Opintotuen takaisinmaksu ja tuloraja

Nimenomaan tämä on oikein. Aiempi väite, että valmistumisen jälkeisiä tuloja ei laskettaisi mukaan lainkaan on paskapuhetta. Saavat siis eri kohtelun kuin tulot, jotka aikanaan tulivat opiskelijalle ennen opintojen aloittamista, niitähän ei 1. opiskeluvuonna lasketa mukaan tukiin vaikuttavia tuloja ynnäiltäessä.

Itsekin aikanaan menin tuohon lankaan ja nostelin alkuvuodesta 4 kk tukia, kun tiesin valmistuvani kesken vuoden ja ajattelin, että mullahan on tulorajoissa sitten reilusti löysää. No, pääsin sitten sen reilun tonnin palauttelemaan seuraavana talvena.

Täällä vähän sama homma. Olin ihmeissäni tulojeni kanssa ja mitkä vaikuttaa ja mitkä ei, kun sain stipendiä, apurahaa palkkaa jne ja valmistuminen kesken vuotta. Oman pääni mukaan laskeskelin kans tyylillä, että valmistumisen jälkeiset tulot ei vaikuta --> oisin saanu pitää tukeni (3kk) mutta jollain erikoisella tapaa ne kuitenkin vaikutti. Ymmärsin kelan selityksen, mutta en olisi ymmärtänyt nettisivujen perusteella oikein. Onneks ne rahat on ns. jemmassa.

Vuodelta 2005 joudun maksamaan takas 1kk, koska viimenen apurahaerä maksettiin päivää liian aikasin. Päivällä on siis melkein 500e merkitys. Jee. Elämää. Eipä totakaan tajunnu ajoissa. Onneks tämän jälkeen ei enää kelan kans tarvi kikkailla opintotukiasioissa. :kippis1:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onneks oon ite jaksanu aina ynnätä tulojani ja perunu opintotukia ajallaan, ettei oo tarvinu maksaa ainaka takasin niille mitään. Naurettavan pienet tukiaiset ja sitten joutuu viel maksaa takasin jos on jaksanu koulun ohessa tehä töitäkin ja tienata sen leipänsä.

Samoin olen tehnyt ja eiliseen asti ei kertaakaan ole tullut perintäkirjettä. Mutta nytpä olikin mennyt laskelmat persiilleen ja pitäisi maksaa kolmen kuukauden tukiaiset korkoineen eli vajaat 900e takaisin. Onneksi on rahaa sen verran jemmassa ettei talous tuohon kaadu.

Iteltä perittiin aikoinaan yli 800 euroa.. lähetin takaisin kaikki paperit ilman mitään tarkistuksia tai kirjotuksia.
Noin puolen vuoden päästä tuli uusi lasku joka oli 400 euroa.. maksoin 150 euroa ja jäin odottelemaan lisää laskuja. :evil:
Niitä odotellaan edelleen..vaan eipä taida enää tulla, on jo vuosia aikaa tapahtuneesta. :rolleyes:

Tuntuu että sieltä lähetellään niitä laskuja jokaiselle joka opintotukea nostaa, joku sitten maksaa sen ja toiset ei. :jahas:

mullekin napsahti muka maksettavaksi yli 2000euroa takaisin:eek:.. MUTTA mulla vain sellai kiva juttu, että olen valmistunut ko. vuonna, enkä todellakaan maksa takaisin tuota summaa. olen laskenut, että valmistumisen jälkeen olen tienannut juuri tuon ylimenevän summan, minkä mukaan viiden kuukauden tuet pitäisi maksaa pois. hah haa, eipä tarvi mitään maksella takaisin:D . vähän nuivan tuntuinen oli kelatäti, kun kannoin kaikki tarvittavat todistukset kelaan aamulla:jahas: . ajatteli varmaan, että eipä tuoltakaan saada mitään irti. viime vuonna tosin maksoin yli 800euroa takas:( , mutta tänä vuonna kela jää nuolemaan näppejään:evil: .

Hemmetti, sieltähän se kolahti... en edes osannu odottaa, muka olin laskenu oikein. No en sitten ollut. 700 egeä maksettavana, argh.

mullekin napsahti muka maksettavaksi yli 2000euroa takaisin:eek:.. MUTTA mulla vain sellai kiva juttu, että olen valmistunut ko. vuonna, enkä todellakaan maksa takaisin tuota summaa. olen laskenut, että valmistumisen jälkeen olen tienannut juuri tuon ylimenevän summan, minkä mukaan viiden kuukauden tuet pitäisi maksaa pois. hah haa, eipä tarvi mitään maksella takaisin:D . vähän nuivan tuntuinen oli kelatäti, kun kannoin kaikki tarvittavat todistukset kelaan aamulla:jahas: . ajatteli varmaan, että eipä tuoltakaan saada mitään irti. viime vuonna tosin maksoin yli 800euroa takas:( , mutta tänä vuonna kela jää nuolemaan näppejään:evil: .

Mitä todistuksia muuten kiikutit Kelaan? Varmaan ainakin palkkakuitit.. Tarvitseeko muutakin?

Valmistuin 2006 keväällä ja olen töitä paiskinut koko viime vuoden mutta eivät ole Kelasta ainakaan vielä lähettäneet mitään perintäkirjeitä..

Mulle tuli myös kirje eilen, jossa 1500e takaisinperintälasku. Mutta koska valmistuin maaliskuussa ja kaikki vuoden 2005 tulot on tullut valmistumisen jälkeen, niin tänään lähti vastine Kelalle tilinauhoineen ja valmistumistodistuksineen. Harmitti silti tuo ylimääräinen duuni, kun piti alkaa kaivaan kaikki vanhat tilinauhat esiin ja menihän siinä aikaa ennen kun ne kaikki löysi jostain komeroiden perukoilta. Mutta parempi tuokin, kun maksaa 1500e takaisin. :)

Tämän innoittamana piti ynnäillä vuosi 2006. Viime vuoden tukia saa vielä palautella ilman korkoja ja tukikuukausien menetyksiä ens kuun loppuun asti.

Kannattaa tsekkailla ne nyt läpi, että mahdollisimman moni välttyisi vuoden päästä tältä samalta itkulta.

Oon aina tasaisesti nakellut roskin nuo takaisinperintälaput. Kait ne on jonkun kympin vieneet tähän asti opintotuesta päältä. Saa nähdä mitä ehdottavat nyt kun valmistun. Ehkä tuota jonkun 50e voi kuussa alkaa lyhentämään..
Ei tuolla 15% korolla viitsi hätäillä tuon maksun kanssa.

Hemmetti jos kehtaavat lähettää vuoden 2005 tuista jotain vaatimuksia, niin ryhdyn diktaattoriksi ja lakkautan koko laitoksen! :evil: Palautin/ peruutin kyseisen vuoden tuet kokonaisuudessaan, kun viihdyin liikaa töissä. Rankaisevat siitä vaikka suoritin opintojanikin ihan aikataulussa. En ihmettelisi yhtään vaikka tuo byrokratiapulju vaatisi vielä jotain lisää...:lol2:

Viime vuodeltakin pitää palauttaa hieman, mutta eiköhän tuo järjesty kun pääsee taas töihin. Montaa päivää viikossa ei vain saa tehdä koska siitä seuraa rangaistus :jahas: Onneksi sitä valmistuu tänä vuonna. Ehkä...

Viime vuonna tuli tienattua sen verran reilusti "liikaa" että 5 kuukauden opintotuet asumislisineen pitäisi palauttaa ensi kuun loppuun mennessä. Täytin tuon olosuhdemuutosilmoituksen jossa ilmoitin palauttavani alkuvuoden tuet. Haluaisin nimenomaan palauttaa koko summan ennen maaliskuun loppua, jotta välttyisin tuon 15% koron maksamiselta ja saisin tukikuukaudet takaisin käyttööni.
Nyt sitten eilen tuli lasku jolla voi maksaa ainoastaan yhden tuen takaisin. Lähettävätkö nuo tuolta oletuksena joka kuukausi aina tuon että voi vaan yhen tuen kerrallaan maksaa takaisin vai pitääkö sinne soittaa erikseen ja ilmoittaa että maksaa kaiken kerralla?
Muistaakseni viime vuonna kun palautin vapaaehtoisesti 2kk:n tuet niin ne pystyi sillon maksamaan samalla kertaa.

Tuota. Mä valmistun toukokuussa, ja saan opintotukea siihen asti. Ei kai se tuloraja koske koko loppu vuotta 2007? Ei helvetissä voi?

Tuota. Mä valmistun toukokuussa, ja saan opintotukea siihen asti. Ei kai se tuloraja koske koko loppu vuotta 2007? Ei helvetissä voi?

Ainoastaan silloin jos tienaat tohon Toukokuuhun mennessä sen tulorajan verran, eli joku 10000. Loppuaika vaan lunkisti.

Kela on perseestä. Piste.

Nyt saa selvitellä kun maksoin vuonna 2006 vapaaehtoisesti määräajan sisällä vuoden 2005 3kk:n tuet takaisin. Näin olin laskenut, että nostamastani 5:stä opintotuesta on 3 maksettava, jotta välttyisin takaisinperinnältä. Tulos = Kela karhuaa 1500€ ja siis 3kk:n tukia takaisin.

Soitin äsken kelaan. Olin perunut koko vitun opintotuen alkaen 30.11.2005 alkaen ja silti ne apinat oli onnistuneet maksamaan mulle tammikuussa 2006 opintotuen. Näin ollen ne saatanan taukit oli laittaneet yhden noista maksamistani tukikuukausista kattamaan sen tammikuun 2006. Kehotti vain valittamaan kirjallisesti.

Nyt saa kaivella palkkakuitit sun muut ja alkaa laskimen kanssa selvittämään mitä siellä oikeesti on tapahtunu ja aikaa kuluu.

Ja se 15% korko opintotukilaissa....:curs:

Laitan siihen reklamaatioon Kelalle laskun 120€ per tunti tästä selvitystyöstä! Sama laskutus Kelalle ku asiakkaille.

Itse lukasin läpi ja luvut olivat kohdallaan mutta ainoa mikä ihmetyttää on miksi perittävä summa on 259e/kk eikä 233e/kk joka maksetaan tilille. 10% siis on mennyt veroja kun summa tippuu tilille.

Pitääkö tuota 10% nyt ruveta anomaan valtiolta takaisin liiaksi maksettujen tuloverojen muodossa?

Kun sulle on maksettu opintotukea perusteettomasti, siitä otetaan 15% vuosikorko lisäksi. Näin ainakin multa viimeksi maksellessani. Sama paska taas edessä, vaikka rahat on kaikki jo menny. :wall:

Siis nytkö ne jo tulee? Verotoimistosta ne väitti, että ei voi vielä tietää kuluneen vuoden tuloja ennen maaliskuun loppua ja Kelan sivujen mukaan korotta saa palauttaa tuet vielä maaliskuun loppuun asti. Eiks se meekään näin?

Takaisin maksettavaa semmoset 1400 euroa. Ei ollenkaan kiva yllätys. Pitänee vielä tarkistaa nuo lappuset, että onko kaikki varmasti laskettu oikein. Kyllä ihminen voi olla hölmö, kun ei ymmärrä seurata noita rajoja :itku:

Kun sulle on maksettu opintotukea perusteettomasti, siitä otetaan 15% vuosikorko lisäksi. Näin ainakin multa viimeksi maksellessani. Sama paska taas edessä, vaikka rahat on kaikki jo menny. :wall:

On muuten 15% korotus takaisin maksettavaan määrään eikä 15% vuosikorko.
Opintotukilaki 21.1.1994/65 sanoi:
Opiskelijan omien tulojen perusteella takaisinperittäväksi määrätyn opintorahan ja asumislisän määrää korotetaan 15 prosentilla, jollei valtioneuvoston asetuksella säädetä alemmasta korotuksesta. (15.12.2000/1099)
Kuulin myös kaverilta, että tuo 15% lisätään vain kerran maksettavaan määrään eli seuraavina vuosina ei korotusta enää ole, vaikka vapaan tulon määrä ylittyisikin.

Esim. Kela vaatii takaisin 1000€. En maksa, ja näin ollen takaisin maksettava määrä on 1,15*1000€=1150€. Nostan tukikuukaudet normaalisti ja lyhennän samalla "velkaa" kelalle 50€/kk. Tienaan myös tulevina vuosina yli vapaan tulon rajan, mutta en joudu enää maksamaan tuota 15% rangaistusta, sillä olen sen jo kertaalleen maksanut. Tämän vuoksi saan kelalta lainaa koko loppuopiskeluajalle 150€ korolla. Opiskeluajasta riippuen tämä 150€ ei ole kovin paha korkokustannus, jos vertaa vaikkapa opintolainaan.

Ymmärsiköhän kukaan, mitä yritin selittää? Onko ketään, joka olisi noin tehnyt? Itse täytyisi palauttaa kaksi kuukautta maaliskuun loppuun mennessä, mutta täytyy ottaa harkintaan tuo edellä mainittu systeemi.

Onhan nuo tulorajat aivan naurettavaa pelleilyä. Vielä naurettavampaa on se helvetin korko, jolla valtio kerää itselleen mukavan siivun opiskelijoiden selkänahasta! :curs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom