Opintotuki ei nouse taaskaan

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu
Mitä sitä korottamaan, muutenkin ihmisiä paapotaan erilaisten tukien muodossa ihan liikaa.

No joo, oli vähän provo. Tulorajojen korottaminen olisi mielestäni parempi vaihtoehto. Ja opiskelija voi asua Helsingissä HOASilla, turha sitä on uikuttaa että vuokra on 550.

Sivuhuomautus: huomasittekos, että kuin yliopisto-opiskelijoiden lakosta (montakohan siihen osallistui, oliko yli 10?) oli juttu ja kuva hesarissa, niin - yllätys yllätys - yli puolella kuvassa olleista lakkolaisista oli jonkinmoinen sotkuinen rastatukka ja "aktivisti-look".
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulle riittäis se, että korottaisivat edes tulorajoja. Nykyiset ovat ihan naurettavan alhaiset. Ja sekin on vähän jännä, et tuloraja on on kaikille sama, siitä huolimatta, minkä suuruinen on opintotuki. Eli jos kaveri saa opintorahan + asumislisän, niin se saa tienata saman verran kuussa kuin minä, joka ei saa asumislisää. Noh, ehkä tuolla ei ole niin väliä.. :rolleyes:
 
Jeh, perseestä. Olen ite opiskelija ja olen kyllä pettyny siihen ettei sitä koroteta, vaikkakin, arvasin ettei se tuu nousemaan.

Elintason ei tarvitsisi olla parempi ku tavan duunarilla, mutta kyllä sen pitäs parempi olla ku sillä puiston penkillä, 24/7/365, kännäävällä puliukolla jolle maksetaan viinat, puhelinlaskut, ruoka ja vuokra ja rahaa jää vielä käytettäväksikin...
Mun mielestä jossain on vähän mätää ku valtion puolesta arvostetaan vähemmän opiskelijoita ku puliukkoja.

Opiskelijat sentää yrittävät jotain.

Vittu.
 
No joo, oli vähän provo. Tulorajojen korottaminen olisi mielestäni parempi vaihtoehto. Ja opiskelija voi asua Helsingissä HOASilla, turha sitä on uikuttaa että vuokra on 550.

En tiedä nytten helsingin tilannetta, mutta varmaan kaikilla ei ole mahdollisuutta asua noissa opiskelija-asuntoloissa?? Ja vapailla markkinoilla olevat vuokra-asunnot ja niitten vuokraajat varmaan vähää välittävät opiskelijoista joiden tarvii elää makaroonilla, pää-asia niille on varmaan vaan tehdä rahaa sijoituksellaan.

Itse olen siinä mielessä hyvässä asemassa että saan tehdä töitä opiskeluiden ohella jotka pääasiassa sijoittuvat viikonloppuun, mutta ei se ole myös mukavaa vetää pitkiä koulupäiviä ja mennä sitten yöksi töihin ja seuraavana päivänä takaisin kouluun aamulla. tälläsiä viikkoja on ollut ja en usko että ketään perusduunari tai normaali työntekijä alistuisi tekemään duunia minimi palkalla ilman lisiä sekä ilman vapaa-aikaa.

Opiskelijoiden ryyppääminen tai juhliminen on yleensä sen vähän paremman porukan piirissä tapahtuvaa tai niillä joilla on jostain syystä rahaa enemmän käytettävissä. Ei voi kaikkia opiskelijoita yleistää että ryyppäävät tuensa, itse olen ainakin siirtänyt suuren osan tuista pakkiskauppaan ja itseeni maksamalla salimaksuja, voittaa ainakin kupin ottamisen.
 
Omasta mielestä voisi koko opintotuen lopettaa kokonaan ja siirtyä lainarahoituksella + palkkatyöllä kustannettavaan opiskeluaikaiseen elämiseen. Toki erilaiset stipendijärjestelmät myös voisivat olla hyviä missä hyvistä opintosuorituksista saisi "apurahoja". Näin suuressa osassa maailmaa opiskeluaikainen elämä järjestetään.
 
JEEJEE ! Menkää töihin! Tehkää töitä, maksakaa veroja!
 
Omasta mielestä voisi koko opintotuen lopettaa kokonaan ja siirtyä lainarahoituksella + palkkatyöllä kustannettavaan opiskeluaikaiseen elämiseen. Toki erilaiset stipendijärjestelmät myös voisivat olla hyviä missä hyvistä opintosuorituksista saisi "apurahoja". Näin suuressa osassa maailmaa opiskeluaikainen elämä järjestetään.

Ja tuo jos mikä asettaa ihmiset eri arvoiseen asemaan. Ne joiden porukoilla on massia opiskelee ja ne joilla ei ole menee suoraan töihin. Suomen menestys perustuu hyvin pitkälti juuri äärimmäisen hyvään koulutustasoon ja osaaviin ihmisiin.

Itse olen hyväosainen opiskelija, ja varmaan osaksi sen takia valmistun normaalia nopeammin, mutta näin ei ole kaikilla. Osalla on oikeesti perkeleen tiukkaa.
 
Omasta mielestä voisi koko opintotuen lopettaa kokonaan ja siirtyä lainarahoituksella + palkkatyöllä kustannettavaan opiskeluaikaiseen elämiseen. Toki erilaiset stipendijärjestelmät myös voisivat olla hyviä missä hyvistä opintosuorituksista saisi "apurahoja". Näin suuressa osassa maailmaa opiskeluaikainen elämä järjestetään.

Opiskeletko itse? Täytyy sanoa, että itse en mene kyllä duuniin koulun ohessa, jos joku asia on varma niin se on aivan varma. Kouluhan siinä menee pilalle ihan täysin kun pitäs mennä joksikin hikiseksi siivojaksi tai mäkin kassalle 8-16 päivän jälkeen huh huh ei kiinnosta pätkääkään. Kesällä sitte voi tehdä duunia.
 
Opiskeletko itse? Täytyy sanoa, että itse en mene kyllä duuniin koulun ohessa, jos joku asia on varma niin se on aivan varma. Kouluhan siinä menee pilalle ihan täysin kun pitäs mennä joksikin hikiseksi siivojaksi tai mäkin kassalle 8-16 päivän jälkeen huh huh ei kiinnosta pätkääkään. Kesällä sitte voi tehdä duunia.

Tarkoitinkin, että kesätyörahoilla voisi alentaa tarvittavaa lainasummaa. Summa minkä valtio takaisi voisi olla vaikkapa max 1000€/kk millä nyt elää vallan mainosti. eli 4v opiskelu maksaisi sen max. 48k€. Toki valtiolle tulee enemmän luottotappioita tällä systeemillä, mutta sitä kompensoi tuista säästyvä raha.
 
Omasta mielestä voisi koko opintotuen lopettaa kokonaan ja siirtyä lainarahoituksella + palkkatyöllä kustannettavaan opiskeluaikaiseen elämiseen. Toki erilaiset stipendijärjestelmät myös voisivat olla hyviä missä hyvistä opintosuorituksista saisi "apurahoja". Näin suuressa osassa maailmaa opiskeluaikainen elämä järjestetään.

Lopetetaan samalla sosiaaliturva. Sossupummit, spurgut ja työttömät voivat myös rahoittaa elämisensä lainalla ja työllä...
 
Omasta mielestä voisi koko opintotuen lopettaa kokonaan ja siirtyä lainarahoituksella + palkkatyöllä kustannettavaan opiskeluaikaiseen elämiseen. Toki erilaiset stipendijärjestelmät myös voisivat olla hyviä missä hyvistä opintosuorituksista saisi "apurahoja". Näin suuressa osassa maailmaa opiskeluaikainen elämä järjestetään.

Hyvä puoli tässä olisi että tällainen muutos tekisi opiskelusta nykyistä enemmän sijoituksen ja nostaisi koulutuksen arvoa työmarkkinoilla. Olisin itsekin tällaisen kannalla JOS siitä sijoituksesta saisi oikeasti jotain tuottoa tulevaisuudessa, ts. palkat ja verotus olisi aavistuksen erilaisia kuin nyt (tai kyllä ne palkat varmasti nousisivat kun koulutettujen määrä laskisi). Nykyisellä palkkatasolla ja veroasteella ei olisi hyvä/toimiva systeemi. Eikä varmasti Suomen kannaltakaan olisi hyvä systeemi koska tuolla jäisi paljon potentiaalisia tulevaisuuden osaajia kouluttamatta, pieni maa kun on kyseessä.

Nykyisellä systeemillä taas olisi oma-napa-periaatteella kaikista järkevintä kouluttautua ilmaiseksi Suomessa ja lähteä valmistumisen jälkeen töihin maahan, jossa tutkinnolla on suurempi markkina-arvo.
 
Itse olen niin mulkku, että kun en kerran itse saanut korkeampaa opintoukea opiskellessani, en suo sitä muillekaan. Vähän sama kuin intti; koska itse sen joutui käymään, toivon että kaikki muutkin kärsivät sen.
 
pååtta, mitä ihmettä sä oikein opiskelet? Pintakäsittelyä? Eikö sulla oikeasti riitä rahkeet noita mielenkiintoisempiin hommiin esim. omalta alalta?
 
pååtta, mitä ihmettä sä oikein opiskelet? Pintakäsittelyä? Eikö sulla oikeasti riitä rahkeet noita mielenkiintoisempiin hommiin esim. omalta alalta?

Jep, ite teen ihan ok-hommia, ja about omalta alalta, vaikka fuksi olenkin.. Tosi kylmä tosiasia on se että niitä mielekkäitä hommia ei riitä joka janpalle, läheskään.

Andy sanoi:
Itse olen niin mulkku, että kun en kerran itse saanut korkeampaa opintoukea opiskellessani, en suo sitä muillekaan. Vähän sama kuin intti; koska itse sen joutui käymään, toivon että kaikki muutkin kärsivät sen.
Intistä ei kärsitä, siitä nautitaan..
 
Vähän laskisi tuo opiskelijoiden määrä jos koko ajan pitäisi lainalla vääntää. Harvoilta aloilta saa niin hyvää palkkaa, että niihin kannattaisi opiskella ilman tukia.
 
Monen vanhemmilla on kuitenkin tarjota paremmat lähtökohdat opiskeluun lainarahalla. Esimerkiksi tukiverkko ja mahdolliset suhteet hyväpalkaisia töitä tarjoaviin tahoihin.

Omasta mielestäni varsinkin AMK opiskelu nykyisin niin työelämälähtöistä, että opiskelijoiden työnteosta ei pitäisi rangaista tukien menetyksillä. Työssä kuitenkin oppii sitä käytäntöä. Usein koulutuntejakaan ei ole kuin kahtena tai kolmena päivänä viikossa+ pitkät kesälomat. Mitä silloin pitäisi tehdä? pyöritellä peukaloita? Nimimerkki "paljon tukea takaisin maksanut..."
 
Hyvä puoli tässä olisi että tällainen muutos tekisi opiskelusta nykyistä enemmän sijoituksen ja nostaisi koulutuksen arvoa työmarkkinoilla. Olisin itsekin tällaisen kannalla JOS siitä sijoituksesta saisi oikeasti jotain tuottoa tulevaisuudessa, ts. palkat ja verotus olisi aavistuksen erilaisia kuin nyt (tai kyllä ne palkat varmasti nousisivat kun koulutettujen määrä laskisi). Nykyisellä palkkatasolla ja veroasteella ei olisi hyvä/toimiva systeemi. Eikä varmasti Suomen kannaltakaan olisi hyvä systeemi koska tuolla jäisi paljon potentiaalisia tulevaisuuden osaajia kouluttamatta, pieni maa kun on kyseessä.

Nykyisellä systeemillä taas olisi oma-napa-periaatteella kaikista järkevintä kouluttautua ilmaiseksi Suomessa ja lähteä valmistumisen jälkeen töihin maahan, jossa tutkinnolla on suurempi markkina-arvo.

Totta joka sana. Verotuksellisesti ja palkkakehityksellisesti olisi suomessa siirryttävä uuteen aikakauteen jos edellä mainittu rahoitusmuoto tulisi. Miettikääpä miksi ulkomaisia huippuosaajia ei saada suomeen töihin helpolla? Siksi että he ovat suurimmaksi osaksi rahoittaneet opiskelunsa itse lainalla (tai vanhempien avustuksella) mukaanlukien lukukausimaksut. Kiva tulla suomeen töihin, kun rahaa ei jää käteen verojen jälkeen juurikaan mitään verrattuna muihin maihin. Suomalaisilla on etulyöntiasema ulkomaille mentäessä, kun ei ole suuria opiskelulainoja maksettavana ja näinollen voi tyytyä palkkaneuvotteluissa pienempään kuin se Harvardin käynyt kaveri, jonka kompetenssi on sama.


Loppujen lopuksi esittämäni idea oli vain IDEA eikä mikään ristiretki opintotukia vastaan. Olkaa tyytyväisiä, että saatte sen verran mitä nyt tulee, koska 95% maailman opiskelijoista ei saa mitään ja lisäksi maksavat vielä opiskelustaan pitkän pennin. Vaikka opintotuki olisi suurempi kuin nyt, niin silti se ei riittäisi jollekkin elämiseen. Ihminen (paperimies;)) haluaa aina lisää
 
Suurin osa täällä opintotuen korottamista vastustavista on perusduunareita, joilla ei omat rahkeet ole riittäneet koulutuksen hankkimiseen. Nyt vituttaa, kun jotkut saavat opiskeluun tukea, jotta voivat opiskella täysipainoisesti, jopa maksaa vuokran ja syödä unicafessa. Tämä tukijärjestelmä takaa sen, että periaatteessa mistä lähtökohdista tahansa voi lähteä opiskelemaan (myös teidän lapsenne tulevaisuudessa, arvon duunarit!) ja suorittaa tutkinnon.

Toinen vaihtoehto on toki se, että lopetetaan tukien maksu, laitetaan tutkinnot maksullisiksi ja katsotaan kun ainoastaan eliitin keroisoilla on varaa opiskella, ns. sosiaalinen nousu loppuu ja ainoastaan väestön ylimmät kvintiilit rikastuvat. Eipä taidata teidän liksoilla paljon yliopistotason tutkintoja maksella kersoillenne tällaisessa tilanteessa? Voitte käydä vaikka ulkomaisten yliopistojen sivuilta katsomassa noita lukuvuosimaksuja.

Ja ei, en ole nostanut enää pariin vuoteen opintotukea vaan tehnyt duunia, koska tuilla ei tullut toimeen. Tutkinto viivästyy, so what, teidän rahoja mä kulutan, kun olen jatkuvasti kirjoilla yliopistolla ja käytän subventoituja etuja.

Edit: Oman kokemuksen mukaan suurin osa stadin hintatasosta kärsivistä opiskelijoista ei ainakaan dokaa opintotuella. Ne rahat menee täysin vuokraan ja muihin välttämättömiin menoihin. Jos oikeasti haluttaisiin "reilu" malli, opintotuki olisi sidoksissa alueen hintatasoon. Joten rovaniemeläisiltä, oululaisilta, savolaisilta ja muilta junteilta tuista 25-30% pois ja annetaan ne stadilaisille. Siinä sitten taas kuunnellaan itkua "pääkaupunkikeskeisyydestä" ja siitä kun ne hesalaaset puhuukin niin inhottavasti yhyy...
 
Back
Ylös Bottom