Opintotuen asumislisä kun avopuolisolla liikaa tuloja

Miksi pitäisi perustella? Olin näppärä tyttö ja tein vuokraisäntäni kanssa vuokrasopimuksen joka suojaa minua muutenkin kuin opintotuen suhteen. Nyt vedetään kaikki tuet mitä lähtee ja sen jälkeen voi sanoa heipat änkyröille, tytöttelylle, huonolle palkalle, 80 sentille, synnyttäjien syrjinnälle, ikäsyrjinnälle, ahdasmielisyydelle... jatkanko vielä? Takaisin tullaan sitten jos asiat paranevat.
Tjaa, voisikohan sitä kysäistä, että missä päin maailmaa vaikutat?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei ole varaa lempata kusipäistä miestä ettei elintaso laske? No, elämä on valintoja.

Mutta siis koitatko sä tässä kertoa, että on jotenkin sukupuolten tasa-arvon vastaista että paremmin tienaavan osapuolen (mies/nainen/muu, mikä) tulot vaikuttaa vähemmän tienaavan osapuolen (mies/nainen/muu, mikä) tukiin? Vai koitatko sä kertoa ettet pysty edes kuvittelemaan tilannetta, jossa se nainen tienaa enemmän, jolloin käytännössä mikä tahansa järjestely on automaattisesti sovinistinen?

Ja KELA:n tulkintojen takana on muuten kansaneläkelaki, josta löytyy kyllä avoliitto ihan lain tasolla määriteltynä, jos lain tukea termin tulkinnalle kaipasit.

Kansaneläkelaissa on tämä määrittely: "Tässä laissa avoliitolla tarkoitetaan sitä, että mies ja nainen, jotka eivät ole keskenään avioliitossa, elävät jatkuvasti yhteisessä taloudessa avioliitonomaisissa olosuhteissa."

Sanoisin nyt kuitenkin että parikymppiset eivät elä avioliitonomaisissa suhteissa. Threadin aloittaja sanoi että on jo omat opiskelunsa hoitanut eikä nyt taas haluaisi kärsiä Kelan takia. Ymmärrän myös paremmin ansaitsevaa puolta siinä, että avoliitto ei turvaa hänenkään asemaansa. Jos systemaattisesti elättää toista sen sijaan että lyhentäisi omaa asuntolainaa tai pistäisi rahaa säästöön, niin mahdollisen eron jälkeen se raha on kadonnut taivaan tuuliin. Ei tämä ole kusipäisyyttä vaan tervettä varovaisuutta.

Kansaneläkelaissa on tämä määrittely: "Tässä laissa avoliitolla tarkoitetaan sitä, että mies ja nainen, jotka eivät ole keskenään avioliitossa, elävät jatkuvasti yhteisessä taloudessa avioliitonomaisissa olosuhteissa."

Sanoisin nyt kuitenkin että parikymppiset eivät elä avioliitonomaisissa suhteissa. Threadin aloittaja sanoi että on jo omat opiskelunsa hoitanut eikä nyt taas haluaisi kärsiä Kelan takia. Ymmärrän myös paremmin ansaitsevaa puolta siinä, että avoliitto ei turvaa hänenkään asemaansa. Jos systemaattisesti elättää toista sen sijaan että lyhentäisi omaa asuntolainaa tai pistäisi rahaa säästöön, niin mahdollisen eron jälkeen se raha on kadonnut taivaan tuuliin. Ei tämä ole kusipäisyyttä vaan tervettä varovaisuutta.
Meinaat ilmeisesti, että Kelan tulisi valtion rahoilla hommata satoja uusia työntekijöitä, jotka kävisivät tarkistamassa täytyykö "avioliitonomaiset" olosuhteet?

Vittuako sä sit asut sen äijäs kanssa jos on niin saatanan vaikeeta? Eikä noilla sun jutuilla oo mitään tekemistä varovaisuuden kanssa vaan kermaperseilyn ja ahneuden.

Munmielestä tämä tarkoittaa yksinkertaisesti yhteen muuttamista.

Mistä sinä sen tiedät kuinka avioliitonomaisesti he elävät? Ja kuka sen edes määrittelee millaiset kriteerit täytyy olla? Munmielestä yhteen muuttaminen ilmaisee jo selvää halua elää toisen kanssa "hieman" vakavammin ja vähän pitemmänkin tovin. Munmielestä toi "taivaan tuuliin" heittäminen on tajuttava ja hyväksyttävä yhteen muuttaessa.

Edelleen, munmielestä aivan turhaa mussuttamista. Jos ei kerran halua menettää tukiaan(eikä elää "avioliitonomaisesti), ei varmaan kannata muuttaa yhteen puolison kanssa. Jos haluaa harjoittaa tervettä varovaisuutta, niin varmaan kannattaa miettiä asioita hieman pitemmälle, eikä mussuttaa jälkikäteen.

Nyt on tulossa muutos tähän.

Hesarin nettisivut sanoi:
Hallitus poistaa opiskelijoiden asumislisän harkinnanvaraisuuden. Puolison tai kämppäkaverin tulot eivät enää tulevaisuudessa vaikuta opiskelijan asumislisän tasoon. Uudistuksen kustannus on 1,8 miljoonaa euroa.

missäköhän ajassa se noin vähän maksaa... tai sitten en vaan tajua.

Opintotuen asumislisäähän saa sellaisen 2000e vuodessa. 1,8 miljoonaa kun sillä jakaa, niin tuleepi luvuksi 900. Onko opiskelijoita, jotka eivät aiemmin ole saaneet asumislisää puolison tulojen takia, todella noin vähän. Ilmeisesti paljon on kyllejä tässä maassa.

Hyvä että tulee tällainen uudistus, mitä nopeammin sen parempi! FHJ - kyllä se on kumma juttu että ihmisen moraali joustaa ylinopeuden ajamisen, steroidien käytön, pilven polttelun, tv-lupamaksun maksamisen sun muun kanssa silloin kun itse on siinä tilanteessa. Väitän että jokainen vetää mutkia suoriksi joten ihan turha ruveta jeesustelemaan.

Sun juttus on sen verran täyttä tuubaa, että sulle on aina varaa jeesustella. Otetaan muistin virkistämiseksi muutama lainaus:

Originally posted by Kylli
...Voisin tietysti tehdä enemmän töitä mutta se olisi typerää...

Kyllin näkemys siitä, kuinka suuri veronmaksaja ansaitsee asumislisää.
Originally posted by Kylli
..Aiempiin kommentteihin: veroprosenttini on tälläkin hetkellä 39% joten enköhän maksele ihan tarpeeksi veroja...

...OT: en asu Suomessa joten tuo veroprosentti ei ole Suomen järjestelmässä...

Rankkuri hyvä, onko sinun mielestäsi opiskelijan tehtävä käydä töissä vai opiskella? Minun mielestäni pitäisi panostaa jälkimmäiseen. Voisin tehdä vielä enemmän työtunteja mutta se olisi typerää koska en ehtisi opiskelemaan ja lentäisin yliopistosta pihalle. Meillä kun yliopistossa ei hengailla oman fiiliksen mukaan vaan koko vuosikurssi noudattaa samaa aikataulua. Sitä paitsi näillä veroasteilla saisin olla kokopäiväisesti töissä jotta siitä jäisi jotain käteen.

Tiesitkö muuten että Kela katsoo ulkomailla opiskelevien kohdalla pelkästään bruttopalkkaa? Laskutan jo nyt minimimäärän työtunteja, koska tulorajat tulisivat muuten täyteen ennätysajassa. Kyllä, palkka voi Suomen oloissa olla vaikka miten korkea, mutta se ei oikein auta jos lähes puolet menee verottajalle ja elinkustannuksetkin ovat korkeammat.

Rankkuri hyvä, onko sinun mielestäsi opiskelijan tehtävä käydä töissä vai opiskella?
Riippumatta statuksesta, ihmisen tulee hoitaa asiansa niin, että tulee toimeen. Jos se vaatii töiden tekemistä opiskelujen ohessa niin silloin käydään töissä.

Minun mielestäni pitäisi panostaa jälkimmäiseen. Voisin tehdä vielä enemmän työtunteja mutta se olisi typerää koska en ehtisi opiskelemaan ja lentäisin yliopistosta pihalle.

Älä nyt viitsi naurattaa. Kyse on siitä, että sä et viitsi tehdä töitä. Ja siitä, että sun mielestä olis kivempaa saada rahaa ilman, että sen eteen joutuu tekemään mitään. Mä teen 40h viikossa töitä ja etenen opiskeluissa samaa tahtia päätoimisten opiskelijoiden kanssa. Se vaatii vaan enemmän töitä, mitä sinä et ole valmis tekemään.

Meillä kun yliopistossa ei hengailla oman fiiliksen mukaan vaan koko vuosikurssi noudattaa samaa aikataulua. Sitä paitsi näillä veroasteilla saisin olla kokopäiväisesti töissä jotta siitä jäisi jotain käteen.

Joo, ei meilläkään. Meillä inssistä DI:ksi koulutusohjelmassa saa olla maksimissaan 4 vuotta koulun kirjoilla. Toi ei oo mikään selitys. Olenhan minäkin kokopäiväisesti töissä, joten mikset muka sinäkin?

Tiesitkö muuten että Kela katsoo ulkomailla opiskelevien kohdalla pelkästään bruttopalkkaa?
Niin? Meinaatko, että suomessa olevien kohdalla ne katsoo nettotuloja? Verotietojen perusteella täälläkin mennään ja niissä on ilmoitettu bruttotulot.

Laskutan jo nyt minimimäärän työtunteja, koska tulorajat tulisivat muuten täyteen ennätysajassa. Kyllä, palkka voi Suomen oloissa olla vaikka miten korkea, mutta se ei oikein auta jos lähes puolet menee verottajalle ja elinkustannuksetkin ovat korkeammat.
Kyllä sä töitä tekemällä enemmän tienaat ku tukia nostamalla, että toikaan selitys ei oikein pelitä.

Ja kerros nyt vielä että miten käyn kokopäiväisesti töissä ja olen samalla kokopäiväisesti koulussa? Työnantajat ei oikein katsele hyvällä poissaoloja, mutta toisaalta opetus on tarkoitettu seurattavaksi.

Ja kyllä, olet oikeassa että en viitsi. Tein sitä jonkin aikaa että olin kokopäivätyössä alalla jossa palkaton ylityö on normaaliodotus. Samalla suoritin yhtä monta opintopistettä kuin ne jotka eivät käy töissä. Paloin loppuun ja masennuin, ja sitä en enää ikinä halua. Maksamme yhteiskunnalle veroja niillä tuotettujen palvelujen ja tulonsiirtojen vastineeksi. Jos minun vanhempani ovat college-rahaston kerryttämisen sijaan maksaneet veroja, niin totta kai sitä opintotukea käytetään. Sekin on minulle yksi ja sama miten EU-maat sosiaaliasiat keskenänsä sopivat. Olen veroja maksava EU-kansalainen ja käytän tarjottuja palveluita. Ei tässä pitäisi olla mitään epäselvää. Nyt kun olen lopettanut marttyyrin leikkimisen ja pistänyt koulun etusijalle, arvosanani ovat täydelliset. Aiemmin olin keskitasoa, nyt olen parempi kuin kukaan muu vuosikurssillamme. Minuun sijoitettu raha tulee varmasti tuottamaan hyvin. Toivottavasti muutkin hakevat sieltä yhteiskunnan kustantamasta koulutuksesta osaamista ja kilpailukykyä, eivätkä vain paperinpalaa jolla pääsee töihin.

Ja kerros nyt vielä että miten käyn kokopäiväisesti töissä ja olen samalla kokopäiväisesti koulussa? Työnantajat ei oikein katsele hyvällä poissaoloja, mutta toisaalta opetus on tarkoitettu seurattavaksi.

Ai miten? Heräät aamulla, menet töihin ja sieltä tarpeellisille luennoille ja palaat takaisin töihin tai jätät menemättä töihin tai painat överiä sen verran että voit pitää yt-tunnit vapaina ja käydä luennoilla/tentissä. Sillä tavalla. Onnistuu se muillakin.

Ja kyllä, olet oikeassa että en viitsi. Tein sitä jonkin aikaa että olin kokopäivätyössä alalla jossa palkaton ylityö on normaaliodotus.

Varmasti, siksikö kyselet miten se onnistuu?
Minuun sijoitettu raha tulee varmasti tuottamaan hyvin. :hyper:
Joo, kyllä tää arvoitus on ratkaistu. Niinku ensimmäisissä viesteissä sanoin ja tässä sen vahvistit niin kyseessä on vain ja ainoastaan laiskuus. Ja Sniffari sen sanoikin.

Taidetaan olla eri koulukunnan jäseniä joten tästä on turha veivata. Mun mielestä koulutus on itsessään niin arvokas asia että siihen kannattaa panostaa täysillä. Tutkintohaukat taas voisi jättää kokonaan kouluttamatta, laskevat vaan opetuksen laatua kun muiden pitää tehdä niiden kanssa ryhmätöitä.

Taidetaan olla eri koulukunnan jäseniä joten tästä on turha veivata. Mun mielestä koulutus on itsessään niin arvokas asia että siihen kannattaa panostaa täysillä. Tutkintohaukat taas voisi jättää kokonaan kouluttamatta, laskevat vaan opetuksen laatua kun muiden pitää tehdä niiden kanssa ryhmätöitä.
Tottakai pitää panostaa täysillä, mua vaan vituttaa toi sun loisimisasentees.

Muistutusta.

Kelan nettisivut sanoi:
Puolison tulojen vaikutus opintotuen asumislisään poistuu. Puolison tulojen huomioimista koskeva opintotuen lainmuutos on vahvistettu 14.11.2008. Puolison tuloja ei 1.1.2009 lukien huomioida opintotuen asumislisää myönnettäessä. Jos sinulla on asumislisä maksussa, se korjataan automaattisesti oikeaksi 1.1.2009 lukien ja saat asiasta päätöksen joulukuussa. Jos et ole aikaisemmin hakenut asumislisää tai et tällä hetkellä saa asumislisää puolisosi tulojen vuoksi, sinun tulee hakea asumislisää opintotuen olosuhdemuutosilmoituksella (lomake OTm). Voit saada asumislisän tammikuun alusta lukien, jos jätät asumislisää koskevan hakemuksen Kelaan tai oppilaitokseesi tammikuun aikana.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom