curs:
 
Back
Ylös Bottom