Opintotuen takaisinmaksu ja tuloraja

Ymmärrän kyllä, mutta pointtini olikin siinä, että etkö voi vaan hyväksyä sitä, että itse olet tienannut enemmän kuin saisi? "Kohtuullistamisella taloudellisen tilanteen perusteella" tarkoitat varmaankin sitä että olet tuhlaillut vähän liikaa ja nyt et pysty ottamaan siitä vastuuta? *provo*

No jaa... mielestäni nuo tulorajat ovatkin ihan liian alhaisia. Nuo tienestit mitä tienasin opiskeluaikana tuli todellakin tarpeeseen. Ja kieltämättä 2500e on vaikea maksaa kertalaakista tosta vaan. (tosin tuskin johtuu siitä, että olisin tuhlaillut liikaa). Jotkut opintotuen takaisinmaksamiset on kuitenkin vähä eri juttu ku tekstiviestivipit yms.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No jaa... mielestäni nuo tulorajat ovatkin ihan liian alhaisia. Nuo tienestit mitä tienasin opiskeluaikana tuli todellakin tarpeeseen. Ja kieltämättä 2500e on vaikea maksaa kertalaakista tosta vaan. (tosin tuskin johtuu siitä, että olisin tuhlaillut liikaa). Jotkut opintotuen takaisinmaksamiset on kuitenkin vähä eri juttu ku tekstiviestivipit yms.

Kyllä, olen täysin samaa mieltä. Itse olen tehnyt koko opiskeluajan duunia ja kaikki tulee kyllä tarpeeseen.

Minä olen vahvasti sitä mieltä että jos opintotukea voitaisiin korottaa reilusti (mikä ei kylläkään ole mahdollista siinä määrin että se riittäisi elämiseen ja vuokraan) niin opiskelijoita valmistuisivat määräajassa huomattavasti enemmän ja sitä kautta syntyisi säästöjä.

Minäkin töppäsin viime vuonna mutta enemmän harmittaa palkanlaskijan virhe jonka takia joudun palauttamaan 2 tukikuukautta yhden sijasta :(

Tämä ei liity mihinkään...

Kyllä melkosen syvältä Kelan toiminta...En tiiä kuka sdp:n kaveri on Kelan sydeemit säätäny, ku kaveri joka ei tee mitään ei saa kelalta mitään kirjeitä, mutta jos on yritteliäs ja jaksaa tehdä vielä töitä koulun ohessa, niin KELA rokottaa. Vielä vittumaisempaa on se, että ylimenevä osuus lasketaan brutto tuloista. Miksi ihmeessä? Rokotetaan siis rahoista, joita et ole koskaan nähnykkään!!!On kyllä aivan apina touhua :david: Itse en ole koskaan valittanu, että tuki olisi liian pieni. Kuinka paljon monimutkainen tukijärjestelmä syö veronmaksajien rahoja...On se hyvä tietysti, että teetetään tuottavaa työtä suomalaisille..Rakennetaan vaan lisää hienoja virastotaloja, joissa on monta sataa ihmisistä vastailemassa hätää kärsivien opiskelijoiden puheluihin, kun tulot ylittyneet, eikä ole rahaa maksaa takaisin!
Kateus on suomalaisten suurin synti:curs:

Multa peritään vuodelta 2005 takakaisin 365.56 euroa, josta korkoa 47,68€. Harmittaa. Olin mielestäni laskenut kaikki tulorajat oikein.

Vähän myöhäinen vinkki, mutta jos haluaa imeä kelalta tuet kaikista optimaalisimmalla tavalla niin jouluukuun alussa kaikki vuoden tulot ja tuet paperille. Siitä sitten laskemaan paljonko vuoden viimeinen tili voi olla, että pääsee jonkun palautusmäärän rajalle. Tarpeen mukaan menee sitten kertomaan palkanmaksuun, että siirretään osa palkasta tammikuun puolelle (jos mahdollista). Kannattaa pitää mielessä myös kelan antama 180 euron toleranssi. Sen verran saa siis mennä rajasta yli ennen kuin joutuu palautuksia maksamaan. Vuoden vaihteen jälkeen on vittumaista herätä todellisuuteen, että tulipahan tehtyä yksi ylityötunti liikaa ja pitää maksaa kuukausi takaisin.

Muutaman kerran maksanu 500-1500€ takas KELAlle.. Taas ne lähesty mua lapulla.. Tällä kertaa halus n. 1400€. Onneks vuoden 2005 tulot on tullu valmistumisen jälkeen! Vihdoinki pääsee näyttää tolle lafkalle pitkää nenää!

Imekää mun kiviä! Multa ette vie enää penniäkään! :hyper:

Eikö kelan toleranssi ole 170e eikä 180e?

No oli miten oli. Selvittelin noita valmistumisen jälkeisiä tulorajoja, ja kyllä asia kaikkien laskurien perusteella näyttää olevan niin, että myös valmistumisen jälkeiset tulot otetaan huomioon, mutta vain 1515e/kk asti. Se, mikä menee tuon rajan yli, ei vaikuta enää tulorajoihin.

Omalla kohdallani tarkoittaa sitä, että maksoin liikaa yhden as.lisän (200e), mutta en sentään viittä (1000e). Parempi näin päin, mutta kyllä tuo pari sataakin vituttaa sen verran että aion reklamoida Kelalle tositteiden kera. Ihmetyttää nimittäin edelleen se, minkä lakipykälän mukaan Kelalla, mutta ei kenelläkään muulla, on oikeus pitää itsellään heidän tililleen erehdyksessä joutuneet rahat. Pyöritelkööt sitten konttorissaan papereita koko rahan edestä. :rolleyes:

Juu, systeemi on ihan :curs:

Mulla menee nyt niin, että jos olisin valmistunut 18.9.2005 niin ei tarvisi maksaa takaisin penniäkään, mutta onneksi valmistuin 21.9.2005 niin maksan vajaan tonnin.

Ehkä se sitten on sitä omaa tyhmyyttä kun vitkuttelin opinnäytetyön kanssa.

Ihan perseestä!

On se niin perkeleen kiva, ku on tienannu 200 € liikaa, ni menee 500 € takaisinperintään. **ttu nää tulorajat on naurettavaa paskaa. Onneks tarkistin viimevuoden tulot, menihän neki yli sallittujen rajojen, vaikka tukikuukausiaki oli peruttu. Ihana maa, opiskelija ei saa jumalauta tehä töitä kesäsinkään, ettei vain vahingossakaan pysyis elintaso siedettävänä. V***U.

JN sympatiat sinne. Mulla tuli vielä isompi lasku. Toivotaan että antaavat pitkän maksuajan =)

Onneks oon ite jaksanu aina ynnätä tulojani ja perunu opintotukia ajallaan, ettei oo tarvinu maksaa ainaka takasin niille mitään. Naurettavan pienet tukiaiset ja sitten joutuu viel maksaa takasin jos on jaksanu koulun ohessa tehä töitäkin ja tienata sen leipänsä.

No oli miten oli. Selvittelin noita valmistumisen jälkeisiä tulorajoja, ja kyllä asia kaikkien laskurien perusteella näyttää olevan niin, että myös valmistumisen jälkeiset tulot otetaan huomioon, mutta vain 1515e/kk asti. Se, mikä menee tuon rajan yli, ei vaikuta enää tulorajoihin.
Nimenomaan tämä on oikein. Aiempi väite, että valmistumisen jälkeisiä tuloja ei laskettaisi mukaan lainkaan on paskapuhetta. Saavat siis eri kohtelun kuin tulot, jotka aikanaan tulivat opiskelijalle ennen opintojen aloittamista, niitähän ei 1. opiskeluvuonna lasketa mukaan tukiin vaikuttavia tuloja ynnäiltäessä.

Itsekin aikanaan menin tuohon lankaan ja nostelin alkuvuodesta 4 kk tukia, kun tiesin valmistuvani kesken vuoden ja ajattelin, että mullahan on tulorajoissa sitten reilusti löysää. No, pääsin sitten sen reilun tonnin palauttelemaan seuraavana talvena.

JN sympatiat sinne. Mulla tuli vielä isompi lasku. Toivotaan että antaavat pitkän maksuajan =)
Paljonko nasahti jos kerran vielä isompi?
Joo, ilmeisesti maksuajoista pystyi neuvottelemaan. Tällä hetkellä en ihan pysty venymään maskuehdotuksessa olevaan aikarajaan, että parin kuukauden päästä maksetaan koko pompsi pois.

Vähän reilu 500 napsahti maksettavaksi. Toki se vituttaa, mutta ihan täysin oma vika. Ynnäilin kyllä aikanaan tuloja, mutta epähuomiossa tuli sitten mokailtua. Nooh, tyhmyydestä sakotetaan.

Itse olevinaan laskeskelin viime vuoden tulot aika tarkkaan, mutta saapahan nähdä kuinka käy.. Aloitin opinnot syksyllä ja siihen asti olin töissä täyspäiväisesti.. Opintotukea nostin 3 kuukauden verran.. Toivonmukaan ei rajat menny just "sopivasti" muutamalla eurolla yli sallitun. :curs: Ärsyttäviä laskettavia noikin kyllä on!
TakaisinmaksuEHDOTUS mullekin varmasti napsahtaa. Ärsyttää kyllä laitella sitten kirjallisena paskanjauhantaa menemään kelalle. Turhaa ajan haaskausta ihan vain siksi, että kelan systeemi on :kakka: :stä. :curs:

Vaikka miellän itseni melkoisen tarkanmarkan kaveriksi, lähestyi Kela 470€ vaatimuksella eli yhden tukikuukauden palauttamisella.

Ylitystä vajaa 200€, joka sekin johtui palkkakonttorissa tapahtuneesta unohduksesta. Olin sopinut että viimeinen palkka maksetaan vasta kuukauden päästä, jolloin olisin pysynyt nippanappa tulorajojen sisällä...mutta..perkele.

Paljonko nasahti jos kerran vielä isompi?
Joo, ilmeisesti maksuajoista pystyi neuvottelemaan. Tällä hetkellä en ihan pysty venymään maskuehdotuksessa olevaan aikarajaan, että parin kuukauden päästä maksetaan koko pompsi pois.

puolen vuoden tuet eli ihan kivasti! Täysin omaa tyhmyyttään, minkäs teet kun sillon ei "tajunnut" perua ajoissa tukia. Noh eiköhän noista selvitä, vituttaahan se oma tyhmyys mutta sou not =)

edit: jn kato priva!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom