Opintotuen asumislisä kun avopuolisolla liikaa tuloja

Ikä
41
Tyttöystävä olisi muuttamassa samaan vuokrakämppään, mutta ei tule ilmeisesti saamaan kelan opintotuen asumislisää, johtuen minun tuloistani. Ja tämähän on aika hanurista! :curs: Olisiko kenelläkään vinkkejä miten tämän voisi kikkailla, että tuet saataisiin. Kyseessä on kuitenkin yli 2400 € vuodessa. Auttaako jos kummalakin olisi erillinen vuokrasoppari?

PS. Ihankuin pitäisi kelan puolesta alkaa tukea tyttöystävän opiskeluaikaa rahallisesti vaikka itse pääsin vasta aloittamaan opintolainan lyhentelemisen(yli 6000€). Mehän kaikki kuitenkin maksetaan veroja tästä. :curs: Luulin jo päässeeni yli kelasotkuista valmistuttuani, mutta ei. Itselle on ollut enemmän haittaa kuin hyötyä koko laitoksesta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tyttöystäväsi solmii rekistöröidyn parisuhteen jonkun toisen neidon(:dance:) kanssa niin sinun tulot ei vaikuta hänen tukiin ja voit tehdä vuokrasopimuksen hänen kanssa. Tai sitten on kirjoilla muualla vaikka asuukin luonasi ja kääntää postit aina 2kk välein asuntoosi niin ei mene maistraattiin tieto vaan ainoastaan postille.

:hyvä: virallinen lepakko... toi oliski kova.. Noot. :jahas:

Toi muualla asuminen kävi kyllä mielessä, mutta meneekö liian vaikeeks? Kaverin yksiöön alivuokralaiseks.. Tarviiko kaverin ilmoittaa verottajalle uusista "vuokratuloista" mitä ei ole. Ja jos kaveri joutuu maksamaan veroja niin vuokratulothan näkyy myös kelalle jolloin kaverin tulorajatkin voi alkaa paukkua. Ja kaverin oma asumislisä pienenee jos joutuu jakamaan vuokran vuokraosuuden pienennyttyä? Olisi kiva kuulla kokemuksia tästä ennekuin lähte säätämään.

Yksi mahdollisuus on ottaa asunto kokonaan tyttöystävän kirjoille ja siirrät omat kirjat vaikka vanhemmillesi ja maksat tytölle suoraan rahat.

Yksi mahdollisuus on ottaa asunto kokonaan tyttöystävän kirjoille ja siirrät omat kirjat vaikka vanhemmillesi ja maksat tytölle suoraan rahat.
Tuollaisen kanssa kannattaa sit olla tarkkana ettei verottaja katso että kyseessä on veronkierto ym venkuilu. Äkkiä häviää sekin hyöty jos verotetaan viivästyskorkoineen sun vuoden vuokramaksuja sit joskus....

Koska joutuu kikkailemaan, että saisi sieltä rahaa, jota ei kuuluisi saada? Sait sieltä kuitenkin ilmeisesti lainan valtiontakauksen.

Mutta onhan toi nyt ihan munasta, että toisen pitäisi elättää avopuoliso-opiskelija vain koska sattuu käymään täysipäiväisesti töissä. Kuinka monella avoparilla, edes avioparilla, on rahat täysin yhteisiä.
Tää on mun mielestä joku paskin säädös ikinä..

Mutta onhan toi nyt ihan munasta, että toisen pitäisi elättää avopuoliso-opiskelija vain koska sattuu käymään täysipäiväisesti töissä. Kuinka monella avoparilla, edes avioparilla, on rahat täysin yhteisiä.
Tää on mun mielestä joku paskin säädös ikinä..

Kannattaiskohan tollaset asiat ottaa puheeks ennen kuin yhteen muuttaa. Ei sen pitäis yllätys olla kenellekään, että saman katon alla asuvien puoliskojen tulot vaikuttavat toisen tukiin. Kyllä se toinen ihminen pitäis siinä määriin kiinnostaa, notta olis valmis omasta pussistaan kaivamaan. Valmistuu vielä kuitenkin joskus paremmin palkattuun hommaan...

Dumppaa muija.

Tää on taas tätä perus suomalaista valittamista. Valitetaan kun pitää maksaa kaikesta. No totta helvetissä muijasi ei saa tukia, kun kerran käyt töissä. Munmielestä se ei ole yhtään epäselvä tai tyhmä juttu.

Opintotukijärjestelmän tarkoituksena on luoda kaikille mahdollisuus kouluttautua, jos älliä on äidinmaidosta siunaantunut. Näin väestön älyllistä potentiaalia ei hukata. Tämä rahanjakojärjestelmä on maailmanlaajuisesti melko ainutlaatuinen, joten sitä pitäisi jo sen vuoksi arvostaa. Toisaalta järjestelmä on kallis ja sen positiivinen vaikutus näkyy viivästyneesti, kun vuosien ajan syydetään rahaa ihmisiin, joiden toivotaan joskus tulevaisuudessa maksavan heihin kohdistetun tuen veroina takaisin valtiolle.

Tätä järjestelmää pitävät pystyssä pienen ihmisen mielestä idioottimaiset säännöt. Sääntöjen höllääminen tarkoittaisi, että tukea maksetaan henkilöille, jotka eivät sitä selviytyäkseen tarvitse. Toki tuo esim. 2400 euroa vuodessa on joka talouteen mukava lisä, mutta järjestelmälle on liian kallista tukea ihmisiä, jotka eivät tukea tarvitse. Koko järjestelmän tarkoitushan on että yksikään älykäs ihminen ei jäisi vaille koulutusta siksi, että opiskeluun ei ole taloudellisia edellytyksiä. Ja tässä tapauksessa tuon asumislisän saamatta jääminen ei opiskelua tee mahdottomaksi.

Mutta! sanokaapa se miksi hinaajat saa sitä tukee vaik ois rekistöreineet suhteensa?! vissii ne sitte tarvii enemmä hintaa /kk selviytyäkseen.. whit the lube and all... :?

Ei voida olettaa että joku elättäisi toisen henkilön omista tuloistaan silloin kun ei ole kyseessä mikään avoliitto. Vaikka jonkun virkamiehen mielestä olisi vakavaa muuttaa yhteen niin se ei vielä ole asianosaisten elämässä mikään semi-avioliitto kuitenkaan. Sitä paitsi oletan että opiskelijat eivät yleensä deittaile jotain korkeatuloista vanhempiensa ikäistä manageria vaan tulohaarukan alaosassa olevaa nuorta - ei sellaisesta palkasta voi elättää kahta ihmistä.

En tiedä toimiiko tämä käytännössä jos opiskelee Suomessa (minä saan siis opintotukea ulkomaiseen tutkintoon), itse teimme poikaystävän kanssa niin että solmimme vuokrasopimuksen jossa vuokraan yhtä huonetta hänen omistusasunnostaan. Kelan olisi kai pitänyt pyytää minulta asiasta kirjallinen selvitys kun sopparissa lukee vastakkaisen sukupuolen nimi, mutta eipä ole vielä kuulunut mitään selvityspyyntöjä. Jos pyytäisivät niin minun pitäisi kai toimittaa heille asunnon pohjapiirros...? Jotain sellaista mulle Kelasta selitettiin. Anyways, uskoisin että on mahdollista esittää että kyseessä on pelkkä vuokrasuhde jos kämppä on tarpeeksi iso. Yksiössä voi olla vähän vaikea sanoa että teillä on vain vuokraisäntä-vuokralainen-suhde.

Kannattaiskohan tollaset asiat ottaa puheeks ennen kuin yhteen muuttaa. Ei sen pitäis yllätys olla kenellekään, että saman katon alla asuvien puoliskojen tulot vaikuttavat toisen tukiin. Kyllä se toinen ihminen pitäis siinä määriin kiinnostaa, notta olis valmis omasta pussistaan kaivamaan. Valmistuu vielä kuitenkin joskus paremmin palkattuun hommaan...

Kysymys on enemmän siitä pystyykö toista edes elättämään. Jos en aivan väärin muista, tuloraja on 16000€ vuodessa, joka on aika hiton vähän kahden ihmisen elättämiseen. Kyllähän sillä ruoan pöytään saa, mutta ei paljon muuta.

Sääntöjen höllääminen tarkoittaisi, että tukea maksetaan henkilöille, jotka eivät sitä selviytyäkseen tarvitse. Toki tuo esim. 2400 euroa vuodessa on joka talouteen mukava lisä, mutta järjestelmälle on liian kallista tukea ihmisiä, jotka eivät tukea tarvitse.

Taitaa helposti jäädä parilla yhteismuutto tekemättä, jos tukia ei tulekkaan. Tai sitten keksitään keino kiertää sääntöjä. Joten eihän se valtiolle maksa yhtään sen enempää, vaikka pari asuisikin yhdessä. Tottakai jonkinlainen tuloraja tässäkin on pakko olla, mutta tällä hetkellä se on varsin niukka..

Kylli puhuu asiaa.

Ei voida olettaa että joku elättäisi toisen henkilön omista tuloistaan silloin kun ei ole kyseessä mikään avoliitto.

Öö... Eikös se suhde muutu avoliitoksi siinä vaiheessa kun muutetaan saman katon alle?
Sitä paitsi oletan että opiskelijat eivät yleensä deittaile jotain korkeatuloista vanhempiensa ikäistä manageria vaan tulohaarukan alaosassa olevaa nuorta - ei sellaisesta palkasta voi elättää kahta ihmistä.

Öö... Eikös siinä ole jotain tulorajoja räknäilty? Jos on pienet tulot, avopuoliso voi saada opintotukea.

Käytännössä tulorajat on todella alhaalla, jotain 22K vuodessa (siis n. 1800 €/kk!!!)...? Ja lakihan ei velvoita avopuolisoa elättämään kumppaniaan, itse asiassa avopuoliso ei ole mikään lakitermi. Minun "avopuolisoni" esimerkiksi ei halua elättää minua ja meillä on korkeat vuokrat ja elinkustannukset, joten ei ole varaa olla nostamatta asumistukea. Voisin tietysti tehdä enemmän töitä mutta se olisi typerää koska verotus on todella kova ja meillä pitää valmistua ajoissa.

Sitä paitsi on todella perhekohtaista että miten määritellään avoliitto. Itselläni on sellainen mielikuva, että avoliitto on avioliitto ilman papereita ja virallisia lupauksia. En ole vielä siinä vaiheessa enkä koe että meillä olisi yhteisiä rahoja. Tietysti jos käydään kaupassa tai mennään ulos niin se maksaa kenellä on rahaa, mutta ei valtio voi olettaa että yhteenmuuttanut pariskunta maksaisi menot puoliksi. Ensin pitäisi siis muuttaa lakia, sillä tällä hetkellä elatusvelvollisuus on ainoastaan aviopuolisolla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom