Opintotuen takaisinmaksu ja tuloraja

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mulla kävi hassu tapaus tän opintotuen kanssa, pitää maksaa takaisin yhen kuukauden opintotuki ja kela oli koko vuoden ajan maksanu mulle just sen verran opintotukea et saan veronpalautuksena jouluna nyt sen yhen kuukauden opintotuen, olis tullu pari hunttia ihan ilman mitään vaivaa jos olis muistanu lakkauttaa opintotuen ajoissa :(

Vähän ehkä ohi aiheen, mutta täällä joku varmastikkin tietää.

Eli jos aloitan opiskelut nyt syksyllä, vaikuttaako tämän vuoden aikaisemmat tulot jotenkin opintosaataviini?
Kaiken järjen mukaan ei, mutta joku joskus jostain väitti toisin..

Eikös verottaja katso vuoden tulot bruttotuloista, käytännössähän saa sitten tienata vain naurettavan vähän?

Jos saa vuoden 2007 joulukuun palkan vuonna 2008, niin luetaanko tuo palkka vuoden 2008 verotukseen vai yhä 2007:än?

Eikös verottaja katso vuoden tulot bruttotuloista, käytännössähän saa sitten tienata vain naurettavan vähän?

Tarkentava kysymys noista bruttotuloista. Mitä tarkalleen noista palkkakuiteista pitää laskea yhteen, kun koitan laskea että paljonko niitä tuloja nyt sitten tänä vuonna on tullut. Justeeraisin tulot mahd tarkasti tulorajan alle, että saisko tässä vielä jonku satasen tienata. Riittääkö pelkkä "verolliset ansiot yhteensä kuluvalta vuodelta" vai pitääkö noita "vuosilomakorvauksia" tai "vuoro- ja kausilisiä" jne. ottaa kans huomioon jotenkin.

Naurettavan alhaiset nuo tulorajat on, karvaasti sen hoksasin tässä yksi päivä. Aloin tarkistamaan huvikseen että katotaas että pääsenkö lähellekään tulorajaa, niin huomasinki että oon jo nyt ylittäny rajan, reilusti! :eek: Eli ei muuta ku 1500e lähtee takas kelalle ja lentosuudelma perään :haart: Suomessahan ei saa opiskelijalla mennä liian hyvin vaikka omalla ahkeruudella töissä opintojen rinnalla käy ja työt ei vaikuta lainkaan valmistumispäivämääräänkään, töihin soitellaan jatkuvasti kun tarve tekijälle olisi kova. Mutta no can do!

Suomessahan ei saa opiskelijalla mennä liian hyvin vaikka omalla ahkeruudella töissä opintojen rinnalla käy ja työt ei vaikuta lainkaan valmistumispäivämääräänkään, töihin soitellaan jatkuvasti kun tarve tekijälle olisi kova. Mutta no can do!

JOs sulla menee noin hyvin niin tee töitä, senkun teet vaikka 8h/pvä. Ai niin, sitten et saa käytännössä vastikkeetonta rahaa. Voivoi. Turha noista on nillittää. Se opintotuki on edelleen tuki ei opiskelijan kansalaispalkka.

Ja kaikki bruttotulot lasketaan mukaan.

JOs sulla menee noin hyvin niin tee töitä, senkun teet vaikka 8h/pvä. Ai niin, sitten et saa käytännössä vastikkeetonta rahaa. Voivoi. Turha noista on nillittää. Se opintotuki on edelleen tuki ei opiskelijan kansalaispalkka.

Onhan työttömilläkin oma "kansalaispalkkansa"... Eli saa nillittää.

Aaa.. tuota en tullukaan muuten ajatelleeksi. Olen ollut ahne ja kiittämätön ihminen. Nyt hävettää.

Vähän ehkä ohi aiheen, mutta täällä joku varmastikkin tietää.

Eli jos aloitan opiskelut nyt syksyllä, vaikuttaako tämän vuoden aikaisemmat tulot jotenkin opintosaataviini?
Kaiken järjen mukaan ei, mutta joku joskus jostain väitti toisin..

Eivät vaikuta, mutta voit joutua tekemään selvityksen Kelalle, että ko. tulot ovat maksettu ennen opintojen aloittamista. Jos olet tehnyt työtä ennen opiskelujen aloittamista, mutta palkka maksettu opiskelujen alkamisen jälkeen, niin ne tulot lasketaan opiskeluaikaisiin tuloihin mukaan. Eli pieni vittumaisuus sieltäkin löytyy.

Lyhyesti siis: työn tekemisin ajankohdalla ei ole väliä vaan sillä milloin palkka on sinulle maksettu. Jos palkka maksettu ennen opiskelujen alkamista tai vastavuoroisesti niiden päättymisen jälkeen riippumatta siitä milloin itse työ on tehty---> ei vaikutusta tulorajoihin. Jos taas palkkaa/lomarahaa/lisiä/bonuksia tms. veronalaista tuloa on maksettu opiskelujen alkamisen ja päättymisen välisenä aikana (päivälleen) niin vaikuttaa ne tulorajoihin riippumatta siitä milloin itse työ on tehty.

Oon kelan sivuilla nyt surffaillut ja en saanu selvyyttä. Opiskeluni aloitin syyskuussa 2007. Ja syyskuusta lähtien sain opintotukea. Jos tienasin vaikka vuotena 2007 tammikuu-elokuu 100 000€ niin vaikuttaako se opintotukeen?

"Tuloista, jotka on saatu ennen opiskelun aloittamista tai valmistumisen jälkeen, ei lasketa mukaan sitä osuutta, joka ylittää keskimäärin 1 970 euroa/kk (31.12.2007 asti 1 515 euroa /kk.)"

Eli?

Minäkin aloitin syksyllä opintoni ja soitin kelalle, jossa täti sanoi että saan tienata tämän vuoden loppuun asti 18 000€. Täti kerto et vuoden alusta alkaa normaalit tulorajat koskea mua normaalisti. Onko tässä syytä huoleen?

kela sanoi:
Tulovalvonta tahdään kaikilla koko vuoden tulojen ja koko vuoden vapaan tulon perusteella. Jos vuositulot eivät ylitä vapaata tuloa, opintotuki on maksettu oikean suuruisena. Jos vuositulot ylittävät vapaan tulon ja tuensaaja on opintonsa aloittanut tai valmistunut, hänen on huolehdittava siitä, että opiskeluaikana saadut tulot pysyvät laskusäännön "660 euroa tukikuukautta kohden ja 1 970 euroa tuetonta kuukautta kohden" mukaisina (505 e/kk ja 1 515 e/kk 31.12.2007 asti). Opiskeluaikaan kuulumattomien kuukausien tulot voivat tällöin olla miten suuret tahansa.

Eli tuo "ylittää osuutta" pitäisi ILMEISESTI ymmärtää seuraavasti;
Jos olet opiskelukuukausien aikana tienannut alle 660 euroa kuussa, ja tuettomien kuukausien aikana alle 1970 euroa kuussa KESKIMÄÄRIN, homma on rookeri. Jos taas nuo rajat menevät yli, joutuu sitten maksamaan takaisin.

Jos olet alottanut opiskelut elokuussa, alkuvuodesta et ole tienannut senttiäkään, saat tienata opiskelukuukausien aikana siis ilmeisesti 1970x7 + 5x660 euroa (aika paljon 5 kuukauteen).
Jos taas olet tienannut 10 000 euroa kuussa ennen opintoja ja opintojen aikana tukea nostaen sen 660e/kk, et joudu - selvitysten jälkeen - maksamaan mitään takaisin.

Ehkä.

^ Noin se menee. Eli jos on tienannut alkuvuodesta 100k€, ei joudu maksamaan mitään takaisin, kunhan opiskelukuukausien tulot eivät ylitä 660e/kk. Jos taas on tienannut vain vähän alkuvuodesta, tulorajat tarkistetaan vasta kun sääntö 7*1970e + 5*660e ylittyy.

Soitin itse kelaan tänään varmistaakseni oman tilanteeni; 100 euron tulojen takia pitää maksaa 440 euroa takaisin :)

Tienasin itse 3580e alkuvuodesta (tammi-maalis, tulottomat huhti-touko), joka on mukavan kivasti siis 100e yli 5x330 + 180e rajan. Kesäkuussa puolestaan tienasin sitten jo bigbucks mutta koska valmistuin ennen kesäkuun puoliväliä, ei ko. kuukautta lasketa mukaan - väittivät. Kirjallisena minulla moista ei ole, eli tietoa ei kannata lähteä vannomaan.

Pitää siis maksaa nuo tuet takaisin.. sinne meni ne veronpalautukset. Vain sadan euron tähden.. kerpule :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom