Itse valmistuin 2007 helmikuussa, tukea olen nostanut silloin tammi- ja helmikuulle. Alkuvuodesta en saanut palkkatuloja, ja maaliskuusta lähtien olen ollut töissä. Ensi vuonna siis maksuehdotus on minullekin tulossa, mutta kun muistaa säilyttää palkkakuitit niin sillähän siitä selviää.
Tietääkseni sääntö "tukikuukausina saa tienata 505 €, tuettomina 1505 €" pätee aina - myös valmistuneille, kun muistaa poistaa valmistumisen jälkeisiltä kuukausilta sen 1505€/kk ylittävän summan. Aiheetta kela ei "rankaise", joskus koko vuoden laskusäännöstä voi kylläkin hyötyä:
Jos saa tukea tammi-toukokuun ja valmistuu toukokuun lopussa, on vapaan tulon raja n. 13060 euroa. Vasta sitten kun tuo raja ylittyy, kela lähettää takaisinmaksuselvityksen. Jos ansaitsee tammi-toukokuussa 13059 euroa ja on loppuvuoden tulottomana, ei kela karhua rahaa -> tuen saaja hyötyy. Jos taas ansaitsee 13061 euroa, kela lähettää selvityspyynnön (ei oteta nyt huomioon niitä muutaman kympin/satasen liukumia). Tällöin käy ilmi, että tulot ovat menneet alkuvuonna yli, ja kaiken joutuu maksamaan takaisin. Käytännössä siis hyvin pienellä tuloerolla voi säästyä takaisinmaksulta - vaikka olisikin ansainnut liikaa tukikuukausina.
Kelan ohjetta "valmistumisen jälkeisillä tuloilla ei ole merkitystä" voisikin tarkentaa siihen suuntaan, että "valmistumisen jälkeisillä tuloilla ei ole merkitystä JOS tulot eivät tukikuukausina ylitä keskimäärin 505€/kuussa rajaa".