Opintotuen takaisinmaksu ja tuloraja

^ Täällä toinen, jolla veronpalautukset menee tukien takaisinmaksuun. Jo kolmatta vuotta peräkkäin :curs:
Tällä kertaa olin tarkkaan laskenut etten ylitä rajoja, mutta homma kosahti siihen, että pomon tuurailusta tulleet tulospalkkiot olivat odottamaani suuremmat. Homman voisi ehkä pelastaa vielä, mutta tällä hetkellä olen pomon kanssa niin huonoissa väleissä, ettei se suostu tämän vuoden viimeistä palkkaa siirtämään ensi vuoden puolella maksettavaksi. Onneksi enää vuosi opiskeluja jäljellä, sen jälkeen saa ehkä vihdoin nauttia veronpalautuksistakin :rolleyes:

Onneksi sentään jää muutaman kympin "voitolle" kun ottaa joulukuun tuen ja maksaa takaisin tammikuun tuen :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kysästäämpäs täältä josko joku sattuisi tietämään.

Elikkäs aloitin tuossa marraskuun alussa gradun teon yliopistolla. Hommia aloittaessani ei ollut ihan täyttä varmuutta saisinko palkkaa marraskuusta lähtien sillä apurahahakemuksen heitin toimistolle vasta kuun puolessavälin. No, marraskuun puolessavälissä tuli tieto, että saan apurahaa 1000e/kk. Tähän mennessä en siis ollut ilmoitellut Kelalle mitään, koska en tiennyt siis itsekkään saavani rahaa 100% varmuudella.

Noh, samana päivänä kun sain tiedon palkanmaksusta marraskuulta ja seuraavilta kuilta, oli kotona odottamassa tietenkin Kelan lappu, että en ole oikeutettu saamaan opintotukea (289e/kk) em. apurahan takia. Ja selvityspyyntö tietenkin ohessa.

Omaa hölmöyttäni sitten unohdin tuon lappusen ja nyt sen selvityksen tekeminen aikarajan puitteissa on mahdotonta.

Mietiskelin tässä vaan, ennenkun käppäilen opintotukitoimistoon, että p******o se Kelalle kuuluu jos minä saan palkkaa tuosta työstä, kun tulorajat ei ylity vuoden osalta? En ole aiemminkaan ilmoitellut yliopiston ulkopuolisia tulojani Kelalle, eikä ne ole sieltä mitään kyselleet. Gradun teon ohella opiskelen kuitenkin koko ajan, joten enkö olisi oikeutettu saamaan opintotukea opintoihini?

Tulipas sekava viesti...

Kysästäämpäs täältä josko joku sattuisi tietämään.

Elikkäs aloitin tuossa marraskuun alussa gradun teon yliopistolla. Hommia aloittaessani ei ollut ihan täyttä varmuutta saisinko palkkaa marraskuusta lähtien sillä apurahahakemuksen heitin toimistolle vasta kuun puolessavälin. No, marraskuun puolessavälissä tuli tieto, että saan apurahaa 1000e/kk. Tähän mennessä en siis ollut ilmoitellut Kelalle mitään, koska en tiennyt siis itsekkään saavani rahaa 100% varmuudella.

Noh, samana päivänä kun sain tiedon palkanmaksusta marraskuulta ja seuraavilta kuilta, oli kotona odottamassa tietenkin Kelan lappu, että en ole oikeutettu saamaan opintotukea (289e/kk) em. apurahan takia. Ja selvityspyyntö tietenkin ohessa.

Omaa hölmöyttäni sitten unohdin tuon lappusen ja nyt sen selvityksen tekeminen aikarajan puitteissa on mahdotonta.

Mietiskelin tässä vaan, ennenkun käppäilen opintotukitoimistoon, että p******o se Kelalle kuuluu jos minä saan palkkaa tuosta työstä, kun tulorajat ei ylity vuoden osalta? En ole aiemminkaan ilmoitellut yliopiston ulkopuolisia tulojani Kelalle, eikä ne ole sieltä mitään kyselleet. Gradun teon ohella opiskelen kuitenkin koko ajan, joten enkö olisi oikeutettu saamaan opintotukea opintoihini?

Tulipas sekava viesti...
Jos saat päätoimiseen opiskeluun tarkoitettua apurahaa, niin et ole oikeutettu opintotuen opintorahaan. Ei vaikuta, vaikka tulorajat eivät ylity. Opintotuen asumislisään ja opintolainan valtiontakaukseen olet edelleen oikeutettu.

Gradun teon ohella opiskelen kuitenkin koko ajan, joten enkö olisi oikeutettu saamaan opintotukea opintoihini?
Tutkimusapurahan kanssa ei saa nostaa tukia. Eikä edes palkkaa. Jotkut työnantajat tosin voivat kiltisti siirtää maksupäivää sopivasti eteenpäin... ;)

Kannustusrahalla oli erilainen käytäntö, mutta en ole siihen perehtynyt.

Tutkimusapurahan kanssa ei saa nostaa tukia. Eikä edes palkkaa. Jotkut työnantajat tosin voivat kiltisti siirtää maksupäivää sopivasti eteenpäin... ;)

Kannustusrahalla oli erilainen käytäntö, mutta en ole siihen perehtynyt.
Palkannosto riippuu ihan tutkimusrahan antajasta. Jotkut sallivat sen ainakin osittain. Myös tukea saa nostaa (tai ainakin vielä viime vuonna sai). Apuraha lasketaan normaaliksi tuloksi kun opintotukipäätöksiä tehdään. Voi tosin olla, että tämä homma on muuttunut tälle vuodelle.

Kysytäämpäs hieman alkuperäisestä aiheesta poiketen opintotukien palautusta suhteessa suoritettuihin opintopisteisiin:

Olen nyt opiskellut syyskuussa asti AMK:ssa ja plakkarissa on 33op syyslukukaudelta. Kevät lukukauden koulunkäynti on ollut todella heikkoa ja motivatsuuni aivan lopussa. Olen joillakin kursseilla koittanut kituutella, mutta aika heikoin menestyksin. Tällä hetkellä panostan tosissani kevään pääsykokeisiin, missä aion siirtyä lukemaan yliopiston puolelle alaa, joka kiinnostaisi ihan oikeasti.

Olenkin nyt miettinyt, että mikäli mulle ei tule keväältä lainkaan suorituksi, mutta saisin kesätöistä työharjotteluna 6op (kokonaismäärä 33+6=39op), niin peritäänkö multa tukia takaisin tai lakkautetaanko ne? Kun tohon opintojen edistymiseen vaaditaan se 4,8op/tukikuukausi (9kpl) eli yhteensä 43,2op kelan mukaan.

Periaatteessa jos saan syksyllä opiskelupaikan, niin saan hyvin kompensoitua ahkeralla opiskelulla syksyn aikana näitä keväällä menetettyjä pisteitä. Mutta voiko kela tällöin hätäpäissään katkaista mun tuen, kun ne kattoo, että edellisellä lukukaudella ei ole tullut tarpeeksi suorituksia? Olisi hieman ikävää sitten ensi talvena (eikös kela aina loka/marras tarkasta noi edelliset...) huomata, että tuet on yhtäkkiä katkennut, vaikka siinä vaiheessa olisikin saanu jo sen 4,8op/tukikuukausi-vauhdin kiinni...

Onko jollakin omakohtaisia kokemuksia siitä, että ei ole tullut tarpeeksi opintopisteitä kasaan?

Kysytäämpäs hieman alkuperäisestä aiheesta poiketen opintotukien palautusta suhteessa suoritettuihin opintopisteisiin:

Olen nyt opiskellut syyskuussa asti AMK:ssa ja plakkarissa on 33op syyslukukaudelta. Kevät lukukauden koulunkäynti on ollut todella heikkoa ja motivatsuuni aivan lopussa. Olen joillakin kursseilla koittanut kituutella, mutta aika heikoin menestyksin. Tällä hetkellä panostan tosissani kevään pääsykokeisiin, missä aion siirtyä lukemaan yliopiston puolelle alaa, joka kiinnostaisi ihan oikeasti.

Olenkin nyt miettinyt, että mikäli mulle ei tule keväältä lainkaan suorituksi, mutta saisin kesätöistä työharjotteluna 6op (kokonaismäärä 33+6=39op), niin peritäänkö multa tukia takaisin tai lakkautetaanko ne? Kun tohon opintojen edistymiseen vaaditaan se 4,8op/tukikuukausi (9kpl) eli yhteensä 43,2op kelan mukaan.

Periaatteessa jos saan syksyllä opiskelupaikan, niin saan hyvin kompensoitua ahkeralla opiskelulla syksyn aikana näitä keväällä menetettyjä pisteitä. Mutta voiko kela tällöin hätäpäissään katkaista mun tuen, kun ne kattoo, että edellisellä lukukaudella ei ole tullut tarpeeksi suorituksia? Olisi hieman ikävää sitten ensi talvena (eikös kela aina loka/marras tarkasta noi edelliset...) huomata, että tuet on yhtäkkiä katkennut, vaikka siinä vaiheessa olisikin saanu jo sen 4,8op/tukikuukausi-vauhdin kiinni...

Onko jollakin omakohtaisia kokemuksia siitä, että ei ole tullut tarpeeksi opintopisteitä kasaan?
Ei ainakaan peritä takaisin tuolla pistemäärällä. Ja jos saat nuo harjoittelut merkattua ennen syyskuun alku (vai oliko se lokakuu?), niin ei tuu ongelmia. Selität vaan että oli vähän vaikeeta jne. Itse asiassa jos vaihdat koulua täysin syksyllä, niin ei siellä tietääkseni enää vanhoja muistella silloin muutenkaan.

Ei niitä takaisin peritä muuta kuin silloin jos tienaat liikaa. Jos taas opiskelet liian vähän niin ne vaan lakkauttaa ne. Kuitenkin vanha perimätieto kertoo, että ensimmäisellä kerralla kun ne sen selvityspyynnön lähettää niin riittää kun kertoo, että on ollut henkilökohtaisia ongelmia ja ne painaa asian villaisella. Toisella kertaa pitää sitten jo pystyä selvittämään miksei niitä pisteitä kerry. Onnea pääsykokeisiin :)

Hyvältä kuulostaa! Tosin näyttää nyt siltä, että saattaa tulla toi 44op täyteen silti, kun aion kuitenkin käydä pari kurssia, millä on ryhmätyöt aloitettu. Tulee todennäkösesti menemään aika hilkulle, mutta selittelemällä sitten koitetaan selvitä jos jää vajaaksi.

Tää vois yhtä hyvin mennä vitutusketjuun, mutta uudelleenkäsittelynkin jälkeen jäi maksettavaa 1590 euroa. ARGH! Ei auta kuin purra hammasta ja maksaa...

Mutta yksi kysymys tässä herää. Mulla opintotukia peritään siksi, että pääsin töihin ennen valmistumista, ja sen verran ehti palkka ja opintotuki mennä päällekkäin, että tuloraja ylittyi. Mitä hemmettiä Kelan sivuilla tarkoittaa seuraava:

"Miten aloittamis- tai valmistumisvuoden tulot otetaan huomioon?

Ennen opintojen aloittamiskuukautta tai opintojen päättymiskuukauden jälkeen saamistasi tuloista ei lasketa mukaan sitä osuutta, joka ylittää keskimäärin 1970 euroa kuukaudessa (1 515 euroa kuukaudessa 31.12.2007 asti).

Toisin sanoen sinun on huolehdittava siitä, että opiskeluaikana saamasi tulot pysyvät laskukaavan "660 euroa x opiskeluajan tukikuukausien määrä + 1 970 euroa x opiskeluajan tuettomien kuukausien määrä" sisällä (505 e x tukikuukausi ja 1 515 e x tueton kuukausi 31.12.2007 asti). Jos opiskeluaikana saamasi tulot pysyvät edellä mainitun laskukaavan sisällä, ennen aloittamiskuukautta tai päättymiskuukauden jälkeen saamasi tulot voivat olla miten suuret tahansa."

Jos tuota alleviivattua kohtaa on uskominen niin mulla raja olisi 505*5 + 1515*7 eli 13130 euroa. Opiskeluaikana saadut tulot jäävät mulla alle 5000 euroon. Mikä logiikka tuossa laskukaavassa on kun ei tunnu oikein pätevän?

Jos tuota alleviivattua kohtaa on uskominen niin mulla raja olisi 505*5 + 1515*7 eli 13130 euroa. Opiskeluaikana saadut tulot jäävät mulla alle 5000 euroon. Mikä logiikka tuossa laskukaavassa on kun ei tunnu oikein pätevän?
Olitko opiskelija-statuksella koko tuon vuoden? Todennäköisesti et, joten vapaa tulosi ei kerry 12 kk mukaan. Jos valmistuit vaikkapa 1.5. niin vapaa tulosi on 5*505 eikä sen jälkeisellä ajalla/tuloilla ole merkitystä. Nyt jos teit liikaa duunia ennen valmistumista niin mahdollisia palautettavia tukikuukausia on nuo viisi tai osa niistä.

n. 1050 tulee takasinmaksettavaa toissa vuodelta kun tulorajat ylittyi. Sain kuitenkin neuvoteltua niin että maksaminen alkaa vasta 6kk kuluttua maksulapun saapumisesta niin että se on jaettu 30 yhtä suureen osaan. :) 15% korko ei kuulostakaan enää niin pahalta!

Onko täällä ketään, joka olisi joutunut opintojen edistymättömyyden vuoksi palauttamaan tukia vai onko se niin harvinaista kuin olen nyt ymmärtänyt? Jos joku on joutunut palauttamaan, niin paljonko jäi pisteitä vajaaksi?

n. 1050 tulee takasinmaksettavaa toissa vuodelta kun tulorajat ylittyi. Sain kuitenkin neuvoteltua niin että maksaminen alkaa vasta 6kk kuluttua maksulapun saapumisesta niin että se on jaettu 30 yhtä suureen osaan. :) 15% korko ei kuulostakaan enää niin pahalta!

Jees. Kelan kanssa pystyy yllättävän hyvin tuon asian neuvottelemaan. Kaikki muu onkin sitten yhtä tuskaa. Nyt on oikaisuvaatimus sisällä vuodelta 2007, ja täytyy vielä varmistaa viime vuoden tulot/rajat, kun vielä ehtii palauttaa tän kuun loppuun mennessä.

Olitko opiskelija-statuksella koko tuon vuoden? Todennäköisesti et, joten vapaa tulosi ei kerry 12 kk mukaan. Jos valmistuit vaikkapa 1.5. niin vapaa tulosi on 5*505 eikä sen jälkeisellä ajalla/tuloilla ole merkitystä. Nyt jos teit liikaa duunia ennen valmistumista niin mahdollisia palautettavia tukikuukausia on nuo viisi tai osa niistä.

Äh, niinpä tietysti... Olisi pitänyt odottaa että verenpaine laskee ennen kuin alkaa lukea noita papereita. Ottaa vain ihan pikkuisen päähän tuo maksaminen ja se, että noiden Kelan papereiden lukemiseksi pitäisi olla joku kurssi käytynä että ymmärtäisi.

Äh, niinpä tietysti... Olisi pitänyt odottaa että verenpaine laskee ennen kuin alkaa lukea noita papereita. Ottaa vain ihan pikkuisen päähän tuo maksaminen ja se, että noiden Kelan papereiden lukemiseksi pitäisi olla joku kurssi käytynä että ymmärtäisi.

On muuten niin, että kannattaa suhtautua kriittisesti kaikkeen mitä ne siellä tiskin takana sanoo. Ei ne tiedä välttämättä opintotuista yhtään mitään. Kursseja niillekin mammoille vois järjestää:evil:

Jos opintotukiasioista haluaa päästä selville, olisi hyvä keskustella opintotukiasioista vastaavan henkilön kanssa. Sekään ei kyllä välttämättä aina tiedä:D

Eikä ne aina edes halua kertoa miten se homma menee, mullekin väitettiin että en vois keväältä ottaa tukia, jollen käy sitä minimi määrää pisteitä... ite oon kuitenkin siinä uskossa, että kela tarkistaa sen pistekertymän kerran vuodessa eikä joka kuukaudelle:D

On muuten niin, että kannattaa suhtautua kriittisesti kaikkeen mitä ne siellä tiskin takana sanoo. Ei ne tiedä välttämättä opintotuista yhtään mitään. Kursseja niillekin mammoille vois järjestää:evil:

Jos opintotukiasioista haluaa päästä selville, olisi hyvä keskustella opintotukiasioista vastaavan henkilön kanssa. Sekään ei kyllä välttämättä aina tiedä:D

Eukollekkin sanottii pari vuotta sitten että ennen kuin on oikeutettu tukeen (oli alle 20v ja vanhemmilla "hyvät tulot") ei tuloja lasketa. Ja niin vaan napsahti 2300€ takaisin maksettavaksi kuin ilmeisesti ne tulot lasketaankiin vuositulorajaan mukaan... Todistappa nyt tuokin jotenkin että virkailija oli sanonut noin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom